Skip to content
لوله فولادی مانیسمان دقیق کاوه ایرانیان

لوله درز مستقیم یکی از پرکاربردترین انواع لوله های فولادی درزدار است. این لوله در کنار لوله اسپیرال سهم عمده ای از بازار لوله در صنایع و تأسیسات را به خود اختصاص می دهند. استحکام و مقاومت خوب، هزینه ساخت پایین، تنوع بالا و قیمت خرید مناسب از مزایای ارزشمند لوله درز مستقیم است. مزایایی که باعث شده تا در زمینه های مختلفی نظیر لوله کشی، خطوط انتقال، تأسیسات صنعتی و صنایع تولیدی از این لوله استفاده شود.
در این مطلب قصد داریم نگاهی به ویژگی ها و کاربرد لوله درز مستقیم بیندازیم. همچنین به مهمترین تفاوت های لوله درز مستقیم و لوله اسپیرال به عنوان مهمترین لوله های جوشی اشاره خواهیم کرد. در پایان فاکتورهای مؤثر بر قیمت لوله و بهترین روش خرید آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس در ادامه همراه ما باشید.

توجه داشته باشید برای دریافت قیمت لوله درز مستقیم با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

لوله درز مستقیم چیست؟

پیش از پاسخ به این سوال که لوله درز مستقیم چیست، خوب است نگاهی به انواع لوله فولادی بیندازیم. لوله فولادی معمولاً به دو شکل لوله بدون درز (مانیسمان) و لوله درزدار ساخته می شود. لوله درز مستقیم نیز یکی از انواع لوله های فولادی درزدار به شمار می رود. در این نوع لوله ها، با خم کردن صفحات فولادی و جوش دادن لبه ها، لوله درزدار ساخته می شود. در لوله درز مستقیم همان طور که از نامش پیداست، خط جوش لوله به صورت مستقیم و بدون پیچ است.

کاربرد لوله درز مستقیم

امروزه لوله های جوشی درزدار از جمله لوله درز مستقیم کاربردهای فراوانی دارد. از مهمترین آن ها عبارتند از:

  • استفاده در انواع تأسیسات مکانیکی ساختمان ها و مراکز صنعتی
  • پرکاربرد برای انواع لوله شوفاژ و لوله کشی گاز
  • قابلیت استفاده از لوله درز مستقیم در لوله های انتقال آب و مایعات
  • مناسب برای صنایع تولیدی نظیر کشتی سازی و تونل سازی
  • ساخت پروفیل های فولادی و…

لوله کربن استیل مانیسمان بدون درز

روش تولید لوله درز مستقیم

برای ساخت لوله درزدار ابتدا، صفحه های فولادی را در ابعاد موردنظر برش می دهند. در گام بعد، صفحه های برش خورده از میان غلتک های مخصوص عبور می کنند. در این مرحله با تنظیم ضخامت، صفحات خم می شوند تا شکل لوله پیدا کنند. در پایان نیز لبه صفحات فولادی خم شده به کمک جوشکاری به یکدیگر متصل می گردد. خوب است بدانید در جوشکاری لوله درز مستقیم (ERW) معمولاً از دو روش جوشکاری زیرپودری یا قوس الکتریکی استفاده می شود.

استانداردهای لوله درز مستقیم

برای ساخت و تولید لوله های درز مستقیم از استانداردهای مختلفی استفاده می شود. ویژگی ها و خصوصیات محصول تولیدی در هر استاندارد ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. اما بسیاری از مشخصات فنی لوله درز مستقیم شباهت های زیادی با هم دارند. استاندارد DIN 2440، استاندارد DIN 2394-1، استاندارد API 5L، استاندارد BS1387 و استاندارد BS 1139-1 از مهمترین موارد به شمار می رود.

تفاوت لوله درز مستقیم و لوله اسپیرال در چیست؟

همان گونه که پیش تر اشاره شد، لوله های فولادی در دو دسته لوله بدون درز و لوله درزدار تولید می گردد. لوله های درزدار نیز در دو گروه لوله درز مستقیم و لوله اسپیرال (SSAW) ساخته و به بازار عرضه می شود. شاید از خودتان بپرسید تفاوت لوله درز مستقیم و لوله اسپیرال در چیست؟ در ادامه نگاهی به مهمترین تفاوت آن ها خواهیم داشت.

  • شکل ظاهری: اسپیرال (Spiral) در لغت یعنی مارپیچ. علت نامگذاری لوله اسپیرال نیز مارپیچ بودن ورق فولادی و جوش دادن آن هاست. در حالی که لوله درز مستقیم به صورت صاف و استوانه ای شکل جوش داده می شود. از این رو شکل ظاهری، نخستین و بارزترین تفاوت لوله درز مستقیم و لوله اسپیرال است.
  • روش تولید: لوله درز مستقیم با فشردن و جوش دادن لبه صفحات فولادی ساخته می شود. در حالی که در لوله اسپیرال، ورق به شکل مارپیچ در می آید و سپس جوش داده می شود. در نتیجه در لوله درز مستقیم، خط جوش مستقیم و در اسپیرال خط جوش به صورت مارپیچ در طول لوله می باشد.
  • روش جوشکاری: برای ساخت لوله درز مستقیم از جوشکاری زیرپودری یا قوس الکتریکی استفاده می شود. اما در لوله اسپیرال علاوه بر این موارد روش GMAW نیز انجام می شود.
  • نوع کاربرد: لوله درز مستقیم معمولاً دیواره ضخیم تری دارد و در برابر فشار و ارتعاش مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. لوله اسپیرال به دلیل شکل هندسی خاص برای انتقال مایعات و گازها در شرایط ویژه انتخاب بهتری است. مانند خطوط انتقال زیرزمین یا زیر آب.
  • انعطاف پذیری: انعطاف پذیری لوله اسپیرال به دلیل شکل و روش جوشکاری بیشتر از لوله درز مستقیم است. از این رو لوله اسپیرال برای شرایط ناهموار و مناطق پر پیچ و خم که به انعطاف پذیری بالایی نیاز است، عملکرد بهتری دارد.
  • انرژی هزینه ساخت: هزینه تولید و میزان مصرف انرژی در لوله اسپیرال به دلیل فرآیند ساخت پیچیده تر از لوله درز مستقیم بیشتر است.
  • قیمت خرید لوله: قیمت لوله درز مستقیم ارزان تر از قیمت لوله اسپیرال است. علت آن نیز فرآیند تولید نسبتاً ساده تر، دسترسی راحت تر و گستردگی در کاربرد برای شرایط رایج و معمول می باشد.

قیمت لوله درز مستقیم

قیمت لوله های فولادی متأثر از عوامل مختلفی است. عواملی که تغییر در آن ها باعث می شود تا هزینه ساخت و قیمت خرید لوله درز مستقیم دچار نوسان شود. از این رو اطلاع از قیمت لحظه ای آهن آلات لازمه خریدی مقرون به صرفه و ایده آل است. اما چه عواملی در قیمت لوله درز مستقیم تأثیرگذار است. مهمترین آن ها عبارتند از:

  • قیمت جهانی فلزات به ویژه آهن
  • نوسانات قیمت ارز و دلار
  • میزان عرضه و تقاضای لوله درز مستقیم در بازار
  • مشخصات فنی لوله از قبیل وزن و ضخامت
  • برند سازنده و داخلی یا وارداتی بودن لوله
  • هزینه های جانبی نظیر هزینه انبارداری، بارگیری و ارسال لوله
  • مرکز خرید لوله درز مستقیم

بهترین روش خرید لوله درز مستقیم

برای خرید لوله و پروفیل های فولادی روش های مختلفی وجود دارد. استفاده از خدمات شرکت های تجاری به دلیل مزایایی مثل عدم محدودیت در زمان ثبت سفارش یا خرید در تناژ کم یا عمده، روشی هوشمندانه است. ضمن این که در این شرایط امکان مقایسه تولیدات برندهای مختلف و اطلاع از قیمت روز لوله درز مستقیم وجود دارد. ضمن این که می توانید از مشاوره تخصصی پیش از خرید نیز استفاده کنید.

خرید لوله درز مستقیم با تضمین کیفیت و قیمت

فولاد جهان مهر یکی از شرکت های تجاری معتبر و با تجربه بیش از چند دهه فعالیت در زمینه فروش لوله و آهن آلات است. همکاری با برندهای شناخته شده ایرانی و خارجی، ارسال به سراسر کشور، تضمین کیفیت و قیمت از مزایای این مجموعه است. شما در فولاد جهان مهر ضمن امکان کسب مشاوره تخصصی می توانید از آخرین قیمت لوله درز مستقیم اطلاع کسب کنید.
برای آگاهی از شرایط ثبت سفارش و قیمت روز لوله درزدار می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید

خرید لوله فولادی مانیسمان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *