Skip to content
ورق s275jr

فولاد نرمالایز با اصلاح برخی ویژگی های ساختاری نظیر بافت ریزدانه و همچنین برخی خواص مکانیکی نظیر انعطاف پذیری مورد توجه مهندسان است. امروزه مزایا و کاربردهای خاص فولاد نرمالایز سبب شده تا نگاهی ویژه به این نوع فولاد داشته باشیم. مزایایی نظیر ایجاد بافت همگن و یکنواخت، اصلاح عیوب ساختاری، افزایش قابلیت ماشین کاری و شکل پذیری فولاد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی ویژگی ها، اهمیت و کاربرد فولاد نرمالایز بپردازیم. همچنین نیم نگاهی به تفاوت فولاد نرمالایز شده و معمولی خواهیم داشت. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

فولاد نرمالایزه چیست؟

نرماله کردن یا نرمالایز کردن فولاد  ( به انگلیسی Steel Normalizing ) یعنی اصلاح ساختار و خواص ماده برای ارتقای برخی مشخصات فنی و بهره برداری هدفمند. بنابراین فولاد نرمالایز، فولادی است که ساختار شیمیایی و خواص مکانیکی آن طی فرآیندهای خاص اصلاح شده است.

فرآیند نرمالایزه کردن فولاد

اساساً نرمالایز کردن فولاد به کمک حرارت دهی و خنک سازی قطعات و شمش فولادی انجام می شود. طی این فرآیند ذرات و ساختار فولاد تغییر شکل داده و به ذرات ریزدانه و همگن تبدیل می شوند. در این خصوص چگونگی سرد شدن از حیث دما و همچنین سرعت فرآیند خنک سازی، نقش تعیین کننده ای دارد.

فولاد نرمالایز غالباً در دمای محیط ( کمتر از 50 درجه سانتی گراد ) و هوای ساکن خنک می شود. بسته به ابعاد و حجم قطعات فولادی، می توان سرعت فرآیند خنک سازی را تغییر داد. در این راستا، غالباً با افزایش حجم و ضخامت قطعات فولادی حرارت دیده، سرعت سردکردن افزایش می یابد.

مزایای فولاد نرمالایز

بدون شک یکی از دلایل اصلی برای نرمالایزه کردن فولاد، مزایا و امتیازات ارزشمند آن است. مزایایی که باعث می شود تا این نوع فولاد کاربردهای ویژه و خاص خود را داشته باشد. ایجاد ساختاری ریزدانه و همگن و در نتیجه افزایش انعطاف پذیری یکی از مهمترین مزایای فولاد نرمالایز است. شکل گیری بافت یکنواخت و افزایش قابلیت ماشین کاری فولاد نیز دیگر مزیت ارزشمند نرمالایزه کردن فولاد به شمار می‌رود.

اهمیت فولاد نرمالایز

اهمیت و کاربرد نرمالایز کردن فولاد را می توان از دو جنبه اصلی بررسی کرد. نخست آن که نرمالیزه کردن یکی از روش های ایده آل و کاربردی برای اصلاح عیوب است. طبیعتاً قطعات فولادی به دلایل مختلف ممکن است دچار نقص و عیب های مختلفی شوند. نرمالایز کردن با تغییر ساختار و اصلاح مشخصات، اقدامی مهم و کارآمد برای رفع این موارد است.

جنبه دیگر فولاد نرمالایز به اثر غیر مستقیم آن بر می گردد. به زبان ساده تر، فولاد نرمالایز می تواند پایه گذار عملیات های بعدی باشد. فرآیند نرمالایز و اصلاح ساختاری، فولاد را آماده استفاده برای تولید انواع پروفیل فولادی نظیر ورق و… می نماید.

کاربرد فولاد نرمالیز شده

وجود قطعات فولادی با مقاطع مختلف و غیریکسان امری رایج و معمول است. چرا که سرعت سرد شدن آن ها حین تولید یکسان نبوده و ساختاری متفاوت داشته اند. بنابراین، نرمالایزه کردن سبب اصلاح ساختار غیریکنواخت و ایجاد بافتی منسجم و همگن می شود.

یکی از ایرادات رایج در نورد گرم، تغییرات دانه ها و ذرات تشکیل دهنده در جهت تغییر خواص پروفیل است. به عنوان مثال کشیدگی بخش هایی از قطعه باعث عدم یکنواختی و ایجاد ساختاری معیوب در پروفیل می شود. نرمالایزه کردن برای رفع این عیوب و یکنواخت سازی قطعات فوق العاده کاربردی است.

فولادهای ریخته گری غالباً درشت دانه هستند و ساختار یکدستی ندارند. نرمالایزه کردن سبب ایجاد ساخار ریزدانه و همگن در این موارد خواهد شد.

امروزه فولاد نرمالایز برای ساخت پروفیل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ورق St52 نرمالایز یکی از تولیدات پرکاربرد در این زمینه به شمار می رود.

تفاوت فولاد نرمالایزه شده و معمولی (آنیله)

فولاد معمولی ( Annealing ) نیز مشابه با فولاد نرمالایز ، فرآیند حرارت دهی و سرد شدن دارد که به آن آنیل یا بازپخت می گویند. از این رو شاید این سوال برایتان پیش بیاید که تفاوت فولاد نرمالایزه شده و معمولی چیست؟ در این بخش به اصلی ترین تفاوت آن ها اشاره می کنیم:

  • همان طور که اشاره شد، سرد شدن در فولاد نرمالایز در دمای محیط رخ می دهد. این در حالی است که خنک سازی فولاد معمولی یا همان آنیل کردن، در کوره های سردسازی اتفاق می افتد.
  • فولاد معمولی کاربرد بسیار وسیع تر و جامع تری داشته و برای اغلب کارهای صنعتی و ساختمانی قابل استفاده است. اما فولاد نرمالایزه شده، اهداف خاص تری را دنبال می کند.
  • فولاد نرمالایز ساختاری یکدست با بافت ریزدانه وهمگن دارد. در نقطه مقابل بافت فولاد معمولی معمولاً دانه های درشت تری دارد.
  • ریزتر بودن دانه های فولاد در فرآیند نرمالیزه شدن، باعث افزایش انعطاف پذیری نسبت به فولاد معمولی می شود.
  • در فولاد نرمالایزه شده، امکان اصلاح عیوب ساختاری و بهبود خواص مکانیکی وجود دارد. اما در آنیل کردن فولاد معمولی این چنین نیست و اغلب کاهش تنش های ناشی از نورد مدنظر قرار دارد.

خرید انواع پروفیل فولادی با تضمین کیفیت و قیمت

فولاد جهان مهر یکی از شرکت های بازرگانی باسابقه، فعال و خوش نام در زمینه فروش آهن آلات است. انواع پروفیل های فولای نظیر ورق، تیرآهن، نبشی، لوله مانیسمان، لوله درزدار، میلگرد و… در این مجموعه تهیه و عرضه می شود. همکاری با برندها معتبر ایرانی و وارداتی، امکان دریافت مشاوره تخصصی رایگان، ارسال به سراسر کشور و استعلام قیمت روز محصولات از مزایای این مجموعه است.

شما عزیزان برای بررسی محصولات، اطلاع از شرایط سفارش پروفیل های معمولی و فولادی نرمالایز و همچنین آخرین قیمت آن ها می توانید همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید. کارشناسان مجموعه فولاد جهان مهر آماده پاسخگویی به شما مخاطبان عزیز و گرامی هستند. برای دریافت قیمت انواع مقاطع فولادی نرمالایز شده و معمولی با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید آهن

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *