Skip to content
ورق کربن استیل

ورق آهن سیاه، ورق کربن استیل یا همان پلیت سیاه  ( Carbon Steel Plate ) ، صفحه ای فولادی و پرکاربرد در صنایع مختلف است. صفحات فلزی از جمله ورق سیاه، به دلیل خواصی نظیر انعطاف پذیری و استحکام مناسب کاربرد زیادی دارند. در همین راستا ورق (پلیت سیاه) در شکل های رول، شیت و در ابعاد مختلف (برش خورده) عرضه می شود. ساختمان سازی، خودروسازی، کشاورزی، حمل و نقل، پتروشیمی و تجهیزات تنها گوشه‌ای از کاربرد ورق سیاه می باشد.

ورق سیاه چیست؟

شاید در نگاه نخست بپرسید، ورق سیاه چیست؟ یا آنکه پلیت کربن استیل چیست و چه ویژگی ‌هایی دارد؟ کاربرد ورق آهن سیاه چیست و در چه زمینه هایی استفاده می شود؟ از کجا میتوانیم ورق سیاه تهیه کنیم؟ پاسخ به همه این پرسش ها، ساده و کوتاه است! کافی است در ادامه همراهمان باشید.

ورق آهن سیاه یا همان پلیت کربن استیل نوعی صفحه فولادی است. پلیت سیاه به روش نورد گرم و در دمای بالا (بین 1000 تا 1200 درجه سانتی گراد) تولید می شود. در نتیجه ظاهری تیره رنگ و مات دارد. از این رو به آن ها پلیت یا ورق سیاه گفته می شود.

ورق آهن سیاه

ویژگی ورق آهن سیاه

از جمله ویژگی ها و مشخصات فنی ورق آهن سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام خوب در کشش و خمش
  • قابلیت جوشکاری بسیار مناسب
  • دوام و تحمل وزن قابل قبول
  • انعطاف پذیری مناسب
  • تنوع بالا در سایز و اندازه
  • دامنه کاربرد بسیار گسترده

کاربرد پلیت (ورق آهن سیاه)

کاربرد ورق آهن سیاه بسیار گسترده و فراوان است. برجسته ترین آن ها عبارتند از:

کاربرد ورق آهن سیاه در ساخت انواع مقاطع فولادی

پلیت سیاه علاوه بر استفاده مستقیم در صنایع مختلف، در ساخت انواع اقلام فولادی نیز پرکاربرد است. امروزه ورق سیاه در ساخت انواع ناودانی، نبشی، سپری، قوطی، لوله، ورق های پانچ و… استفاده می شود.

استفاده ورق آهن سیاه در ساختمان سازی

یکی از مهمترین زمینه های استفاده و کاربرد پلیت سیاه، حوزه ساختمان است. مواردی از قبیل انواع ساختمان مسکونی و تجاری، پل ها، ایستگاه ها، استادیوم ها، انبارها، فرودگاه، پارکینگ و … .
ورق فولادی سیاه در ساخت انواع مقاطع فولادی، سوله، انبار، سقف ساختمان و سالن ها کاربرد دارد. ساخت انواع در و پنجره، پروفیل زد ( z ) از دیگر موارد مهم می باشد.
برای مشاهده و بررسی انواع ورق اهن سیاه می توانید به صفحه لیست قیمت ورق آهن سیاه مراجعه نمایید.

کاربرد ورق آهن سیاه در خودروسازی

یکی دیگر از زمینه هایی پرکاربرد ورق آهن سیاه، ساخت خودرو است. ورق ها در ساخت بدنه خودرو نقش بسیار مهمی دارند. ساخت شاسی و چهارچوب خودرو از جمله موارد مهم می باشد. علاوه بر آن، پلیت سیاه در ساخت قطعات و تجهیزات جانبی خودرو نیز کاربرد زیادی دارد.

کاربرد پلیت کربن استیل در ساخت انواع مخازن

ورق آهن سیاه برای ساخت انواع مخزن، منبع و تانکر مورد استفاده قرار می گیرد. مخازن گاز، آب گرم‌کن‌ها، دیگ های بخار و مخازن تحت فشار از نمونه های رایج و پراستفاده است. البته با توجه به شرایط محیطی نظیر فشار و دمای مخزن، ورق‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود.

صنایع مادر و استراتژیک

پلیت سیاه یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در صنایع مهم و حساس به شمار می رود. کشتی سازی، هوافضا، سدسازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از جمله این موارد است. ساخت انواع جرثقیل، سکوهای نفتی، تجهیزات پالایشی، کشتی ها و ماشین آلات سنگین نمونه های بارز و پراستفاده هستند.

استفاده از پلیت سیاه در صنعت کشاورزی

استفاده از ورق سیاه محدود به یک یا چند صنعت نمی شود. امروزه ورق های فولادی از جمله ورق آهن سیاه در صنعت کشاورزی نیز پرکاربرد هستند. ساخت انواع سیلو، انبار، سیستم های آبیاری و تجهیزات کشاورزی نظیر بیل و … از جمله موارد رایج است.

کاربرد ورق سیاه در صنایع نظامی

یکی دیگر از زمینه های استفاده و کاربرد ورق آهن سیاه، حوزه نظامی و ساخت تجهیزات مختلف جنگی است. ساخت انواع کامیون، هلی کوپتر، تانک، جت و هواپیماهای نظامی از موارد پرکاربرد است. البته حوزه نظامی و حساسیت های آن نیازمند استانداردهای مشخص و استفاده از نمونه‌های خاصی از ورق فولادی می باشد.

استفاده از ورق آهن سیاه در صنعت حمل و نقل

پلیت سیاه در زمینه حمل و نقل اعم از زمینی، هوایی و دریایی استفاده فراوانی دارد. ساخت انواع کشتی ها، وسایل نقلیه و حتی تجهیزات ترافیکی از دیگر موارد حائز اهمیت است. همچنین امروزه ورق آهن سیاه در ساخت انواع گاردریل، ایستگاه های راه آهن، علائم ترافیکی و … نیز کاربرد دارد.

ورق کربن استیل ST37

انواع استاندارد ورق سیاه و کاربردهای آن ها

با توجه به زمینه کاربرد وسیع ورق آهن سیاه، این مقاطع فولادی با استانداردهای مختلفی تولید می شوند. استاندارد St37 و St52 از استاندارهای شناخته شده و رایج است. ورق آهن سیاه A283، A516، A36 و CK45 نیز از دیگر موارد کاربردی می باشد.

  • ورق St37 از نمونه های پرکاربرد در زمینه ساختمان سازی است. چرا که جوشکاری و انعطاف پذیری این نوع پلیت ها بسیار مناسب است.
  • ورق St52 از ترکیبات دارای سیلیسیوم و منگنز بیشتری برخوردار است. در نتیجه استحکام و مقاومت خمشی و پیچشی بالاتری دارد. از این رو در ساخت مخازن، ماشین آلات سنگین، ریل و … کاربرد بیشتری دارد.
  • ورق A283 کربن کمتری نسبت به ورق های سیاه دیگر دارد. عمده کاربردهای این ورق، ساخت مخزن، تانکر و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز می باشد.
  • ورق A516 نیز در ساخت مخازن تحت فشار و همچنین اتصالات و تجهیزات تحت فشار پرکاربرد است. این نوع ورق ها معمولاً در دو گرید 60 و 70 تولید می شوند. عمده کاربردهای این ورق، ساخت مخزن، تانکر در صنایع پتروشیمی می باشد.
  • ورق آهن سیاه A36 از مقاومت بالاتری نسبت به املاح و مواد شیمیایی برخوردار است. در نتیجه برای استفاده در شرایط محیطی نامناسب، انتخاب بهتری است. سازه های مجاور دریا، اسکله، صنایع دریایی و شناورسازی از جمله این شرایط می باشد.
  • ورق سیاه CK45 از آلیاژ خاصی تولید می شود که مقاومت کششی بیشتری ایجاد می کند. ساخت انواع قطعات خودرو، مته ها، چاقو و غلتک های صنعتی از جمله این موارد است.

تولیدکنندگان ورق آهن سیاه

امروزه شرکت های مختلفی در ساخت انواع ورق سیاه فعالیت دارند. از جمله آن ها می توان به فولاد مبارکه اصفهان ، ورق سیاه اکسین خوزستان و فولاد کاویان اشاره کرد.

قیمت ورق آهن سیاه

اگر نگاهی به لیست قیمت ورق آهن سیاه بیندازید، تنوع قیمتی بالایی را مشاهده می کنید. چرا که این نوع ورق ها در انواع مختلف و با مشخصات فنی گوناگونی تولید و عرضه می شود. برای آگاهی از قیمت روز ورق آهن سیاه می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

  • ضخامت و ابعاد ورق یکی از فاکتورهای کلیدی در قیمت پلیت سیاه است که در کارخانجات تولید ورق این ابعاد و ضخامت ها با یکدیگر متفاوت هستند.
  • قیمت جهانی فولاد و آهن، نرخ ارز و مرکز تولید ورق آهن سیاه از پارامترهای مؤثر بر قیمت ورق است.
  • نوع استاندارد، هزینه های مربوط به حمل و نقل و مرکز فروش ورق آهن سیاه نیز از دیگر موارد است.
  • یک مرکز تخصصی و معتبر در تهیه و خرید ورق آهن سیاه با بهترین قیمت نقش تعیین کننده ای دارد.

خرید ورق سیاه با بهترین قیمت

مجموعه تخصصی فولاد جهان مهر بیش از دو دهه در زمینه فروش آهن آلات و مقاطع فولادی مانند انواع ورق ( ورق سیاه St37, st52, A516، گالوانیزه، اسیدشوی، روغنی و…)، لوله مانیسمان و لوله سیاه درزدار، لوله گالوانیزه، تیرآهن ( هاش، معمولی، زنبوری)، قوطی و پروفیل، ناودانی (سیک، هموزن اروپا)، نبشی ، میلگرد و…  فعالیت دارد.

ما در فولاد جهان مهر آماده ایم تا با ارائه مشاوره تخصصی، برای انتخاب و خرید ورق و سایر مقاطع فولادی مانند لوله مانیسمان، تیرآهن، میگلرد، قوطی پروفیل، نبشی و ناودانی و … در کنارتان باشیم. شما عزیزان برای خرید انواع مقاطع فولادی می‌توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید ورق کربن استیل

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *