Skip to content
تفاوت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان رده 40

لوله آتشخوار و لوله مانیسمان رده 40 از انواع لوله کربن استیل بدون درز پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. ساختار یکدست و بدون هرگونه درز و ترک مهمترین ویژگی مشترک این دو لوله فولادی است. علی رغم داشتن شباهت ها نظیر استحکام و مقاومت بالا، لوله آتشخوار و لوله مانیسمان رده 40 تفاوت هایی دارند. تمایزاتی که توجه به آن سبب می شود، انتخاب و خرید لوله فولادی با دقت و هوشمندی بالاتری انجام شود.

در این مطلب به ویژگی ها و مزایای لوله آتشخوار و لوله مانیسمان 40 اشاره می کنیم. در پایان نیز به 5 تفاوت اصلی آن ها خواهیم پرداخت. پس اگر قصد خرید لوله آتشخوار یا خرید لوله مانیسمان رده 40 دارید، این مطلب برای شماست!

لوله آتشخوار چیست؟

در نگاه نخست شاید از خود بپرسید لوله آتشخوار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ یا آنکه زمینه استفاده و مهمترین کاربرد لوله آتخشوار چیست؟ پاسخ به این پرسش ها در شناخت بهتر خواص و ویژگی های آن نقش مهمی دارد.

لوله آتخشوار یکی از انواع لوله کربن استیل است. بدون درز بودن و مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت، دو مشخصه اصلی این لوله است. در واقع فرآیند تولید لوله کربم استیل آتشخوار به گونه ای است که لوله به صورت یکپارچه ساخته می شود. بدون آن که درز و یا جوشی در ساخت آن به کار گرفته شود.

ویژگی لوله آتشخوار

لوله آتشخوار بویلر همانگونه که از نامش پیداست، قابلیت تحمل دمای فوق العاده زیادی دارد. به زبانی ساده، خوراکش آتش است! این لوله ها می توانند حداکثر دمایی در حدود 600 درجه سانتی گراد را تحمل کنند. به دلیل درصد پایین کربن و وجود منگنز، مقاومت فشاری بالایی نیز دارد. بدون درز بودن آن نیز سبب شده تا کیفیت ساخت و همچنین دوام و استحکام لوله آتشخوار بسیار مناسب باشد.

لوله آتشخوار ( به انگلیسی: Heat seamless carbon steel pipe ) دیگ بخار و مشعل در استانداردهای مختلفی تولید می شود. تفاوت در میزان عناصر و ترکیبات تشکیل دهنده نظیر درصد کربن یا منگنز از تفاوت های اصلی آن هاست. ST35.8 DIN 17175 ، ST45.8 DIN 17175 & DIN 2448، ASME SA 192 DIN 17175 و ASTM A179 Boiler Tube از جمله موارد رایج است.

کاربرد لوله آتشخوار

همانگونه که اشاره شد، استحکام و مقاومت بسیار بالا در برابر دما و فشار اصلی ترین ویژگی لوله آتشخوار است. از این رو این لوله برای انتقال مایعات و گازها با دما و فشار بالا بسیار کاربرد دارد. استفاده در بویلر ، واتر تیوب، دیگ جوش، مبدل های حرارتی و خطوط انتقال از حوزه های کاربرد آن است. صنایع نفت و گاز، محصولات شیمیایی، ساختمان سازی، کشتی سازی و سیستم حرارتی نیز از این لوله استفاده می کنند.

قیمت لوله آتشخوار

قیمت لوله آتشخوار با توجه به سایز و برند متفاوت است، برای دریافت جدیدترین قیمت لوله آتشخوار کربن استیل می توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

لوله آتشخوار دیگ موتورخانه

لوله مانیسمان رده 40 چیست؟

پیش از بررسی و بیان ویژگی ها، خوب است به این سؤال پاسخ دهیم که لوله مانیسمان چیست؟ لوله مانیسمان یک نوع لوله فولادی کربن استیل با ساختار کاملاً یکپارچه و بدون هر گونه درز و شکاف است. به بیان دیگر، لوله کربن استیل مانیسمان به کمک شمش فولاد و با ایجاد حفره توسط سمبه ساخته می شود. در نتیجه خبری از خم کردن و جوش دادن صفحات وجود ندارد. همین ویژگی سبب شده تا ساختاری یکدست و مقاوم داشته باشد.

لوله مانیسمان در رده های مختلفی تولید می شود. لوله مانیسمان رده 40 ( به انگلیسی: Seamless Sch 40 ) به دلیل مشخصات فنی مناسب، از پرکاربردترین و پرفروش ترین انواع لوله هاست. استاندارد API 5L، IPSm-pi-190 ، ASTM A106 و ۵۳ ASTM A از جمله استانداردهای ساخت لوله مانیسمان می باشد.

ویژگی لوله مانیسمان رده 40

ساختار یکپارچه و بدون درز و به دنبال آن استحکام مناسب، مهمترین ویژگی لوله مانیسمان است. مقاومت خوب در برابر فشار، دما ، رطوبت و شرایط محیطی، درکنار وزن مناسب و ابعاد متنوع ،دیگر ویژگی های این لوله است. قطر این لوله از 1/2 اینچ به بالاست و طول آن نیز معمولاً 6 متری یا 12 متری است.

کاربرد لوله مانیسمان رده 40

لوله مانیسمان رده 40 کاربردهای بسیار متنوع و فراوانی دارد. از جمله برجسته ترین آن ها می توان به خطوط انتقال آب ،نفت و فراورده های نفتی، گاز، مواد شیمیایی و پتروشیمی و … و البته در دما و فشار بالا اشاره کرد. استفاده در مخازن تحت فشار، صنایع تبدیلی، خودروسازی، صنعت غذایی و کشتی سازی از دیگر موارد مهم می باشد.

لوله کربن استیل بدون درز مانیسمان رده 40

5 تفاوت لوله آتشخوار و لوله مانيسمان رده 40

لوله آتشخوار و لوله مانیسمان رده 40 از انواع لوله کربن استیل بدون درز محسوب شده، مقاومت و استحکام خوبی دارند. اما در کنار این شباهت ها، توجه به برخی تفاوت ها حائز اهمیت است. این نکات می تواند در انتخاب و خرید بهترین لوله نقش مهمی داشته باشد.

  1. ترکیبات و عناصر سازنده

    لوله مانیسمان رده 40 و لوله آتشخوار در ترکیبات سازنده به ویژه عناصر کربن و منگنز متفاوت هستند.

  2. اندازه و قطر لوله آتشخوار و لوله مانيسمان رده 40

    استفاده از لوله مانیسمان رده 40 در قطرهای 1/2 اینچ تا 24 اینچ رواج دارد، در حالی که لوله آتشخوار ازحدود 3/4 اینچ تا حدود 4 اینچ بیشترین کاربرد را دارد، که البته سایزها در این نوع از لوله با اندکی تغییر در قطر بیرونی تولید می گردد: 25.4، 31.8، 38، 44.5، 50.8، 57، 60.3، 63.5 و 76.1 و 114 میل

  3. حوزه کاربرد و استفاده

    لوله مانیسمان رده 40 در صنایع مختلف کاربرد دارد، صنعت پتروشیمی، کشتی و خودروسازی، خطوط انتقال و مخازن از جمله آن هاست. همچنین موارد خاصی نظیر آتش نشانی ها و … نیز از آن استفاده می کند.
    اما لوله آتشخوار به دلیل مشخصات فنی خاص، در مواردی که لوله بایستی فشار و دمای قابل توجهی را تحمل کند مانند موتور خانه، مشعل، بویلر و دیگ بخار اشاره کرد، لذا کمتر برای شرایط معمول کاربرد دارد.

  4. قیمت لوله آتشخوار و مانیسمان رده 40

    قیمت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. طبیعتاً ترکیبات سازنده ( متریال )، مشخصات فنی نظیر سایز، ضخامت، طول و برند سازنده و … بر قیمت خرید لوله فولادی مؤثر است، و دقیقا بخاطر متریال خاص لوله آتشخوار قیمت بالاتری نسبت به مانیسمان رده 40 دارند. برای آگاهی از آخرین قیمت لوله آتشخوار و مانیسمان رده 40 می‌ توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

  5. تحمل فشار و دما

    یکی از بارزترین تفاوت های لوله آتشخوار و لوله مانیسمان رده 40، تحمل دما و فشار است. لوله آتشخوار تحمل فشار و دمای فوق العاده بالایی دارد. اساساً استفاده در چنین شرایطی یکی از مهمترین محورهای انتخاب این نوع لوله است. درست است که لوله های مانیسمان از جمله مانیسمان رده 40 مقاومت تحمل فشار بالایی دارند. اما این ویژگی در لوله آتشخوار بسیار پررنگ و قابل توجه تر است.

خرید بهترین لوله آتشخوار و لوله مانیسمان رده 40

فولاد جهان مهر از جمله شرکت های تخصصی در زمینه تهیه و فروش انواع آهن آلات و لوله فلزی است. تجربه نیم قرنی سبب شده تا امکان همکاری با بهترین برندهای ایرانی و خارجی فراهم شود. بنابراین تنوع بالایی از محصولات ازجمله انواع لوله آتشخوار و لوله مانیسمان رده 40 در اختیار خریداران است.

فولاد جهان مهر به عنوان یک مجموعه تخصصی و باتجربه برای آسودگی مشتریان، امکان مشاوره رایگان را قرار داده است. همچنین امکان استعلام آنلاین قیمت، ارسال به سراسرکشور و تهیه انواع آهن آلات مورد نیاز مهندسان از مزایای این مجموعه است. شما عزیزان برای آگاهی از شرایط خرید و ارسال و همچنین قیمت روز محصولات می توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرد.

خرید لوله فولادی مانیسمان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *