Skip to content
بهترین ورق آهن سیاه

ورق سیاه ( به انگلیسی  Carbon Steel Plate ) یکی از انواع ورق فولادی بسیار پرکاربرد و رایج است. از صنعت ساختمان و ساخت و ساز گرفته تا انواع صنایع کوچک و بزرگ و ساخت تجهیزات و قطعات. از این رو بسیاری از مهندسان و کارفرمایان به دنبال خرید بهترین ورق سیاه هستند. اما بهترین ورق سیاه کدام است؟ و چه ملاک های برای تشخیص کیفیت ورق سیاه وجود دارد؟ در این مطلب به بررسی این موارد می پردازیم.

ورق سیاه و ویژگی های آن

ورق سیاه، از جمله ورق آهن تولید شده به روش نورد گرم است. در این روش ورق فولادی در دما و فشار بسیار بالا قرار می گیرند. ظاهر تیره رنگ، استحکام خوب در خمش و کشش، تنوع بالا و قیمت مناسب از ویژگی‌ های ورق سیاه است.
انتخاب و خرید بهترین ورق سیاه می تواند مشخصات فنی و خریدی مقرون به صرفه را به ارمغان آورد. توجه به ویژگی های فنی در کنار ویژگی های ظاهری، مهمترین ملاک های تشخیص کیفیت ورق سیاه است. مواردی که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

بهترین ورق آهن سیاه

ملاک های تشخیص کیفیت ورق سیاه

برای انتخاب بهترین ورق سیاه و اطمینان از کیفیت آن ملاک های متعددی وجود دارد. برخی از آن ها در عین کارآمدی، ساده و سریع هستند. برخی دیگر نیز نیازمند صرف وقت و انرژی بیشتری هستند. از طرفی نتایج قابل اتکا و مطمئن تری به ارمغان می آورند. در ادامه به مهمترین ملاک های تشخیص کیفیت ورق سیاه اشاره می کنیم.

 ظاهر یکدست و هموار

ظاهر ورق یکی از جنبه های مهم برای تشخیص کیفیت ورق سیاه است. در این خصوص توجه به موارد زیر می تواند کمک کننده باشد:

  • ظاهر بهترین ورق سیاه باید بدون تاب و پیچش قابل توجه باشد.
  • ورق سیاه با کیفیت، عاری از ترک های سطحی و ضرب خوردگی است.
  • در ظاهر لایه های ورق نباید نشانه هایی از زنگ زدگی یا خوردگی مشاهده شود.
  • رنگ های نامتعارف در بافت ورق سیاه نظیر زردی یا سفیدی حاکی از کیفیت نه چندان بالای ورق آهن است.

 معیارهای کیفی و فنی ورق سیاه

بدون شک، پارامترهای فنی، مهمترین عامل برای انتخاب و خرید بهترین ورق سیاه است. اطمینان از کیفیت نیازمند انجام برخی آزمایش ها و تست های فنی مختلف است. برخی از تست ها مخرب و برخی غیرمخرب هستند. این تست ها در ارائه نتایج استحکام و مقاومت کششی و خمشی ورق نقش دارند. همچنین اطلاعاتی از ترکیبات سازنده، عناصر شیمیایی، نواقص زیرسطحی، ترک و … از دیگر نکات ارزشمند می باشد. در ادامه این مطلب به مهمترین روش های تشخیص کیفیت بهترین ورق سیاه اشاره می کنیم.

اصالت و مشخصات ورق سیاه

بر روی ورق سیاه باکیفیت و اصل، علائم اختصاری و نام تجاری حک می شود. این نشان ها معمولاً به صورت برجسته و بر روی بال ورق نقش بسته است. همچنین شناسنامه ورق و پلاک شناسایی شامل مشخصات فنی ورق سیاه از دیگر موارد مهم برای آگاهی از کیفیت است.

نوع مصرف و شرایط استفاده

همان گونه که در مقاله کاربرد ورق سیاه بیان شد، این نوع ورق ها کاربرد متنوع و وسیعی دارند. در برخی شرایط ورق ها در سایش با سایر قطعات و تجهیزات هستند. یا آن که ممکن است تحت شرایط محیطی خاصی نظیر خوردگی باشند. لذا شرایط استفاده در نوع مشخصات فنی ورق و استانداردهای لازم اهمیت زیادی دارد.
به عنوان مثال ورق مخازن جدار نازک و لوله باید در برابر خوردگی مقاومت بالایی داشته باشد. یا آن که ورق مورد استفاده در تجهیزات صنعتی و ماشینی باید از مقاومت سایشی بیشتری برخوردار باشند. شرایط جوش پذیری، وزن ورق و شکل هندسی از دیگر موارد حائز اهمیت و در نوع مصرف می باشد.

استاندارد ورق سیاه

از طرفی دیگر توجه به استانداردهای ساخت، در کیفیت مورد انتظار از بهترین ورق سیاه اهمیت زیادی دارد. استانداردهای St37 ، St52 ، A283، A516، A36 و CK45 از استانداردهای رایج ورق آهن سیاه است. هر یک از آن ها مشخصات فنی خاصی نظیر نوع ترکیبات، استحکام و مقاومت را برای ورق مشخص می نماید. استاندارد St37 برای ساختمان سازی، St52 بریا کارهای سنگین، A283 برای صنایع پتروشیمی، A516 برای مخازن و A36 برای شرایط خوردگی مناسب‌تر است.

شیت آهن سیاه

ابعاد و اندازه ورق سیاه

ورق سیاه به شکل ها و اندازه های مختلفی عرضه می شود. توجه کنید که ورق سیاه باید مشخصات و ابعادی استاندارد داشته باشد. عرض های ۱۰۰۰، ۱۲۵۰، ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ میلی‌متر اندازه عرض استاندارد ورق سیاه است. از حیث طول نیز محدودیت خاصی برای ورق های سیاه وجود ندارد.

ضخامت از دیگر موارد حائز اهمیت است. ضخامت ورق سیاه فابریک از 3 میل به بالا وجود دارد. ابعاد آن از 1*2 متر، 2.5*1.25 متر، 1*6 متر، 1.5*6 متر، 2*6 متر و 2*12 متر را شامل می شود. ضخامت ورق های رول شده یا کویل نیز از 1.5 تا 15 مل شامل می شود.

برند معتبر و خوش نام

امروزه شرکت های مختلفی در زمینه تولید و فروش ورق سیاه فعالیت دارند. از برندهای اروپایی و چینی گرفته تا انواع برندهای ایرانی خوش آوازه. ورق فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز ، کاویان خوزستان و فولاد گیلان از برجسته ترین برندهای داخلی در زمینه تولید و عرضه بهترین ورق سیاه به روش نورد گرم و کارخانه هفت الماس، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد غرب به روش نورد سرد می توان اشاره کرد. علی رغم تفاوت ورق آهن سیاه فولاد مبارکه اصفهان با ورق اکسین و کاویان ، این کارخانه ها از معتبرترین مجموعه های تولیدی هستند.

قیمت مناسب و منطقی ورق سیاه

جدای از مباحث فنی، یک ورق باکیفیت و خوش ساخت از قیمت معقول و مناسبی برخوردار است. در واقع باید تناسب خوبی بین قیمت و کیفیت برقرار باشد. مسلماً ورق های ارزان نمی تواند کیفیت قابل قبولی برای شما به ارمغان آورد. از طرفی دیگر ورق گران نیز تضمین کننده کیفیت بالای ورق سیاه نخواهد بود.
برای آگاهی از آخرین قیمت ورق سیاه می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

مرکز خرید معتبر و با سابقه ورق سیاه

شاید بررسی و انجام آزمایش برای انتخاب بهترین ورق سیاه کار ساده ای نباشد. از این رو اطمینان به سابقه و اعتبار مجموعه های تخصصی می تواند راهکار هوشمندانه ای باشد. مراکزی که دارای سابقه بالایی در تهیه و فروش ورق سیاه هستند. تنوع بالایی از محصولات فولادی داشته و با برندهای معتبر ایرانی و خارجی همکاری دارند.

ورق سیاه فولادی

روش های تشخیص کیفیت بهترین ورق سیاه

در ادامه به مهمترین روش های تشخیص کیفیت ورق اشاره می کنیم:

بازرسی چشمی و بررسی علائم ظاهری

بدون شک، بررسی ظاهر و بدنه ورق در تشخیص کیفیت ورق سیاه نقش تعیین کننده ای دارد. درست است بررسی چشمی، سریع و کارراه انداز است. اما برخی نواقص ظاهری به راحتی قابل تشخیص نیستند. در چنین مواردی انجام برخی آزمایش ها می تواند کمک کننده باشد.

تست رادیوگرافی با تابش اشعه الکترومغناطیس می تواند خلل و فرج ساختاری را مشخص نماید. تست اولتراسونیک و تست ذرات مغناطیسی برای تشخیص مواردی نظیر ترک و پارگی کارآمد می باشد. این عیوب ممکن است سطحی و یا زیرسطحی بوده و با چشم قابل تشخیص نباشد.

انجام تست کشش

یکی از مهمترین ملاک های تشخیص کیفیت ورق سیاه، اطمینان از استحکام و مقاومت ورق است. بدین منظور تست کشش ورق فولادی از بهترین روش هاست. نتایج تست کشش ( Tensile testing ) ، استحکام کششی، مقاومت تسلیم و همچنین میزان تغییر طول ورق را مشخص می کند.

بافت ساختاری، ملاک تشخیص بهترین ورق سیاه

بدون شک بافت تشکیل دهنده ورق سیاه، مهمترین عامل در مشخصات فنی و کیفیت ورق فولادی است. بدین منظور روش های مختلف میکروسکوپی نظیر استفاده از اشعه X، میکروسکوپ نوری صورت می پذیرد. بررسی و آزمایش متالورژیکی در تعیین ساختار و بافت ورق نقش مهمی دارد. با این نتایج می توان نسبت به دانه بندی، ترکیبات و عناصر شیمیایی و درنهایت کیفیت ورق اظهار نظر نمود.

انجام تست ضربه و خستگی

ورق سیاه حین استفاده در شرایط مختلف معمولاً تحت فشار، ضربه و بارگذاری در دراز مدت قرار می گیرد. از این رو انجام برخی آزمایش ها در این زمینه می تواند برای اطمینان از کیفیت ورق مؤثر باشد. انجام تست ضربه شارپی و همچنین تست خستگی تحت تنش تناوبی کمک کننده است. در این آزمایش ها استحکام، تغییرشکل، دوام و مقاومت گسیختگی ورق ارزیابی می شود.

چند نکته مهم برای تشخیص کیفیت ورق سیاه

  • به خاطر داشته باشید یک ورق خوب و با کیفیت باید سطحی هموار و صاف داشته باشد. با دست کشیدن بر روی ورق می توان از بادکردگی یا سطوح ناهموار آگاه شد. خوردگی، رنگ پریدگی، وجود خال های نامتعارف و زنگ زدگی نشان از کیفیت پایین ورق سیاه دارد.
  • آزمایش های غیرمخرب، به بافت و ساختار ورق آسیبی وارد نمی کنند. آزمایش هایی نظیر رادیوگرافی، تست ذرات مغناطیسی و تست اولتراسونیک. آگاهی از میزان ناخالصی بافت ورق، تشخیص ترک و عیوب ظاهری از مزایای این نوع آزمایش هاست.
  • آزمایش های مخرب نیازمند تخریب بخشی از ورق سیاه هستند. از طرفی دیگر پارامترهای مهم و کلیدی تری نظیر استحکام، مقاومت گسیختگی و تغییرشکل را نشان می دهند. تست کشش، سایش، خستگی، ضربه و خزش از رایج ترین آن هاست.
  • ورق با کیفیت و خوش ساخت از قیمت مناسب و معقولی برخوردار است. قیمت های نامتعارف و بیش از حد گران یا ارزان، نشانه خوبی برای اطمینان از کیفیت ورق سیاه نخواهد بود.

خرید بهترین ورق سیاه

مجموعه تخصصی فولاد جهان مهر بیش از دو دهه در زمینه فروش آهن آلات و مقاطع فولادی مانند انواع ورق ( ورق سیاه St37, st52, A516، گالوانیزه، اسیدشوی، روغنی و…)، لوله مانیسمان و لوله سیاه درزدار، لوله گالوانیزه، تیرآهن ( هاش، معمولی، زنبوری)، قوطی و پروفیل، ناودانی (سیک، هموزن اروپا)، نبشی ، میلگرد و…  فعالیت دارد. لذا امکان مشاوره و بررسی آخرین قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان، کاویان و اکسین اهواز را فراهم کرده است. مشاوره تخصصی خرید، ارسال به سراسر کشور، تأمین محصولات متنوع و باکیفیت از مزایای خرید از فولاد جهان مهر است. برای دریافت مشاوره رایگان خرید ورق و سایر مقاطع فولادی می توانید با تلفن ۸۸۶۵۴۲۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

خرید ورق آهنی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *