Skip to content
قیمت ورق آتشخوار

ورق آتشخوار به عنوان یکی از انواع ورق فولادی پرکاربرد برای شرایط حساس در برابر دما و فشار است. تحمل حرارت بالا و گرمای آتش گونه، مهمترین مزیت ورق های آتشخوار است. نام این ورق فولادی نیز از همین مشخصه و ویژگی گرفته شده است.
در این مطلب به بررسی ویژگی ها، مشخصات فنی و کاربرد ورق آتشخوار می پردازیم. همچنین نیم نگاهی به تفاوت ورق آتشخوار و ورق سياه به عنوان ورق های پرکاربرد فولادی می اندازیم.

در پایان نیز فاکتورهای مؤثر بر قیمت ورق آتشخوار و بهترین روش خرید ورق آتشخوار را بررسی می کنیم. پس اگر قصد آشنایی و یا خرید ورق آتشخوار دارید، این مطلب را از دست ندهید!

ورق آتشخوار چیست؟

ورق آتشخوار چیست؟ این مطمئناً نخستین سؤالی است که با شنیدن کلمه آتشخوار به ذهنتان می رسد! شاید هم تا حدودی درست حدس زده باشید! ورق آتشخوار ( به انگلیسی The Heat Resistance of Stainless Steel plate ) یک نوع ورق فولادی با قابلیت تحمل حرارت و گرمای بسیار بالا است. از این رو به آن آتشخوار می گویند.

اهمیت ورق آتشخوار

ورق های فولادی انواع مختلفی دارند و برای شرایط و حوزه مختلفی استفاده می شوند. مقاومت در برابر دما و فشار نیز یکی از شرایط بسیار رایج برای کاربرد ورق فولادی است. از این رو استفاده از ورق هایی که مقاومت بالایی در برابر گرما و فشار داشته باشند، اهمیت زیادی دارد. در همین راستا، انواع ورق صنعتی و ورق آتشخوار از کاربرد خوبی در چنین شرایطی برخوردارند. پتروشیمی، مخازن تحت فشار و دیگ های بخار بخشی از حوزه کاربرد ورق آتشخوار محسوب می شود.

کاربرد ورق آتشخوار

کاربرد و حوزه استفاده از ورق فولادی آتشخوار بسیار زیاد است. شاه کلید استفاده از این نوع ورق، شرایطی است که نیاز به تحمل دما و گرمای قابل توجهی داشته باشد. از این رو حوزه هایی که با حرارت سر و کار دارند، مهمترین موارد کاربرد ورق آتشخوار است. از جمله این حوزه ها عبارتند از:

  • صنایع پتروشیمی و نفت و گاز
  • انتقال مایعات و سیالات داغ و پر حرارت
  • پالایشگاه ها که سیالات در معرض دمای زیاد هستند.
  • استفاده از ورق آتشخوار برای مخازن تحت فشار، مبدل های حرارتی و …
  • دیگ های بخار و صنایع دیرگذار ( refractory industry )
  • انواع تجهیزات مربوط به انرژی های تجدیدپذیر که در چرخه های حرارتی هستند.

ورق 17mn4

انواع ورق آتشخوار

همان طور که بیان شد، ورق آتشخوار یک نوع ورق فولادی با قابلیت تحمل دمای بالا است. در نتیجه ورق هایی که چنین ویژگی در ساختار خود داشته باشند، در دسته آتشخوار قرار می گیرند. از جمله آن ها می توان به ورق فولادی A516 ، ورق st52 ، ورق 17Mn4، ورق A36 و ورق 18Mn4 اشاره کرد.

ورق آتشخوار A516

ورق فولادی A516 یا Alloy carbon steel plate گرید 70 یکی از پرکاربردترین نوع ورق های آتشخوار است. علاوه بر تحمل دمای بالا، استحکام و مقاومت در برابر نیرو و فشار این ورق ها بسیار بالاست. از این رو ورق A516gr70 به عنوان ورق مخزنی و آتشخوار استفاده می شود.

برای مشاهده قیمت ورق A516 >> اینجا کلیک کنید <<

ورق St52

مهمترین ویژگی و مشخصه ورق St52 استفاده از فولاد پرمقاومت و استحکام خمشی بالا است. این ویژگی باعث شده تا در برابر سایش، حرارت و دما نیز استحکام بسیار خوبی داشته باشد. لذا برای ساخت انواع مخزن، آبگرمکن، سازه های دریایی و زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مشاهده قیمت ورق ST52 >> اینجا کلیک کنید <<

ورق آتشخوار 17Mn4 و 18Mn4

ورق 17Mn4 و 18Mn4 از نوع ورق الیاژی مقاوم در برابر فشار و دما است. استفاده برای ساخت انوع مخزن، دیگ بخار و بویلر باعث شده تا در زمره ورق های آتشخوار قرار بگیرند. این ورق ها در صنایع کشتی سازی و ساخت انواع تأسیسات نیز کاربرد زیادی دارند.

برای مشاهده قیمت ورق 17MN4 >> اینجا کلیک کنید <<

ورق آتشخوار A36

ورق فولادی A36 از دیگر ورق های فولادی پرکاربرد است که خواص بسیار خوبی دارد. مقاومت بالا، شکل پذیری مناسب، چقرمگی ( Toughness ) مطلوب و مقاومت مناسب در برابر گرما از ویژگی های آن است. از این رو از گزینه های کاربردی برای استفاده به عنوان ورق آتشخوار و مقاوم در برابر حرارت می باشد.

برای دریافت قیمت ورق A36 با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

قیمت ورق a283

آشنایی با ورق مخزنی آتشخوار

ورق مخزنی آتشخوار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ ساخت مخازن یکی از پرکاربردترین موارد برای استفاده از انواع ورق فولادی است. مخزن ها نیز معمولاً نگهدارنده و تبدیل کننده سیالات و مایعات با دمای بالا هستند. مانند انواع مخزن و دیگ بخار، بولر یا مبدل های حرارتی.

بنابراین، استفاده از ورق هایی که مقاومت بالایی در برابر گرما و حرارت داشته باشند، بسیار مهم است. به ورق هایی که در ساخت مخزن استفاده شده و در برابر آتش و دما مقاوم هستند، ورق مخزنی آتشخوار گفته می شود.
انواع ورق A516 در گریدهای مختلف، از رایج ترین پروفیل های فولادی برای استفاده به عنوان ورق مخزنی آتشخوار است. ورق A516 Gr 70، A516 Gr 65، A516 Gr 60 و A516 Gr 55 از مهمترین آن هاست.

انواع ورق آتشخوار بر اساس دمای قابل تحمل

  • ورق آتش خوار بسته به شیوه عرضه یا دمای قابل تحمل به دسته های مختلفی تقسیم می شود. دو شیوه رول و شیت مهمترین شیوه عرضه این نوع ورق ها به بازار می باشد.
  • ورق آتشخوار رول قابلیت تحمل دمای کمتری داشته، اما از طرفی قیمت مناسب تر و کاربرد بیشتری دارد. این ورق ها معمولاً تا دمای 580 درجه سانتی گراد مقاومت بسیار خوبی دارند.
  • ورق آتشخوار شیت دمای تحمل بسیار بیشتر و نزدیک به دو برابر ورق آتشخوار رول دارد. این نوع ورق ها معمولاً تا دمای 1250 درجه سانتی گراد مقاومت دارند. در نتیجه برای کارهای سنگین و پرفشار گزینه بهتری هستند.

تفاوت ورق آتشخوار با ورق سیاه

ورق سیاه رایج ترین و پرفروش ترین نوع ورق های فولادی است. ظاهری مات و تیره رنگ دارد که علت آن فرآیند ساخت به روش نورد گرم می باشد. انواع مختلفی داشته و برای کاربردهای سبک تا سنگین استفاده می شود. از طرفی دیگر ورق آتشخوار نوعی از ورق های فولادی است که مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد. برای استفاده های صنعتی و سنگین استفاده می شود و برای مصارف سبک کارایی چندانی ندارد.

ورق سیاه در ابعاد و اندازه های بسیار گسترده تری نسبت به ورق آتشخوار تولید می شود. همچنین دامنه قیمتی بیشتری دارد. در حالی که مشخصات فنی ورق آتشخوار از قبیل ضخامت و وزن ورق آتشخوار معمولاً بالا است. قیمت ورق آتشخوار نیز به دلیل ساختار مقاوم و مشخصات فنی خاص، معمولاً بالاتر است.

ورق آهن سیاه تولیدکنندگان بیشتری در داخل و خارج کشور دارد؛ اما ورق آتشخوار معمولاً محدودیت هایی در تولید دارد. ممکن است برخی از انواع این نوع ورق ها در کارخانه های خاصی تولید شود.

قیمت ورق آتشخوار

قیمت ورق های فولادی از جمله آتش خوار، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخصات فنی ورق آتشخوار از قبیل وزن، ضخامت، قابلیت تحمل و نوع ورق شیت یا رول.
  • نوع ورق آتشخوار از قبیل ورق آتشخوار A516، ورق st52، ورق 17Mn4 و…
  • قیمت جهانی فلزات به ویژه آهن
  • نوسانات قیمت ارز و دلار و تأثیر آن بر محصولات وارداتی
  • میزان عرضه و تقاضای ورق آتشخوار در بازار داخل و خارج
  • هزینه های جانبی مانند هزینه ارسال، بارگیری و یا انبارداری ورق
  • انتخاب مرکز فروش ورق آتشخوار به دلیل تضمین کیفیت، تخفیف و قیمت مناسب

روش های خرید ورق آتشخوار

برای خرید ورق های فولادی، مخزنی و آتشخوار روش های مختلفی وجود دارد. خرید حضوری و خرید اینترنتی از شرکت های تجاری از جمله آن هاست.

خرید حضوری از بازارهای آهن نظیر شاد آباد و آهن مکان گزینه خوبی است. چراکه ضمن بررسی و مشاهده محصولات می توانید در تناژ بالا سفارش دهید. اما محدودیت در مکان و زمان سفارش دارد. همچنین خرید در تناژ پایین معمولاً میسر نیست.
خرید از شرکت های تجاری به صورت اینترنتی مزایای خاص خود را دارد. البته نخستین شرط، اعتماد به یک مجموعه با سابقه و فعال در زمینه فروش آهن آلات و پروفیل فولادی است. مجموعه ای که تجربه بالایی داشته و تنوع محصولات زیادی را به مخاطب عرضه کند. عدم نیاز به مراجعه حضوری، صرفه جویی در وقت و انرژی از مزایای آن است.

خرید ورق آتشخوار با بهترین قیمت

فولاد جهان مهر یک مجموعه و شرکت تجاری تخصصی در زمینه تهیه و فروش آهن آلات است. سابقه بیش از دو دهه باعث شده تا برندهای مختلف ایرانی و خارجی همکاری کند. در نتیجه تنوع بالایی از انواع پروفیل فولادی را ارائه می کند. انواع ورق ( ورق سیاه St37, st52, A516، گالوانیزه، ورق آتشخوار، روغنی و…)، لوله مانیسمان و لوله سیاه درزدار، لوله گالوانیزه، تیرآهن ( هاش، معمولی، زنبوری)، قوطی و پروفیل، ناودانی (سیک، هموزن اروپا)، نبشی و میلگرد بخشی از این محصولات است.

امکان مشاوره تخصصی خرید ورق آتشخوار، ارسال به سراسر کشور و تضمین کیفیت و قیمت در زمان سفارش از مزایای فولاد جهان مهر است. شما علاوه بر امکان بررسی انواع ورق، می توانید نسبت به استعلام آخرین قیمت ورق آتشخوار نیز اقدام کنید. برای این کار کافی است با تلفن 88654200-021 ارتباط برقرار نمایید.

قیمت ورق آتشخوار

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *