Skip to content

قیمت ورق هاردوکس ( ورق ضد سایش )

۱,۲۰۰,۰۰۰ 

ورق ضد سایش و ضد فرسایش هاردوکس یکی از انواع ورق فولادی کم کربن با خاصیت ضد سایش محسوب می شود. انعطاف پذیری مناسب در کنار مقاومت در برابر ضد ضربه و ماندگاری بالا از ویژگی های ورق هاردوکس است.

در این مطلب به بررسی ویژگی ها، مشخصات فنی، وزن و کاربرد ورق هاردوکس می پردازیم. همچنین نیم نگاهی به فاکتورهای مؤثر و بهترین روش استعلام قیمت ورق هاردوکس خواهیم داشت. پس اگر به دنبال آشنایی و یا خرید این نوع ورق فولادی خاص و پرکاربرد هستید، این مطلب برای شماست.

توجه: برای دریافت قیمت روز ورق هاردوکس ssab سوئدی ، Rockestar چینی ، Arcelormittal-Nippon هندی و  JFE کره با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

ورق هاردوکس چیست؟

ورق هاردوکس ( به انگلیسی Hardox Plate ) از جمله ورق فولادی پرکاربرد با استحکام و چقرمگی (توانایی ورق در جذب انرژی و تغییر شکل خمیری (plastic deformation) قبل از وقوع شکست می‌باشد.)  بسیار بالاست. مقاومت قابل توجه این نوع ورق ها سبب شده تا نمونه های نازک نیز بسیار کاربردی و پرطرفدار باشد. این ویژگی باعث شده تا وزن ورق هاردوکس سبک و قابلیت حمل و جابجایی ساده ای داشته باشد.

از دیگر ویژگی های بارز ورق هاردوکس، مقاومت در برابر سایش و ضربه است. وجود عنصر نیکل و کروم باعث افزایش قابل توجه مقاومت و استحکام ضد سایش ورق هاردوکس شده است. به طوری که به این نوع ورق ها، ورق ضد ضربه یا ورق فولادی ضد سایش نیز می گویند.

کاربرد ورق هاردوکس

  • بهترین گزینه برای استفاده در شرایط معرض سایش و ضربه
  • مناسب برای استفاده در ماشین آلات سنگین نظیر راهسازی
  • قابلیت استفاده در وسایل و تجهیزات مربوط به حفاری معادن و استخراج مواد
  • پرکاربرد برای سنگ شکن های چکشی و تجهیزات برش
  • استفاده از ورق هاردوکس در ساخت وسایل نظامی و زرهی
  • مناسب برای ساخت انواع کانتینر و کامیون ها
  • گزینه ایده آل برای خرد کن، تسمه نقاله، چکش هیدرولیکی، بولدوزر و…

کاربرد ورق هاردوکس

مزایای ورق هاردوکس

  • از مهمترین خصوصیات و ویژگی های ارزشمند انواع ورق هاردوکس عبارتند از:
  • سختی بسیار بالا و مقاومت در برابر سایش به عنوان مهمترین مزیت ورق هاردوکس
  • چقرمگی و مقاومت در برابر ترک خوردگی و ضربات
  • جوشکاری ورق هاردوکس و قابلیت شکل پذیری
  • ماندگاری و دوام بسیار بالای انواع ورق Hardox
  • تولید در گریدهای مختلف و انتخاب ورق متناسب با نیاز

انواع ورق هاردوکس

ورق هاردوکس در گریدهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. اصلی ترین علت تمایز و نام گذاری آن ها، سختی ورق هاردوکس است که بر حسب واحد برینل بیان می شود. به عنوان مثال ورق هاردوکس گرید 500 دارای سختی میانگین حدود 500 برینل می باشد.
از جمله مهمترین و پرکاربردترین انواع ورق هاردوکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق هاردوکس HiTuf

    ورق هاردوکس HITUF کمترین میزان سختی را در انواع ورق هاردوکس به شمار می رود. سختی آن ها معمولاً چیزی در حدود 310 الی 370 برینل است. سایز این ورق از 40 الی 120 میل می باشد و کاربرد آن استفاده در ساخت کامیون و ماشین آلات  از مهمترین کاربردهای ورق هاردوکس HITUF می باشد.

  • ورق هاردوکس 400

    ورق هاردوکس با ضخامت حدود 3 تا 130 میلیمتر، یکی از سبک ترین ورق هاردوکس محسوب می شود. جوشکاری ورق هاردوکس 400 بسیار عالی است و خاصیت انعطاف پذیری و خمش خوبی دارد. این نوع ورق ها در کنار ورق گرید 450، در ساخت کانتینر کاربرد زیادی دارند.

  • ورق هاردوکس 450

    از دیگر ورق ضد ضربه نسبتاً سبک، ورق هاردوکس 450 است. سختی و چقرمگی در کنار سهولت در کار و شکل دهی از دیگر ویژگی های این نوع ورق هاست. ضخامت ورق گرید 450 بین 3 تا 80 میلیمتر است.

  • ورق هاردوکس 500

    این نوع ورق ها با سختی میانگین 500 برینل، کاربرد زیادی در شرایط معرض سایش دارد. ضخامت آن ها اغلب بالاتر از گریدهای پایین تر است. ضخامت ورق هاردوکس گرید 500 بسته به میزان سختی می تواند بین 4 تا 80 میلیمتر باشد. ورق نازک از سختی بالاتری برخوردارند.

  • ورق هاردوکس 550

    ورق هاردوکس گرید 550 از جمله ورق با سختی بالا محسوب می شود. بنابراین برای شرایط سایش و ضربه سنگین استفاده می شود. ضخامت این ورق ها معمولاً بین 10 تا 50 میلیمتر است. استفاده در چرخ دنده های تجهیزات سنگ شکن و تسمه نقاله از کاربردهای رایج ورق هاردوکس 500 است.

  • ورق هاردوکس 600

    یکی از سخت ترین نوع ورق ضد سایش هاردوکس، ورق گرید 600 است. مقاومت بسیار بالا در برابر سایش و ضربه مهمترین ویژگی این نوع ورق هاست. البته در کنار مقاوم بالاً همچنان قابلیت جوشکاری ورق هاردوکس رضایت بخش است. ضخامت آن ها نیز معمولاً بین 50 تا 80 میلیمتر می باشد.

    ورق هاردوکس Extreme

    ورق هاردوکس اکستریم سخت ترین نوع ورق هاردوکس به شمار می رود. سختی آن ها معمولاً چیزی در حدود 700 برینل است. استفاده در تجهیزات برشکاری و ماشین های خردکننده از مهمترین کاربردهای ورق هاردوکس Extreme می باشد.

برای دریافت قیمت انواع ورق هاردوکس ( ضد سایش و ضد فرسایش ) در گرید های مختلف با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

ورق هاردوکس

مشخصات فنی ورق هاردوکس

اصلی ترین مشخصه فنی انواع ورق Hardox، سختی بالا و مقاومت ضد سایش و ضد ضربه است. سطح صاف، پرایم شده و شات بلاست از دیگر مشخصات فنی و ظاهری این نوع ورق هاست. قابلیت خوب جوشکاری ورق هاردوکس، گستردگی بالا در ابعاد و ضخامت ورق از دیگر مشخصات برجسته محسوب می شود. دیگر مشخصات فنی ورق هاردوکس نظیر ضخامت، وزن ورق، سختی و استحکام بسته به گرید ورق متفاوت است.

وزن ورق هاردوکس

اساساً ورق هاردوکس جزء ورق آلیاژی فولادی نسبتاً کم وزن و سبک محسوب می شود. وزن ورق هاردوکس بسته به ابعاد و ضخامت متفاوت است. چراکه میزان فولاد مصرفی در آن ها با یکدیگر فرق دارد. اما در مجموعه می توان گفت وزن نه چندان زیاد یکی از محاسن مهم این نوع ورق هاست. به طوری که نمونه های نازک و کم ضخامت آن وزن سبکی داشته و قابلیت جمل و جابجایی آسانی دارد.

چگونه ورق هاردوکس برش داده می شود؟

برش دادن ورق هاردوکس به دلیل استحکام و مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و سایش، کار ساده ای نیست. این کار به کمک برخی روش های مدرن از جمله برش پلاسمایی میسر است. روش های دیگری نظیر برش شعله ای نیز می تواند در برش دادن ورق هاردوکس کارآمد و مؤثر باشد.
بروز ترک در برش های حرارتی یکی از رویدادهای رایج است. اما با کند کردن سرعت برش و همچنین خنک کردن آرام ورق پس از برش می توان این ترک ها را کاهش داد. همچنین گرم کردن ورق ها قبل از برش کاری نیز در کاهش ترک خوردگی اثر مثبتی دارد.

عوامل موثر بر قیمت ورق هاردوکس

قیمت یکی از عوامل مهم و کلیدی برای خرید ورق هاردوکس به شمار می رود. در این خصوص پارامترهای متعددی نقش دارد.

  • گرید ورق هاردوکس یکی از اصلی ترین موارد مؤثر بر قیمت ورق است. مثلاً قیمت ورق هاردوکس 600 با قیمت ورق هاردوکس 500 یا قیمت ورق هاردوکس 400 فرق دارد. علت آن نیز تفاوت در مشخصات فنی و مکانیکی نظیر استحکام و سختی ورق می باشد.
  • ضخامت و وزن ورق هاردوکس از دیگر فاکتورهای مهم بر قیمت است. هر چه این مشخصات بالاتر باشد، فولاد مصرفی بیشتر است. بنابراین قیمت ورق هاردوکس افزایش می یابد.
  • نوسانات نرخ ارز و همچنین قیمت فلزات به ویژه نرخ جهانی فولاد نیز بر قیمت تمام شده ورق مؤثر است.
  • برند ورق هاردوکس نظیر سوئدی یا چینی بودن ورق می تواند بر هزینه های جانبی و قیمت خرید ورق اثرگذار باشد.
  • انبار ورق هاردوکس برای مثال قیمت ورق هاردوکس انبار اصفهان با قیمت ورق هاردوکس انبار تهران متفاوت است.
  • هزینه های جانبی نظیر هزینه های بارگیری، ارسال و تخلیه نیز بر قیمت نهایی خرید ورق مؤثر است. کاهش دفعات بارگیری و تمرکز بر روی خرید متمرکز می تواند هزینه های جانبی را کاهش دهد.
  • انتخاب درست مرکز خرید ورق هاردوکس نیز عامل تعیین کننده ای در خرید ارزان و مقرون به صرفه است. خرید حضوری از مراکز آهن آلات نظیر بازار شاد آباد، محدودیت مکان و زمان و حجم سفارش دارد. اما خرید از شرکت های تجاری و فروشگاه های آنلاین معتبر چنین محدودیت هایی ندارد.

تفاوت ورق ضدسایش هاردوکس و ck45

ورق ck45 نیز مانند ورق هاردوکس جزو ورق های ضدسایش می باشند ولی با توجه به اینکه ورق ck45 دارا آلیاژ متفاوت و کربن کمتری نسبت به ورق هاردوکس می باشد از خاصیت ضد سایشی کمتری برخوردار می باشد به همین علت از ورق هاردوکس برای مواردی که نیاز به خاصیت ضد سایشی بیشتری دارد استفاده می شود. توجه داشته باشید قیمت ورق هاردوکس بسیار گرانتر از ورق سیکا 45 می باشد.

کشورهای تولید کننده ورق هاردوکس

با توجه به فناوری پیچیده ورق هاردوکس این ورق توسط سوئد، ژاپنی، هندی، روسی، چینی و… تولید میشود که کیفیت ورق هاردوکس سوئدی از سایر کشور های تولید کننده بالاتر به همین جهت قیمت ورق هاردوکس سوئدی گرانتر از سایر ورق هاردوکس می باشد اللخصوص ورق هاردوکس چینی .

ابعاد و ضخامت ورق ضد فرسایش هاردوکس

ورق هاردوکس موجود در بازار ایران از ضخامت 6 میل تا 40 میل و در ابعاد 2 در 6 متر موجود می باشد.

خرید ورق هاردوکس با بهترین کیفیت و قیمت

فولاد جهان مهر یکی از شرکت های تجاری معتبر و باسابقه در زمینه تهیه و فروش آهن آلات و پروفیل های فولادی است. تجربه بیش از دو دهه فعالیت با برندهای معتبر ایرانی و خارجی، امکان خرید ورق هاردوکس و سایر ورق های آلیاژی مانند:  ورق st44 , a283 , a516 gr 70 , st52 , a283 , ck45 , 17mn4 , s355j2g3 , s235jr , s275jr , St52 normalize با قیمت مناسب را فراهم کرده است. مشاوره رایگان، ارسال به سراسر کشور و تضمین کیفیت و قیمت از مزایای فولاد جهان مهر است.
برای استعلام قیمت روز ورق هاردوکس و آگاهی از شرایط خرید ورق می توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

قیمت ورق آلیاژی

انبار

تهران

شرکت سازنده

وارداتی چین, وارداتی سوئد

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قیمت ورق هاردوکس ( ورق ضد سایش )”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *