Skip to content
لوله گاز 6 متری سپنتا ساوه

لوله سیاه درزدار ( به انگلیسی Welded Steel Pipe ) به عنوان یکی از پرکاربردترین و رایج ترین انواع لوله فولادی ( به انگلیسی Carbon Steel Pipe ) محسوب می شود. کیفیت ساخت بالا در کنار تولید انواع لوله برای کاربردهای سبک و سنگین از مزایای این نوع لوله هاست. امروزه شاهد استفاده از این لوله ها در مصارف لوله گاز خانگی، صنعتی، گازرسانی، انتقال مایعات و … هستیم.
در این مطلب به بررسی تعریف، ویژگی ها، مزایا و کاربرد لوله سیاه درزدار می پردازیم. همچنین برای خرید بهترین لوله سیاه، نیم‌نگاهی به تفاوت لوله سبک و سنگین و قیمت لوله سیاه درزدار خواهیم داشت. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

لوله سیاه درزدار چیست؟

احتمالاً تعریف لوله سیاه و پاسخ به این پرسش که لوله سیاه درز دار چیست، ذهن شما را درگیر کرده است. پس بی مقدمه به سراغ پاسخ این پرسش رایج می رویم!
لوله سیاه درزدار یک نوع لوله فولادی است. لوله ای که به دلیل ظاهر تیره رنگ و مات خود به نام لوله سیاه شناخته می شود. علت سیاه بودن نیز به فرآیند ساخت لوله و حرارت و دمای فوق العاده بالای پروسه تولید بر می گردد. دمای ساخت ورق فولادی که به وسیله نورد گرم معمولاً به حدود 1000 درجه سانتی گراد و بیشتر می رسد.
لوله فولادی معمولاً به دو صورت درزدار و بدون درز یا مانیسمان بدون درز ساخته می شود. در لوله بدون درز یا  Seamless Pipe فرآیند تولید بدون شکاف یا جوش صورت می پذیرد. اما در لوله درزدار یا Welded Pipe برای شکل‌دهی لوله و انجام جوشکاری و اتصال لبه ها، جوش داده می شود. لوله سیاه درزدار از مهمترین و پرکابرد ترین نوع لوله های درزدار می باشد.

برای مشاهده تفاوت لوله سیاه درزدار و لوله مانیسمان می توانید اینجا کلیک کنید.

لوله صنعتی

مزایای لوله سیاه درزدار

همان گونه که اشاره شد، لوله سیاه درزدار از جمله لوله فولادی پرکاربرد و شناخته شده است. علت اصلی آن نیز مزایای و ویژگی های مثبت این مقطع فولادی است. مزایایی که سبب شده تا مهندسان از این نوع لوله ها به طور گسترده استفاده نمایند. از جمله:

  • مقاومت و استحکام بالا به دلیل فرآیند حرارت دهی ورق های فولادی
  • دوام بسیار مناسب در برابر شرایط محیطی با حرارت بالا و ضربه
  • تولید توسط برندهای مختلف ایرانی و خارجی با قطر و ضخامت گوناگون
  • در دسترس بودن انواع لوله سیاه و همچنین اتصالات سیاه درزدار
  • سرعت اجرای کار مناسب و قابلیت تعویض و اتصال نسبتاً آسان
  • وجود انواع لوله سیاه درزدار سبک و سنگین برای استفاده های مختلف
  • قیمت مناسب و ارزان

کاربرد لوله سیاه درزدار

لوله درزدار سیاه یکی از پرکاربردترین انواع لوله فولادی است. به گونه ای که در طیف وسیعی از کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین کاربردهای لوله سیاه درزدار عبارتند از:

  • گزینه ای ایده آل برای انتقال مایعات و گازها نظیر لوله آب و نفت و گاز
  • قابلیت استفاده در صنعت ساختمان و ساخت سازه های فولادی
  • مناسب برای صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها و انتقال سیالات
  • مورد استفاده برای تأسیسات ساختمانی، موتورخانه و سیستم گرمایشی
  • کاربرد بالای لوله سیاه درزدار برای ساخت مخازن تحت فشار
  • پرکاربرد برای سیستم های آتش سوزی و محافظت از سیستم برق
  • استفاده از لوله درزدار برای صنایع نظامی، گازرسانی، کشتی سازی، کشاورزی و …

لوله صنعتی سبک

نحوه ساخت لوله سیاه درزدار

مهمترین مشخصه لوله درزدار انجام جوشکاری برای اتصال لبه ورق هاست. به زبان ساده برای تولید لوله سیاه درزدار به ورق سیاه نیاز داریم. پس از بریدن ورق به اندازه مورد نیاز، با خم کردن آن و جوشکاری لبه ها، ورق به لوله تبدیل می‌شود.
پس از ساخت لوله ها، سطح جوشکاری شده به خوبی صاف شده و صیقل داده می شود. پس از آن نوبت به برش لوله با طول شاخه های مساوی و همچنین قاب گیری می رسد. در نهایت امور مربوط به کنترل کیفی لوله ها و بازرسی مشخصات فنی لوله سیاه درزدار انجام می شود.

اینفوگرافی مراحل ساخت و تولید لوله سیاه درزدار

ساخت لوله سیاه درزدار و گاز

ویدیو مراحل ساخت و تولید لوله سیاه درزدار

انواع لوله سیاه درزدار

لوله سیاه درزدار در انواع مختلفی تولید و ساخته می شود. از جمله:

  • لوله سیاه درزدار سبک
  • لوله سیاه درزدار سنگین

لوله سیاه درزدار سبک

لوله سیاه سبک دارای ضخامت و وزن کمی هستند. از این رو به آن ها لوله سبک گفته می شود. ضخامت آن ها معمولاً بین 2 تا 8 میلیمتر می باشد. لوله سبک فولادی درزدار نظیر اغلب لوله فولادی در طول 6 و 12 متری عرضه می شود. لوله 6 متری استفاده گسترده تری داشته و از تقاضای بالاتری برخوردارند.

لوله سیاه درزدار سبک غالباً برای کارهای روتین و رایج سبک نظیر گاز کشی روکار استفاده می شود. تکمیل پروژه های ساختمانی و صنعتی از دیگر حوزه کاربردهای این نوع لوله هاست. تنوع بالا در مشخصات فنی و همچنین قیمت مناسب لوله سیاه درزدار از مزایای برجسته این نوع لوله هاست.

لوله سیاه درزدار سنگین

لوله سیاه سنگین به عنوان یکی دیگر از انواع پرکاربرد لوله درزدار به شمار می رود. وزن بالا و حساسیت خاص در تولید، اصلی ترین ویژگی این نوع لوله هاست. به واسطه همین مشخصات فنی ، قابلیت کاربرد در حوزه های سنگین و پرفشار دارد. نظیر صنایع مهم نفتی، پتروشیمی و … .

استحکام و مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه و حرارت از ویژگی های اصلی لوله فلزی سنگین است. ضخامت این لوله ها به مراتب بالاتر از لوله های سبک است. چراکه شرایط و موقعیت استفاده از آن ها ایجاب می کند که لوله از ضخامت بالایی برخوردار باشد. قیمت لوله سیاه درزدار سنگین نیز بالاتر از لوله سیاه سبک می باشد.

برای اطلاع از قیمت امروز لوله سیاه درزدار می توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

اصلی ترین تفاوت لوله سیاه سبک و لوله سیاه سنگین

  • ضخامت و وزن لوله فلزی سبک کمتر از لوله فلزی سنگین است.
  • حوزه استفاده لوله سبک برای موارد لوله کشی گاز خانگی و مواردی که نیاز به تحمل فشار و امور تخصصی خاص نباشد، اما کاربرد لوله سنگین برای صنایع مهم و پروژه های صنعتی و ویژه می باشد.
  • به دلیل ضخامت بالاتر، لوله سیاه درزدار سنگین از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار است.
  • لوله فلزی سبک به دلیل فراهم کردن شرایط و امکانات خوب، پرمصرف تر بوده و تنوع بالاتری دارد.
  • قیمت لوله فلزی سبک نسبت به لوله سنگین مقرون به صرفه تر می باشد.

تست کیفیت لوله سیاه درزدار

بازرسی و کنترل کیفیت یکی از بخش های کلیدی برای اطمینان از مشخصات فنی و کیفیت لوله است. بدین منظور آزمایش ها و تست های مختلفی وجود دارد. برخی از این تست‌ها قبل از ساخت لوله، برخی حین فرآیند تولید و برخی پس از ساخت انجام می شود.

تست های کیفیت را به دو دسته اصلی مخرب و غیرمخرب می توان تقسیم بندی کرد.

  • در نوع مخرب، نمونه لوله مورد نظر برای مورد آزمایش قرار گرفتن، آسیب دیده و تخریب می شود. آزمایش کشش، سختی، ضربه، خمش و متالوگرافی از تست های رایج مخرب است. مشخصات مکانیکی و ساختار لوله از مهمترین محورهای مورد آزمایش و ارائه نتایج این تست هاست.
  • در تست غیرمخرب، لوله سیاه درزدار سالم باقی می ماند. این تست ها اغلب به بررسی خواص فیزیکی لوله سیاه پرداخته می شود. مواردی نظیر هدایت مغناطیسی و الکتریکی، مشخصات فنی نظیر ابعاد و اندازه لوله و نظایر آن.

قیمت لوله سیاه درزدار

بدون شک آگاهی از آخرین قیمت لوله سیاه درزدار نقش مهمی در انتخاب و خرید لوله دارد. به دلیل اثرگذاری پارامترهای مختلف در تولید و فروش لوله درزدار، قیمت این نوع لوله به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله:

  • نوع لوله مانند سیاه درزدار سبک یا سنگین
  • کاربرد لوله مانند: صنعتی ، داربستی، جدار چاه عمیق، تست گاز یا آب بودن لوله
  • مشخصات فنی نظیر ابعاد، قطر و ضخامت لوله
  • برند سازنده و تولید داخل یا وارداتی بودن لوله
  • قیمت جهانی آهن آلات و فولاد و نرخ ارز و نوسانات قیمت دلار
  • هزینه مربوط به انبارداری و ارسال لوله
  • مرکز خرید و فروش لوله سیاه درزدار

خرید لوله سیاه درزدار با بهترین قیمت و کیفیت

فولاد جهان مهر یکی از مجموعه های تخصصی با سابقه و تجربه بالا در زمینه تهیه و فروش آهن آلات و پروفیل های فولادی است. تجربه بیش از 20 سال فعالیت و همکاری با برندهای معتبر، خدمات خوبی را برای مشتریان به ارمغان آورده است.

شما می توانید انواع لوله سیاه درزدار سبک و لوله سیاه درزدار سنگین را با قیمت مناسب خریداری کنید. ارسال به سراسر کشور، استعلام قیمت لوله سیاه درزدار و مشاوره تخصصی از دیگر خدمات ماست. برای استفاده از این خدمات می توانید همین حالا با مشاوران شرکت فولاد جهان مهر با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید لوله فولادی مانیسمان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *