Skip to content
لوله مانیسمان گوشتدار

لوله گوشتدار یا همان لوله دیواره ضخیم یکی از انواع لوله فولادی با ضخامت قابل توجه است. به دلیل همین ضخامت بیشتر نسبت به لوله فلزی معمولی به آن لوله مانیسمان گوشتدار یا لوله فولادی ضخامت بالا می گویند. این نوع لوله ها در گروه لوله بدون درز یا همان مانیسمان قرار می گیرند. در نتیجه ساختاری یکپارچه، بدون شکاف و بسیار مستحکم دارند.
در این مطلب می خواهیم به بررسی ویژگی ها، مزایا و کاربرد لوله گوشتدار بپردازیم. همچنین فاکتورهای اثرگذار بر قیمت لوله مانیسمان گوشتدار نیز بررسی شده و بهترین روش خرید آن معرفی می شود. پس اگر به دنبال آشنایی بیشتر و خریدی هوشمندانه هستید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

لوله مانیسمان گوشتدار چیست؟

به لوله فولادی که ضخامت جداره های آن نسبت قابل توجهی با لوله های پرکاربرد دارد، لوله گوشتی یا گوشت دار می گویند. در این لوله ها معمولاً نسبت قطر لوله به ضخامت دیواره پایین تر از 20 می باشد. این جداره ضخیم باعث شده تا لوله گوشتدار وزن قابل توجهی داشته باشد. در نتیجه جزء لوله های نسبتاً خاص قرار می گیرد. این نوع لوله ها معمولاً در شرایط پرفشار که سایر لوله ها قادر به استفاده نیستند، کاربرد دارد.
به خاطر داشته باشید که ضخامت جداره که اختلاف قطر داخلی و خارجی است، اصلی ترین فاکتور کیفیت در لوله گوشتی است. یکنواختی ضخامت در طول، اهمیت بسیار زیادی در عملکرد و کارایی لوله دارد.

لوله مانیسمان گوشتدار

مزایا لوله مانیسمان گوشتدار

ضخامت جداره و تحمل فشار و دمای بالا، تنها مزیت لوله گوشتدار نیست. بلکه مزایای متعددی را می توان برای این پروفیل فولادی برشمرد. از جمله:

  • مقاومت بالای لوله گوشتی در شرایط خوردگی و محیط های مرطوب دریا
  • سختی و چقرمگی بسیار بالا
  • پرداخت های زیر سطحی و استحکام در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش ها
  • دوام مناسب لوله گوشتدار در برابر اکسیداسیون و سوراخ شدن
  • ماندگاری و طول عمر قابل توجه

معایب لوله گوشتدار

در کنار مزایای ارزشمند لوله جداره ضخیم، خوب است به سه نکته محدودکننده توجه کرد. درست است که ضخامت بالا سبب افزایش دوام و مقاومت لوله می شود. اما این عامل خود دلیلی بر افزایش وزن و فولاد مصرفی در لوله است. پس در شرایطی که کاهش وزن سازه ضرورت داشته باشد، لوله گوشتی انتخاب چندان خوبی نیست.
دیگر نکته حائز اهمیت برای استفاده، قیمت لوله گوشتدار است. به دلیل افزایش وزن، میزان فولاد و مواد اولیه افزایش می یابد. نتیجه آن افزایش قیمت خرید لوله گوشتدار نسبت به سایر لوله ها به ویژه لوله های نازک است.
از دیگر محدودیت های افزایش ضخامت می توان به انعطاف پذیری کم لوله گوشتدار اشاره کرد. این لوله ها قابلیت جوشکاری راحتی ندارند. همچنین برش کاری آن ها نیاز به شرایط خاص داشته و حمل و نقل آن ها نیازمند دقت و نیروی بالاست.

کاربرد لوله گوشتدار

یقیناً لوله های ضخیم و گوشتی دارای مقاومت و استحکام بسیار زیادی در برابر ضربه، فشار و دما هستند. بنابراین در شرایطی که به چنین ویژگی هایی نیاز است، لوله گوشتدار کاربرد زیادی دارد. از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از لوله گوشتدار در صنایع مادر نظیر صنایع پتروشیمی
  • پرکاربرد برای استفاده در انتقال نفت و کارخانه های تولید مواد شیمیایی
  • ساخت لوله های آبرسانی و یا سیستم های آبیاری کشاورزی
  • کاربرد لوله گوشتدار در ساخت و سازهای بزرگ مقیاس مثل پل سازی، ساخت بندر و اسکله
  • مناسب برای ساخت سازه های پایدار نظیر داربست متحرک یا ساپورت برای نگهداری وزن زیاد

لوله فولادی ضخامت بالا

استاندارد لوله گوشتدار

همانطور که اشاره شد، لوله گوشتدار در خانواد لوله مانیسمان قرار می گیرد. بنابراین استاندارد ساخت آن نیز شباهت زیادی با استاندارد لوله مانیسمان دارد. استاندارد A53 Grade B، استاندارد ASTM A106 و استاندارد API5L با گریدهای X60، X52، X42 و X70 از جمله این موارد است. از دیگر استانداردهای ساخت لوله گوشتدار می توان به ANSI، DIN، GB و JIS اشاره کرد.

انواع لوله فولادی ضخیم

لوله گوشتدار برای امکان استفاده در شرایط و حوزه های مختلف، دارای انواع گوناگونی است. تفاوت در ضخامت، مواد اولیه، استاندارد ساخت و مشخصات فنی لوله گوشتدار، از مهمترین تمایزات آن هاست. لوله ضخیم با ضخامت های 25، 30، 40 و 70 میلیمتر از مهمترین انواع لوله جدار ضخیم است.

برند سازنده لوله گوشتدار

امروزه شرکت های مختلفی در جهان به تولید و عرضه لوله گوشتی می پردازند. شرکت های لوله سپاهان، لوله سپنتا، لوله سمنان و لوله کالوپ اهواز نیز گاها لوله هایی با ضخامت بالا تولید می کنند اما به روش لوله درزدار . در کنار آن ها برندهای خارجی مختلفی نیز در زمینه تولید و صادرات لوله ضخیم فعالیت دارند.

روش تشخیص اصالت لوله گوشتدار

تشخیص اصل بودن لوله گوشتدار عامل مهمی برای استفاده و اطمینان از کیفیت لوله است. یکی از اصلی ترین معیارها اندازه گیری نسبت قطر به ضخامت است. به خاطر داشته باشید، این نسبت نباید بیشتر از 20 باشد. همچنین به یکنواختی ضخامت دیواره در طول لوله توجه داشته باشید.
یکی دیگر از معیارهای تشخیص اصالت لوله گوشتدار، روش تولید لوله است. لوله های معمولی به روش نورد گرم و سرد تولید می شوند. اما لوله های ضخیم به دلیل تکنولوژی های خاص تنها با روش نورد گرم قابل تولید است.

قیمت لوله گوشتدار

قیمت خرید پروفیل های فولادی از جمله انواع لوله مانیسمان و لوله ضخیم، عامل بسیار مهمی است. جالب است بدانید، فاکتورهای متعددی می تواند بر قیمت لوله گوشتدار تاثیر گذار باشد. برخی از آن ها از کنترل خریدار خارج است. اما برخی از آن ها می تواند قیمت خرید را اقتصادی تر از همیشه نماید. در ادامه نیم نگاهی به آن ها خواهیم داشت.

  • وزن لوله، اصلی ترین عامل بر قیمت لوله گوشتدار

    بدون شک وزن یا همان فولاد مصرفی، مهمترین فاکتور مؤثر بر قیمت پروفیل فولادی است. هرچه وزن لوله بالاتر باشد، طبیعتاً فولاد مصرفی بیشتر و قیمت خرید لوله گوشتدار نیز افزایش می یابد.

  • مشخصات فنی لوله گوشتدار

    ضخامت جداره، قطر داخلی و خارجی و همچنین مواد سازنده لوله از دیگر معیارهای اثرگذار بر قیمت لوله است. بهتر است برای انتخاب بهترین لوله گوشتدار، مشخصات فنی متناسب با نیاز باشد و از خرید لوله های اور دیزاین یا بیش از حد لازم خودداری کرد.

  • قیمت ارز و فلزات جهانی

    مطمئناً محصولات دلاری و صادراتی متاثر از نوسانات قیمت ارز هستند. همچنین قیمت آهن و نرخ فلزات در بازار جهانی نیز قیمت تمام شده لوله های فلزی را دستخوش تغییر می کند.

  • هزینه های بارگیری و ارسال

    اینکه خریدار چه روشی را برای نگهداری و ارسال انتخاب می کند، بر قیمت خرید لوله گوشتدار موثر است. نزدیکی انبار، خودداری از بارگیری و تخلیه چند باره و استفاده از خدمات مراکز معتبر می تواند کاهش هزینه را به دنبال داشته باشد.

  • مرکز خرید لوله گوشتدار

    شاید موثرترین عامل برای خرید لوله گوشتدار ارزان و با کیفیت را بتوان مرکز خرید دانست. امروزه می توان از طریق کارخانه، بازار آهن آلات و فروشگاه های اینترنتی اقدام به خرید لوله کرد.

تفاوت لوله فولادی ضخامت بالا با لوله آهنی ضخیم در چیست؟

لوله فولادی ضخامت بالا یا همان لوله مانیسمان گوشتدار از نوع لوله بدون درز بوده ولی لوله آهنی ضخیم از نوع لوله درزدار می باشد.

بهترین روش خرید لوله گوشتدار و پروفیل های فولادی

خرید از کارخانه و بازار آهن آلات نظیر بازار شادآباد و مرکز آهن تهران، محدودیت زمان مراجعه و مکان خرید دارند. همچنین تناژ خریداری شده نیز اغلب محدود است. اما خرید از شرکت های تجاری و فروشگاه های اینترنتی، راهکاری هوشمندانه است.
خرید اینترنتی از شرکت های تجاری، محدودیت زمان و مکان ندارد. همچنین امکان مقایسه محصولات، مشاوره خرید و ارسال به سراسر کشور وجود دارد. ضمن آن که می توانید در تناژ کم نیز نسبت به خرید لوله گوشتدار اقدام نمایید. امکان استعلام قیمت روز لوله گوشتدار نیز از دیگر مزایای شرکت های تجاری محسوب می شود.

خرید لوله ضخیم با بهترین کیفیت و قیمت

فولاد جهان مهر یکی از مراکز معتبر و باسابقه در زمینه تهیه و فروش انواع آهن آلات و پروفیل های فولادی است. انواع لوله گوشتدار، لوله مانیسمان، لوله درزدار، ورق، میلگرد، نبشی، ناودانی و… در این مجموعه ارائه می شود. امکان مشاوره تخصصی رایگان، استعلام آخرین قیمت لوله ضخیم و ارسال به سراسر کشور فراهم شده است.
فولاد جهان مهر بیش از 50 سال است که در زمینه آهن آلات فعالیت دارد. با برندهای معتبر ایرانی و خارجی همکاری داشته و سعی داشته بهترین قیمت خرید را ارائه کند. برای آگاهی از شرایط و قیمت خرید لوله گوشتدار می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید لوله فولادی مانیسمان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *