Skip to content
رده لوله مانیسمان

لوله مانیسمان رده 40 و لوله مانیسمان رده 20 از پرکاربردترین انواع لوله فولادی در صنایع مختلف است. امروزه لوله بدون درز مانیسمان، به دلیل استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و دوام فوق‌العاده، کاربرد بسیاری دارند. در این بین، لوله لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 به واسطه مشخصات فنی مناسب، بیشتر مورد توجه هستند. در همین راستا و در این مطلب قصد داریم به کاربردها و تمایزات این دو لوله پرکابرد بپردازیم.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان یا لوله کربن استیل بدون درز (به انگلیسی Seamless Carbon Steel Pipe ) در کنار انواع لوله سیاه درزدار، از مهمترین و برجسته‌ترین لوله فولادی محسوب می‌شود. ساختار یکپارچه و بدون هرگونه درز و جوش، مهمترین ویژگی این نوع لوله هاست.
فرآیند تولید لوله های مانیسمان بدون ایجاد هرگونه اتصال جوشکاری و به صورت مستقیم از نورد فولاد صورت می‌پذیرد. همین امر ساختاری یکدست و مقاوم برای این نوع لوله ها به وجود آورده است.

طول عمر بالای لوله‌ها، مقاومت بسیار مناسب در برابر خوردگی و تحمل فشار قابل‌توجه، از مزایای برجسته لوله مانیسمان است. لوله بدون درز در رده های مختلفی تولید می شود که لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 از پرکاربردترین آن‌هاست.

برای اطلاع از تفاوت لوله فولادی مانیسمان با لوله سیاه درزدار می توانید اینجا کلیک کنید

رده لوله مانیسمان چیست؟

رده لوله مانیسمان ( Seamless Schedule ) یک نوع پارامتر برای دسته بندی و روشی برای مشخص کردن نوع لوله بدون درز است. در محاسبه و نامگذاری رده ها، فاکتورهایی نظیر میزان تحمل تنش، جنس، قابلیت‌ها و ویژگی‌های لوله مؤثر است. در نتیجه این موادر در رده بندی لوله ها نقش مهمی ایفا می کنند.

رده لوله را می توان نوعی معادل برای اسکجول لوله و تعیین مشخصات فنی دانست. رده بندی استاندارد لوله‌ها معمولاً به وسیله استانداردهای ASME و API تعیین می شود.

لوله مانیسمان رده 40 و لوله مانیسمان رده 20 از جمله رده های مهم و پرکاربرد هستند.

لوله مانیسمان رده 20 چیست؟

لوله رده 20 مانیسمان (یا لوله کربن استیل بدون درز سبک )، (به انگلیسی Seamless Carbon Steel Pipe Schedule 20 ) در دسته لوله بدون درز سبک قرار می گیرد و برای طیف وسیعی از کارها استفاده می شود. اموری که نیاز به تحمل فشار بالایی نداشته باشند. طبیعتاً تحمل فشار لوله رده 20 نسبت به رده های بالاتر نظیر لوله بدون درز رده 40 کمتر است. این نوع لوله ها در ابعاد، طول و ضخامت های مختلف تولید می شوند.
از مهمترین کاربرد لوله مانیسمان رده 20 می توان به لوله کشی گاز تو کار ساختمانی اشاره کرد. سیستم‌های لوله‌کشی موتورخانه و شرایطی که نیاز به تحمل فشار قابل توجهی ندارد، از دیگر کاربردهای این نوع لوله است.
برای مشاهده لیست قیمت لوله مانیسمان رده 20 می‌توانید به صفحه قیمت لوله مانیسمان مراجعه نمایید.

لوله مانیسمان رده 40 چیست؟

لوله مانیسمان رده 40 ( یا لوله کربن استیل بدون درز رده 40)، (به انگلیسی Seamless Carbon Steel Pipe Schedule 40 ) از محبوب ترین و پر فروش ‌ترین انواع لوله بدون درز می باشد. لوله رده 40 در ضخامت ها، قطر و وزن های مختلفی تولید می شود. این لوله قوی تر از لوله رده 20 و ضعیف تر از لوله های رده بالاتر نظیر لوله مانیسمان رده 80 است.

لوله مانیسمان رده 40 نسبت‌ به سایر رده‌ها کاربرد بیشتری دارد. این امر به واسطه ویژگی‌های خوب مقاومتی، استحکام، دوام و تنوع بالا به وجود آمده است.
تناسب بالا در مشخصات فنی و کارایی، باعث شده تا لوله بدون درز مانیسمان رده 40 در طیف گسترده‌‌ای از صنایع کاربرد داشته باشد. صنایع نفت و گاز، ساختمان، پتروشیمی، آتش نشانی، ساخت مخازن و لوله کشی گاز از این جمله است.در ایران لوله مانیسمان رده 40 اهواز و دقیق کاوه ایرانیان از برند های مطرح می باشند.
برای بررسی لیست قیمت لوله مانیسمان رده 40 توصیه میکنیم نگاهی به لیست قیمت لوله بدون درز مانیسمان بیندازید.

لوله مانیسمان بدون درز رده 40

تفاوت لوله رده 40 و رده 20

از مهمترین تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و رده 40 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحمل فشار و مقاومت

    برجسته ترین تفاوت لوله رده 20 و رده 40، میزان مقاومت و فشاری است که لوله متحمل می شود. لوله های رده 20 معمولاً برای امور کم فشار و سبک انتخاب ایده آلی هستند. لوله رده 40 نیز با مقاومت بالاتر، می ‌تواند برای کارهایی که نیاز به توان فشاری بیشتری است، استفاده شوند.

  • ضخامت و قطر

    داخلی قطر خارجی در رده مختلف لوله های مانیسمان رده 20 یا رده 40 می تواند یکسان باشد. اما با تغییر رده و ثابت بودن قطر خارجی، میزان ضخامت و به عبارتی قطر داخلی لوله تغییر می کند. در نتیجه لوله رده 40 ضخامت بالاتری نسبت به لوله رده 20 مشابه دارد.

  • نوع کاربرد

    لوله مانیسمان رده 20 اغلب برای کارهای سبک خانگی، تأسیسات و سیستم های موتور خانه ای کاربرد دارند. اما لوله رده 40 دامنه کاربرد بیشتری دارد. با قابلیت تحمل فشار بالاتر، علاوه بر برخی امور خانگی برای کاربردهای صنعتی و کارگاهی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • قیمت لوله مانیسمان رده 40 و رده 20

    قیمت خرید لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 یکی دیگر از تفاوت های اصلی این دو رده است. لوله رده 20 که به عنوان لوله‌ فولادی سبک نیز شناخته می شوند، قیمت کمتری دارند. زیرا میزان فولاد به کارگرفته شده، ضخامت و مشخصات فنی لوله مانیسمان 20، پایین تر از لوله فولادی رده 40 می‌باشد. برای مشاهده قیمت انواع لوله مانیسمان می توانید به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

برای مشاهده تفاوت لوله مانیسمان رده 80 و رده 40 >> اینجا کلیک کنید <<

از مهمترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت لوله مانیسمان رده 40 و لوله مانیسمان رده 20 عبارتند از:

  • روش تولید
  • سایز و ضخامت لوله
  • برند تولید کننده
  • نوسانات قیمت ارز و قیمت جهانی فلزات
  • میزان عرضه و تقاضا
  • هزینه های مربوط به حمل و ارسال

روش ساخت لوله مانیسمان بدون درز رده 40 و رده 20

روش ساخت لوله مانیسمان بدون درز

ویدیو روش ساخت و تولید لوله مانیسمان بدون درز

برای مشاهده ویدیو روش ساخت و تولید لوله مانیسمان در یوتیوب >> اینجا کلیک کنید <<

جدول اسکجول لوله مانیسمان رده 40 و رده 20

اسکجول لوله چیست

سازمان استاندارد آمریکا (ANSI) برای مشخص کردن ضخامت جداره­ لوله یا رده بندی لوله بر اساس ضخامت یا مقاومت آن در برابر فشار سیال، از یک پارامتری به نام (Schedule Number ( Sch  No استفاده می کند که در ایران با اصطلاح هایی چون عدد اسکجول لوله یا اسکجوئل لوله یا شجول لوله شناخته می شود. این عدد گاه به عنوان رده لوله یا معرفی از استحکام آن استفاده می شود.

جدول مشخصات فنی، سایزبندی و محاسبه وزن لوله مانیسمان بدون درز

جدول لوله بدون درز مانیسمان
برای دانلود جدول وزن لوله فولادی بدون درز مانیسمان >> اینجا کلیک کنید <<

راهنمای خرید لوله مانیسمان

برای خرید لوله مانیسمان باید به چند فاکتور توجه کرد. نوع کاربرد لوله، شاه کلید اصلی در انتخاب است. هر یک از رده ها در موارد و شرایط خاصی بهترین کارایی خود را دارند. در نتیجه خرید لوله مانیسمان رده 40 یا رده 20 باید متناسب با کاربرد آن ها صورت پذیرد. هرچه رده لوله مانیسمان بدون درز بالاتر باشد، برای کارهای سنگین‌تر مناسب بوده و از طرفی دیگر هزینه خرید آن بیشتر خواهدبود.

توجه به مشخصات فنی مانند قطر، ضخامت و طول لوله از دیگر موارد است. لوله مانیسمان رده 40 یا رده 20 معمولاً در طول 6 متری و 12 متری تولید می شوند. لوله های 6 متری دامنه کاربرد بیشتری دارند.
برند تولیدکننده، مسائل مربوط به بارگیری و همچنین خرید از بهترین مرکز فروش لوله مانیسمان از دیگر فاکتورهای مهم می‌باشد. مواردی که می تواند کیفیت بالا و بهترین قیمت را برای شما به همراه داشته باشد.

برای مشاهده تفاوت لوله مانیسمان وارداتی و لوله مانیسمان ایرانی اینجا کلیک کنید

خرید لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 با بهترین قیمت

فولاد جهان مهر در زمینه فروش آهن آلات، لوله و اتصالات با بیش از 23 سال تجربه فعالیت دارد. فولاد جهان مهر طی این سال‌ها و با همکاری برندهای معتبر داخلی و خارجی تنوع بالایی از محصولات فراهم کرده‌است. امکان دریافت قیمت روز لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 و ارسال به سراسر ایران از دیگر مزایای این مجموعه است.
فولاد جهان مهر با به‌کارگیری تیم حرفه ای و مجرب، آماده ارائه مشاوره خرید لوله مانیسمان می باشد. شما عزیزان برای آگاهی از شرایط خرید لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 می‌توانید با کارشناسان ما با تلفن ۸۸۶۵۴۲۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

خرید لوله فولادی مانیسمان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *