Skip to content
تیرآهن هاش ترک

تیرآهن هاش یا همان تیر بال پهن تیر آهنی با بال پهن و شباهت به حرف H یکی از پرکاربردترین انواع تیرآهن و پروفیل فولادی است. بال پهن در تیر آهن هاش، استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی به ارمغان می آورد. از این رو انواع تیر آهن هاش یا همان تیرآهن بال پهن کاربرد بسیاری در ساختمان سازی و صنایع دارد.
در این مطلب قصد داریم به بررسی ویژگی ها و مشخصات فنی تیر آهن هاش بپردازیم. همچنین به بیان تفاوت تیرآهن هاش با تیرآهن معمولی و عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن هاش خواهیم پرداخت. پس اگر به دنبال آشنایی بیشتر و یا خرید تیر آهن هاش هستید، این مطلب را از دست ندهید!

تیرآهن هاش چیست؟

تیرآهن هاش (به انگلیسی H Beam ) یکی از انواع تیرآهن است که بال آن پهن تر از تیرآهن معمولی است. به زبان ساده ظاهر I شکل تیرآهن به دلیل پهن بودن بال به حرف اچ انگلیسی یا همان هاش (H) شباهت پیدا می کند. از این رو به آن تیرآهن هاش گفته می شود. از دیگر نام های آن می توان به تیرآهن بال پهن، تیر آهن IPB و یا اچ بیم اشاره کرد.

جالب است بدانید بال (flange) و جان (web) دو مشخصه اصلی در تیرآهن ها به شمار می رود. در تیرآهن معمولی غالباً اندازه بال کوچکتر و نزدیک به نصف اندازه جان است. اما در تیرآهن هاش، اندازه این دو بخش یعنی بال و جان تیز با یکدیگر برابر است.

تیرآهن هاش ترک

مشخصات فنی و مزایای تیر آهن هاش

همان طور که اشاره شد، ویژگی بارز و اصلی تیرآهن هاش، پهن بودن بال هاست. در تیرآهن معمولی پهنای بال به وضوح کمتر از ارتفاع یا همان جان تیرآهن است. همین ویژگی است که به تیرآهن های معمولی ظاهری I شکل داده است. در حالی که در تیرآهن هاش بال پهن تر بوده و با جان تیر آهن برابر است.

از دیگر مشخصات فنی تیرآهن هاش می توان به قابلیت خوب آن برای جوشکاری و برش اشاره کرد. این ویژگی در کنار استحکام و مقاومت مناسب خمشی و برشی یکی مزیت خوب محسوب می شود.
تیر آهن اش فضای کمتری نسبت به سایر انواع تیرآهن اشغال می کند. همچنین سرعت اجرا و نصب مناسبی دارد. در نتیجه در مدیریت زمان پروژه نقش حائزا همیتی دارد.
قیمت تیرآهن هاش نیز در رنج خوبی قرار دارد. از طرفی دیگر به دلیل استحکام خوب و کاهش میزان آهن مورد نیاز، در کمتر شدن هزینه های عملیاتی نیز مؤثر است.

محدودیت های استفاده از تیرآهن هاش

در کنار مزایای ارزشمند تیرآهن بال پهن، خوب است نیم نگاهی به معایب تیر آهن هاش بیندازیم. این نوع تیرآهن ها در دماهای بالا، مقاومت قابل توجهی ندارند. همچنین در برابر شرایط خوردگی، حفاظت خوبی از خود نشان نمی دهند. انجام آزمایش های جوش نیز در تیر آهن هاش معمولاً پر هزینه محسوب می شود. توصیه می کنیم در پروژه های خود حتماً به این عوامل توجه کرده و نسبت به دریافت مشاوره تخصصی اقدام نمایید.

مشاهده مشخصات فنی تیرآهن هاش در جدول اشتال

جدول اشتال یکی از بهترین ابزارها برای مشاهده مشخصات فنی انواع پروفیل فولادی از جمله تیرآهن هاش است. با دانلود جدول اشتال می توانید، مشخصات فنی مختلف نظیر اندازه بال، جان، ضخامت، وزن، ممان اینرسی و … را مشاهده کنید. برای مشاهده جدول اشتال تیرآهن اینجا کلیک کنید.

انواع تیرآهن هاش

تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش در دو نوع تیر آهن هاش سنگین و سبک تولید و عرضه می شود.

  • تیرآهن هاش سبک

    به تیر آهن هاش سبک IPBL یا HEA گفته می شود. علت سبک بودن آن کمتر بودن وزن تیرآهن به دلیل کاهش ضخامت است.

  • تیرآهن هاش سنگین

    تیر آهن هاش سنگین با نام IPBv یا HEB از دیگر انواع تیرآهن هاش بوده که ضخامت و وزن به مراتب بیشتری دارد. از این رو برای کارهای سنگین و صنایع حساس نظیر کشتی سازی کاربرد زیادی دارد. تیرآهن هاش فوق سنگین یا HEM نیز برای کارهای بسیار سنگین گزینه مناسبی است. هر چند کاربرد بسیار محدود و اندکی دارد.

کاربرد تیرآهن هاش

امروزه تیرآهن هاش در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. حوزه ساختمان سازی، صنایع پرفشار نظیر پل سازی، سد سازی و کشتی سازی از مهمترین کاربرد تیرآهن بال پهن است. ساختمان های صنعتی نظیر سوله، سازه های دریایی و سکوهای نفت و گاز نیز از دیگر کاربرد تیر آهن هاش می باشد.

تولید تیر آهن هاش

برای ساخت و تولید انواع تیرآهن هاش معمولاً از فولاد st37 و st52 استفاده می شود. تفاوت فولاد st37 و st52 سبب می شود تا در شرایط مختلف بتوان از تیر آهن مناسب استفاده کرد. فولاد st44 نیز از دیگر فولادهای به کار رفته در ساخت تیرآهن هاش است که کاربرد کمتری نسبت به st37 و st52 دارد. در ساخت تیرآهن بال پهن غالباً از استاندارد DIN 17100 استفاده می شود.
برای تولید تیر آهن هاش ابتدا شمش های فولادی ذوب می شوند. سپس در قالب های مخصوص قرار گرفته و با عبور از مراحل مختلف نورد، فرم دهی می شوند. سپس لبه ها و ضخامت تیر آهن بسته به مشخصات فنی موردنظر، اصلاح می شود. در نهایت ساخت تیر آهن هاش با سایزینگ نهایی به پایان می رسد.

فرایند ساخت تیرآهن

تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی

از مهمترین تفاوت های انواع تیر آهن هاش نسبت به تیرآهن معمولی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهر تیرآهن

    تیرآهن هاش ظاهری شبیه به حرف H دارد. علت آن پهن بودن بال ها نسبت به تیرآهن معمولی است. از دیگر تفاوت تیر آهن هاش و تیرآهن معمولی ضخامت بال هاست. ضخامت بال در تیرآهن هاش بیشتر از تیرآهن معمولی یا IPE است. این تفاوت در ضخامت به خوبی در نمونه های هم رده قابل مشاهده است.

  • استحکام و مقاومت

    تیر آهن هاش به دلیل طراحی خاص و پهن تر شدن بال ها، طرح هندسی خاصی دارد. این ویژگی هندسی باعث شده تا تیرآهن بال پهن ، استحکام و مقاومت برشی بیشتری داشته باشد. همچنین در برابر ارتعاشات نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

  • استاندارد ساخت

    استاندارد ساخت تیر آهن معمولی یا I شکل، اغلب استانداردهای چین و روسیه است. اما در تولید تیر آهن هاش معمولاً استانداردهای اروپا در نظر گرفته می شود.

  • سطح مقطع تیرآهن هاش

    پهنای بال باعث افزایش سطح مقطع یا همان مساحت تیر آهن می شود. بنابراین تنش وارده بر عضو نسبت به تیرآهن معمولی کاهش می یابد. چراکه تنش حاصل تقسیم نیرو بر سطح مقطع است. پس با افزایش سطح مقطع (کوچک شدن مخرج کسر) میزان تنش کاهش می یابد. همین عامل باعث شده تا تیر آهن هاش گزینه خوبی برای استفاده در ستون و تکیه گاه عمودی باشد. جایی که میزان تنش و نیروهای وارده زیاد است.

  • طول استفاده

    به دلیل استحکام و مقاومت بالای تیر آهن هاش از آن ها می توان برای طول تا 100 متر نیز استفاده کرد. در حالی که تیر آهن معمولی تا طول 30 متر کاربرد دارد.

  • قیمت تیرآهن هاش و معمولی

    قیمت تیرآهن بال پهن و تیرآهن معمولی نیز با یکدیگر اختلاف دارد. اگر نگاهی به لیست قیمت تیر آهن هاش و تیرآهن معمولی بیندازید، شاهد این تفاوت خواهید بود. مشخصات فنی نظیر ابعاد، ضخامت و نوع فولاد مصرفی بر قیمت تیرآهن مؤثر است. برای آگاهی از قیمت روز انواع تیر آهن هاش می توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

انواع تیر آهن

عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن هاش

شاید بپرسید، قیمت و هزینه خرید تیرآهن هاش به چه عواملی بستگی دارد؟ درا دامه به اصلی ترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت تیرآهن بال پهن یا تیر آهن هاش اشاره می کنیم.

  • مشخصات فنی تیر آهن هاش

    بدون شک، ضخامت، طول و ابعاد تیر آهن نقش مهمی در قیمت دارد. چراکه سبب افزایش وزن و میزان فولادی مصرفی می شود. قیمت تیر آهن هاش سنگین به مراتب بالاتر از قیمت تیر آهن هاش سبک است.

  • برند سازنده

    امروزه کارخانه های مختلفی اقدام به تولید تیرآهن هاش می کنند. از جمله تیر آهن هاش ذوب آهن اصفهان، البرز ایرانیان، فولاد غرب آسیا و کرمانشاه. مطمئناً این موارد در کنار محصولات خارجی، قیمت خرید تیرآهن بال پهن را دستخوش تغییر خواهند کرد.

  • قیمت جهانی فولاد و دلار

    نرخ ارز و همچنین قیمت روز فلزات اساسی نظیر آهن بر هزینه تولید کارخانه ها مؤثر است. در نتیجه افزایش یا کاهش آن بر قیمت تمام شده و هزینه خرید تیرآهن هاش اثرگذار است.

  • هزینه های بارگیری و ارسال تیر آهن هاش

    فاصله حمل، شیوه ارسال و نحوه بارگیری و تخلیه از عوامل مهم بر قیمت پروفیل های فولادی است. طبیعتاً این عامل بر قیمت روز تیرآهن هاش نیز مؤثر است.

  • مرکز خرید تیرآهن هاش

    برای خرید پروفیل های فولادی روش های متعددی وجود دارد. خرید مستقیم از کارخانه، انبارها، بازار آهن آلات و فروشگاه های اینترنتی شرکت های تجاری از جمله آن هاست. در این میان شرکت های تجاری به دلیل عدم محدودیت زمانی و مکانی و ارسال به سراسر کشور، گزینه مناسبی هستند.

بهترین مرکز خرید تیرآهن هاش

فولاد جهان مهر مجموعه ای تخصصی با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه فروش انواع پروفیل فولادی است. این مجموعه امکان مشاهده، بررسی و خرید انواع تیرآهن هاش با بهترین کیفیت را فراهم کرده است. ضمن آن که مشاوره تخصصی رایگان، امکان استعلام قیمت روز تیرآهن بال پهن، معمولی و زنبوری و… و ارسال به سراسر کشور را مهیا نموده است.
برای خرید و یا آگاهی از قیمت تیر آهن معمولی و هاش می توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید. مشاوران فولاد جهان مهر آماده پاسخگویی به پرسش ها و ابهامات شما در زمینه خرید و سفارش تیر آهن معمولی و تیرآهن هاش هستند.

قیمت روز تیرآهن

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *