Skip to content
اتصالات جوشی سیاه

اتصالات فلزی گاز یکی از اجزای کاربردی و بسیار ضروری در سیستم لوله کشی گاز و خط لوله گاز به محسوب می شود. این اجزا با برقراری ارتباط و ایجاد اصلاحات لازم در خطوط لوله، نقش مهمی ایفا می کنند. ایجاد انشعاب در مسیر لوله کشی، امکان تغییر مسیر و تغییر قطر لوله‌ از جمله کاربردهای متداول اتصالات گاز است.

در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع اتصالات لوله گاز و کاربرد هریک از آن ها بپردازیم. همچنین نیم‌نگاهی به عوامل مؤثر بر قیمت اتصالات گاز خواهیم داشت. پس برای آشنایی بیشتر با این تجهیزات کاربردی و پرتقاضا، ادامه مطلب را از دست ندهید!

نوع اتصال انواع اتصالات گاز

اتصالات فلزی از جمله اتصالات گاز معمولاً به شیوه های مختلفی به لوله کشی و یا سایر تجهیزات متصل می‌شوند. مهمترین آن ها عبارتند از:

  • اتصالات جوشی (Butt Weld Fitting)
  • اتصالات ساکت ولد (Socket Weld Fitting)
  • اتصالات فلزی دنده ای یا رزوه ای (Threaded Fitting)
  • اتصالات فلنج دار (Flanged fittings)

در اتصال جوشی که رایج ترین نوع شیوه اتصال است، از جوشکاری استفاده می شود.

در اتصال ساکت ولد اتصالات گاز، شاهد یک بخش تو رفته و قرارگیری اتصال موردنظر درون آن هستیم. این اتصالات دوام و طول عمر بسیار خوبی دارند.
اتصال رزوه ای یا اتصال دنده ای از دیگر انواع اتصال متداول در سیستم های لوله کشی است. این امر با قرارگیری و چرخش مناسب رزوه یا دنده صورت می پذیرد.
اتصال فلنج دار نیز بسته به نوع ، دارای صفحه و یک یا چند منفذ است. به کمک این صفحه و سوراخ ها، ارتباط و وصل‌کردن تجهیزات به یکدیگر انجام می شود.

انواع اتصالات گازی و کاربردها

برجسته ترین و پراستفاده ترین انواع اتصالات گاز عبارتند از:

اتصال زانویی لوله جوشی

زانویی با حالت زاویه‌دار خود، یکی از اتصالات پرکاربرد در لوله کشی گاز به ویژه لوله کشی گاز خانگی است. تغییر زاویه و تغییر جهت مسیر لوله کشی، اصلی ترین کاربرد زانویی است. در همین راستا زانویی در زاویه های مختلفی تولید و عرضه می شود. از جمله زانویی 45 درجه ، زانویی گاز 90 درجه ، زانویی 180 درجه و… .
زانویی در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی می شود. زانویی 2 اینچ، زانویی 4 اینچ، زانویی 6 اینچ، زانویی 8 اینچ و 10 اینچ از موارد پرکاربرد است. از لحاظ جنس نیز زانویی مانیسمان و زانویی درزدار با ساختار جوشکاری شده، از جمله زانویی فلزی متداول است. این موارد از جمله فاکتورهای مؤثر در کارایی و قیمت زانویی گاز به شمار می رود.

اتصال سه راهی لوله جوشی

سه راهی یکی دیگر از اتصالات کاربردی برای ایجاد انشعاب و گرفتن خروجی از مسیر لوله کشی گاز است. به بیان ساده تر، سه راهی باعث تقسیم جریان سیال به بخش های دیگر می شود. علاوه بر سه راهی مستقیم و رایج، برخی از سه راهی ها زاویه دار هستند.
سه راهی به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع اتصالات گاز در دو نوع مساوی و تبدیلی ساخته می شود. در سه راهی مساوی، سه طرف سه راهی دارای سایز یکسان هستند. در سه راهی تبدیل معمولاً یک طرف از دو سمت دیگر کوچکتر می‌باشد. همچنین با افزودن یک مسیر اضافه، چهار راهی طراحی و تولید شده که در برخی شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتصال تبدیل لوله جوشی

اتصال گاز تبدیلی همان گونه که تا حدی از نامش مشخص است، برای تبدیل اندازه لوله ها کاربرد دارد. در واقع ممکن است در جایی از لوله کشی گاز لازم باشد تا سایز لوله کاهش یا افزایش یابد. در چنین شرایطی، انواع تبدیل، اعم از تبدیل رزوه ای، تبدیل جوشی، تدبیل مانیسمان و … بسیار کاربردی هستند.
تبدیل ها معمولاً در دو نوع تبدیل هم مرکز و تبدیل غیر هم مرکز تولید می شوند.

در اتصال تبدیل هم مرکز، ورودی و خروجی مرکز یکسان داشته و در یک راستا قرار دارند. اما در تبدیل غیر هم مرکز، مرکز ورودی و خروجی یکسان نیست. در برخی شرایط معمولاً از کفی لوله برای ارتباط بهتر استفاده می کنند.
برای مشاهده انواع زانویی، سه راهی و تبدیل می توانید به صفحه اتصالات گازی مراجعه نمایید.

انواع اتصالات فلزی مانیسمان رده 40

اتصال کپ جوشی

اتصال گاز کپ یا گپ، قطعه ای برای مسدودکردن یا کور کردن انتهای خطوط لوله کشی گاز است. در بسیاری از مواقع لازم است تا انتهای لوله ها در سایزها و ضخامت های مختلف بسته شود. از این رو اتصال کپ با ابعاد مختلف خود، از جمله اتصالات گاز بسیار پرکابرد به شمار می رود.
از لحاظ شکل کپ ها دارای اشکال مختلف دایره ای، کپ مستطیلی، u شکل، I شکل و … می باشد. انتخاب آن ها بسته به شرایط و حوزه کاربرد صورت می پذیرد.

اتصال بوشن فلزی

بوشن فلزی یکی از انواع اتصالات گازی برای اتصال و وصل کردن انواع لوله با سایزهای مختلف است. بوشن ها معمولاً در دو نوع مساوی و بوشن تبدیلی ساخته می شوند.

بوشن تبدیلی در شرایطی که سایز لوله‌ها یکسان نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. اتصال بوشن در سیستم لوله کشی معمولاً به شیوه اتصال ساکت ولد، رزوه ای یا جوشی صورت می‌پذیرد.

اتصال نیپل و سردنده

اتصال سردنده یا نیپل برای وصل کردن سایر اتصالات به یکدیگر (یک نوع اتصال به نوعی اتصال دیگر) کاربرد دارد. بدین منظور در دو طرف خود دارای رزوه و سردنده و در میانه بدون دنده است. نیپل دو سر دنده، نیپل یک سر دنده، نیپل شش گوشه و … از رایج ترین انواع نیپل در لوله کشی گاز است.
برای مشاهده انواع و بررسی لیست قیمت اتصالات گاز می توانید به صفحه اتصالات جوشی مراجعه نمایید.

کاربرد انواع اتصالات گاز

  • انشعاب گیری در مسیر خط لوله گاز در جهت های گوناگون
  • امکان تغییر مسیر و تغییر جهت خط لوله
  • ایجاد قابلیت تغییر سایز و قطر لوله گاز
  • فراهم کردن شاریط وصل کردن تجهیزات مختلف در لوله کشی گاز
  • مسدودکردن و یا پایان دادن به مسیر لوله کشی
  • پر کاربرد در لوله کشی گاز خانگی روکار و توکار

لوله اتصالات جوشی

قیمت اتصالات جوشی گاز

از جمله فاکتورهایی که می تواند بر قیمت انواع اتصالات گاز مؤثر باشد عبارتند از:

  • نوع اتصال، اعم از اتصالات درزدار یا اتصالات بدون درز مانیسمان. اتصالات مانیسمان به دلیل استحکام و دوام بالاتر معمولاً هزینه بالاتری دارند.
  • قیمت جهانی فلزات به ویژه قیمت آهن، هزینه های مربوط به تولید و یا اتصالات وارداتی را افزایش می دهد.
  • مشخصات فنی اتصالات نظیر ضخامت، قطر، ابعاد و … در قیمت خرید اتصالات گاز تأثیرگذار است. اتصالات با مشخصات بالاتر، طبیعتاً هزینه بیشتری دارند.
  • میزان عرضه و تقاضا و یا به عبارتی تناسب میزان تولید شرکت ها با حجم خرید. هرچه عرضه کمتر و تقاضا بالاتر باشد، به دلیل کمبود محصولات، ممکن است شاهد افزایش قیمت باشیم و بالعکس.
  • نمایندگی و مرکز فروش اتصالات گاز باتوجه به ارتباط با شرکت‌ها و درنظرگیری شرایط قیمتی، می‌تواند در خرید اتصالات گازی قیمت مناسب نقش مهمی داشته باشد.

خرید اتصالات گاز با بهترین قیمت

شرکت فولاد جهان مهر به صورت تخصصی و ویژه در زمینه فروش انواع لوله، اتصالات و آهن آلات فعالیت دارد. تجربه بیش از 23 ساله، نمایانگر سابقه و حضور فعال این مجموعه در بازار آهن آلات ایران است. در همین راستا و با همکاری برندهای معتبر ایرانی و خارجی، امکان خرید اتصالات گاز با قیمت مناسب را فراهم کرده است.

شرکت فولاد جهان مهر، تنوع کم نظیری از اتصالات گازی را برای دسترسی آسان مشتریان فراهم کرده است. همچنین ارسال به سراسر کشور و تضمین بهترین قیمت در طول پروژه از دیگر خدمات این مجموعه است. شما عزیزان برای مشاوره خرید و آگاهی از قیمت روز اتصالات گاز می‌توانید با کارشناسان شرکت 88654200 تماس بگیرید.

خرید لوله فولادی مانیسمان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *