Skip to content
میلگرد و آرماتور

میلگرد یا آرماتور به عنوان یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد به ویژه در ساختمان سازی محسوب می شود. به دلیل دامنه کاربرد بالا، میلگرد دارای انواع مختلفی از جمله A1، A2، A3 و A4 است. جدای از خصوصیات فنی نظیر تنش تسلیم و مقاومت کششی، شکل ظاهری انواع میلگرد نیز باهم متفاوت است. در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت شکل ظاهری انواع میلگرد A1، A2، A3 و A4 بپردازیم.

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد یا Reinforcement Bar یک میله فولادی توپر با مقطع دایره ای و طول نسبتاً بلند است. میلگرد در بین مهندسان عمران با نام آرماتور شناخته می شود و به منظور تقویت سازه کاربرد دارد. تقویت اعضای بتنی به دلیل ضعف بتن در کشش، مهمترین دلیل استفاده از انواع میلگرد است.

از مهمترین حوزه های استفاده از میلگرد می توان به فونداسیون یا پی، تیر، ستون، دیوار برشی و دال بتنی اشاره کرد. علاوه بر آن انواع میلگرد A1، A2، A3 و A4 در صنایع راهسازی، پتروشیمی، پل و سدسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع میلگرد و مشخصات ظاهری آن ها

از آنجا که نیاز به تقویت سازه در جاهای مختلف متفاوت است، میلگردها نیز دارای انواع مختلفی هستند. برخی از آن ها برای کارهای سبک تر و برخی برای تحمل بار و فشار سنگین انتخاب بهتری هستند. یکی از مهمترین معیارهای برای طبقه بندی میلگردها، شکل ظاهری آن هاست.

سطح میلگرد ها معمولاً صاف و یا دارای برآمدگی است که به آن آج می گویند. حال باتوجه به این موضوع یعنی آجدار بودن یا نبودن و همچنین شکل آج ها، میلگردها به چهار گروه A1، A2، A3 و A4 تقسیم می شوند.

ملیگرد آجدار

تفاوت شکل ظاهری انواع میلگرد A1، A2، A3 و A4

احتمالاً این سؤال هم پیش آمده که چگونه میلگردها را بر اساس شکل ظاهری تشخیص دهیم؟ پاسخ ساده است باید به شکل سطح میلگرد و مهمتر از آن به نوع آج توجه کرد. در ادامه به ویژگی های هر یک و نحوه تشخیص انواع میلگرد A1، A2، A3 و A4 از شکل ظاهری اشاره می کنیم.

  • میلگرد A1 دارای سطح صاف و بدون هیچگونه برآمدگی و اعوجاج یا همان اصطلاحاً آج است. این نوع میلگردها در دسته مقاطع نرم قرار گرفته و اغلب برای کارهای سبک و غیرساختمانی استفاده می شود. کارهای نسبتاً ساده ای مثل آهنگری و یا جوشکاری و صنعت ساخت تجهیزات و ماشین آلات.
  • میلگرد A2 دارای برآمدگی هایی در سطح خود بوده و از نوع آج دار محسوب می شود. شکل آج در میلگرد A2 ساده و حالت مارپیچی منفرد و موازی است. این میلگرد در دسته نیمه سخت قرار می گیرد و اغلب برای خاموت یا همان میلگرد عرضی ستون و فونداسیون کاربرد دارد.
  • میلگرد A3 به عنوان پرکاربردترین نوع میلگرد در ساختمان سازی دارای آج جناقی است. این نوع میلگردها در دسته سخت قرار دارد. شکل آج در میلگرد A3 به صورت ضربدری یا هفت و هشت می باشد. استفاده به عنوان آرماتور طولی و تقویت ستون، تیر و فونداسیون در برابر کشش مهمترین کاربرد آرماتور A3 است.
  • میلگرد A4 نوع خاصی از میلگردها در رده مقاطع سخت با آج های مرکب (مارپیچ و جناقی باهم) است. کاربردهای بسیار محدودی داشته و در ساختمان سازی چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

در جدول زیر خلاصه ای از تفاوت شکل ظاهری و کاربرد انواع میلگرد A1، A2، A3 و A4 ارائه شده است.

نوع میلگرد
سطح ظاهری
کاربرد
میلگرد A1
ساده و بدون آج
آهنگری، جوشکاری، صنعت ساخت تجهیزات و دستگاه های صنعتی
میلگرد A2
دارای آج به شکل مارپیچ
خاموت (آرماتور عرضی) و مش بندی تیر و ستون سازه
میلگرد A3
آج جناقی با آرایش هفت و هشت
آرماتور طولی در تیر، ستون و فونداسیون ساختمان

قیمت میلگرد حرارتی

تفاوت میلگرد A2 و A3

دو میلگرد A2 و A3 از بیشترین استفاده در ساختمان سازی برخوردارند. از این رو شناخت بهتر این دو نوع آرماتور و تفاوت شکل ظاهری اهمیت زیادی دارد. میلگرد A2 داریا آج مارپیچ به شکل منفرد و موازی است. در حالی که میلگرد A3 دارای آج جناقی به صورت 7 و 8 می باشد.

از دیگر تفاوت های میلگرد A2 و A3 انعطاف پذیری آن هاست. میلگرد A2 در دسته آرماتورهای نیمه سخت و انعطاف پذیر قرار دارد. میلگرد A3 نیز از نوع سخت، تردتر و شکننده تر است. همین امر سبب شده تا از میلگرد A2 برای موارد منعطف تر نظیر خاموت و میلگرد A3 برای آرماتور طولی استفاده شود.

قیمت میلگرد A2 و A3 بسته به اندازه و قطر آرماتور با یکدیگر متفاوت است. مثلاً قیمت میلگرد 16 با قیمت میلگرد 14 متفاوت است. چراکه مشخصات فنی و میزان فولاد مصرفی آن ها فرق دارد. اما در حالت مشابه تفاوت قیمتی چندانی بین قیمت میلگرد A3 و A2 وجود ندارد. در برخی مواقع نیز آرماتور A3 به مقدار جزئی گران تر از A2 است.

قیمت میلگرد A1، A2، A3 و A4

قیمت میلگرد امروز به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. نوع میلگرد از جمله آرماتور فولادی، گالوانیزه یا اپوکسی و روش ساخت میلگرد نظیر نورد گرم، نورد سرد یا ترومکس از مهمترین موارد است. سایز و اندازه میلگرد نیز از دیگر معیارهای مهم به شمار می رود. با افزایش سایز، قیمت میلگرد نیز افزایش می یابد.

برند سازنده، یزان عرضه و تقاضا در بازار، نوسانات قیمت ارز و قیمت جهانی فلزات به ویژه فولاد در کنار مرکز خرید میلگرد از سایز موارد مؤثر بر قیمت انواع میلگرد A1، A2، A3 و A4 است. یک مرکز خرید خوب و معتبر به دلیل کاهش واسطه و ارائه انواع شرایط فروش ویژه و تخفیفات مناسبتی تأثیر زیادی در خرید میلگرد قیمت مناسب دارد.

خرید انواع میلگرد A1، A2، A3 و A4 با بهترین کیفیت و قیمت

فولاد جهان مهر از مراکز تخصصی و باسابقه در زمینه فروش انواع آهن آلات و به ویژه انواع میلگرد است. تجربه بیش از چند دهه فعالیت و همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی نشان از تجربه بالای این مجموعه دارد. شما می توانید علاوه بر خرید انواع میلگرد A1، A2، A3 و A4، انواع پروفیل های فولادی نظیر نبشی، ناودانی، ورق فولادی، لوله مانیسمان، لوله گالوانیزه و … را در این مجموعه مشاهده و بررسی فرمایید.

مشاوره تخصصی رایگان، ارسال به سراسر کشور و تضمین قیمت از دیگر مزایای فولاد جهان مهر است. شما مخاطبان عزیز، برای آگاهی از شرایط خرید و آخرین قیمت روز میلگرد می توانید همین حالا با تلفن 88654200 -021 تماس برقرار نمایید.

قیمت امروز میلگرد

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *