Skip to content
میلگرد و آرماتور

شکستگی میلگرد یکی از مشکلات رایجی و البته بسیار تأثیرگذار در عملکرد این پروفیل فولادی پرکاربرد است. از مهمترین علت‌های وقوع این پدیده، خمکاری غیراصولی میلگرد، زنگ زدگی میلگرد و استفاده از سایز نامناسب و بی‌کیفیت است. روش‌های جلوگیری از شکست میلگرد علاوه بر حفظ کارایی و کیفیت، در صرفه جویی هزینه ها نقش تعیین کننده‌ای دارد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی علت شکستن میلگرد و همچنین روش های کابردی برای جلوگیری از وقوع آن بپردازیم. در ادامه نیز نگاهی به پرکاربردترین انواع میلگرد و روش خرید آن با بهترین کیفیت و قیمت می اندازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

انبار میلگرد

شکستن میلگرد چیست؟

میلگرد یا آرماتور یکی از پروفیل های فولادی بسیار کاربردی به ویژه در صنعت ساختمان سازی و راهسازی است. میلگردها یک میله فولادی با مقطع دایره ای در قطر چند میلیمتر تا چند سانتی متر است. شکستن میلگیرد به معنای تقسیم شدن این میله به چند بخش کوچکتر است.

شکستن میلگرد ممکن است به دلایل متالوژیکی نظیر تردبودن ساختار و یا ضعف در بدنه میلگرد نظیر ترک‌خوردگی ایجاد شود. یا آنکه به دلایل مکانیکی و استفاده از روش های اجرایی نامناسب مثل خمکاری و جوشکاری غیراصولی رخ دهد.

بررسی علت شکستن میلگرد

شکستگی میلگرد ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد که در ادامه مهمترین آن ها را بررسی می کنیم:

  • خمکاری غیر اصولی میلگرد

    خمکاری یکی از اقدامات رایج و موردنیاز مهندسان برای استفاده از میلگرد است. امروزه انواع میلگرد A1، A2، A3 و A4 برای استفاده در بخش های مختلف نیاز به خمکاری دارند. حال ممکن است خمکاری بیش از حد و عدم توجه به فاکتورهایی مثل زاویه خم، سبب شکستن میلگرد شود.

  • به کارگیری از میلگرد نامناسب

    میلگردها دارای انواع و گریدبندی های مختلفی هستند. گریدهای A1، A2، A3 و A4 در ویژگی های ساختاری و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال میلگرد A2 اغلب برای کارهای روتین و سبک نظیر خاموت کاربرد دارد. در حالی که میلگرد A3 برای تقویت اعضای بتنی و میلگرد طولی انتخاب بهتری است. لذا استفاده از میلگرد نامناسب به دلیل عدم تاب و تحمل شرایط ممکن است باعث شکستگی میلگرد شود.

  • خوردگی و زنگ زدگی میلگرد

    زنگ زدن و خوردگی را می توان مهمترین نقطه ضعف میلگرد به شمار آورد. زنگ زدگی به دلیل حضور فاکتور رطوبت و اکسیژن می تواند عملکرد و کارایی میلگرد را تهدید کند. خوردگی نیز با توجه به حضور عواملی نظیر مواد اسیدی یا اتمسفر خورنده رخ دهد. یکی از اصلی ترین اثرات خوردگی و زنگ زدگی میلگرد، ایجاد ترک و ضعف در بدنه است. بنابراین این عامل به راحتی می تواند سبب شکستن میلگرد شود.

  • دما و حرات زیاد از عوامل شکستن میلگرد

    یکی از مواردی که می تواند سبب تضعیف ساختار میلگرد و شکستن آن شود، حرارت دهی بالای آرماتور است. حرارت زیاد می تواند پیوندها و بافت ساختاری میلگرد را دچار ضعف کند. از این رو دما و حرارت زیاد را می توان از علل شکست میلگرد قلمداد کرد.

  • نوع میلگرد نورد گرم یا سرد

    میلگردها به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید و به فروش می رسند. میلگردهای نورد گرم تحت دمای زیاد تولید شده و قابلیت خمشی خوبی دارند. از طرفی دیگر میلگردهای نورد سرد در دمای پایین تری تولید شده و ساختار مولکولی شکننده تری دارند. از این رو احتمال شکستن میلگرد در آرماتورهای نورد سرد بیشتر است.

  • به کارگیری ابزار و تجهیزات کار نامناسب

    کارهای مربوط به خمکاری، برش و جوشکاری میلگردها باید با تجهیزات و ادوات استاندارد صورت پذیرد. همچنین روش های اجرا نیز باید به صورت اصولی و صحیح باشد. استفاده از ابزار فرسوده و نامناسب عامل مهمی برای آسیب به میلگرد است. عدم پایداری اعضای نگهدارنده، تغییر در زاویه خم، کاهش دقت و ایجاد فشار مضاعف از موارد نتایج مهم به کارگیری ابزار و تجهیزات کار نامناسب و به دنبال آن شکست میلگرد است.

راهکاری جلوگیری از شکستن میلگرد

حال که با اثرات و علل وقوع شکست میلگرد آشنا شدیم، احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده که چگونه از وقوع آن جلوگیری کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش به بررسی مهمترین روش های کاهش احتمال شکست میلگرد می پردازیم.

  • توجه به نوع گرید میلگرد و استفاده درست از آن ها با توجه به ویژگی ها، قابلیت ها و دامنه کاربرد
  • به کارگیری از میلگردهای تولیدی به روش نورد گرم به ویژه برای بخش هایی که نیاز به خمکاری بیشتری دارند.
  • استفده از تجهیزات و ابزارآلات استاندارد و مناسب و همچنین نیروی کار متخصص و باتجربه
  • رعایت اصول اجرایی به ویژه در خمکاری از جمله رعایت زاویه خم و فشار وارده
  • عدم استفاده از میلگردهای زنگ زده یا دارای آسیب در بدنه نظیر ترک
  • آنالیز ساختاری و شیمیایی میلگرد و اطمینان از تناسب ترکیبات سازنده
  • توجه به عدم قرارگیری میلگردها در معرض شرایط خوردگی یا زنگ زدگی

پرکاربردترین انواع میلگرد

میلگردها در گریدهای مختلف A1، A2، A3 و A4 و در سایزهای 8 تا 36 میلیمتر تولید می شوند. از حیث اندازه میلگردهای سایز 12، میلگرد 14، میلگرد 16 و میلگرد 18 بیشترین استفاده را در ساختمان سازی و صنایع مختلف دارد.

میلگرد A1 اغلب برای کارهای سبک و غیرساختمانی مثل اتصالات کاربرد دارد. این میلگردها به دلیل مقاومت کمتر نسبت به میلگردهای آجدار، خمکاری و جوشکاری بهتری دارند. میلگرد A2 به عنوان خاموت یا همان آرماتور عرضی استفاده زیادی دارد. از نوع آج دار محسوب شده و از شکل پذیری مناسبی برخوردار است.

میلگرد A3 پرکاربردترین نوع میلگرد در ساختمان سازی و صنعت است. استفاده زیادی در انواع تیر و ستون بتنی و دیوار برشی به عنوان آرماتور طولی دارد. میلگرد A4 از نوع میلگردهای پرمقاومت بوده و اغلب برای کارهای سنگین و خاص استفاده می شود.

خرید میلگرد با بهترین کیفیت و قیمت

فولاد جهان مهر از مراکز تخصصی و باسابقه در زمینه فروش انواع آهن آلات و میلگرد است. تجربه بیش از چند دهه فعالیت و همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی از جمله مزایای با ارزش این مجموعه است. شما علاوه بر انواع میلگرد می توانید سایر پروفیل های فولادی پرکاربرد نظیر نبشی، ورق، لوله مانیسمان ، لوله گالوانیزه و … را در این مجموعه مشاهده و بررسی نمایید.

مشاوره تخصصی رایگان، امکان استعلام قیمت روز انواع میلگرد، ارسال به سراسر کشور و تضمین قیمت از دیگر مزایای فولاد جهان مهر است. شما عزیزان، برای آگاهی از شرایط خرید و یا اطلاع از آخرین قیمت روز میلگرد می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید میلگرد

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *