Skip to content
ورق فولاد مبارکه اصفهان

ورق سیاه st37 و ورق st52 به عنوان پراستفاده ترین ورق فولادی در ساختمان سازی و صنعت هستند. این ورق ها از نوع ورق آهن سیاه بوده و دارای استحکام و مقاومت کششی بالایی هستند. ورق st37 و st52 در کنار شباهت های مختلف نظیر وزن مخصوص، دمای ذوب و شیوه تولید دارای تفاوت هایی هستند. میزان استحکام، سختی، انعطاف پذیری و قیمت ورق st52 و st37 از جمله مهمترین تمایزات آن ها است.

در این مطلب قصد داریم به بررسی ویژگی ها، مزایا و کاربردهای ورق st37 و ورق st52 بپردازیم. در پایان نیز نگاهی به اصلی ترین تفاوت ورق آهن سياه St37 و St52 خواهیم داشت. پس اگر به دنبال آشنایی با خصوصیات و همچنین خرید بهترین ورق متناسب با نیازتان هستید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

تفاوت فولاد st37 و st52 در ASTM

درصد میزان کربن استفاده شده در فولاد، عامل مهمی برای تقسیم بندی پروفیل های فولادی است. ورق سیاه st37 و st52 در گروه فولاد کم کربن طبقه بندی می شود. درصد کربن معادل فولاد st52 در ASTM و همچنین معادل فولاد st37 در ASTM کمتر از 5 درصد می باشد.
کلمه st مخفف کلمه steel به معنای فولاد است. شاید برایتان جالب باشد که کلمه stahl در آلمانی نیز به معنی فولاد بوده و به نوعی st مخفف آن هم می باشد. اعداد پس از کلمه st نظیر 37 و 52 نشان دهنده حداقل استحکام کششی فولاد می باشد. برای این کار این اعداد را باید در عدد 10 ضرب کنید تا مقاومت حدودی آن بر حسب مگاپاسکال مشخص شود. به عنوان مثال، ورق st37 با مقاومت حدود 370 مگاپاسکال، مقاومت کمتری نسبت به ورق st52 با مقاومت Mpa 520 دارد.

ورق فولادی

ورق st37 چیست ؟

ورق ST37 از پرکاربردترین انواع ورق سیاه در حوزه ساختمان سازی و ساخت پروفیل فولادی است. امروزه از ورق فولاد st37 یا همان فولاد نرم، در ساخت انواع مقاطع فولادی نظیر ناودانی، تیرآهن و نبشی استفاده می شود. ورق st37 از فولاد کم کربن ساخته شده و استحکام مناسب، انعطاف پذیری بالا و قیمت مناسبی دارد.

مزایای ورق فولاد st37

  • استحکام مناسب و گزینه ای ایده آل برای کاربردهای رایج ساختمانی
  • انعطاف پذیری مطلوب و قابلیت جوش پذیری فوق العاده
  • قیمت ورق st37 در کنار مشخصات فنی آن کاملاً مناسب و رضایت بخش است.

محدودیت های ورق سیاه st37

در کنار مزایای خوب این نوع ورق فولادی، توجه به چند نکته حائز اهمیت است. همان طور که اشاره شد، ورق st37 جوش پذیری خوبی دارد؛ از طرفی سختی آن چندان زیاد نیست. در نتیجه برای کاربردهای سنگین و صنعتی گزینه مناسبی محسوب نمی شود.
همچنین ورق st37 در برابر اکسیداسیون و شرایط خوردگی مقاومت بالایی ندارد. بنابراین برای استفاده در چنین شرایطی باید با پوشش مناسب نظیر گالوانیزاسیون، پوشش دار شود.

کاربرد ورق فولاد st37

مهمترین حوزه کاربرد ورق فولاد سیاه st37، صنعت ساختمان است. در کنار مصارف ساختمانی از این نوع ورق ها در تجهیزات کشاورزی و لوازم خانگی نیز استفاده می شود. انواع آبگرمکن، پکیج، در و پنجره، مخازن، تانکر سازی، سوله، شاسی و بدنه خودرو از دیگر کابردهای ورق st37 است.

جدول وزن ورق ST37

وزن ورق سیاه ST37 با توجه به ابعاد ورق متفاوت می باشد. برای مثال وزن ورق st37 فولاد مبارکه اصفهان 8 میل در ابعاد 1.5 متر حدودا معادل 657 کیلوگرم می باشد ولی وزن ورق st37 اکسین خوزستان 8 میل در ابعاد 2 متر حدودا معادل 754 کیلوگرم می باشد و وزن ورق st37 کاویان 8 میل در ابعاد 1.25 متر حدودا معادل 471 کیلوگرم می باشد.

برای مشاهده تفاوت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان با ورق اكسين و ورق کاويان >> اینجا کلیک کنید <<

ورق فولاد مبارکه اصفهان

ورق st52 چیست؟

ورق st52 از دیگر انواع فولاد کم کربن رایج و پراستفاده در صنعت است. استحکام بالا (حدود 520 مگاپاسکال) مهمترین مشخصه و ویژگی این نوع ورق فولادی است. میزان ترکیبات نظیر منگنز، کربن و سیلسیم در این نوع ورق متفاوت از سایر ورق هاست. مثلاً میزان منگنز در ساخت ورق st52 از ورق st37 بیشتر می باشد. این ویژگی، افزایش مقاومت در برابر سایش، ضربه و سختی را به ارمغان آورده است.

مزایای ورق سیاه st52

  • استحکام کششی فوق العاده بالا و مقاوم در برابر فشار و ضربه
  • استحکام خمشی و پیچشی مناسب و قابلیت تحمل وزن بالا
  • مقاومت خوب در برابر اکسیداسیون و شرایط خوردگی

محدودیت های ورق فولاد st52

ورق st52 به دلیل استحکام بالا برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. باتوجه به مشخصات فنی و قیمت ورق st52 برای استفاده ساختمانی چندان استفاده نمی شود. به دلیل سختی بالا، انعطاف پذیری و شکل پذیری ورق سیاه st52 کمتر از سایر ورق هاست.

به منظور بررسی کنترل کیفیت ورق st52 نیاز به انجام تست غیر مخرب اولتارسونیک ( Ultrasonics ) است. این تست برای آگاهی از ویژگی ورق نظیر عیوب سطحی و زیرسطحی، ترک و … کاربرد دارد. هزینه این نوع تست ها در کنار هزینه خرید ورق st52 از دیگر محدودیت های این نوع ورق می باشد.

کاربرد ورق st52

ورق st52 به دلیل استحکام بالا برای صنایع مختلف بهترین انتخاب است. نظیر صنایع سنگین نظیر ریل سازی، پل سازی، سدسازی، ماشین آلات سنگین و قطعات صنعتی. از دیگر کاربردهای ورق st52 می توان به راهسازی، ساخت وسایل سنگین نظیر جرثقیل و مخازن اشاره کرد.

جدول وزن ورق ST52

وزن ورق سیاه ST52 باتوجه به فرمول زیر محاسبه می شود.

وزن ورق (کیلوگرم) = طول ورق (متر) * عرض ورق (متر) * ضخامت ورق (میلی متر) * چگالی فولاد

توجه داشته باشید چگالی ورق ST52 معادل حدودا 7.80 گرم بر سانتی متر مکعب (g/cm3) می باشد.

تفاوت ورق فولاد St37 و St52

از جمله تمایزات اصلی انواع ورق St37 و St52 عبارتند از:

  • نگاهی به جدول مشخصات فولاد st37 نشان می دهد که این نوع ورق، کربن کمتری نسبت به ورق st52 دارد. کربن بالاتر سبب افزایش سختی و استحکام ورق st52 گردیده است.
  • مقاومت و استحکام کششی و خمشی یکی دیگر از مهمترین تفاوت فولاد st37 و st52 است. مقاومت و استحکام ورق st52 بیشتر است.
  • اصلی ترین حوزه کاربرد ورق st37، حوزه ساختمان سازی بوده و ورق st52 در صنایع کاربرد دارد.
  • انعطاف پذیری و شکل پذیری ورق st52 کمتر از ورق st37 است. به عبارت دیگر ورق st52 شکننده‌تر و ترد تر می باشد.
  • ورق st37 به دلیل کربن کمتر نسبت به ورق st52، قابلیت جوش پذیری بهتر و بیشتری دارد.
  • از لحاظ وزنی، وزن ورق ST37 از وزن ورق ST52 مقداری بیشتر است (البته توجه داشته باشید این اختلاف بسیار ناچیز است)
  • از لحاظ ظاهر ورق، ورق st52 هیچ تفاوتی با ورق st37 ندارد.
  • قیمت ورق st52 نسبت به قیمت st37 محدوده بالاتری دارد. چراکه ترکیبات ساخت و همچنین مشخصات فنی نظیر استحکام بالاتری دارد.

روش تشخیص ورق st37 از st52

با توجه به تفاوت های اعلام شده بهترین و مطمئن ترین روش شناسایی ورق st37 از st52 انجام تست و آنالیز در آزمایشگاه متالوژی می باشد.

استحکام و انعطاف کدام ورق بهتر است؟

با توجه به توضیحات بالا ورق اس تی 37 برای اموری که نیاز به انعطاف و شکل پذیری بیشتری دارند مناسب می باشد ولی نسبت به ورق ST52 ضعیفتر می باشد و از استحکام پایین تری دارد

ورق اس تی 52 به استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به ورق st37 دارد ولی نسبت به ورق st37 شکننده تر می باشد.

تفاوت قیمت ورق سیاه st37 و st52

قیمت ورق st37 و st52 به عوامل مختلفی بستگی دارد. مشخصات فنی ورق، برند سازنده، هزینه های ارسال و بارگیری، قیمت جهانی فلزات و نرخ ارز از مهمترین آن هاست. اگر نگاهی به لیست قیمت ورق st52 و ورق st37 بیندازید، شاهد دامنه گسترده قیمتی هستید. برای آگاهی از آخرین قیمت انواع ورق آهن سیاه می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.
قیمت ورق st52 به دلیل استحکام و مشخصات مکانیکی بالاتر، در قیاس با ورق st37 گران تر است. البته فعالیت برندهای مختلف ایرانی و خارجی سبب شده تا به راحتی بتوان نسبت به خرید ورق st52 و ورق st37 قیمت مناسب اقدام نمود.

ابعاد و اندازه ورق آهن سیاه

ورق سیاه st37 و st52 معمولاً به صورت شیت و یا رول به بازار عرضه می شود. شیت های 1*2 متر، شیت 1.25*2.5 متر، شیت 1.25*6 متر و شیت 1.5 در 6 متر، 2*6 متر از نمونه های رایج است. رول ورق به عرض  (1 متر ) 100 سانتی متر،  (1.25 متر ) 125 سانتی متر ، (1.5 متر) 150 سانتی متر، (2 متر) 2000 سانتی متر و 2500 سانتی متر (2.5 متر) نیز از ابعاد متداول ورق سیاه می باشد.

خرید ورق آهن سياه St37 و St52 با بهترین قیمت

شرکت فولاد جهان مهر به عنوان مرجع تخصصی تهیه و فروش انواع پروفیل فولادی، امکان خرید ورق St37 و St52 با بهترین قیمت را فراهم کرده است. تجربه بیش از 2 دهه فعالیت تخصصی، ارائه انواع ورق فولادی ایرانی و خارجی درکنار مشاوره تخصصی از مهمترین مزایای این مجموعه است.

شما در فولاد جهان مهر می توانید با استعلام قیمت روز ورق St37 و St52 از آخرین قیمت آن آگاه شوید. همچنین با ثبت سفارش، از مزایای ارسال رایگان و خرید قیمت مناسب همراه با اصالت کالا بهره مند شوید. مشاوران مجموعه آماده پاسخگویی پرسش های شما عزیزان، در خصوص خرید انواع ورق آهن سیاه و سایر پروفیل های فولادی هستند.

قیمت ورق st37 و st52

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *