Skip to content
لوله گالوانیزه 6 اینچ

لوله گالوانیزه ( به انگلیسی galvanized pipe ) با خاصیت ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی از لوله فولادی پرکاربرد است. به طوری که به دلیل این قابلیت ارزشمند و سایر مزایای لوله گالوانیزه، شاهد انواع مختلفی از آن هستیم. از جمله لوله گالوانیزه سبک، سنگین، گلخانه ای و صنعتی.

در این مطلب به بررسی مشخصات فنی، کاربرد، مزایا و تفاوت انواع لوله گالوانیزه می پردازیم. پس اگر قصد آشنایی و خرید لوله گالوانیزه قیمت مناسب دارید، این مطلب را از دست ندهید!

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه یکی از انواع لوله فولادی با پوششی از فلز روی (Zn) می باشد. گالوانیزاسیون ( Galvanization ) یا همان پوشش آبکاری شده روی (Zn)، به این لوله ها ویژگی مقاومت در برابر خوردگی بخشیده است. در نتیجه لوله گالوانیزه در برابر شرایط محیطی و حضور ترکیبات شیمیایی و رطوبت استحکام بسیار خوبی دارد.

کاربرد لوله گالوانیزه

از مهمترین حوزه کاربردهای انواع لوله گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خطوط انتقال سیالات نظیر گاز، روغن و …
  • پر کاربرد برای صنایع پالایشی و نفتی
  • امکان استفاده از لوله گالوانیزه در ساخت سازه های فلزی
  • مناسب برای حوزه کشاورزی و ساخت انواع گلخانه
  • پرکاربرد برای استفاده در تصفیه خانه ها
  • استفاده در سیستم های محافظ نظیر فنس کشی یا حصارکشی ها
  • استفاده در خطوط لوله آب و برق

مزایا لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه دارای امتیازات و مزایای مختلفی است. مزایایی که باعث شده تا این نوع لوله ها بیش از پیش مورد توجه مهندسان قرار بگیرد. از جمله:

  • مقاومت بسیار مناسب در برابر عوامل خورنده و زنگ زدگی. این ویژگی را می توان مهمترین تفاوت لوله گالوانیزه و لوله سیاه قلمداد کرد.
  • دوام و استحکام خوب در برابر دما، سایش، فرسودگی و فشار زیاد در صورت آب بندی درست لوله ها فراهم است.
  • تنوع لوله گالوانیزه بسیار بالاست. برای استفاده های سبک یا سنگین می توان لوله مورد نظر خود را به راحتی خریداری کرد.
  • قابلیت جوشکاری و استفاده از انواع اتصالات از دیگر مزایای کاربردی لوله گالوانیزه می باشد.
  • هزینه نگهداری این لوله ها نسبتاً پایین بوده و طول عمر مناسبی دارند.
  • نصب و اجرای نسبتاً سریع و آسانی داشته و نیاز به نیروی متخصص ندارد.
  • قیمت مناسب و هزینه نه چندان زیاد برای خرید نیز امتیاز خوبی برای خریداران این لوله هاست. شما برای آگاهی از آخرین قیمت روز لوله گالوانیزه می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

لوله گالوانیزه گرم

روش ساخت لوله گالوانیزه

گالوانیزاسیون بر روی هر دو نوع لوله درزدار و یا لوله کربن استیل بدون درز و به دو روش گالوانیزه گرم و سرد انجام می شود.

در روش گرم با غوطه ورکردن لوله فولادی درحوضچه روی (Zn) مذاب، عمل گالونیزاسیون صورت می پذیرد، این روش پوشش آبکاری شده و دوام بسیار بالایی دارد. صنایع مختلف نفتی، شیمیایی و آب فاضلاب، ساخت و ساز، ماشین آلات و حوزه راه سازی از مهمترین کاربردهای لوله گالوانیزه گرم است.

در تولید روش سرد، از الکترو گالوانیزه برای ایجاد پوشش روی (Zn) استفاده می کنند. پوشش آبکاری شده در این روش نسبتاً نازک و کم ضخامت است. از این رو دوام و مقاومت آن در برابر خوردگی کمتر از لوله گالوانیزه گرم است. اما قیمت ارزان تری داشته و برای کارهای سبک و کوچک، گزینه مقرون به صرفه ای است. ساخت قطعات، پیچ و مهره و مصارف بهداشتی از جمله حوزه های کاربرد لوله گالوانیزه سرد است.

استاندارد لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه برای تولید اصولی و با کیفیت مطابق با برخی استانداردهای بین المللی ساخته می شود. از جمله DIN 2444, DIN EN 10240 در گالوانیزاسیون لوله ها. همچنین استانداردهای DIN 2440, DIN 2441, BS 1387, ISIRI 3765 برای تست لوله ها مورد نظر قرار می گیرد.

انواع لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه برای کاربرد در شرایط و موقعیت های گوناگون دارای انواع مختلفی است. مهمترین آن ها عبارتند از:

  • لوله گالوانیزه سبک
  • لوله گالوانیزه سنگین
  • لوله گالوانیزه گلخانه ای
  • لوله گالوانیزه صنعتی

لوله گالوانیزه سبک

لوله گالوانیزه سبک به دلیل وزن کم و مشخصات فنی نه چندان بالا، یکی از پرکاربردترین انواع لوله گالوانیزه است. آبکاری و گالوانیزاسیون در این نوع لوله ها هم به روش گرم و هم به روش سرد انجام می شود.
لوله گالوانیزه سبک تنوع بالایی داشته و در ضخامت های مختلف می توانید از این لوله سبک استفاده کنید. قابلیت جوشکاری مناسب و قیمت نسبتاً ارزان از دیگر مزایای این نوع لوله ها محسوب می شود.

لوله گالوانیزه سنگین

لوله گالوانیزه سنگین دارای مشخصات فنی به مراتب بالاتر و قوی تر است. هم از حیث ابعاد و قطر لوله و هم ضخامت و کیفیت پوشش گالوانیزاسیون. از این رو برای مصارف و حوزه های پرفشار و سنگین گزینه ایده آلی هستند. روش تولید آن ها معمولاً به شیوه گرم بوده و اصلی ترین تفاوت آن با لوله سبک در وزن و ابعاد لوله می باشد.

آبرسانی ها، سازه های فلزی سنگین، پل ها و بزرگراه ها از مهمترین حوزه کاربرد لوله گالوانیزه سنگین است. ضخامت لوله معمولاً بالاتر از 2 میلیمتر و سایز آن نیز از 1/2 اینچ به بالا را شامل می شود.

لوله گالوانیزه گلخانه ای

لوله گالوانیزه گلخانه ای از انواع خاص برای استفاده در حوزه کشاورزی به ویژه ساخت سازه گلخانه است. به طوری که استفاده از این لوله ها به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی رواج زیادی دارد. ضخامت و ابعاد مختلف لوله به اندازه و مشخصات گلخانه بستگی دارد. ضخامت لوله گالوانیزه گلخانه ای بین 2 تا 3 میلیمتر بوده و برای ساخت سقف و ستون سازه کاربرد دارد.

لوله گالوانیزه صنعتی

لوله گالوانیزه صنعتی نیز با کاربرد در حوزه صنعت از دیگر انواع پرکاربرد است. استفاده برای خطوط انتقال نفتی، دکل های فشار قوی برق، دکل مخابراتی و شرایط سخت از جمله این موارد است. به دلیل حساسیت کار معمولاً به روش گرم آبکاری می شوند و دارای کیفیت و مقاومت بسیار بالایی هستند.

تفاوت لوله گالوانیزه سبک، سنگین، گلخانه ای و صنعتی

اصلی ترین تفاوت لوله گالوانیزه سبک، لوله گالوانیزه سنگین، لوله گالوانیزه گلخانه ای و صنعتی عبارتند از:

  • وزن و مشخصات فنی از قبیل قطر، ضخامت و طول: لوله سبک کمترین ضخامت و وزن را داشته و لوله سنگین ضخامت بالاتری دارد.
  • حوزه کاربرد : لوله سبک برای مصارف رایج کاربرد دارد. لوله های گلخانه ای نیز برای حوزه خاص ساخت گلخانه و محیط کشاورزی پرکاربرد هستند. لوله سنگین نیز برای مصارف ویژه و پرفشار قابلیت استفاده بهتری دارند.
  • محیط و شرایط استفاده : لوله سنگین و صنعتی به دلیل نوع گالوانیزاسیون و همچنین قطر و سایز لوله برای شرایط اسیدی و مرطوب انتخاب بهتری هستند. اما لوله سبک برای شرایط نرمال و رایج انتخاب بهتر و مقرون به صرفه تری باشد.
  • پوشش آبکاری شده : نوع پوشش و آبکاری در اغلب لوله گالوانیزه سبک، سنگین، صنعتی و گلخانه ای تقریباً یکسان است. اما ضخامت لایه آبکاری قدری تفاوت دارد. لوله سبک معمولاً لایه کمتری داشته و لوله سنگین و صنعتی از لایه بیشتری برخوردارند.
  • طول عمر و دوام در برابر خوردگی : لوله هایی که ضخامت پوشش آبکاری شده بیشتر باشد، طبیعتاً دوام بالاتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند. لذا دوام و طول عمر لوله سنگین بیشتر از سایر لوله ها می باشد.
  • قیمت لوله گالوانیزه : لوله سبک به دلیل وزن و ضخامت کمتر، از قیمت ارزان تری نسبت به سایر لوله ها برخوردارند. هر چه مشخصات فنی لوله گالوانیزه بالاتر باشد، قیمت آن نیز دستخوش تغییر و افزایش خواهد شد.

قیمت لوله گالوانیزه

قیمت خرید لوله گالوانیزه به چندین و چند فاکتور بستگی دارد. نوع روش ساخت اعم از گرم یا سرد و همچنین نوع لوله و مشخصات فنی از اصلی ترین آن هاست. میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی فولاد و روی، نرخ ارز و هزینه ارسال دیگر پارامترهای مؤثر بر قیمت لوله گالوانیزه است.

بنابراین قیمت لوله گالوانیزه همچون سایر پروفیل های فولادی نوسانات زیادی دارد. شما عزیزان برای اطلاع از قیمت روز و بررسی لیست قیمتی لوله گالوانیزه می توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید لوله گالوانیزه با بهترین قیمت

فولاد جهان مهر به عنوان مجموعه ای تخصصی در زمینه تهیه و فروش انواع پروفیل فولادی فعالیت دارد. لوله گالوانیزه نیز یکی از مهمترین محصولات این مجموعه می باشد. تجربه و سابقه درخشان، همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی و ارسال به سراسر کشور برای مخاطبان درنظر گرفته شده است.

شما می توانید در فولاد جهان مهر، مشاوره تخصصی بررسی، انتخاب و خرید لوله گالوانیزه دریافت کنید. همچنین قابلیت استعلام قیمت روز لوله گالوانیزه نیز برای مشتریان فراهم است. پس اگر قصد خرید لوله گالوانیزه با بهترین قیمت دارید، همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرد.

فروش لوله و اتصالات

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *