Skip to content
ورق گالوانیزه

امروزه ورق فولادی یکی از مهمترین و پرکاربردترین انواع محصولات فلزی است. ورق های فولادی به دلیل استحکام، مقاومت مناسب و انعطاف پذیری کاربردهای مختلفی دارند. از طرفی دیگر شرایط و نیاز صنایع مختلف با یکدیگر متفاوت است، همین عامل سبب شده تا انواع گوناگونی از ورق فولادی توسط کارخانه ها تولید و به بازار عرضه شود.

آشنایی با ویژگی های انواع ورق فولادی سبب شناخت بهتر و خرید هوشمندانه تر می شود. چراکه این امر، در انتخاب و خرید بهترین ورق فولادی و پیشگیری از هزینه های اضافی نقش تأثیرگذاری دارد. در همین راستا و در ادامه، به معرفی انواع ورق فولادی و اصلی ترین تفاوت ورق های آهنی می پردازیم.

روش ساخت ورق فولادی

ورق فولادی معمولاً به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می شود. حوزه استفاده، مشخصات فنی ورق فولادی نظیر ضخامت، ابعاد و مقاومت از تمایزات این دو روش است.
نورد یا همان Rolling، روشی است که در آن شمش فولادی با طی فرآیند خاصی به ورق تبدیل می شود. انجام عملیات حرارت دهی و فشرده سازی مواد با عبور غلتک، مهمترین محورهای فرآیند نورد می باشد.

در مرحله حرارت دهی، شمش ها حالت نرم و شکل پذیری به خود می گیرند. در ادامه و با عبور غلتک نیز ضخامت شمش ها تنظیم شده و با تکرار آن ورق فولادی تولید می شود.

ورق فولادی نورد گرم

بسیاری از انواع ورق های فولادی به روش نورد گرم ساخته می شود. در این روش گرما و حرارت زیادی حکم فرماست. دمای فرآیند به چیزی در حدود 900 تا 1000 درجه سانتی گراد می رسد. به همین دلیل شکل پذیری و انعطاف پذیری ورق فولادی نورد گرم بالاست. از طرفی دیگر حرارت زیاد، سبب شده تا ظاهری نه چندان درخشان و غیرصاف داشته باشد.

ویدیو روش ساخت ورق به روش نورد گرم

ورق فولادی نورد سرد

در این روش، دمای فرآیند نورد یا رولینگ پایین و حدود 200 تا 300 درجه سانتی گراد است. ورق های فولادی تولید شده به این روش، سطح بسیار هموار و صیقلی دارند. این ویژگی یکی از مهمترین تمایزات ورق فولادی نورد سرد و گرم می باشد.

ورق سیاه آهنی

انواع ورق فولادی و تفاوت آن ها

اگر نگاهی به لیست ورق فولادی بیندازید، شاهد اسامی و نام های مختلفی هستید. از ورق آهن سیاه، ورق آتشخوار و ورق روغنی گرفته تا ورق گالوانیزه، ورق رنگی، اسیدشویی و … . در ادامه نیم نگاهی به مهمترین مشخصات هریک و همچنین تفاوت های آن با سایر ورق های فولادی خواهیم داشت.

ورق سیاه

ورق آهن سیاه یا ورق سیاه، از رایج ترین و پرتقاضاترین انواع ورق فولادی است. ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می شود. به دلیل ظاهر مات و تیره رنگ خود به ورق سیاه شهرت دارد.
مشخصات فنی نظیر ابعاد، ضخامت ورق و طول آن بسیار گسترده و متنوع است. از این رو کاربرد بسیار وسیعی در صنایع کوچک و بزرگ دارد. نظیر ساختمان سازی، ساخت مخازن، صنعت خودرو و پتروشیمی.

ورق سیاه به دو شکل رول ورق و فابریک یا همان شیت عرضه می شود. ورق سیاه 2 میل ، ورق سیاه 8 میل ، ورق سیاه 10 میل و ورق سیاه 15 میل از پرکاربردترین ورق های سیاه می باشد.

تفاوت ورق آهن سیاه با سایر ورق فولادی

ورق آهن سیاه ظاهری مات و تیره رنگ دارد. از این حیث با برخی ورق های فولادی دیگر نظیر ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی متفاوت است. همچنین ورق آهن سیاه برای مصارف سبک و سنگین و ساخت انواع تجهیزات و ابزارآلات کاربرد دارد. از طرفی دیگر سایر ورق های فولادی معمولاً برای شرایط خاص و ویژه، کاربرد بیشتری دارد.
تولید ورق سیاه نسبت به سایر ورق ها بیشتر است. برندهای مختلفی در کشور از جمله فولاد مبارکه اصفهان، کاویان و اکسین اهواز نسبت به تولید ورق سیاه اقدام کرده اند. در نتیجه تنوع بالا و دسترسی آسانی در اختیار خریداران است.

برای بررسی بهترين ورق سياه و ملاک های تشخیص کيفیت ورق سیاه می توانید به اینجا مراجعه نمایید.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی دیگر از ورق های پرکاربرد و پرطرفدار در بازار آهن آلات است. این ورق به روش نورد سرد و یا با استفاده از ورق سیاه ساخته می شود. ویژگی برجسته و اصلی آن مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، رطوبت و خوردگی است. این امر به دلیل گالوانیزاسیون و پوشش فلز روی (Zn) بر روی ورق حاصل شده است. فلز روی به ورق فولادی خاصیت محافظت در برابر اکسیداسیون می بخشد.
تفاوت ورق گالوانیزه با سایر ورق های فولادی

اصلی ترین تفاوت ورق گالوانیزه، ثانویه بودن ورق است. به بیان ساده تر، ورق گالوانیزه از سایر ورق های فولادی نورد گرم و سرد تولید می شود. نظیر ورق سیاه، ورق روغنی و ورق رنگی و… .
محافظت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی دیگر تفاوت اصلی ورق گالوانیزه با سایر ورق هاست.

برای آشنایی بیشتر با تفاوت ها، توصیه می کنیم تفاوت ورق آهن سیاه با ورق فولادی گالوانیزه را مطالعه نمایید.

ورق روغنی

ورق روغنی

ورق روغنی یکی دیگر از محصولات نورد گرم است. این ورق ها با استفاده از روغن کاری، ظاهری بسیار زیبا، براق و صاف دارند. همین خصوصیت سبب شده تا ورق روغنی برای مصارف مصرفی نظیر مبلمان، میزهای اداری و لوازم خانگی انتخابی ایده‌آل باشد. ضخامت ورق روغنی برای شکل پذیری و خم کردن آسان تر، کم و در حدود 0.5 تا 3 میلیمتر است.
تفاوت ورق روغنی با سایر ورق های فولادی

ورق روغنی به دلیل روغن کاری، ظاهر براق و ضخامت کم، معمولاً برای مصارف غیرصنعتی استفاده می شود. در نتیجه امکان استفاده از آن در صنایع متوسط و سنگین وجود ندارد. این مورد از برجسته ترین تفاوت ورق روغنی با سایر ورق ها نظیر ورق سیاه است.

برای آگاهی از آخرین قیمت انواع ورق فولادی (ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق روغنی و…) همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

ورق آتشخوار یا ورق A516

ورق آتشخوار یا ورق A516 از دیگر ورق های رایج تولیدی به شیوه نورد گرم است. معمولاً در ضخامت های نسبتاً بالا و در دو گرید 60 و 70 تولید می شود. ورق آتشخوار مقاومت فوق العاده زیادی در برابر حرارت و فشار دارند. به گونه ای که قابلیت تحمل دمای بالاتر از 500 درجه سانتی گراد را دارا است. از این رو برای انتقال سیالات و مواد در چنین شرایط خاصی ایده آل می باشد.
تفاوت ورق آتشخوار با سایر ورق های فولادی
کمتر ورق فولادی قابلیت تحمل دمای بالا را دارد. بنابراین تحمل دمای بسیار بالا، بارزترین ویژگی و تفاوت ورق آتشخوار یا ورق A516 است. مشخصات ورق های آتشخوار به دلیل نیاز به استحکام و مقاومت قابل توجه، معمولاً بالاتر از سایر ورق هاست.

ورق رنگی

ورق فولادی رنگی همان طور که از نامش پیداست، ظاهری رنگ شده دارد. این ورق ها معمولاً بر پایه ورق های روغنی یا گالوانیزه ساخته می شوند. ورق رنگی اغلب کاربردهای تزئینی دارد. هر جا که عنصر زیبایی مهم باشد، این نوع ورق ها انتخابی هوشمندانه و ایده آل هستند.
به دلیل گالوانیزاسیون نیز در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت خوبی دارند. ورق شادولاین با ظاهر موجدار یکی از انواع پراستفاده ورق رنگی است. این نوع ورق ها در ساخت شیروانی و سقف های موجدار استفاده می شود.

تفاوت ورق رنگی با سایر ورق های فولادی

تنوع رنگی بالا نظیر ورق سفید، آبی، سبز، قرمز، زرد و … مهمترین تفاوت ورق رنگی با سایر ورق هاست. اغلب برای موارد نه چندان سنگین و مصارف زینتی کاربرد دارد. سقف سوله ها، وسایل خانگی فلزی و نمای ساختمان، اجزای خودرو و ساخت کانتینر از جمله آن هاست. همچنین مقاومت مناسب در برابر خوردگی و زنگ زدگی ویژگی متمایز ورق رنگی با برخی ورق ها نظیر ورق سیاه است.

ورق اسید شویی

با شستن ورق سیاه به وسیله اسید، ورق اسیدشویی ساخته و تولید می شود. این ورق ها ظاهر چندان زیبایی ندارد. اسیدشویی سبب می شود تا پوشش اکسید آهن ورق حاصل از فرآیند نورد گرم از بین رود. از این رو ناخالصی و ناهمواری به مراتب کمتری دارد. ورق های اسید شویی در صنعت خودروسازی، پتروشیمی، لوله های نفت و گاز و کشتی سازی کاربرد دارند.

تفاوت ورق اسید شویی با سایر ورق های فولادی

شستشوی با اسید و حذف ناخالصی از جمله اکسید آهن، مهمترین تفاوت این ورق با سایر ورق های فولادی است. همچنین ورق های اسیدشویی به دلیل تغییر خصوصیات ورق سیاه، نوعی ورق ثانویه محسوب می شود.

انبار ورق

ورق استیل

ورق استیل یکی از ورق های فولادی خاص برای ساخت انواع لوله فولادی، لوله درزدار، تیرآهن و لوازم خانگی است. درصد مشخصی از کربن، مهمترین ویژگی و تفاوت ورق استیل با سایر ورق هاست. این میزان معمولاً به کمتر از 2 درصد از آلیاژ فولاد می رسد.

تفاوت ورق استیل با سایر ورق های فولادی

میزان کربن موجود در ورق استیل برخلاف ورق سیاه یا ورق روغنی بسیار کم است. همین ویژگی سبب شده تا کاربردهای محدود و ویژه ای برای ساخت تجهیزات و مقاطع فولادی داشته باشد.

ورق قلع اندود

اندود قلع یکی از پوشش های کاربردی برای ورق های فولادی است. خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی از خواص مهم ورق قلع اندود است. این نوع ورق ها برای مصارف صنعتی مصرفی نظیر کنسروسازی، قوطی و … بسیار کاربردی است. همچنین برای ساخت تجهیزات مختلف نظیر اسپری، قطعات، باتری و کپسول گاز نیز استفاده می شود.

تفاوت ورق قلع اندود با سایر ورق های فولادی

ظاهر نسبتاً زیبا و نقره ای رنگ، قابلیت جوشکاری خوب و خاصیت ضد زنگ مهمترین تفاوت ورق قلع اندود است. این ورق ها معمولاً حوزه کاربرد محدود و مشخصی دارند.
برای آگاهی از قیمت روز انواع ورق فولادی می توانید همین حالا با ما تماس بگیرید.

ورق آجدار

ورق آجدار از جنس ورق سیاه بوده و به شیوه نورد گرم تولید می شود. وجود آج باعث شده این ورق ها برای ایجاد اصطکاک و سایش مورد نیاز گزینه ای ایده آل باشد. مناسب برای کف وسایل نقلیه نظیر اتوبوس، آسانسور، پله و … مهمترین حوزه کاربردهای ورق آجدار است.

تفاوت ورق آجدار با سایر ورق فولادی

بدون شک ظاهر آجدار و برآمدگی های برجسته مهمترین تفاوت ورق آجدار با سایر ورق هاست. همچنین برخلاف ورق های پراستفاده نظیر ورق سیاه و ورق روغنی، حوزه کاربرد بسیار محدودی دارد.

ورق پانچ

پانچ به معنای سوراخ کردن و ایجاد منفذ است. ورق پانچ نیز ورقی فولادی است که به کمک دستگاه های برش نظیر CNC یا برش دستی، سوراخ می شود. حفره های ایجاد شده ورق پانچ، شکل های مختلفی دارد. منافذ دایره ای، مربعی، لوزی و … . کنترل ارتعاش و دوام مناسب مهمترین مشخصه های ورق پانچ می باشد.

تفاوت ورق پانچ با سایر ورق فولادی

بدون شک ظاهر دارای منفذ ورق پانچ، مهمترین تفاوت آن با سایر ورق هاست. ورق های فولادی دیگر ظاهری یکدست و بدون حفره دارند. از این رو استفاده از ورق های پانچ نیز خاص و محدود است. تولید سقف کاذب، پارتیشن، ماشین آلات خاص و نیمکت از مهمترین کاربردهای ورق پانچ می باشد.

اصلی ترین تفاوت ورق آهنی

  • شیوه ساخت ورق تولید نظیر نورد گرم یا نورد سرد
  • ظاهر و مشخصات فیزیکی ورق نظیر رنگ، صاف و یا ناهموار بودن، براق یا کدر بودن
  • حوزه استفاده و کاربرد برای صنایع کوچک و بزرگ یا قابلیت استفاده در موارد خاص و محدود
  • مشخصات مکانیکی نظیر مقاومت در برابر زنگ زدگی یا خوردگی
  • مشخصات فنی نظیر ضخامت ورق، وزن و طول ورق فولادی
  • قیمت ورق فولادی. (به دلیل اثرگذاری پارامترهای متعدد نظیر قیمت جهانی ورق، نرخ ارز، نوع ورق، ابعاد و اندازه و برند سازنده.)

خرید ورق فولادی با بهترین قیمت

مجموعه فولاد جهان مهر، از جمله شرکت های تخصصی در زمینه فروش آهن آلات است. این مجموعه تجربه بیش از دو دهه فعالیت داشته و طیف وسیعی از محصولات فولادی را فراهم کرده است. انواع ورق فولادی نظیر ورق سیاه، ورق روغنی، ورق رنگی، ورق گالوانیزه، ورق آتشخوار و… از مهمترین آن هاست.

ما در فولاد جهان مهر آماده ایم تا با ارائه مشاوره تخصصی، برای انتخاب و خرید ورق و سایر مقاطع فولادی مانند لوله مانیسمان، تیرآهن، میلگرد، قوطی پروفیل، نبشی و ناودانی و … در کنارتان باشیم. شما عزیزان برای خرید انواع مقاطع فولادی می‌توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید ورق سیاه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *