Skip to content
ورق آهن سیاه

ورق سرد ( به انگلیسی Cold Sheet ) یکی از انواع ورق فولادی است که با روش نورد سرد ( Cold Rolling ) ساخته می شود. دمای پایین فرآیند تولید و شیوه ساخت تحت فشار از ویژگی های اصلی تولید ورق سرد است. این نوع ورق ها سطح صاف و صیقلی داشته و از مقاومت مناسب، برشکاری خوب و قابلیت رنگ‌پذیری بالایی برخوردارند.

در این مطلب می خواهیم به بررسی ویژگی ها، مزایا و کاربرد ورق سرد به عنوان یکی از ورق فولادی پرکاربرد بپردازیم. در ادامه نیز به مشخصات فنی، استانداردها و تفاوت ورق سرد و گرم اشاره می کنیم. فاکتورهای مؤثر بر قیمت ورق سرد و بهترین روش خرید از دیگر موضوعات مطرح شده در این مطلب است. پس در ادامه همراه ما باشید.

ورق سرد چیست؟

ورق فولادی یکی از پرکاربردترین تجهیزات و لوازم برای ساخت و ساز قطعات و سازه ها محسوب می شود. انواع ورق صنعتی، ورق مخزن، ورق ساختمانی و ورق سوله از جمله این موارد است. ورق فولادی معمولاً به دو شیوه نورد گرم و نورد سرد تولید می شود.

عمده تفاوت آن ها دمای لازم برای تغییر شکل شمش های فولادی و تبدیل آن به ورق با ضخامت های مختلف است. در نورد گرم حرارت نزدیک به دمای ذوب فلز می باشد؛ اما در ورق سرد، دمای فرآیند پایین در در حدود 300 تا 400 درجه سانتی گراد است. در نتیجه عدم استفاده از گرما باعث شده تا شیوه ساخت و شکل دهی ورق سرد پیچیده تر از ورق گرم باشد.

ورق روغنی

مزایا ورق سرد

از مهمترین امتیازات و ویژگی های ورق سرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و مقاومت بسیار بالا
  • ظاهر صیقلی و سطحی صاف و یکدست
  • برشکاری و انعطاف پذیری مناسب
  • امکان رنگ پذیری مطلوب در ورق سرد
  • تنوع خوب در اندازه و رنگ
  • زیبایی بالا و جذابیت برای استفاده در ساخت تجهیزات کاربردی

کاربرد ورق سرد

امروزه ورق سرد در صنایع مختلف تولیدی و ساخت و ساز کاربرد دارد. از اصلی ترین آن ها عبارتند از:

  • استفاده در ساخت برخی سازه های صنعتی نظیر سوله های فولادی و گاراژ
  • ساخت انواع پنل های فلزی و قطعات پرکاربرد ساختمانی
  • کاربرد ورق سرد برای ساخت لوازم خانگی نظیر کمد، یخچال، ماشین لباس شویی، مبلمان و …
  • استفاده از انواع ورق سرد گالوانیزه و رنگی برای شرایط ضد زنگ زدگی و پوشش سقف ها

انواع ورق سرد

ورق سرد را بر اساس نوع استاندارد و آلیاژ ساخت و همچنین پوشش دهی سطح می توان به دسته های مختلف طبقه بندی کرد. ورق سرد st12، ورق سرد st13 و ورق سرد st14 از نمونه انواع ورق با توجه به استاندارد ساخت است. ورق سرد گالوانیزه، ورق رنگی و ورق قلع اندود نیز از نمونه ورق با پوشش خاص به شمار می رود.

  • ورق st12 به دلیل استفاده از کروم در ساختار خود مقاومت بالایی نسبت به ورق گرم دارد.
  • ورق سرد st13 با نام ورق کششی معمولی نیز شناخته شده و از تحمل بار قابل توجهی برخوردار است.
  • ورق سرد st14 یا فوق کششی نیز برای مصارف تخصصی نظیر صنایع خودرویی کاربرد دارد.
  • ورق سرد گالوانیزه به دلیل اندود فلز روی (Zn) خاصیت ضد زنگ زدگی و خوردگی دارد.
  • ورق رنگی نیز پوشش ضد زنگ داشته و برای شرایط در معرض رطوبت نظیر سقف ها کاربرد دارد.
  • ورق قلع اندود با پوشش قلع، دارای مقاومت و استحکام قابل توجهی است.

برای دریافت قیمت انواع ورق سرد با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

ورق سرد

تفاوت ورق سرد و ورق گرم در چیست؟

عمده تفاوت و تمایزات انواع ورق سرد و گرم را می توان در 7 فاکتور اصلی خلاصه کرد. شیوه تولید و دمای ساخت، ابعاد و مشخصات فنی، کاربرد ورق سرد و گرم، استاندارد، سطح ظاهری، کیفیت و قیمت.

  1. شیوه تولید و دمای ساخت ورق
    در نورد گرم همان طور که از نامش پیداست، حرارت مهمترین عامل در ساخت ورق فولادی است. انواع ورق گرم در دماهای بسیار بالا (حدود 900 تا 1000 درجه سانتی گراد) تولید می شود. در حالی که ساخت ورق سرد در دمای پایین و نزدیک به دمای محیط صورت می گیرد.
  2. ابعاد و مشخصات فنی ورق
    ورق گرم به دلیل قرارگیری در معرض دما و نرم شدن، قابلیت شکل پذیری بهتری دارد. در نتیجه بازه ضخامتی آن بسیار گسترده و در حدود 1.5 تا چند ده میلیمتر می باشد. ابعاد و مشخصات فنی ورق سرد محدودتر از ورق گرم است. ضخامت آن ها بین 0.3 تا 3 میلیمتر و عرض آن در حد 100 تا 125 سانتی متر می باشد.
  3. کاربرد ورق سرد و گرم
    ورق گرم استحکام و مقاومت بالاتری دارند. همچنین به دلیل انعطاف پذیری و شکل پذیری بهتر، برای مصارف سنگین و صنعتی گزینه خوبی است. ورق سرد معمولاً برای استفاده در مقیاس های کوچک تر و استفاده های ظریف و حساس کاربرد بیشتری دارد.
  4. استاندارد ورق سرد و گرم
    استاندارد ورق سرد شامل st12، st13 و st14 و در نمونه های معمولی، نیمه کششی و فوق کششی است. ورق گرم نیز معمولاً با استانداردهای st37، st52 ، a516 و A283 تولید می شود.
  5. سطح ظاهری ورق
    ورق گرم به دلیل قرارگیری در معرض حرارت و دمای زیاد، ظاهری تیره، مات و ناصاف دارد. از همین رو به ورق تولید نورد گرم، ورق سیاه نیز می گویند. از طرفی دیگر ورق سرد ظاهر بسیار صاف و صیقلی دارد.
  6. کیفیت ساخت ورق گرم و سرد
    ورق سرد به دلیل قرارگیری در فشار زیاد و فرآیند ساخت پیچیده، کیفیت بالاتری دارند. اما این محدودیت ها باعث شده تا در شکل ها و مشخصات محدودتری تولید شود. اما ورق گرم محدودیت خاصی در شکل و ابعاد ندارد. اما کیفیت آن ها به دلیل تغییرات ساختاری قدری پایین تر از ورق سرد است.
  7. قیمت ورق سرد و گرم
    قیمت ورق فولادی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. شیوه ساخت و کیفیت دو عامل کلیدی است. از آن جا که ورق نورد سرد ، فرآیند ساخت ویژه و کیفیت بالایی دارد، لذا قیمت آن بیشتر است.

عوامل مؤثر بر قیمت سرد

از مهمترین فاکتورهایی که بر قیمت خرید ورق سرد تأثیرگذار است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع استاندارد ساخت ورق سرد
  • مشخصات فنی ورق سرد نظیر طول، ضخامت و وزن ورق
  • هزینه های جانبی خرید ورق سرد نظیر انبارداری و ارسال
  • قیمت جهانی فلزات از جمله آهن
  • میزان عرضه و تقاضا
  • نوسانات نرخ ارز و دلار
  • شرکت و برند سازنده
  • مرکز خرید و فروش ورق سرد

بهترین روش خرید ورق سرد با قیمت مناسب

برای خرید انواع ورق فولادی می توان به بازار آهن آلات مراجعه و یا از سایت های تجاری معتبر استفاده کرد. خرید از مراکزی نظیر شادآباد و آهن مکان نیاز به صرف وقت و زمان دارد. ضمن این که حجم سفارش نیز معمولاً در تناژ بالاست. اما در خرید اینترنتی از شرکت های تجاری فروش ورق و آهن آلات، محدودیت زمان و مکان ندارد. علاوه بر آن امکان مقایسه و استعلام آخرین قیمت ورق سرد نیز وجود دارد.

فولاد جهان مهر به عنوان شرکت تخصصی خرید و فروش انواع آهن آلات و ورق سرد و گرم با تجربه بیش از دو دهه آماده ارائه بهترین خدمات است. تنوع بالای محصولات از انواع ورق سیاه ، ورق سرد، لوله مانیسمان و میلگرد گرفته تا انواع پروفیل نظیر نبشی، ناودانی و … در این مرکز ارائه می شود.

همکاری با برندهای ایرانی و خارجی، مشاوره تخصصی، ارسال به سراسر کشور و تضمین کیفیت و قیمت در زمان سفارش از مزایای خرید ورق سرد از فولاد جهان مهر است. برای آگاهی از شرایط خرید و استعلام قیمت امروز ورق سرد می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

 

قیمت امروز ورق

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *