Skip to content
تیر ورق

تیر ورق یکی از انواع پروفیل های فولادی است که به واسطه پیشرفت تکنولوژی ساخت، به وجود آمده است. دامنه کاربرد بالای تیر ورق در ساختمان سازی، راهسازی و صنعت، استفاده از آن را بیش از پیش کرده است. تیر ورق ها، محدودیتی از لحاظ ابعاد و اندازه ندارند که مزیتی بزرگی نسبت به سایر مقاطع به ویژه تیرآهن محسوب می شود.
در این مطلب قصد داریم به بررسی مهمترین ویژگی های تیر ورق و تفاوت آن با تیر آهن بپردازیم. همچنین نگاهی بر عوامل مؤثر بر قیمت تیر ورق و بهترین روش برای خرید آن خواهیم داشت. پس اگر به دنبال آشنایی بیشتر با این پروفیل کاربردی و خرید آن هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

تیر ورق

تیر ورق چیست؟

تیر ورق از سه ورق فلزی (دو ورق برای بال (web plate) و یک ورق برای جان (flange plate) تشکیل شده است. در برخی شرایط نیز سخت کننده یا استیفنر (stiffener) برای افزایش مقاومت و استحکام استفاده می شود.
تیر ورق به انگلیسی plate girder نام داشته و مشابه با تیرآهن ظاهری I شکل یا H شکل دارند. بال تیر ورق یا همان دو صفحه بالا و پایین، برای مقاومت نیروی فشاری و کششی در برابر لنگر خمشی طراحی می شود. جان نیز در برابر نیروهای برشی مقاومت می کند.

انواع تیرآهن

کاربرد تیر ورق

تیر ورق ها در انواع مختلف و با ضخامت های گوناگون ساخته می شود. ضخامت ورق و همچنین اندازه جان تیرورق دو عامل مهم برای کاربرد آن در حوزه های مختلف است. از مهمترین کاربرد تیر ورق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت استفاده به عنوان تیر اصلی برای سالن های صنعتی با دهانه بزرگ
  • پرکاربرد در انواع پل های جاده ای، پل بزرگراه ها و…
  • مناسب برای صنعت کشتی سازی و سکوهای نفت و گاز
  • استفاده از تیر ورق در ساخت روگذر های مختلف و برج ها
  • امکان کاربرد در جرثقیل ها و سازه های بالابر
  • قابلیت استفاده به عنوان اعضای خمشی در سازه

روش ساخت تیر ورق

با توجه به حساسیت ها و ظرافت های تیر روق، شاید بپرسید تیر ورق چگونه ساخته می شود؟ ابتدا ورق سیاه که از استحکام خوبی برخوردار بوده و جان مایه ورق های فلزی است، برش می خورد. این کار معمولاً توسط دستگاه های خاص برشکاری نظیر CNC انجام می شود.
سپس با استفاده از روش های جوشکاری مناسب نظیر زیرپودری، درزهای بین ورق روی شاسی جوش می شود. در این مرحله لازم است تا جوش درزها به دقت کنترل و بازرسی شود.
پس از آماده سازی ورق های فلزی به عنوان بال و جان تیر، نوبت به مونتاژ می رسد. برای این کار لازم است تا بال و جان به هم متصل شده و با خال جوش کردن و سپس جوش کامل، مونتاژ تکمیل شود. مونتاژ تیر ورق ها معمولاً به صورت عمودی یا افقی انجام می شود.
در نهایت تاب گیری جان و بال تیر ورق که ممکن است به واسطه مونتاژ ایجاد شده باشد، صورت می پذیرد. در پایان جوشکاری ثانویه برای تکمیل عملیات جوشکاری مقطع در دستور کار قرار می گیرد.

مزایا تیر ورق

  • تکنولوژی ساخت نسبتاً جدید و کیفیت خوب پروفیل
  • ارتفاع کمتر نسبت به سیستم های خرپایی رایج
  • امکان ایجاد مقطع مرکب با بتن در حالی که سیستم های خرپایی این امکان را ندارند.
  • تنوع بالا در سایز و ضخامت برای کاربردهای گوناگون
  • مناسب بودن و دامنه وسیع قیمت تیر ورق برای خرید اقتصادی و مقرون به صرفه
  • سرعت بالا در ساخت و شرایط نگهداری نسبتاً آسان

محدودیت های تیر ورق

در کنار مزایای ارزشمند، توجه به معایب تیر ورق نیز اهمیت دارد. از جمله آن که این پروفیل های فلزی برای دهانه های بزرگ کارایی مطلوبی ندارند. از لحاظ فاکتورهای معماری نیز ظاهر چندان مطلوبی نداشته و هزینه تولید نسبتاً قابل توجهی دارند. همچنین برای طراحی و تولید نیازمند رعایت دقیق استانداردها و فاکتورهای لازم است.

تیرآهن اصفهان

تفاوت تیر ورق و تیرآهن

تیر ورق و تیرآهن در کنار شباهت های خود از حیث باربری و قرارگیری در سازه، تفاوت هایی دارند. به زبان ساده می توان گفت، تیر ورق ها نوعی تیرآهن هستند؛ اما هر تیرآهنی تیر ورق نیست!
در ادامه به بررسی مهمترین تفاوت تیر ورق و تیرآهن می پردازیم.

  • ابعاد و اندازه تیر

    تیرآهن معمولاً مطابق با استانداردها مختلف و در سایزهای مشخص تولید می شود. تیرآهن های سایز 8 تا 30 دامنه معمول انواع تیر آهن است. در حالی که تیر ورق ها محدودیت خاصی در سایز نداشته و امکان تولید و برش در اندازه دلخواه دارند.

  • نوع عملکرد

    عملکرد تیر ورق و تیرآهن تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارد. چراکه هر دوی آن ها برای تحمل نیرو برشی و لنگرهای خمشی استفاده می شوند. اما تحمل بار نیروهای دینامیکی در تیر ورق ها بهتر است. از این رو در ساخت پل و سازه هایی که نیروی وارده ثابت نیست و دینامیک است، تیر ورق گزینه بهتری است.

  • نقش سازه ای

    تیر ورق معمولاً به عنوان تیر اصلی سازه استفاده می شود. از این رو فشار و نیروهای وارده را به ستون سازه منتقل می کند. اما تیر آهن را می توان تیر ثانویه در نظر گرفت که وظیفه انتقال نیرو از تیر ورق به ستون را برعهده دارد.

  • اجزای تیر ورق و تیرآهن

    تیر آهن از 2 بال و یک جان تشکیل شده اما تیر ورق علاوه بر آن دارای استیفنر یا سخت کننده است. دهانه های بیشتر از 20 متر معمولاً از جمله شرایط استفاده از سخت کننده است.

  • حوزه کاربرد

    تیر آهن نسبت به تیرورق حوزه کاربرد بیشتری دارد. به طور کلی تیر ورق یک عضو افقی برای تحمل فشارهای وارده بر کف یا سقف سازه است. اما تیر آهن کاربرد بسیار گسترده تر دارد.

  • قیمت تیر ورق و تیرآهن

    قیمت تیر ورق به ویژه برای ساختمان های بلند مرتبه تر، گران تر از قیمت تیرآهن است. علت آن نیز محدودیت های خاص در طراحی و تولید است. این عوامل در کنار سفارشی سازی، سبب می شود تا قیمت تمام شده آن بالاتر از تیر آهن باشد.

قیمت تیر ورق

قیمت خرید تیر ورق به چندین و چند فاکتور بستگی دارد. در واقع نمی توان نرخ ثابت و مشخصی را برای آن ارائه کرد. به عنوان مثال قیمت جهانی فلزات به ویژه آهن و یا تغییرات قیمت فلزات در داخل کشور، تأثیر مستقیم دارد. از دیگر موارد می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • هر چه سایز پروفیل بزرگتر باشد، طبیعتاً فولاد مصرفی بیشتر بوده و قیمت خرید تیر ورق نیز بالاتر خواهد بود.
  • نوع و برند ورق استفاده شده در ساخت تیر ورق برای مثال قیمت تیر ورق ساخته شده با ورق فولاد مبارکه با قیمت همان تیرورق با ورق کاویان متفاوت است
  • هزینه های مربوط به انبارداری، تخلیه و ارسال نیز جزء مهم و تعیین کننده ای در قیمت تیر ورق می باشد.
  • نوسانات نرخ ارز نظیر دلار می تواند قیمت انواع پروفیل فولادی از جمله انواع تیرورق را دستخوش تغییر کند. برای استعلام قیمت امروز تیر ورق می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 بگیرید.
  • مشخصات فنی از قبیل فولاد مصرفی، نوع استیفنر یا سخت کننده و همچنین ابعاد آن در دیگر موارد حائز اهمیت است.
  • برندها یا شرکت های سازنده تیر ورق به دلیل محدودیت های خاص خود قیمت های متفاوتی ارائه می کنند. تامین مواد اولیه، هزینه های انبارداری و میزان تولید و تقاضا از جمله این محدودیت هاست.
  • مرکز خرید معتبر و باسابقه می تواند خرید تیر ورق قیمت مناسب بسیار نقش داشته باشد. ارتباط و همکاری بدون واسطه، در نظرگیری تخفیف و کاهش هزینه های جانبی از مزایای آن هاست.

خرید ورق و تیرآهن با بهترین قیمت

فولاد جهان مهر یک مجموعه تخصصی در زمینه تهیه و فروش ورق سیاه و تیرآهن می باشد. این مجموعه سال هاست به عنوان تامین کننده مقاطع فولادی در حال فعالیت بوده و دارای بیش از نیم قرن تجربه است. عدم محدودیت مکانی و زمانی برای سفارش و همچنین امکان خرید کف قیمت بازار آهن از مزایای خوب فولاد جهان مهر است.
این مجموعه علاوه بر تأمین انواع پروفیل فولادی نظیر ورق، تیرآهن، میلگرد، نبشی، لوله سیاه درزدار، لوله مانیسمان و…، قیمت مناسبی نیز ارائه می کند. امکان مشاوره خرید و استعلام آخرین قیمت ورق و ارسال به سراسر کشور نیز فراهم شده است.
شما عزیزان به راحتی می توانید نسبت به خریدی مطمئن و مقرون به صرفه اقدام نمایید. برای این کار کافی است همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرد.

قیمت امروز ورق

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *