Skip to content
لوله فولادی مانیسمان دقیق کاوه ایرانیان

لوله درز مخفی یکی از انواع لوله فلزی درزدار و با کاربرد زیاد در صنایع مختلف است. به دلیل پوشیده شدن درز جوش در لوله درز مخفی، این لوله بی شباهت با لوله مانیسمان بدون درز نیست. اما این تشابه اغلب در ظاهر خارجی بوده و میزان استحکام و مقاومت آن با لوله بدون درز متفاوت است.
در این مطلب می خواهیم با ویژگی ها، مزایا و کاربردهای لوله درز مخفی آشنا شویم. همچنین به اشاره ای به مهمترین تفاوت های این لوله با لوله درزدار و بدون درز خواهیم داشت. در انتها نیز به بررسی قیمت لوله درز مخفی، به عنوان عاملی کلیدی در خرید این لوله می پردازیم. پس اگر به دنبال خرید لوله درز مخفی و یا اطلاع از تفاوت لوله درز مخفی و لوله مانیسمان هستید، توصیه می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

لوله درز مخفی چیست؟

لوله فلزی معمولاً در دو دسته لوله درزدار و لوله بدون درز ساخته می شوند. لوله بدون درز معمولاً ساختار یکپارچه و مقاومت بالاتری دارند. در حالی که لوله درزدار، از قابلیت جوشکاری و انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند. به دلیل تفاوت در روش ساخت و کیفیت لوله ها، قیمت لوله مانیسمان از لوله درزدار گرانتر می باشد.
لوله درز مخفی از جمله لوله درزدار است که درز جوش آن با روش های مختلف، مخفی و پوشیده شده است. استفاده از میدان الکتریکی و جوش دهی لبه درزها با استفاده از کشش گرم یکی از این روش های مخفی کردن درز هاست. از دیگر روش های پوشاندن درز ها در لوله درز مخفی استفاده از سنگ فرز است.
پوشیده شدن درز بیشتر جنبه زیبایی و تمیز شدن لوله را به همراه دارد. این کار سبب می شود تا ظاهر لوله صاف و صیقلی شده و تشخیص آن کار ساده ای نباشد. البته با بررسی و بازبینی داخل لوله می توان تا حدی این مورد را تشخیص داد.
جالب است بدانید یکی از روش های رایج برای پیوند لبه ها استفاده از جوش الکتریکی است. از این رو به لوله های درز مخفی لوله ERW یا Electric resistance weld نیز گفته می شود.

لازم به ذکر است این لوله به عنوان لوله تقلبی مانیسمان بدون درز نیز به فروش میرسد که روش های تشخیص لوله مانیسمان از لوله درز مخفی را در ادامه آمده است.

روش ساخت لوله درز مخفی

روش ساخت لوله درز مخفی

برای مشاهده ویدیو ساخت لوله درز مخفی در یوتیوب اینجا کلیک کنید

مزایای لوله درز مخفی

  • دارای ابعاد و اندازه های مختلف بدون محدودیت خاص
  • وزن سبک و راحتی لوله درز مخفی در حمل و نقل و استفاده
  • کاربرد بسیار گسترده و متنوع در صنایع گوناگون
  • سطح صاف و صیقلی و سازگار با ضخامت های مختلف لوله ها
  • مناسب بودن قیمت لوله درز مخفی

کاربرد لوله درز مخفی

از برجسته ترین موارد استفاده از انواع لوله درز مخفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرکاربرد در صنایع خودروسازی و ساخت قطعات خودرو نظیر کمک فنر، بوش و …
  • استفاده از لوله درز مخفی در ساخت انواع سازه های فولادی
  • قابلیت کاربرد در خطوط لوله کشی
  • امکان بهره گیری از لوله های درز مخفی در صنایع داروسازی، غذایی و آشامیدنی
  • پرکاربرد برای صنعت دریایی و ساخت و ساز معدن

قیمت روز لوله و اتصالات فلزی

تفاوت لوله مانیسمان درزمخفی و بدون درز

لوله درز مخفی در کنار شباهت های مختلف با لوله بدون درز، دارای تفاوت های متعددی است. تفاوت هایی که در کاربرد لوله درز مخفی و همچنین قیمت خرید لوله درز مخفی مؤثر است. از مهمترین تفاوت آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساختار لوله
    همان طور که اشاره شد، لوله درز مخفی نوعی لوله درزدار است. در واقع همانند سایر این نوع لوله ها، به وسیله جوش لبه ها، ساخته و تولید شده است. در نتیجه دارای شکاف و درز می باشد. این در حالی است که لوله بدون درز به صورت یکپارچه و از نورد گرم شمش های فولادی ساخته می شوند.
  2. استحکام و مقاومت لوله درز مخفی
    در لوله درز مخفی به روش های مختلف مثل کشش گرم یا سنگ فرز، درز پوشیده می شود. این پوشیدگی در ظاهر لوله بوده و بر روی استحکام آن نسبت به لوله مانیسمان تأثیری ندارد. بنابراین کمتر بودن استحکام در قیاس با لوله بدون درز مانیسمان از دیگر تفاوت های لوله درز مخفی است.
  3. تحمل فشار و نیروهای وارده
    لوله درز مخفی علی رغم پوشیده بودن درز و شکاف برای شرایط پرفشار مناسب نیستند. در واقع لوله درز مخفی جزء لوله های فشار قوی که برای فشارهای بیش از 20 بار طراحی شده اند، محسوب نمی شود. این نکته مهمی است که به منظور استفاده از لوله درز مخفی باید به آن توجه داشت.
  4. مشخصات فنی لوله درز مخفی و بدون درز
    لوله درز مخفی معمولاً در ابعاد، قطر و طول های مختلف طراحی و تولید می شود. در نقطه مقابل لوله مانیسمان بدون درز ابعاد مشخص و محدودتری دارند. لوله درز مخفی در رنج گسترده ای از حدود 1/8 اینچ تا بیش از 24 اینچ ساخته و عرضه می شود.
    جالب است بدانید معمولاً لوله بدون درز با قطر بالاتر از 24 اینچ در بازار وجود ندارد. از این رو لوله های با این سایز حتی به اسم لوله بدون درز، اغلب از لوله درز مخفی هستند. البته امکان ساخت لوله بدون درز با قطر بزرگ وجود دارد. اما تکنولوژی ساخت آن ها اغلب محدود بوده و تمامی شرکت های این قابلیت را ندارد. و به صورت سفارشی توسط شرکت های لوله سازی بزرگ در خارج از ایران ساخته می شود.
  5. قیمت لوله درز مخفی و لوله مانیسمان بدون درز
    قیمت لوله درز مخفی واساساً لوله درزدار معمولاً کمتر از لوله های بدون درز مانیسمان هم رده و مشابه است. زیرا لوله های بدون درز، فرآیند تولید پیچیده تر و مشخصات فنی نظیر استحکام بالاتری دارند.
  6. استاندارد و نحوه ساخت لوله درز مخفی
    لوله درز مخفی معمولاً با استفاده از ورق های رول شده ساخته می شود. بدین صورت که ابتدا ورق ها به وسیله غلتک های مخصوص فرم دهی می شود. سپس برای ساخت لوله ها، لبه های ورق ها به روش های مختلف خم و جوش داده می شود.
    یکی از روش های رایج برای اتصال لبه ها، Electric resistance weld است. از این رو به لوله درز مخفی لوله ERW نیز می گویند. همچنین لوله درز مخفی معمولاً با استفاده از استاندارد ISIRI-3574 تولید می شوند و دارای تاییدیه تست گاز می باشند. در پایان برای زیباسازی و مخفی کردن درزها از روش های متعددی نظیر سنگ فرز استفاده می شود.

تفاوت لوله مانیسمان درزمخفی چینی و لوله بدون درز چینی

با توجه به اینکه حداقل مدت زمان بارگیری و ارسال لوله اصلی از مبدأ چین دو تا سه ماه کاری می‌باشد، لوله کربن استیل اصل ظاهر نو و براق ندارد ولی لوله‌ مانیسمان تقلبی ( لوله درزمخفی ) دارای ظاهری نو و براق‌تر می‌باشند و همچنین درپوش آن نیز نوتر بوده است و مارک لوله نیز براق و شفاف‌تر می‌باشد. برای مثال عایق لوله در لوله‌ مانیسمان تقلبی چینی ، نو بودن رنگ درپوش لوله و فرم مارک لوله، برای افراد باتجربه این کار قابل تشخیص است.

مرحله بعد با توجه کردن به کونیک لوله می‌توان به تقلبی یا اورجینال بودن لوله پی برد. در برخی از لوله‌ مانیسمان چینی واقعی دارای سه لبه کونیک می‌باشند و البته برخی دیگر تخت می‌باشند. اما در نوع تقلبی تفاوت ظاهر کونیک لوله قابل تشخیص می‌باشد.

همچنین با برش لوله نیز می‌توان به اورجینال یا تقلبی بودن لوله پی برد، لوله‌ بدون درز اصلی چون از شمش تولیدشده‌اند می‌توان تشخیص داد که لوله بدون درز می‌باشد زیرا لوله‌ درز مخفی از ورق تولید شده و پس از برش با برسی دو مورد می‌توان به تقلبی یا اصل بودن لوله پی برد.

برخی از متقلبین توان درز برداری لوله را به میزان ۶متر ندارند و با برش لوله می‌توان درز لوله را مشاهده کرد.

در مرحله آخر شما می‌توانید با یک هزینه مناسب و ارسال لوله به آزمایشگاه و آنالیز لوله به اورجینال یا تقلبی بودن لوله پی ببرید.

بررسی قیمت انواع لوله درز مخفی

بدون شک قیمت خرید لوله درز مخفی عامل مهمی برای انتخاب و تهیه این پروفیل کاربردی است. فاکتورهای متعددی بر قیمت لوله درز مخفی تأثیر گذار است. از جمله:

  • مشخصات فنی لوله درز مخفی : لوله های درز مخفی در قطرها و طول های مختلفی تولید می شوند. طبیعتاً افزایش مشخصات فنی نظیر قطر، ضخامت و طول لوله می تواند قیمت خرید را دستخوش تغییر نماید.
  • قیمت جهانی فولاد و آهن: از دیگر پارامترهای کلیدی بر قیمت انواع آهن آلات، قیمت روز فلزات به ویژه آهن است.
  • برند لوله درز مخفی: امروزه شرکت های مختلف ایرانی و خارجی اقدام به تولید و فروش لوله درز مخفی می کنند. طبیعتاً برندهای خارجی به دلیل هزینه های ناشی از واردات قیمت متفاوتی دارند. هرچند برخی برندهای اقتصادی و خوش ساخت توانسته اند رقابت خوبی با برندهای ایرانی داشته باشند.
  • هزینه های بارگیری و ارسال: هزینه های ناشی از بارگیری و ارسال لوله می تواند بر قیمت خرید تأثیر گذار باشد. هزینه های نگهداری، انتقال و تخلیه از مهمترین معیارهای مؤثر در هزینه بارگیری است.
  • مرکز خرید لوله درز مخفی: مطمئناً خرید لوله درز مخفی از کارخانه یا انبارها و همچنین شرکت های تجاری متفاوت است. محدودیت در مکان و زمان خرید، حجم سفارش در تناژ کم یا زیاد و استفاده از تخفیف از تمایزات این روش هاست. خرید از فروشگاه های اینترنتی شرکت های تجاری به دلیل نداشتن این محدودیت ها، گزینه ایده آل و هوشمندانه است.

روش تشخیص لوله درز مخفی ( لوله تقلبی مانیسمان )

  1. از لحاظ قیمت، قیمت لوله مانیسمان معمولا بین 20 تا 30 درصد گرانتر از لوله درز مخفی میباشد.
  2. به دلیل اینکه لوله درز مخفی از ورق st37 یا ورق آلیاژی ساخته می شود شکل ظاهری این لوله با شکل ظاهری لوله مانیسمان متفاوت می باشد.
  3. در برخی موارد درون لوله درز مخفی معمولا می توان رد درز را مشاهده کرد برای این کار با چراغ قوه درون لوله را مشاهده نمایید.
  4. در برخی مواقع با برش لوله از وسط می توان رد درز را مشاهده کرد.
  5. با برش بخش کوچکی از لوله درز محفی و زدن ضربه با چکش معمولا بخش جوشکاری شده نمایان می شود.
  6. استاندارد و اطلاعات روی لوله درز مخفی به صورت شابولون کاری می باشد و با چاپ دستگاه کارخانه متفاوت می باشد.

توجه داشته باشید برای تشخیص دقیق لوله مانیسمان از لوله درز مخفی ( که به عنوان لوله تقلبی مانیسمان گاهی بفروش می رسد) نیاز است تا تست آزمایشگاه متالوژی صورت گیرد. پیشنهاد می کنیم برای خرید لوله مانیسمان حتما از فروشنده ای اقدام نمایید که دارای سابق درخشان و مورد اعتماد باشد تا با خیال راحت لوله بدون درز را خریداری نمایید.

خرید لوله فولادی با تضمین کیفیت و قیمت

شرکت فولاد جهان مهر به عنوان مجموعه تخصصی در زمینه فروش آهن آلات و انواع لوله های فولادی فعالیت دارد. از این رو امکان مشاهده، بررسی و خرید انواع لوله بدون درز و درزدار را فراهم کرده است. تجربه بیش از نیم قرن فعالیت، پشتیبانی فعال و مشاوره رایگان در کنار تضمین کیفیت و قیمت از مزایای این مجموعه است.
شما عزیزان برای استعلام قیمت روز انواع لوله فولادی مانند لوله مانیسمان بدون درز ، لوله سیاه درزدار (درز مخفی) با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید. مشاوران فولاد جهان مهر آماده اند تا پاسخگوی پرسش ها و پیگیری هرچه سریع سفارش لوله فولادی شما باشند.

خرید لوله فولادی مانیسمان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *