Skip to content
لوله استاندارد nace

استاندارد NACE یک نوع استاندارد بین المللی در حوزه خوردگی متریال و تجهیزات مهندسی است. استاندارد NACE الزامات خاصی برای مقاومت مواد و متریال مختلف در برابر خوردگی ارائه می کند. امروزه استفاده از موادی با این قابلیت، کاربرد زیادی در صنایع حساس نظیر پتروشیمی و نفت و گاز دارد.

متریال و استاندارد nace چیست؟

NACE مخفف عبارت National Association of Corrosion Engineers به معنای انجمن بین المللی مهندسان در حوزه خوردگی می باشد. جمعی از مهندسین حوزه های خطوط لوله صنایع نفت و گاز آمریکا در حوالی سال 1943 میلادی، انجمن nace را تشکیل دادند. این انجمن، الزامات و ضوابط مشخصی را برای مقاومت مواد در برابر شرایط خورنده مشخص کرده است. رعایت این استاندارد NACE سبب می شود تا متریال مورد استفاده برای شرایط تحت خوردگی مناسب باشند.

حوزه های کاربرد استاندارد NACE

لوله و اتصالاتی که در معرض سیالات و شرایط خورنده بوده و مقاومت کافی نداشته باشند، دچار ترک خوردگی خواهند شد. این ترک خوردگی ممکن است در روزهای ابتدایی و یا ماه های آتی رخ دهد. در نتیجه لازم است تا لوله و اتصالات از مقاومت و استاندارد مناسب در چنین شرایطی برخوردار باشد. استاندارد NACE نیز معیارهای لازم برای مقاومت در برابر خوردگی را در بر دارد. از مهمترین کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله و اتصالات مورد استفاده در میدان های نفت و گاز
  • لوله و اتصالات مورد استفاده در پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی
  • لوله و اتصالات مورد استفاده در خطوط انتقال گاز ترش و فلر
  • لوله و اتصالات مورد استفاده در واحدهای نفت خام
  • لوله و اتصالات پایپینگ کم فشار گازی
  • سیستم های پایپینگ نفت و گاز چند فازی

لوله استاندارد nace

انواع استانداردهای NACE

استانداردهای NACE بسته به شرایط به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. برای مشخص کردن هر استاندارد، معمولاً از ترکیبی از حروف و اعداد استفاده می کنند. معنای هر یک از آن ها به شرح زیر می باشد:

دو حرف اول غالباً گروه و زیرمجموعه استاندارد NACE را مشخص می کند. این زیرمجموعه ها در سه دسته اصلی MR، MT و RP قرار می گیرد.
MT مخفف Material Requirement و مربوط به ملاحظات متریال مورد استفاده در محیط خورنده است. گروه MT (Test Method) در حوزه روش های آزمایش و گروه RP (Recommended Practice یا توصیه های علمی می باشد.
استانداردهای MR0175 مربوط به الزامات فولاد و استاندارد MR01033 برای فولاد کربنی در محیط ترش و صنایع پایین دست از مهمترین موارد در این گروه است.
دو رقم بعدی در نامگذاری استانداردهای NACE به ورژن و نسخه مربوط به استاندارد اشاره دارد. به عنوان مثال استاندارد MT04 به معنای انتشار چهارمین نسخه از این استاندارد است.
دو رقم پایانی در استاندارد NACE مربوط به سالی است که آخرین ویرایش استاندارد صورت گرفته است. مثلاً استاندارد RP0270 به معنای آن است که دومین ورژن این استاندارد در سال 1970 ویرایش شده است.

بخش های مختلف استاندارد NACE

استاندارد NACE از جمله استاندارد NACE MR0175/ISO 15156 شامل سه بخش اصلی است. نخست ارائه اصول و معیارهای کلی برای انتخاب متریال مقاوم در برابر ترک می باشد. بخش بعدی مربوط به معرفی فولادهای کربنی و کم آلیاژ مقاوم در برابر ترک خوردگی است. چگونگی استفاده از چدن ها نیز در این بخش قرار می گیرد. بخش پایانی نیز در ارتباط با سایر آلیاژ های مقاوم در برابر ترک خوردگی است.

7 نکته کلیدی در خصوص انجمن بین المللی استاندارد NACE

  1. سازمانی تخصصی و حرفه ای با نام International nace و فعال در زمینه کنترل خوردگی
  2. حضور پررنگ مهندسان، تکنسین ها، بازرسان، مدیران اجرایی و حتی دانشجویان
  3. تعیین متریال NACE با بررسی انواع مواد از دید قابلیت میزان خوردگی و مقاومت آن ها
  4. بررسی و ارائه روش های آزمون و استاندارد کردن متریال
  5. بررسی مجدد استانداردها هر 5 سال یکبار توسط کمیته فنی NACE
  6. برگزاری کنفرانس های منطقه ای در سراسر دنیا به منظور بررسی آخرین دستاوردهای و پیشرفت های تکنولوژی
  7. قابلیت دریافت گواهی استاندارد nace توسط شرکت های مختلف

لوله کربن استیل با استاندارد NACE MR0175

یکی از محصولات کاربردی و پراستفاده در استاندارد NACE، لوله کربن استیل MR0175 است. این نوع لوله از آلیاژ فولادی با درصدی از کربن، منگنز، سیلیکون و آلومینیوم ساخته شده است. لوله کربن استیل MR0175 برای صنایع پتروشیمی، نفت و گاز کاربرد زیادی دارد.

انواع تست های استاندارد nace

برای بررسی استاندارد nace تست های مختلفی در نظر گرفته شده که تست های HIC و SSC از مهمترین آن هاست.
تست HIC ( Hydrogen Induced Cracking ) در ارتباط با ترک های ناشی از فعل و انفعالات و تنش های هیدروژنی است. این تست در لوله و استاندارد NACE MR0175 اجباری است.
تست SCC ( Sulfide Stress Cracking ) در ارتباط با ترک ناشی از تنش های سولفیدی است. این آزمایش معمولاً برای لوله و اتصالات محیط های خورنده که در فشارهای پیوسته قرار دارند، انجام می شود.
ترک های ناشی از ssc یکی از زیان بارترین موارد در متریال های در معرض خوردگی است. این نوع ترک های سولفیدی می تواند سبب فروپاشی سازه و یا انفجار مخازن شود. از این رو صدمات و خسارت های مالی و جانی به همراه دارد. نیروگاه ها، پالایشگاه ها و کشتی ها در معرض این نوع ترک ها قرار دارند. لذا آزمایش های scc در چنین شرایط باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

قیمت لوله NACE دار

مجموعه فولاد جهان مهر یکی از شرکت های تجاری تخصصی در زمینه فروش انواع آهن آلات است. شما در این مجموعه می توانید انواع پروفیل فولادی (نبشی، ناودانی، میلگرد و …)، انواع لوله مانیسمان، لوله سیاه درزدار و لوله گالوانیزه را خریداری کنید.
مشاوره تخصصی رایگان، همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی و ارسال به سراسر کشور از مزایای خرید از فولاد جهان مهر است. این مجموعه با تجربه بیش از دو دهه، آماده ارائه و عرضه بهترین تولیدات با تضمین کیفیت و قیمت می باشد. برای سفارش و استعلام آخرین قیمت لوله NACE دار می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید لوله فولادی مانیسمان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *