Skip to content
استاندارد ASME

استاندارد ASME یکی از مراجع تخصصی و معتبر در زمینه استانداردهای حوزه مهندسی مکانیک و ساخت و ساز است. امروزه انواع متریال و استاندارد ASME مرجع بسیاری از مهندسان برای انواع فعالیت های صنعتی و تولیدی می باشد. سابقه و اعتبار بالا، قابل اطمینان بودن، گستردگی و جامعیت موضوع از مهمترین مزایا و امتیازات ارزشمند استاندارد ASME به شمار می رود.

متریال و استاندارد ASME چیست؟

ASME کوتاه شده و مخفف عبارت American Society of Mechanical Engineers و به معنای انجمن مهندسان مکانیک آمریکا است. این انجمن با استفاده از دانش و مهارت تخصصی اقدام به تهیه و تدوین استانداردهای مختلف مهندسی نموده است. امروزه متریال و مواد مختلفی بر اساس این استاندارد ساخته و یا طراحی می شوند. از این رو متریال و استاندارد ASME از کاربرد زیادی در صنایع به ویژه حوزه فولاد و آهن آلات برخوردارند.

تاریخچه استاندارد ASME

انجمن مهندسان مکانیک آمریکا در حوالی دهه 80 میلادی باتوجه به تحولات انقلاب صنعتی شکل گرفت. از نخستین پایه گذاران این انجمن می توان به هنری آر. وورتینگتون، الکساندر لیمن هولی و جان ادسون سوئیت اشاره کرد.
از آن زمان تا کنون اعضای این انجمن دست خوش تغییرات فراوانی شدند. تغییراتی که در راستای تکامل و غنای هر چه بیشتر ضوابط و استانداردهای طراحی شده توسط ASME صورت گرفته است. به گونه ای که امروزه این استاندارد از جمله ضوابط پرکاربرد و معتبر در سراسر دنیا به شمار می ورد.

حوزه های کاربرد استاندارد ASME

استانداردهای ASME یکی از مراجع معتبر در دنیای مهندسی بوده که دامنه کاربرد متنوع و گسترده ای دارد. علت آن نیز ارائه انواع ضوابط برای طیف عظیمی از کاربردها و همچنین بهره‌گیری از ضوابط و فاکتورهای معتبر است. از این رو بخش های زیادی در صنعت و ساخت تجهیزات از استاندارد ASME استفاده می کنند. از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حوزه پایپینگ و لوله کشی
  • حوزه آهن آلات و متریال فلزی و فولادی
  • تکنولوژی های مرتبط با تجهیزات تحت فشار
  • آسانسورها و انواع پله های برقی
  • کمپرسورها، انواع بالابر و جرثقیل
  • پمپ ها، توربین ها و مخازن تحت فشار
  • انواع آزمایش و تست های عملکردی

انواع استانداردهای ASME و استاندارد فولاد ASME

استانداردهای ASME در کدهای مختلف و پرشماری تهیه و ارائه شده است. هر یک از این کدها برای حوزه خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال استاندارد کد ASME BPVC به عنوان نخستین استاندارد Asme، در ارتباط با طراحی، ساخت و نصب مخازن تحت فشار و دیگ بخار است. بررسی روش های جوشکاری و آزمون های غیرمخرب نیز از دیگر موارد مورد بحث در این استاندارد می باشد.
این استاندارد به قدری جامع است که به بخش های 12 گانه تقسیم شده و با حروف یونانی از هم تفکیک می شود. این بخش ها یا سکشن ها عبارتند از:

  • ASME Section 1 ( I )  در ارتباط با ساخت بویلرهای نیروگاهی (Rules for Construction of Power Boilers)
  • ASME Section 2 ( II )  در خصوص مشخصات متریال و مواد (Materials) که چهار زیر بخش اصلی دارد:
    • Part A متریال فلزی آهنی
    • Part B متریال فلزی غیر آهنی
    • Part C متریال جوشکاری
    • Part D سایر متریال ها
  • ASME Section 3 ( III )  در زمینه ساخت نیروگاه های اتمی (Rules for Construction of Nuclear Facility Components)
  • ASME Section 4 ( IV )  مورد استفاده برای بویلرهای حرارتی (Nondestructive Examination)
  • ASME Section 5 ( V )  در خصوص تست های غیر مخرب (NDT) (Nondestructive Examination)
  • ASME Section 6 ( VI )  مورد استفاده برای مراقبت و نگهداری از بویلرهای حرارتی (Rules for the Care and Operating of Heating Boilers)
  • ASME Section 7 ( VII )  به عنوان راهنمایی برای مراقبت و نگهداری از بویلرهای نیروگاهی (Guidelines for the Care of the Power Boilers)
  • ASME Section 8 ( VIII )  شامل ضوابط مربوط به مخازن تحت فشار (Rules for Construction of Pressure Vessels)
  • ASME Section 9 ( IX )  در حوزه جوشکاری، لحیم کاری، بازرسی جوش، و تایید صلاحیت جوشکاران (Welding, Brazing, and Fusing Qualifications)
  • ASME Section 10 ( X )  مرتبط با مخازن تحت فشار کامپوزیتی (X-Fiber-Reinforced Plastic Pressure Vessels)
  • ASME Section 11 ( XI )  تدوین شده برای قواعد بازرسی فنی در نیروگاه اتمی (XI- Rules for Inservice Inspection of Nuclear Power Plant Component)
  • ASME Section 12 ( XII )  در ارتباط با مقررات ساخت و بهره برداری از مخازن قابل حمل (Rules for Construction and Continued Service of Transport Tanks)

پرکاربردترین حوزه استفاده از استاندارد ASME

امروزه صنایع و تجهیزاتی که نیازمند جوشکاری در حوزه پتروشیمی و نفت و گاز هستند، از استاندارد ASME استفاده زیادی دارند. ضوابط مندرج در این استاندارد، توانسته ایمنی و کیفیت ساخت مطلوب و رضایت بخش را به ارمغان آورد.
از دیگر حوزه های پرکاربرد در خصوص استاندارد ASME حوزه آهن آلات و فولاد است. بخش اول استاندارد ( ASME Section II (Materials ارتباط ویژه ای در این خصوص داشته و ضوابط معتبری ارائه کرده است.

نقش کمیته های تخصصی در استاندارد ASME

انجمن مهندسی مکانیک آمریکا برای ارائه ضوابط جامع و کامل اقدام به تشکیل کمیته های تخصصی کرده است. این کمیته ها به منظور بررسی دقیق حوزه های حساس و پرکاربرد فعالیت دارند. از جمله آن ها می توان به کمیته استاندارد ASME B31.3 در خصوص پایپینگ اشاره کرد. از دیگر موارد ASME B16 برای انواع اتصالات، فلنج ها، گسکت ها و سایر اقلام حوزه پایپینگ می باشد.

کمیته ASME BPE با فعالیت در حوزه تجهیزات زیست فناوری از جمله حوزه های پرکاربرد در دنیای امروزی است. کمیته استاندارد ASME B16 برای تجهیزات بالابر و جرثقیل، ASME B31 برای لوله کشی فرایندی و نیروگاهی و ASME A17 در خصوص آسانسور و پله برقی نیز از حوزه های پرکاربرد دیگر می باشد.

تفاوت استاندارد asme و astm

استاندارد ASTM طیف وسیعی از صنایع از جمله ساخت و ساز، هوافضا، شیمیایی، الکترونیک، نفت، محیط زیست و غیره را پوشش می دهد. استاندارد ASTM عمدتاً به مواد و روش های آزمایش آنها مربوط می شوند.

در استاندارد ASME کد ها و استاندارد ها خاص تر هستند. استاندارد ASME عمدتاً بر تجهیزات تحت فشار و مهندسی تمرکز دارند.

قیمت مقاطع فولادی استاندارد ASME

مجموعه فولاد جهان مهر یکی از شرکت های تجاری تخصصی در زمینه فروش انواع آهن آلات است. شما در این مجموعه می توانید انواع پروفیل فولادی (نبشی، ناودانی، میلگرد و …)، انواع لوله مانیسمان ، لوله سیاه درزدار و لوله گالوانیزه را خریداری کنید.
مشاوره تخصصی رایگان، همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی و ارسال به سراسر کشور از مزایای خرید از فولاد جهان مهر است. این مجموعه با تجربه بیش از دو دهه، آماده ارائه و عرضه بهترین تولیدات با تضمین کیفیت و قیمت می باشد. برای سفارش و استعلام آخرین قیمت لوله، تیرآهن و ورق دارای استاندارد asme می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید آهن

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *