Skip to content
استاندارد API

استاندارد API یکی از معتبرترین استانداردهای آمریکایی در حوزه نفت و گاز، مخازن تحت فشار، لوله و متریال فولادی است. این استاندارد با به کارگیری نیروهای متخصص در کنار کمیته های فرعی فنی و عملیاتی، از ضوابط کاملی برخوردار است. امروزه متریال و استاندارد API در حوزه صنایع نفتی، خطوط لوله، جوشکاری، مخازن، مبدل حرارتی و لوله فولادی کاربرد دارد.

متریال و استاندارد API چیست؟

API کوتاه شده و مخفف عبارت American Petroleum Institute و به معنای مؤسسه آمریکایی در حوزه نفت می باشد. همان طور که از نام مؤسسه مشخص است، حوزه تخصصی API در ارتباط با حوزه پالایش نفت و گاز است. اما به واسطه گسترش فعالیت ها و تعمیم ضوابط و استانداردها به حوزه های دیگر، امروزه استاندارد API برای صنایع گوناگون کاربرد دارد که نفت و گاز تنها یکی از آن هاست.

تاریخچه استاندارد API

انجمن API نخستین بار در سال 1919 در ایالات متحده آمریکا با گردهمایی گروهی از مهندسین تشکیل شد. این انجمن چند سال بعد و در سال 1924 توانست به مؤسسه ای مشهور و شناخته شده در حوزه نفت و گاز تبدیل شود. همکاری با جمع کثیری بالغ بر 600 شرکت تولیدی، پالایشی و توزیع در صنعت نفت، API را به یکی از شناخته شده ترین انجمن های این حوزه بدل کرد.
همکاری با شرکت ها و تلاش‌های مستمر مهندسین این انجمن، سبب ارائه ضوابط و معیارهای مشخصی گردید. این ضوابط در دسته بندی های مختلف و در قالب استاندارد API در اختیار جامعه فنی مهندسی قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از استاندارد API

  • افزایش ایمنی با توجه به الزامات سخت گیرانه استاندارد API
  • سازگاری بالا با المان های زیست محیطی
  • تنوع در بخش ها و ارائه ضوابط گوناگون در حوزه متریال و استاندارد
  • حوزه کاربرد بالا و متنوع در صنایع مختلف
  • ایجاد بستر مناسب برای رقابت بین صنعت گران

لوله API 5L

حوزه های کاربرد استاندارد API

API دارای سه حوزه کاربرد اصلی شامل استانداردها، پیشنهادهای اجرایی و مشخصات فنی متریال است.

معرفی استاندارد API

استاندارد (standard) API با کد Std در خصوص ارائه ضوابط و معیارهای پذیرش و ساخت تجهیزات مختلف صنعتی است. استانداردهای api کاربرد زیادی در خطوط لوله، جوشکاری، مخازن تخت فشار، فلنج ها، مبدل حرارتی، لوله فولادی و متریال صنعتی دارد.

پیشنهادهای اجرایی API

پیشنهادهای اجرایی یا Recommended Practice الزامی برای رعایت ندارد. این معیارها در قالب توصیه هایی است که می تواند روند اجرایی را با کیفیت بالاتری همراه کند. به ویژه در شرایطی که معیارهای معتبر و درستی در اختیار نباشد. پیشنهادهای api معمولاً با علامت اختصاری RP مشخص می شود. مانندAPI RP 573 پیشنهادهای اجرایی برای بازرسی بویلر و هیترهای شعله ای یا API RP 572 پیشنهادهای اجرایی برای بازرسی مخازن.

مشخصات فنی API

از دیگر حوزه کاربردهای API، مشخصات فنی یا Specification است. مشخصات فنی در متریال API فوق العاده کاربردی است. این جدول، مشخصات فنی و ویژگی های مواد و تجهیزاتی که مورد تأیید API هستند را نشان می دهد. کلمه Spec نشان از ارائه مشخصات فنی api می باشد. مانند API Spec. 5L/ISO3183 برای مشخصات ساخت لوله یا API Spec.20LE برای پیچ های کربن استیل و آلیاژی صنعت نفت و گاز.

انواع استانداردهای API و استاندارد فولاد API

استاندارد API به دلیل استفاده در حوزه های مختلف، دارای انواع گوناگونی است. هر یک از انواع استاندارد API به وسیله یک نام اختصاری و کد منحصر به فرد مشخص می شود. از پرکاربردترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • API 1104 بردی جوشکاری خطوط لوله و اتصالات مرتبط با آن
  • API 620 و API 650 برای طراحی، ساخت و بازرسی انواع مخزن
  • API 653 در ارتباط با تعمیر و نگهداری مخازن
  • API 6D مناسب برای ساخت انواع شیرآلات و آزمایش آن ها
  • API 6A برای متریال و تجهیزات سرچاهی مانند فلنج و اتصالات
  • API 570 در نظر گرفته شده برای تعمیر،نگهداری و بازرسی پایپینگ صنایع مختلف
  • API 5L از پرکاربردترین استانداردهای API برای لوله فولاد کربنی ( لوله مانیسمان و لوله سیاه درزدار)

کمیته های فرعی استاندارد API

علاوه بر فعالیت مهندسان و تیم تخصصی انجمن API، کمیته های فرعی مختلفی نیز برای افزایش دقت و اعتبار ضوابط فعالیت می کنند. از جمله آن ها می توان به کمیته فنی، کمیته عملیاتی و کمیته ذی نفعان اشاره کرد. همکاری این کمیته ها منجر به افزایش بهبود و کارایی استاندارد API می شود.

در کمیته فنی API، تجربه و دانش علمی در تدوین استانداردها به کار گرفته می شود. کمیته عملیاتی نیز مشتمل بر پیمانکاران، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان است. چراکه تجربه عملی نقش بسزایی در ارزیابی و کاربرد استاندارد دارد. کمیته ذی نفعان نیز متشکل از شرکت ها و کارشناسان حوزه نفت و گاز می باشد.

استاندارد فولاد API

استاندارد API یکی از مرجع های پرکاربرد در حوزه فولاد و آهن آلات محسوب می شود. این استاندارد در زمینه های مختلفی از جمله خطوط انتقال سیالات، مبدل های حرارتی، صنعت کشتی سازی و مخازن کاربرد دارد.

لوله فولادی API

لوله فولادی API یکی از مهمترین و پراستفاده ترین پروفیل های فولادی تحت این استاندارد است. لوله های API معمولاً در دو گرید لوله گازی api و لوله api 5l با گرید b تولید و عرضه می شود. استفاده برای لوله گاز خانگی، صنعت پتروشیمی و نفت و گاز از مهمترین کاربردهای این نوع لوله هاست. لوله API سپاهان و لوله API سپنتا از برندهای خوب و باکیفیت داخلی به شمار می رود.

تفاوت لوله API 5L و ASTM A106 و A53

لوله API 5L ، ASTM A106 و A53 B، سه مورد از رایج ترین متریال لوله برای صنایعی هستند که به ساخت خط لوله یا انتقال نفت و گاز و مایعات اشاره دارد.

  • لوله API 5L یک لوله معمولی برای انتقال خطوط لوله نفت و گاز است.
  • لوله ASTM 106 به لوله فولادی کربنی اطلاق می شود که به صورت نورد گرم یا سرد (نورد) بدون درز تولید می شود.
  • لوله ASTM A53 لوله فولادی درزدار و بدون درز کربن استیل و برخی موارد به صورت گالوانیزه گرم پوشش می دهد.

قیمت مقاطع فولادی استاندارد API

مجموعه فولاد جهان مهر یکی از شرکت های تجاری تخصصی در زمینه فروش انواع آهن آلات است. شما در این مجموعه می توانید انواع پروفیل فولادی (نبشی، ناودانی، میلگرد و …)، انواع لوله مانیسمان ، لوله سیاه درزدار و لوله گالوانیزه را خریداری کنید.
مشاوره تخصصی رایگان، همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی و ارسال به سراسر کشور از مزایای خرید از فولاد جهان مهر است. این مجموعه با تجربه بیش از دو دهه، آماده ارائه و عرضه بهترین تولیدات با تضمین کیفیت و قیمت می باشد. برای سفارش و استعلام آخرین قیمت لوله، تیرآهن و ورق دارای استاندارد api می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید آهن

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *