Skip to content
جدول اشتال تیرآهن

جدول اشتال یکی از مهمترین ابزارها برای شناخت و آگاهی از مشخصات فنی مقاطع فولادی است. با توجه به گستردگی این مقاطع، جداول اشتال نیز برای طیف وسیعی از آن ها از جمله تیرآهن وجود دارد. این جداول با در اختیار گذاشتن پارامترهای مهمی نظیر ضخامت، ارتفاع، عرض، مساحت، وزن واحد طول و … جایگاه ارزشمندی دارد. به گونه ای که جدول اشتال را می توان از کلیدی ترین ابزارهای مهندسان و طراحان سازه به شمار آورد.

جدول اشتال چیست؟

اشتال ( به انگلیسی Structural Steel Shapes Table ) یکی از کلمات نام آشنا در حیطه مهندسی به ویژه در میان مهندسان ساختمان و حوزه صنعت است. اما جدول اشتال چیست و چه مشخصاتی دارد؟ این جدول از چه جهاتی اهمیت دارد و روش استفاده از جدول اشتال تيرآهن و هاش چگونه است؟ در ادامه به این پرسش ها پاسخ داده ایم.

جدول اشتال نوعی جدول برای ارائه اطلاعات متعدد و متنوعی در ارتباط با مقاطع فولادی است. در این جدول تمامی مشخصات فنی ظاهری مورد نیاز مقطع به شما ارائه می شود. از مدل، ضخامت مقطع، اندازه جان و بال تیرآهن، طول و عرض گرفته تا اساس مقطع، ممان اینرسی یا گشتاور دوم سطح و … . امروزه جداول اشتال برای انواع مقاطع از قبیل نبشی ، ناودانی ، تیرآهن IPE ، IPB، تیرآهن هاش و … وجود دارد.

تاریخچه جدول اشتال

جدول اشتال نخستین بار به وسیله مهندس آلمانی، مارتا اشترابدر بوگر ارائه شد. این جدول شامل اطلاعات و مشخصات مختلفی از مقاطع فولادی بود. این امر در اواخر دهه 40 میلادی و در سال 1938 در قالب کتابچه ( Stahlbau Profile ) تهیه و تنظیم گردید.

کاربرد و اهمیت جدول اشتال

امروزه جداول اشتال یکی از پرکاربردترین ابزارهای مهندسان است. محاسبه وزن تیرآهن و انتخاب درست مقاطع مورد نیاز از کاربردهای مهم این جدول است. شما با درنظرگیری نیروهای وارده و بررسی مشخصات جدول می توانید مقطع مناسب را انتخاب نمایید. بنابراین نقش مهمی و کلیدی جدول اشتال در طراحی سازه، مهمترین کاربرد آن به شمار می رود.

راهنمای نمادهای جدول اشتال

در جداول اشتال برای سادگی و سهولت در استفاده از نمادها و کاراکترهای مشخصی استفاده می شود. هر یک از این نمادها بیانگر یکی از مشخصات فنی مقطع فولادی می باشد. بسیاری از آن ها نیز برای مهندسان و دانشجویان شناخته شده است. به عنوان مثال h بیانگر Height یا همان ارتفاع مقطع است.
در جدول زیر برجسته ترین نمادها که برای استفاده از جدول اشتال به آن نیاز دارید، ارائه شده است. همچنین در شکل زیر می توانید اغلب این نمادها را برای تیرآهن IPE مشاهده نمایید.

جدول اشتال تیرآهن

نماد
تعریف
نماد
تعریف
H
ارتفاع جان تیرآهن (مقطع)
G
وزن یک متر طول تیرآهن
S
ضخامت جان
h-2c
تفاضل ارتفاع جان و ضخامت بال
T
ضخامت بال
JX
ممان اینرسی حول محور x
B
عرض بال تیرآهن
JY
ممان اینرسی حول محور y
A
مساحت
IX
شعاع چرخش محور x
S
اساس مقطع
IY
شعاع چرخش محور y
C
ضخامت بال + انحناء داخلی
WX
مدول مقطع محور x
R
شعاع ژیراسیون یا شعاع انحنا
Wy
مدول مقطع محور y

چگونه مشخصات فنی را از جدول اشتال بخوانیم؟

استفاده از جدول اشتال تیرآهن و هاش و سایر مقاطع بسیار ساده و کاملاً مشابه است. در هر ردیف جدول، نام یک مدل و مشخصات فنی آن قید شده است. با توجه به عنوان هریک از ستون ها، مشخصات فنی آن مدل قابل دستیابی است. به عنوان مثال در جدول زیر که بخشی از جدول اشتال تیرآهن است، مساحت IPE 100 برابر 10.3 سانتیمتر مربع می باشد.

r (mm)
A(cm2)
t (mm)
S (mm)
b (mm)
h(mm)
نام مدل
5
7.64
5.2
3.8
46
80
IPE 80
7
10.3
5.7
4.1
55
100
IPE 100
7
13.2
6.3
4.4
64
120
IPE 120

دانلود و دریافت کتابچه جدول اشتال

در حال حاضر جداول اشتال تیرآهن و هاش و سایر مقاطع فولادی در قالب فایل pdf وجود دارد. شما به راحتی می توانید با دانلود و یا مشاهده این فایل ها، مشخصات فنی مقاطع را بررسی نمایید.

برای دانلود کتابچه جدول اشتال تمامی مقاطع فولادی (مانند: تیرآهن، میلگرد ، قوطی و پروفیل، نبشی ) می توانید اینجا کلیک کنید.

برای استفاده از کتابچه اشتال می توانید به راهنمای زیر مراجعه نمایید:

  1. جدول اشتال نبشی صفحات 12 الی 16
  2. جدول اشتال ناودانی صفحه 17
  3. جدول اشتال تیرآهن صفحات 18 الی 22
  4. جدول اشتال سپری صفحات 23 الی 25
  5. جدول اشتال لوله صفحات 26 الی 27
  6. جدول اشتال پروفیل صفحات 29 الی 30
  7.  جدول اشتال ورق صفحه 31
  8. جدول اشتال ریل صفحات 32 الی 35

فرمول محاسبه وزن تیرآهن به کمک جدول اشتال

بدون شک وزن یکی از عوامل کلیدی و پرکاربرد در طراحی سازه محسوب می شود. در نتیجه امکان محاسبه آن، امر حائز اهمیتی است. یکی دیگر از مزایای ارزشمند جداول اشتال، امکان محاسبه وزن مقطع فولادی است. بدین منظور و با استفاده از فرمول زیر براحتی می‌توانید، وزن تیرآهن و یا هر مقطع دیگری را محاسبه نمایید.

وزن تیرآهن = طول تیرآهن x وزن مخصوص تیرآهن (وزن واحد طول) از جدول اشتال

فرمول زیر نیز رابطه کلی برای به دست آوردن وزن مقطع می باشد.

چگالی فولاد * طول * {(ضخامت جان * طول جان) + (ضخامت بال * عرض بال)*2} = وزن مقطع فولادی برای مثال تیرآهن

این رابطه بر مبنای فرمول چگالی یعنی وزن تقسیم بر حجم (مساحت در طول) به دست آمده است. چگالی فولاد را می توانید 7850 کیلوگرم بر مترمکعب در نظر بگیرید. در این رابطه باید به واحدهای طول، عرض، ضخامت و چگالی و تبدیل واحدهای احتمالی توجه ویژه ای داشت.

جدول اشتال تيرآهن

تیرآهن هاش یا بال پهن یکی از انواع رایج و پراستفاده تیرآهن در ساختمان و صنعت است. این نوع تیرآهن بال نسبتاً بزرگتری در قیاس با تیرآهن معمولی دارد. همچنین تساوی بال و جان و شباهت ظاهری به حرف H (اچ یا هاش) مهمترین خصوصیت این مقطع می باشد.
با توجه به کاربرد فراوان این نوع تیرآهن، آگاهی از مشخصات فنی آن و مراجعه به منبعی مناسب، اهمیت زیادی دارد. جدول اشتال با جمع بندی و قراردهی مشخصات کلیه مدل ‌های تیرآهن هاش، نقش مهمی در این زمینه دارد. شما با مشاهده و بررسی این جدول می توانید مقطع مورد نیاز خود را انتخاب و مورد ارزیابی قرار دهید.

روش استفاده از جدول اشتال تيرآهن

اساساً استفاده اصلی از جدول اشتال تيرآهن و هاش و سایر مقاطع فولادی برای انتخاب مقطع مناسب است. در واقع طراحی سازه را می توان اصلی ترین حوزه استفاده این جدول محسوب کرد. به عنوان مثال با محاسبه نیروها و لنگرهای وارده، نیاز به تیرآهنی با وزن و یا مساحت X دارید.

شما با مراجعه به جدول اشتال و بررسی مشخصات هر یک از مدل های تیرآهن لانه زنبوری یا CPE، تیرآهن معمولی یا IPE، تیرآهن روسی یا INP و تیرآهن هاش یا IPB می توانید مدل مورد نظر را انتخاب کنید. در این حالت برای طراحی اقتصادی و بهینه به دنبال نزدیک ترین مشخصات فنی مورد نیاز باشید.

انواع تیر آهن

در برخی موارد نیز ممکن است نیاز به سعی و خطا داشته باشید. به بیان ساده تر، با استفاده از جدول، مدلی را به عنوان مقطع مورد نظر انتخاب می کنیم، سپس با توجه به مشخصات فنی که جدول در اختیارتان قرار می دهد، به محاسبه می پردازید.
در پایان با در نظر گرفتن اور دیزاین (طراحی دست بالا) ،مقطع را انتخاب میکنیم. این امر به انتخاب آن مقطع و یا مقاطع سبکتر و سنگین تر منجر می گردد، که با توجه به طراحی (طبق استاندارد) انجام شده توسط مهندسین تصمیم به انتخاب مقطعی سبکتر یا سنگینتر گرفته می شود.

مهمترین پارامترهای جدول اشتال کدامند؟

طبیعتاً هر یک از مشخصات ارائه شده در جدول اشتال از اهمیت خاص خود برخوردارند. اما برخی از آن ها به دلیل کاربرد و اثرگذاری بیشتر، جایگاه بالاتری در حین محاسبات دارند. پارامترهایی نظیر ارتفاع جان تیرآهن (h)، عرض بال (b)، ضخامت بال (t) و ضخامت جان (s). این موارد به دلیل کاربرد زیاد در محاسبات و طراحی اولیه، از مهمترین پارامترهای جدول اشتال هستند.

 

ما در فولاد جهان مهر به عنوان مرجع تخصصی تهیه و فروش انواع مقاطع فولادی آماده ارائه مشاوره تخصصی هستیم. همچنین امکان استعلام قیمت روز انواع مقاطع فولادی از جمله تیرآهن هاش وجود دارد. شما می توانید برای انتخاب و خرید مناسب ترین تیرآهن و سایر مقاطع فولادی با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید. همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی، ارسال به سراسر کشور و تنوع محصولات از مزایای فولاد جهان مهر می‌باشد.

قیمت روز تیرآهن

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *