Skip to content
ملیگرد آجدار

میلگرد آجدار از پرکاربردترین انواع میلگرد برای مصارف ساختمانی و صنعتی است. انواع میلگرد آجدار به دلیل استحکام کششی بالا، سهم قابل توجهی از مصرف میلگرد را به خود اختصاص داده است. به طوری که در بسیاری از حوزه های مصرفی از این نوع میلگرد به جای میلگرد ساده استفاده می شود.
در این مطلب می خواهیم به بررسی ویژگی های انواع میلگرد آجدار و بررسی مهمترین مشخصات فنی آن ها بپردازیم. همچنین نگاهی به فاکتورهای مؤثر بر قیمت میلگرد آجدار و راهنمای خرید آن خواهیم داشت. پس بی درنگ در ادامه مطلب همراه ما باشید.

میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد ( به انگلیسی Rebar ) از پرکاربردترین انواع پروفیل های فولادی با مقطع دایره ای و قطر چند میلیمتر یا چند سانتی متر است. بدنه میلگرد ممکن است صاف و بدون ناهمواری و یا اینکه دارای برجستگی و برآمدگی هایی باشد. میلگردهای با سطح صاف را میلگرد ساده یا میلگرد بدون آج و میلگرد های دارای برجستگی را میلگرد آجدار می گویند. ( برای مشاهده قیمت میلگرد امروز >>اینجا کلیک کنید <<)

میلگرد ذوب آهن

چرا میلگرد را آجدار تولید می کنند؟

فلسفه و اساس استفاده از میلگرد به ضعف بتن در کشش بر می گردد. به زبان ساده، هر چقدر بتن در برابر فشار و ضربه مقاومت دارد، در برابر نیروهای کششی ضعیف است. از این رو برای جبران این ضعف از میلگرد در بتن استفاده می شود. حال آجدار کردن سطح میلگرد و ایجاد برآمدگی، چسبندگی بیشتری بین میلگرد و بتن ایجاد می کند. این چسبندگی مانع از جرکت میلگرد به بیرون و یا جابجایی آن می شود.

کاربرد میلگرد آجدار

مهمترین حوزه استفاده انواع میلگرد آجدار عبارتند از:

  • استفاده در سازه های بتنی به عنوان میلگرد عرضی یا طولی
  • کاربرد میلگرد آجدار برای تقویت انواع بخش های سازه هایی نظیر تیر، ستون دال، دیوار برشی و…
  • پر استفاده برای سازه های خاص و بزرگ نظیر سدها، پل ها، تونل ها و…
  • قابلیت کاربرد در صنایع مختلف نظیر صنعت راه سازی و صنایع پتروشیمی
  • مناسب برای انواع ماشین آلات کشاورزی و یا تراش کاری و سوراخ کاری
  • استفاده از میلگرد آجدار برای صنایع خودروسازی و حوزه های مرتبط نظیر حمل و نقل و تجهیزات مکانیکی

انواع میلگرد آجدار

میلگرد آجدار معمولا در سه رده یا گرید مختلف به نام های میلگرد آجدار A2، A3 و A4 تولید می‌شود. میلگرد A1 نیز در گروه میلگرد ساده یا بدون آج قرار می گیرد. هرچه گرید میلگرد بالاتر باشد، مقدار مقاومت و استحکام کششی آن بیشتر می شود. در ادامه به بررسی مهمترین ویژگی های هر یک از انواع میلگرد آجدار می پردازیم.

  • میلگرد آجدار A2

    میلگرد A2 به دلیل کربن کمتر، قابلیت خم شدن و انعطاف پذیری بهتری دارد. از این رو اغلب برای میلگرد عرضی یا همان خاموت استفاده می شود. شکل آج ها تقریباً مارپیچی بوده و میلگرد آجدار مارپیچ نیز نامیده می شود
    میلگرد A2 را می توان در زمره میلگرد نیمه سخت طبقه بندی کرد. مقاومت تسلیم میلگرد A2 حدود 3400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است، لذا به آن میلگرد S340 نیز می گویند. عمده کاربرد میلگرد A2 ساختمان های سبک و کوچک و خاموت می باشد.

  • میلگرد آجدار A3

    میلگرد آجدار A3 از دیگر انواع آرماتور است که مقاومت به مراتب بالاتری نسبت به نوع A2 دارد. مقاومت تسلیم آن در حدود 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.
    شکل آج در میلگرد A3 یا S400، اغلب به صورت جناقی یا هفت و هشت است. به همین دلیل، به میلگرد آجدار A2 ، میلگرد آجدار جناقی هم می گویند. این نوع میلگرد اغلب برای میلگرد طولی یا همان آرماتور طولی ساختمان ها استفاده می شود.

  • میلگرد آجدار A4

    میلگرد آجدار A4 برخلاف میلگرد آجدار A2 و A3 جزء میلگرد سخت قرار می گیرد. چراکه انعطاف پذیری کمتر و مقاومت بسیار بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارد. متنش تسلیم آن چیزی در حدود 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.
    شکل ظاهری آج در میلگرد A4 یا S500 به صورت مرکب است. کاربرد میلگرد آجدار مرکب اغلب مصارف صنعتی و سازه های بزرگ را شامل می شود.

مشخصات فنی میلگرد آجدار

میلگرد یا آرماتور آجدار دارای مشخصات و فاکتورهای فنی مختلفی است. پارامترهایی که هر یک تعیین کننده مشخصات مکانیکی و ویژگی های آرماتور خواهند بود. از جمله:

  • تنس تسلیم یا مقاومت میلگرد آجدار

  • مهمترین فاکتور در مشخصات فنی آرماتور، تنش تسلیم یا همان مقاومت میلگرد محسوب می شود. هر چه این میزان بیشتر باشد، قابلیت تحمل فشار و تنش های وارده بدون تغییرشکل دائمی بیشتر است. تنش تسلیم معمولاً بر حسب کیلوگرم بر سانتی متر مربع بیان می شود. میلگرد آجدار A2 با 2400 کمترین و میلگرد آجدار A4 با 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع، بیشترین تنش تسلیم را دارد.
  • قطر یا سایز میلگرد

    یکی از مهمترین فاکتورها در مشخصات فنی انواع میلگرد ساده وآجدار، قطر میلگرد است. با افزایش قطر، سطح مقطع و به دنبال آن وزن میگرد افزایش می یابد. قطر میلگرد بر حسب میلیمتر بیان می شود و نامگذاری آرماتور نیز بر همین اساس صورت می گیرد. مثلاً میلگرد آجدار 16 یعنی میلگردی با قطر 16 میلی متر.
    میلگرد 8 و 10 از پرکاربردترین انواع میلگرد A2 و میلگرد 16، 18 و 20 از پرکاربردترین میلگرد A3 در ساختمان است.
    هرچه قطر و سایز میلگرد بیشتر باشد، طبیعتاً برای کارهای سنگین و پرفشارتر استفاده می شود. مثلاً میلگرد 8 برای خاموت، میلگرد 14 و 16 برای آرماتور طولی ساختمان کاربرد دارد. یا اینکه میلگرد 28 تا 40 برای کارهای سنگین نظیر برج چندطبقه یا سدسازی استفاده می شود.

  • وزن میلگرد

    وزن میلگرد به فولاد مصرفی وابسته بوده و بر مشخصات فنی سازه و همچنین قیمت خرید میلگرد آجدار مؤثر است. قطر میلگرد و طول میلگرد و نوع فولاد از فاکتورهای اثرگذار بر وزن آرماتور هستند. در ادامه جدول وزن هر شاخه میلگرد را برای شرکت های مختلف بررسی کرده ایم.

  • نوع آج در میلگرد آجدار

    میلگرد آجدار به دلیل برآمدگی های سطحی، از چسبندگی و گیرداری بیشتری نسبت به میلگرد ساده برخوردارند. این برآمدگی و غیریکنواختی سطح به شکل های مختلفی طراحی و تولید می شود. میلگرد آجدار مارپیچ، میلگرد آجدار جناقی و میلگرد آجدار مرکب از مهمترین آن هاست.

  • طول میلگرد

    میلگردها معمولاً در شاخه های 6 متری و 12 متری به بازار عرضه می شود. سپس بسته به شرایط و حوزه استفاده به اندازه موردنیاز برش داده می شوند.

انواع میلگرد آجدار

جدول وزن هر شاخه میلگرد آجدار

وزن میلگرد آجدار یکی از پارامترهای کلیدی برای مشخصات فنی و قیمت میلگرد آجدار محسوب می شود. وزن میلگرد با قطر آن اربطه مستقیم دارد. طبیعتاً هر چه قطر و سایز میلگرد بزرگتر باشد، حجم فولاد مصرفی و وزن آرماتور بیشتر خواهد بود. همچنین نوع برند سازنده نیز بر وزن اثرگذار است. چون ممکن است ترکیبات و نوع فولاد مصرفی آن ها قدری باهم متفاوت باشد.

میلگرد 32
میلگرد 28
میلگرد 25
میلگرد 22
میلگرد 20
میلگرد 18
میلگرد 16
میلگرد 14
میلگرد 12
میلگرد 10
میلگرد 8
75.72
57.96
46.2
35.76
29.64
24
18.96
14.52
10.656
7.392
4.76
میلگرد ذوب آهن اصفهان
76
58.5
46.4
36
30
24.6
19.2
14.8
11
7.5
4.84
میلگرد کویر کاشان
74.015
56.655
35.16
34.955
28.95
23.46
18.53
14.12
10.365
7.19
4.55
میلگرد شاهین بناب
45.9
35.5
28
22.1
17.3
13.6
10.2
6.2
4.2
میلگرد ظفر بناب
73.1
56
44.6
34.2
28.3
23
18.13
13.9
10.13
7
4.41
میلگرد آذر فولاد امین
74.4
56.88
44.88
34.41
28.4
23.28
18.96
13.86
10.152
7.284
4.596
میلگرد کاوه

لازم به ذکر است برای محاسبه حدودی وزن میلگرد در شاخه های یک متری کافیست، چگالی فولاد را در سطح مقطع میلگرد ضرب کنید. سطح مقطع میلگرد از فرمول مساحت دایره قابل محاسبه می باشد. دقت داشته باشید مساحت را بر حسب مترمربع محاسبه کنید. چگالی فولاد را نیز می توانید حدود 7850 کیلوگرم بر متر مربع در نظر بگیرید.

وزن هر شاخه میلگرد یک متری (کیلوگرم) = سطح مقطع میلگرد (مترمربع)* چگالی فولاد (کیلوگرم بر مترمربع)

قیمت میلگرد آجدار

عوامل مختلفی بر قیمت میلگرد آجدار تأثیرگذار است. برخی از آن ها متأثر از شرایط جهانی است و برخی نیز از شرایط داخلی و حتی انتخاب های مشتریان نشأت می گیرد. اگر قصد خرید انواع میلگرد قیمت مناسب دارید، توصیه می کنیم به این عوامل توجه داشته باشید.

  • برند سازنده و میزان تولید کارخانه میلگرد

    برخی کارخانه ها از فولاد و ترکیبات خاصی استفاده می کنند. یا اینکه برخی فولاد مصرفی خودشان تأمین می کنند؛ اما برخی کارخانه های تولیدی شمش های فولادی را خریداری می کنند. همچنین قطع شدن گاز و تغییر شرایط تولید نیز بر قیمت تمام شده میلگرد آجدار مؤثر است. حجم تولید و میزان تقاضا در بازار از دیگر عوامل مهم در افزایش قیمت آرماتور به شمار می رود.

  • قیمت جهانی فلزات و نرخ ارز

    یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت خرید میلگرد، قیمت جهانی آهن و نوسانات دلار است. کنترل این عامل چندان در اختیار مشتریان نبوده و بیشتر متأثر از شرایط اجتماعی و سیاسی است.

  • مشخصات فنی میلگرد

    طبیعتاً تغییر در مشخصات فنی نظیر نوع میلگرد آجدار یا قطر میلگرد مستقیماً بر قیمت آن تأثیرگذار است. معمولاً قیمت میلگرد A2 کمتر از قیمت میلگرد A3 و A4 می باشد. هرچه سایز آرماتور نیز افزایش یابد به دلیل افزایش فولاد مصرفی، قیمت میلگرد نیز بالا می رود.

  • هزینه های انبارداری و ارسال میلگرد

    هزینه های جانبی خرید نظیر هزینه انبارداری و یا تعرفه بارگیری، تخلیه و ارسال هم بر قیمت تمام شده میلگرد اثر می گذارد. خریداری از انبارهای مجاور و نزدیک هم راه حل خوبی برای مدیریت هزینه است. چراکه کاهش فاصله، تعدد و زمان بارگیری را به همراه خواهد داشت.

مرکز خرید میلگرد

خرید از کارخانه، بازار آهن آلات و بنگاه ها در کنار خرید از فروشگاه اینترنتی شرکت های تجاری از بهترین روش های خرید میلگرد آجدار است. خرید از کارخانه و بازار آهن آلات، محدودیت زمان و مکان دارد. همچنین خرید تناژ پایین چندان میسر نیست. درحالی که خرید از شرکت های تجاری باسابقه این محدودیت ها را ندارد.

خرید میلگرد آجدار با بهترین کیفیت و قیمت

فولاد جهان، مجموعه ای تخصصی در تهیه و فروش انواع آهن آلات و پروفیل فولادی است. فولاد جهان مهر با برندهای مختلف ایرانی و خارجی همکاری دارد. محدودیتی در زمان و یا حجم سفارش ندارد، ضمن آن که به شما مشاوره خرید نیز ارائه می دهد .تنوع بالای محصولات و امکان مقایسه، استعلام قیمت امروز میلگرد آجدار و ارسال به سراسر کشور از مزایای این مجموعه است.
برای آگاهی از شرایط خرید و یا بررسی لیست قیمت انواع میلگرد آجدار می توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید. مشاوران فولاد جهان مهر آماده پاسخگویی به پرسش ها و پیگیری ثبت سفارشات شما عزیزان در سریع ترین زمان هستند.

قیمت امروز میلگرد

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *