Skip to content
قیمت میلگرد آجدار

میلگرد یا آرماتور از جمله پروفیل ها فولادی است که صرفه جویی در مصرف آن، تأثیر زیادی بر قیمت تمام شده پروژه دارد. اگر نگاهی به جدول قیمت میلگرد و نرخ خرید آرماتور بیندازید، شاهد نوسانات مختلفی خواهید بود. نوساناتی که بسته به دلایل مختلف بنیادی، سیاسی و اجتماعی تغییر و تحول زیادی دارند. به همین دلیل، روش های صرفه جویی در مصرف میلگرد از اهمیت بسیاری برخوردار است. راهکارهایی نظیر روش های نوین اتصالات، انتخاب میلگرد با مشخصات فنی مناسب و برخی نکات اجرایی.

بدون شک صرفه جویی در مصرف میلگرد، کاهش هزینه و مقرون به صرفه شدن پروژه را به ارمغان می‌آورد. بنابراین مهندسان و فعالان حوزه ساختمان سازی و آهن آلات، برای مدیریت بهتر هزینه باید به خوبی از این روش ها آگاه باشند. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم راهکارهای صرفه جویی در مصرف میلگرد را بررسی کنیم. پس اگر علاقه مند به یادگیری این روش ها و کاهش هزینه‌های خود هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید!

ملیگرد آجدار

چرا باید به دنبال صرفه جویی در مصرف میلگرد باشیم؟

در نگاه اول شاید فکر کنید، صرفه جویی و کاهش مصرف میلگرد فقط با هدف کاهش هزینه پروژه انجام می شود. این جمله تا حدی درست است و صرفه جویی در آرماتور کاهش هزینه را به دنبال دارد. اما تنها دلیل و اهمیت کاهش مصرف میلگرد، کم کردن هزینه ها نیست! به زبان ساده تر، کاهش مصرف آرماتور مزایای دیگری نیز به همراه دارد.

اگر گمان می کنید که با کاهش میلگرد، مقاومت سازه کاهش می یابد، باید بگوییم در اشتباه هستید! چونکه منظور ما از صرفه جویی در میلگرد، حذف میلگرد موردنیاز نیست. بلکه بهینه سازی آن ها و بهره گیری از تکنیک های مکمل است. بنابراین با صرفه جویی درست و اصولی در میلگرد نه تنها مقاومت کاهش نمی یابد؛ بلکه استحکام و مقاومت سازه در سطح ایده آل قرار می گیرد.

از دیگر مزایای صرفه جویی در مصرف میلگرد، کاهش خطاهای اجرایی پروژه و به دنبال آن افزایش بهره‌وری سازه است. چرا که به کمک اصول و قواعد فنی و به‌روز، با کاهش مصرف میلگرد، دقت اجرای پروژه بالاتر می رود.

راهکارهای صرفه جویی در مصرف میلگرد

حال که با اهمیت و مزایای صرفه جویی در میلگرد آشنا شدیم، نوبت به بررسی روش های کاربردی می رسد. در ادامه مهمترین روش های صرفه جویی در مصرف میلگرد را همراه با نکات تکمیلی ارائه کرده ایم.

  1. روش های جدید و نوآورانه در اتصال میلگرد
  2. کنترل و کاهش خطاهای اجرایی
  3. استفاده از فناوری و تکنولوژی های مدرن
  4. قطر و مشخصات فنی میلگرد، شاه کلید مدیریت هزینه ها
  5. استفاده از میلگردهای قدیمی و بازیافتی
  6. فورجینگ و کوپلر، دو روش صرفه جویی در مصرف میلگرد
  7. آموزش اکیپ اجرایی و کارگران

1- روش های جدید و نوآورانه در اتصال میلگرد ( روش اورلب میلگرد)

بدون تردید اتصال آرماتورها به یکدیگر از موضوعات اساسی در آرماتوربندی محسوب می شود. از دیرباز تا کنون روش های مختلفی برای این امر در نظر گرفته شده و اجرا می شود. امروزه روش اورلب یکی از رایج ترین شیوه ها برای اتصال آرماتور است که پرت آرماتور قابل توجهی دارد.

در روش اورلپ، دو سر میلگردها در فاصله از قبل تعیین شده قرار می گیرند و به کمک مفتول به هم متصل می شوند. همین امر باعث می شود تا بخشی از آرماتور ها عملاً استفاده زیادی در عملکرد سیستم نداشته باشند.

استفاده از میلگرد با طول و اندازه دلخواه یا به زبان ساده میلگرد پیش ساخته و عدم استفاده از روش اورلپ می تواند از پرت آرماتور جلوگیری کند. در این روش، میلگردها با توجه به مشخصات مهندسان و کارشناسان سفارش داده می شود. به همین دلیل خبری از اتصال دو سر مقاطع نیست. علاوه بر کاهش پرت میلگرد، افزایش سرعت اجرا و کاهش هزینه نیروی انسانی برای اتصال را نیز به همراه دارد. این شیوه از جمله روش های جدید و نوآورانه در اتصال میلگرد و از راهکارهای صرفه جویی در مصرف میلگرد است.

2- کنترل و کاهش خطاهای اجرایی

برش های غیراصولی و عدم رعایت مشخصات فنی در اجرای کار، یکی از معضلات رایج در پروژه های عمرانی است. خطاهای اجرایی مانند آن چه بیان شد، می تواند باعث افزایش مصرف میلگرد و به دنبال آن افزایش هزینه شود.
به خاطر داشته باشید که حتی دو تا پنج درصد افزایش مصرف میلگرد نیز تأثیر قابل توجهی بر هزینه پروژه خواهد داشت. پس از وجود خطاهای اجرایی نباید به سادگی گذشت.

به کارگیری نیروهای ماهر و آموزش به عوامل اجرایی از راهکارهای مناسب برای کنترل و کاهش خطاهای اجرایی است. این امر در کنار نظارت باعث ارتقای کیفیت اجرا و صرفه جویی در مصرف میلگرد می شود.

3- استفاده از فناوری و تکنولوژی های مدرن

پیشرفت دانش و ارتقای روش های اجرایی باعث شده تا با افزایش بهره وری و بهبود شرایط به نتایج بهتری دست یافت. در ساختمان سازی و مصرف میلگرد نیز فناوری و تکنولوژی روز کمک شایانی به مهندسان کرده است. به عنوان مثال میلگرد تقویت شده یکی از محصولات کاربردی در این زمینه به شمار می رود. این نوع میلگردها با افزایش مقاومت و کارایی، نیاز به مصرف آرماتور را کاهش می دهند.

4- قطر و مشخصات فنی میلگرد، شاه کلید مدیریت هزینه ها

مشخصات فنی نظیر قطر و طول آرماتور ارتباط مستقیمی با وزن و به دنبال آن قیمت میلگرد دارد. پس اگر مشخصات میلگرد متناسب با مشخصات مندرج در نقشه‌های اجرایی نباشد، افزایش مصرف میلگرد را به دنبال خواهد داشت. به یاد داشته باشید افزایش میلگرد حتی به اندازه یک سایز، به دلیل تأثیر در وزن قولاد مصرفی تغییر قیمت چشمگیری به همراه دارد. در این خصوص توجه به نوع آرماتور اعم از A1، A2 و A3 و به ویژه قطر میلگرد بیشترین تأثیر را دارد.

قیمت میلگرد حرارتی

5- استفاده از میلگردهای قدیمی و بازیافتی

هیچ شکی نیست که کیفیت، حرف اول و آخر را در به کارگیری از میلگرد می زند. در واقع استفاده از میلگردهای بی کیفیت به بهانه کاهش هزینه، به هیچ عنوان راه حل هوشمندانه ای نیست. چراکه هزینه ها و مهمتر از آن عواقب ناشی از این کار خسارت های بعضاً جبران ناپذیری به دنبال دارد. آن جاست که هزینه های جبرانی به مراتب بیشتر از هزینه استفاده و خرید میلگرد باکیفیت است.

میلگردهای قدیمی که در پروژه های قبلی استفاده شده و طبق نظر کارشناسی همچنان قابلیت استفاده دارند، گزینه خوبی هستند. استفاده از میلگردهای قدیمی و یا بازیافتی به دلیل عدم نیاز به خرید مجدد آرماتور، در صرفه جویی میلگرد نقش بسزایی دارد. برای این کار به خاطر داشته باشید که حتماً از کیفیت و کارایی آن ها اطمینان حاصل نمایید.

6- فورجینگ و کوپلر، دو روش صرفه جویی در مصرف میلگرد

بدون تردید نقطه اتصال دو سر میلگردها، ناحیه تعیین کننده ای برای عملکرد سازه ای و مصرف آرماتور است. در نتیجه روش هایی که سبب ارتقای کیفی این بخش و کاهش مصرف میلگرد شوند، از اهمیت زیادی برخوردارند. روش فورجینگ با اتصال به کمک فشار و حرارت یکی از آن هاست. روش کوپلر نیز که به کمک قطعه ای فولادی یا پلاستیکی صورت می گیرد، از دیگر راهکار‌های صرفه جویی در مصرف میلگرد محسوب می شود.

7- آموزش اکیپ اجرایی و کارگران

آموزش شاید روشی ساده به نظر بیاید اما تأثیرگذار است. بسیاری از اکیپ های اجرایی معمولاً از روش های سنتی و بدون پشتوانه علمی استفاده می کنند. روش هایی که اغلب به صورت تجربی فراگرفته شده و بعضاً به غلط جا افتاده است. آموزش صحیح و نظارت می تواند در کاهش پرت مصالح و در نتیجه صرفه جویی در مصرف ملیگرد نقش بسزایی داشته باشد.

مشاوره و خرید میلگرد با تضمین کیفیت و قیمت

مجموعه فولاد جهان مهر با تجربه چند دهه فعالیت، از شرکت های تجاری فعال و باسابقه در زمینه آهن آلات است. همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی در کنار ارائه محصولاتی باکیفیت و قیمت مناسب از فاکتورهای موفقیت این مجموعه در این سال ها به شمار می رود.

در فولاد جهان مهر شما می توانید انواع پروفیل های فولادی و میلگرد را بررسی و مقایسه کنید. از مشاوره تخصصی رایگان بهره مندی شوید و حتی از قیمت روز میلگرد با خبر شوید. همچنین امکان ارسال به سراسر کشور و تضمین کیفیت و قیمت حین سفارش نیز فراهم شده است. شما عزیزان برای کسب مشاوره تخصصی و یا اطلاع از آخرین قیمت انواع میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

قیمت امروز میلگرد

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *