Skip to content
نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی دو نوع پرکاربرد و پرطرفدار از انواع پروفیل های فولادی در صنعت ساخت و ساز هستند. این دو پروفیل درکنار شباهت هایی مثل استحکام مناسب، دامنه کاربرد بالاو تنوع در مشخصات فنی، تفاوت‌هایی با هم دارند. توجه به تفاوت های نبشی و ناودانی به ویژه کاربرد هر یک از آن‌ها، سبب انتخاب بهترین پروفیل خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم به تعریف نبشی و ناودانی، بیان مزایا و کاربرد هر یک بپردازیم. در ادامه می خواهیم به بررسی تفاوت های این دو پروفیل کاربردی بپردازیم. در پایان نیز نگاهی بر فاکتورهای مؤثر بر قیمت، چگونگی اطلاع از قیمت روز و روش خرید ناودانی و نبشی با تضمین کیفیت و قیمت بیندازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

قیمت روز ناودانی

ناودانی چیست؟

ناودانی ( به انگلیسی U-Shaped Profile Normal Section ) از دیگر پروفیل های فولادی رایج در صنعت ساختمان است. از یک ضلع افقی به نام جان و دو ضلع عمودی به نام بال (U شکل) تشکیل شده است. ناودانی ها مشابه نبشی به دو شکل فابریک و پرسی تولید می شود. از لحاظ شکل نیز ناودانی به دو دسته ساده و مشبک (سوراخ دار) تقسیم می شود. ناودانی مشبک با داشتن سوراخ به کمک پیچ و مهره به سازه متصل می گردد.

مزایای ناودانی

ناودانی دارای انواع مختلفی در ابعاد و اندازه است و برای کارهای سبک تا سنگین قابلیت استفاده دارد. ناودانی 4، ناودانی 8 ، ناودانی 10 و ناودانی 12 به دلیل تناسب خوب مشخصات فنی با نیاز اغلب سازه ها، کاربرد بیشتری دارند. همچنین ناودانی گالوانیزه برای محیط های مرطوب و خورنده، ناودانی آلومینومی برای کارهای ظریف و حساس طراحی شده است.

نبشی و ناودانی

نبشی چیست؟

نبشی ( به انگلیسی angel bar ) یا گوشه یک نوع پروفیل و مقطع فولادی با دو ضلع عمود بر هم است. نبشی به دلیل ظاهر L شکل خود تداعی کننده گوشه است، از این رو به این نام هم شناخته می شود. نبشی ها بسته به اندازه دو ضلع یا همان بال، به دو نوع نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می شود. از حیث روش تولید نیز نیشی ها به دو صورت فابریک و پرسی تولید و به بازار عرضه می گردد.

مزایای نبشی

نبشی ها علاوه بر کمک به اتصال بهتر اجزای سازه ای به یکدگیر در توزیع یکنواخت بار و فشار نیز مؤثر هستند. نبشی با تقویت اتصالات در گوشه و لبه ها نقش مهمی در ارتقای ساختار اتصالات و فرم مناسب دارد. همچنین نبشی برای انتقال تجهیزات در پروژه های صنعتی و ساده کردن فرآیند جابجایی پرکاربرد است. امروزه نبشی در ابعاد و اندازه های مختلف و توسط برندهای خوب ایرانی و خارجی تولید می شود.

 

نبشی و ناودانی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

نبشی و ناودانی را بر اساس معیارهای مختلفی می توان مقایسه کرد. از معیارهای ظاهری و جنس پروفیل گرفته تا عواملی مثل دامنه کاربرد و قیمت خرید. در ادامه به اصلی ترین تفاوت های ناودانی و نبشی اشاره می کنیم.

شکل ظاهری نبشی و ناودانی

نخستین تفاوت ناودانی و نبشی در شکل ظاهری آن هاست. نبشی ظاهری L شکل و ناودانی ظاهری U یا C شکل دارد. به زبان ساده تر، در نبشی دو ضلع پروفیل فولادی بر هم عمودند. اما در ناودانی یک ضلع افقی و دو ضلع عمودی وجود دارد.

دامنه کاربرد

ناودانی اغلب برای ترمیم سختمان و همچنین ساخت قطعات و اسکلت ماشین های سنگین به کار می رود. همچنین از ناودانی در تجهیزات صنعتی، ساخت خرپا و چهارچوب یا نمای ساختمان نیز استفاده می شود. از طرفی دیگر نبشی اغلب برای اتصال اجزای مختلف سازه، خرپا، سقف و آسانسور کاربرد دارد. چهارچوب های ساده در و پنجره و همچنین استفاده به عنوان پشت بتد سازه ای از دیگر کاربردهای نبشی می‌باشد.

مشخصات فنی و استاندارد نبشی و ناودانی

طول بال در ناودانی ها معمولاً بین 3 تا 40 سانتی متر بوده و در سایزهای 8 تا 16 تولید می شود. نبشی در شاخه های 6 یا 12 متری و با ضخامت در حدود 3 تا 35 میلیمتر ساخته می شود. استاندارد ساخت نبشی BS EN 10056  و استاندارد DIN 1022 و استاندارد ناودانیBS EN 10279  و DIN 1026 می باشد. >> برای مشاهده و دانلود جدول اشتال نبشی و ناودانی اینجا کلیک کنید <<

انواع نبشی و ناودانی

وجود انواع نبشی از لحاظ شکل و جنس از جمله مزایای نبشی به شمار می رود. امروزه انواع نبشی اسپیرال، ضد زنگ و نبشی گالوانیزه بسیار پرکاربرد هستند. ناودانی ساده، ناودانی سبک، ناودانی اروپایی و ناودانی هموزن اروپایی از مهمترین انواع ناودانی محسوب می شود. یکی از شاخص ترین تفاوت ها، وجود ناودانی مشبک (حفره دار) بر خلاف نبشی است.

قیمت نبشی و ناودانی

اساساً قیمت پروفیل های فولادی بسته به نوع با یکدیگر متفاوت است. از این رو باتوجه به تأثیرگذاری پارامترهای مختلفی همچون میزان فولادی مصرفی، شکل ظاهری و روش تولید، قیمت نبشی و ناودانی با هم فرق دارد.

قیمت ناودانی و نبشی به چه عواملی بستگی دارد؟

به دلیل اثرگذاری پارامترهای مختلف در تولید و فروش نبشی و ناودانی، قیمت این پروفیل‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله:

  • نوع نبشی و ناودانی از حیث جنس و شکل ظاهری (گالوانیزه، آلومینیومی و…)
  • مشخصات فنی نظیر ابعاد، قطر و ضخامت نبشی و ناودانی
  • قیمت جهانی آهن آلات و فولاد
  • نرخ ارز و نوسانات قیمت دلار
  • هزینه مربوط به انبارداری و ارسال پروفیل
  • برند سازنده و تولید داخل یا وارداتی بودن آن ها
  • مرکز خرید و فروش نبشی و ناودانی

اطلاع از قیمت روز نبشی و ناودانی

یقیناً آگاهی از آخرین قیمت نبشی و ناودانی نقش مهمی در انتخاب و خرید آن ها دارد. به دلیل تأثیرگذاری عوامل متعدد، قیمت این پروفیل ها به دفعات تغییر می کند. از این رو اطلاع از قیمت لحظه ای نبشی و ناودانی اهمیت زیادی دارد. شما عزیزان برای آگاهی از قیمت روز این پروفیل ها می توانید به صفحه محصولات مراجعه و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید. کارشناسان فولاد جهان مهر علاوه بر اطلاع رسانی قیمت ناودانی و نبشی آماده ارائه مشاوره تخصصی رایگان به شما عزیزان هستند.

خرید ناودانی و نبشی با تضمین کیفیت و قیمت

مجموعه فولاد جهان مهر یکی از شرکت های تخصصی و باسابقه در زمینه تهیه و فروش انواع آهن آلات است. ارائه قیمت روز انواع نبشی و ناودانی در سایزها و برندهای مختلف از خدمات مهم این مجموعه می باشد. همچنین امکان مشاوره تخصصی رایگان برای اطلاع از قیمت و یا ثبت سفارش نیز به مخاطبان ارائه می شود. پس اگر به دنبال خرید ناودانی و نبشی با تضمین کیفیت و قیمت هستید، می توانید همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید.

خرید آهن

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *