Skip to content
پروفیل زد سوله
پروفیل زد یکی از انواع پروفیل های فولادی با شکل مقطع خاص و شبیه به حرف انگلیسی Z است. امروزه پروفیل زد کاربرد زیادی در صنعت ساخت و ساز از جمله اسکلت ساختمان و سقف سوله ها دارد. استحکام بسیار مناسب، سرعت مونتاژ و نصب بالا در کنار مقرون به صرفه بودن از مزایای پروفيل زد است.
در این مطلب می خواهیم به بررسی ویژگی ها، مزایا و کاربرد پروفيل زد ( Z ) بپردازیم. همچنین نگاهی به نحوه نصب، استاندارد و عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل زد خواهیم داشت. پس اگر به دنبال آشنایی با این پروفیل فولادی و یا خرید آن هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید!
توجه داشته باشید برای دریافت قیمت امروز پروفیل زد در سایز های مختلف با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

پروفیل زد (Z) چیست؟

پروفیل زد ( به انگلیسی Z Profile Section ) یک نوع پروفیل فولادی است که به دلیل شباهت به حرف انگلیسی z به این نام شهرت دارد. عمده کاربرد این نوع پروفیل ها در ساختمان های فلزی به ویژه سقف سازه است. استفاده در سوله ها دیگر حوزه استفاده و کاربرد پروفیل زد است. از این رو به آن پروفیل سوله هم می گویند.
پروفیل زد سوله

مزایای پروفيل زد (Z)

  • استحکام بسیار خوب به دلیل استفاده از فولاد مقاوم و شکل هندسی مقطع
  • سرعت مونتاژ بالا و قابلیت نصب و اجرای آسان
  • طراحی خاص و منحصر به فرد با قابلیت همپوشانی و قرارگیری روی هم
  • وجود انواع پروفیل زد با زوایای مختلف برای کاربردهای سازه ای گوناگون
  • امکان بازیافت پروفیل ها و سازگاری بالا با محیط زیست
  • گزینه ای ایده آل برای سازه های سریع اجرا نظیر پروفیل سوله یا مناطق زلزله خیز
  • صرفه جویی در هزینه نسبت به سایر پروفیل های فولادی

کاربرد پروفيل زد (Z)

امروزه استفاده از پروفیل های زد شکل برای مصارف مختلف رایج است. علت آن نیز مزایا و قابلیت های ارزشمند این پروفیل فولادی نسبت به سایر پروفیل هاست. از مهمترین کاربردهای پروفیل z عبارتند از:
  • استفاده به عنوان پروفیل سوله در ساخت انواع سقف سوله و کارگاه ها
  • مناسب برای ساخت انواع فریم فلزی و سازه های پشتیبان
  • کاربرد پروفیل زد برای افزایش استحکام سالن های چند طبقه
  • قابلیت استفاده در ساخت ریل ها، پایه ها، پل ها، بزرگراه ها و…
  • امکان استفاده از پروفیل z در سازه های چوبی به عنوان جایگزین تیرها
  • گزینه ای کاربردی برای صنایع کشتی سازی و خودروسازی

انواع پروفيل زد (Z)

به دلیل دامنه وسیع کاربرد و نیاز بالای مهندسان، پروفیل زد در انواع مختلفی تولید می شود. بر اساس فاکتورهایی نظیر جنس، ویژگی های ظاهری و مشخصات فنی می توان این پروفیل را طبقه بندی کرد. به عنوان مثال پروفیل زد گالوانیزه، فولادی و آلومینیومی از انواع پروفیل زد بر اساس جنس هستند.
یکی از معیارهای مورد توجه مهندسان برای انواع پروفیل z، شکل ظاهری آن هاست. در این راستا پروفیل زد ساده یا بدون لبه، پروفیل زد لبه دار و پروفیل زد پانچ دار از نمونه های پرکاربرد هستند. در پروفیل لبه دار، در قسمت انتهایی بال شاهد خمیدگی هستیم. در زد پانچ دار نیز جان مقطع دارای حفره های پانچ شده می باشد.

روش ساخت و تولید پروفیل زد (Z)

پروفیل های زد به روش نورد سرد یا نورد گرم تولید می شوند. هزینه ساخت نورد سرد نسبت به نورد گرم کمتر است. همچنین شیوه ساخت در این روش ساده تر از روش گرم بوده و احتمال شکست مقاطع کمتر است. از طرفی مقاطع تولید شده به روش نورد گرم به دلیل تحمل حرارت بالا،  استحکام و مقاومت بیشتری دارند.

مراحل تولید پروفیل زد

  • ابتدا رول ورق به منظور برشکاری، به سمت دستگاه برش هدایت می شوند. در این مرحله رول های اولیه در ابعاد و اندازه مورد نظر برش می خورند.
  • در گام بعدی ورق ها در دستگاه مخصوص ساخت پرلین زد قرار می گیرند. در این دستگاه عملیات های خم کاری و فرم دهی انجام می شود.
  • پس از برش و خم کردن مقاطع، نوبت به شکل دهی مقطع به صورت z می رسد. خروجی این مرحله مقطع زد شکل به صورت ساده است.
  • در پایان بسته به سفارش انواع پروفیل زد، لبه دار کردن و یا پانچ مقاطع توسط کارخانه صورت می پذیرد.

مشخصات فنی پروفیل زد

فاصله دو بال یا ارتفاع، طول بال و ضخامت پروفیل زد از مهمترین پارامترهای کلیدی در مشخصات فنی است. پس خوب است بدانید معمولاً ارتفاع مقطع را با H و طول بال پروفیل را با B نشان می دهند. همچنین حرف T نمایانگر ضخامت مقطع زد می باشد.
ابعاد و سایز مقطع زد بسیار گسترده و متنوع است. حداکثر جان مقطع برابر 40 سانتی متر، حداکثر بال 10 سانتی متر و حداکثر طول پروفیل زد 16 متر خواهد بود.
از دیگر ویژگی های شاخص در مشخصات فنی پروفیل زد، نوع طراحی منحصر به فرد آن است. طراحی خاص و z شکل، انعطاف پذیری خوبی به مقطع داده است. همچنین زاویه کمتر از 90 پروفیل، امکان چیدمان و نصب پرشمار مقاطع را در ارتفاع زیاد فراهم کرده است.
استحکام بسیار خوب به ویژه تحت کشش و وزن کم از دیگر مشخصات فنی پروفیل زد است. سبک بودن مقطع امکان حمل و نقل آسان و همچنین کاهش وزن سازه را به همراه دارد.
پروفیل زد در انواع مختلفی با ضخامت، وزن و استحکام متفاوت تولید می شود. پروفیل Z20، Z18، Z16 و Z22 از نمونه های بارز و پراستفاده مقطع z شکل محسوب می شود. پروفیل Z18 دارای ارتفاع 18 سانتی متر و پروفیل زد 20 دارای ارتفاع 20 سانتی متر می باشد.
استاندارد پروفیل زد در ایران با استاندارد ملی شماره 7335 تولید می شود. ابعاد مقاطع نیز منطبق با جدول مشخصات پروفیل زد اشتال می باشد.

وزن پروفیل زد

بدون شک، وزن پروفیل یکی از اصلی ترین و مهمترین پارامترها در مشخصات فنی مقطع محسوب می شود. برای محاسبه وزن می توان از فرمول زیر یا به جدول وزن پروفیل زد، وزن را به دست آورد.
1000 / (عرض ( cm ) * طول ( cm ) *ضخامت ( mm ) * چگالی فولاد) = وزن پروفیل زد ( kg )
توجه داشته باشید چگالی فولاد براساس ترکیبات آلیاژی موجود در آن متفاوت است، اما معمولاً بین 7750 تا 8050 kg/m3 یا 7/75 تا 8.05 g/cm3 است. برای مثال چگالی پروفیل زد ساخته شده با ورق ST37 معادل 7.85 g/cm3 می باشد.

جدول وزن انواع پروفیل زد (Z)

جدول وزن پروفیل زد بر حسب کیلوگرم (برای واحد یک متر طول)
سایز پروفیل
ضخامت 2
ضخامت 2.5
ضخامت 3
ضخامت 3.5
پروفیل زد 12
5.54
6.65
پروفیل زد 14
5.9
7.1
پروفیل زد 16
4.9
6.1
7.3
پروفیل زد 18
5.2
6.53
7.78
9.14
پروفیل زد 20
5.5
6.88
8.21
9.6
پروفیل زد 22
5.8
7.32
8.65
1.15
پروفیل زد 24
7.71
9.25
10.79
پروفیل زد 26
8.1
9.72
11.34

آشنایی با برخی نمادهای پروفیل زد

مقطع زد دارای دو بال در بالا و پایین و در نوع لبه دار دارای دو لبه پایینی و بالایی است. فاصله بین دو بال نیز ارتفاع نام داشته و از دیگر مشخصات فنی مهم پروفیل زد است. این موارد به دلیل کاربرد زیاد اغلب با نمادهای مشخصی بیان می شود. از این رو آگاهی از آن ها می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد.
  • نماد B به معنای اندازه بال پروفیل زد است. این مقدار در حالت عادی چیزی بین 5 تا 10 سانتی متر می باشد.
  • نماد A به معنای اندازه بال بالایی مقطع زد است. این مقدار در حالت عادی چیزی بین 5 تا 10 سانتی متر می باشد.
  • نماد C1 و C2 به ترتیب در ارتباط با سایز بالا و پایین لبه پروفیل زد است. این مقدار در حالت عادی چیزی بین 1.5 تا 3 سانتی متر می باشد.
  • نماد H به معنای ارتفاع مقطع زد و حد فاصل بال بالا و پایین است. این مقدار در حالت عادی چیزی بین 10 تا 40 سانتی متر می باشد.

نحوه نصب پروفیل زد

یکی از مزایای اصلی پروفیل Z نصب آسان و ساده آن است. در همین راستا برای نصب و اجرا نیازی به ابزار خاصی نیست. نصب پروفیل زد معمولاً به کمک پیچ و مهره به بدنه اصلی ساختمان انجام می شود. همچنین پروفیل ها در دو جهت سقف و در خلاف یکدیگر قرار می گیرند. با اتصال پروفیل ها به کمک ورق وصله یا اتصال پوششی، سیستم یکپارچه و قوی به دست می آید. این اتصالات از حرکت یا افتادگی احتمالی پرلین زد جلوگیری می کند.

خرید پروفیل زد دست دوم

قیمت پروفیل زد دست دوم کمتر از نمونه های تازه ساخت است. در نگاه اول شاید اقدامی ایده آل و مقرون به صرفه باشد. اما لازم است به چند نکته خوب توجه کرد. چراکه پروفیل های زد از اعضای مهم سازه ای به ویژه سقف بوده و هرگونه نقص می تواند خسارات جانی و مالی به همراه داشته باشد. پس باید از کیفیت، دوام و عدم وجود ترک و آسیب بافتی در آن مطمئن شد.
مدت زمان و همچنین شرایط استفاده از مقطع نیز عامل مهم دیگر است. به عنوان مثال قرارگیری در شرایط رطوبتی و در معرض زنگ زدگی یا استفاده چند ساله، در کارایی مقطع مؤثر است. این عوامل ریسک خرید پروفیل زد دست دوم را بالا می برد.

قیمت پروفیل زد Z

عوامل مختلفی بر قیمت پروفیل z نقش دارد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • قیمت جهانی فلزات به ویژه آهن اثر مستقیمی بر تولیدات داخلی و خارجی از جمله قیمت پروفیل زد دارد.
  • محصولات فولادی از جمله تولیدات دلاری بوده و نوسانات نرخ ارز بر قیمت نهایی محصول اثرگذار است. در نتیجه تنش ها و شرایط اجتماعی و سیاسی می تواند آن را دستخوش تغییر کند.
  • میزان عرضه و تقاضا در بازار عامل مهم دیگر بر قیمت خرید پروفیل زد است. افزایش عرضه و کاهش تقاضا، کاهش قیمت را به همراه دارد و بالعکس.
  • مشخصات فنی پروفیل زد نظیر ابعاد، ضخامت و وزن پروفیل z نیز در قیمت مقطع مؤثر است. چراکه میزان فولاد مصرفی را تغییر می دهد.
  • برند تولید کننده و داخلی یا وارداتی بودن پروفیل از دیگر معیارهای مهم بر قیمت پرلین زد است. برای مثال پروفیل زد اصفهان به دلیل استفاده از ورق فولاد مبارکه اصفهان معمولا گرانتر از سایر پروفیل های زد داخلی است.
  • هزینه های جانبی نظیر هزینه بارگیری، ارسال و تخلیه بار نیز می‌تواند قیمت خرید پروفیل زد را تحت الشعاع قرار دهد.
  • مرکز خرید پروفیل نیز عامل مهم دیگری برای تهیه پروفیل زد قیمت مناسب است. چرا که علاوه بر اطمینان از کیفیت، کاهش واسطه و درنظرگیری تخفیف می‌تواند بر کاهش قیمت مؤثر باشد.

خرید پروفیل زد با بهترین کیفیت و قیمت

فولاد جهان مهر از مجموعه ها و شرکت های تجاری تخصصی در زمینه تهیه و فروش انواع پروفیل فولادی مانند پروفیل زد، سی و سیگما است. علاوه بر انواع پروفیل زد (z)، انواع قوطی، نبشی، ناودانی، میلگرد، لوله مانیسمان ، لوله سیاه درزدار، لوله گالوانیزه و… در این مجموعه عرضه می شود. سابقه بیش از دو دهه فعالیت، همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی در کنار مشاوره تخصصی رایگان از مزایای فولاد جهان مهر است.
شما در این مجموعه می توانید از آخرین قیمت پروفیل زد نظیر قیمت زد سوله و … مطلع شوید. همچنین امکان ارسال به سراسر کشور و خرید با تضمین کیفیت، اصالت کالا و قیمت مناسب  فراهم شده است. برای آگاهی از قیمت و شرایط ثبت سفارش می توانید همین حالا با کارشناسان فولاد جهان مهر با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.
قیمت قوطی آهن امروز

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *