Skip to content
شیر گازی برنجی

شیر گازی برنجی ( به انگلیسی Brass Valve ) یکی از انواع مهم شیرآلات برای قطع و وصل کردن جریان گاز است. استفاده از فلز برنج سبب شده تا این شیرآلات مقاومت و دوام بسیار خوبی داشته باشند. نصب آسان، کارایی مطلوب و تنوع بالا در سایز از دیگر مزایای انواع شیر گازی برنجی است.
در این مطلب قصد داریم به بررسی خصوصیات و کاربردهای شیر گازی برنجی بپردازیم. همچنین نیم نگاهی به فاکتور مؤثر بر قیمت شیرآلات گازی برنجی و بهترین مرکز خرید این ابزارآلات خواهیم داشت. پس بی درنگ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

لیست قیمت شیر گازی امین

لیست قیمت شیر گازی امین

برای دریافت جدیدترین قیمت شیر گازی امین و سایر برندهای تولید کننده شیر برنجی با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید. 

شیر گاز برنجی چیست؟

شیر گاز از جمله شیرآلات کاربردی برای قطع و وصل کردن جریان گاز به شمار می رود. این شیرآلات در جنس های مختلفی نظیر شیرآلات چدنی، شیرآلات فولادی و شیرآلات برنجی ساخته می شود. نوع برنجی آن به دلیل کیفیت و قیمت مناسب، یکی از پرکاربردترین و پرفروش ترین نوع شیرآلات گازی است.
جالب است بدانید به شیر گازی برنجی، شیر توپی برنجی نیز می گویند. علت آن داشتن یک سیت توپی یا همان کروی شکل در ساختار بدنه این نوع شیرآلات است. همچنین اتصال شیر توپی برنجی از نوع رزوه ای و NPT می باشد.

عملکرد شیر گازی برنجی

شیر گازی برنجی برای قطع یا وصل کردن جریان استفاده می شود و به صورت صفر و یک کار می کند. یعنی یا جریان کاملاً باز است یا کاملاً بسته. این عمل به واسطه توپی که در بدنه شیر طراحی شده، صورت می پذیرد. این توپی در مسیر جریان قرار می گیرد و سبب بسته شدن آن می شود. با قرارگیری روزنه توپی به موازات جریان نیز شیر باز بوده و جریان برقرار است.

کاربرد شیر گازی برنجی

شیرآلات گازی برنجی دارای کاربردهای زیاد و متنوعی است. از مهمترین آن ها عبارتند از:

  • استفاده در تأسیسات ساختمان ها و مصارف خانگی
  • پرکابرد برای موتورخانه ها، تأسیسات پایپینگ و مصارف صنعتی
  • کاربرد شیر گازی برنجی در کارخانه ها و کارگاه ها
  • استفاده در رادیاتورها برای قطع و وصل کردن جریان آب
  • مناسب برای صنایع پتروشیمی، نفت و گاز.

اهمیت استاندارد در ساخت شیر آلات گازی برنجی

نکته حائز اهمیت برای ساخت انواع شیر گازی برنجی، رعایت دقیق استانداردهای بین المللی است. به دلیل حساسیت های فلز برنج، لازم است که تولیدات برنجی با حساسیت بیشتری ساخته شود. استانداردهای ISIRI 4047 و ISIRI 3664 دو مرجع مهم برای استفاده از شیر گازی برنجی در تأسیسات گازی به شمار می رود.

مزایای شیر گازی برنجی

از مهمترین مزایای شیرآلات گازی برنجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع بسیار بالای شیرآلات برنجی در سایز و اندازه
  • مقاومت مناسب در برابر خورندگی با آب بندی کامل
  • انعطاف پذیری بسیار مطلوب و وزن نسبتاً کم
  • امکان نصب و استفاده آسان از انواع شیر گازی برنجی
  • کارایی رضایت بخش و قطع و وصل کردن سریع جریان گاز
  • فعالیت برندهای مختلف و خوش ساخت ایرانی و خارجی
  • دوام بسیار بالا حتی پس از استفاده های مداوم
  • مناسب بودن قیمت شیر گازی برنجی

شیر گازی برنجی

معایب شیر گازی برنجی

یکی از نقاط ضعف مهم شیر گازی برنجی، حبس آب در توپی شیر هنگام بسته بودن جریان است. به زبان ساده تر، هنگام بسته بودن جریان، آب در بدنه شیر باقی می ماند. در نتیجه، یخ زدگی می تواند سبب آسیب به ساختار و عملکرد شیر گازی برنجی شود. برای رفع این مشکل می توان از عایق بندی و یا پلاگ مقاوم در برابر یخ زدگی استفاده کرد.

سایز شیر گازی برنجی

شیر گازی برنجی به دلیل کاربرد بسیار زیاد در سایزهای مختلف کوچک و بزرگ طراحی و تولید می شود. این تنوع در سایز و اندازه سبب شده تا برای مصارف مختلف خانگی و صنعتی بتوان از این نوع شیرآلات استفاده کرد.
شیر گازی برنجی 1/2 اینچ، شیر گازی برنجی 3/4 اینچ، شیر گازی 1 اینچ و شیر گازی 2 اینچ از نمونه های پرکاربرد است. شیر گازی برنجی 3 اینچ، شیر گازی برنجی 4 اینچ و … نیز برای مصارف پرفشار و صنعتی قابلیت استفاده دارد.

انواع شیر گازی برنجی

شیر گاز برنجی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی طبقه بندی کرد. شکل بدنه، فشار کار و نحوه کنترل از مهمترین آن هاست.
بر اساس شکل بدنه، شیر گازی برنجی را می توان به چند دسته تقسیم کرد. البته باید بگوییم شکل بدنه، تأثیری در عملکرد شیرها نخواهد داشت؛ بلکه نحوه اتصال آن ها در سیستم متفاوت است. در همین راستا انواع شیر گازی برنجی بر اساس شکل بدنه عبارتند از:

  • شیر گازی برنجی با بدنه یک تکه
  • شیر گازی برنجی با بدنه 3 تکه
  • شیر گازی برنجی با بدنه چند نکته
  • شیر گازی برنجی با بدنه جوشی
  • شیر گازی برنجی با بدنه اتصال از بالا

در این بین شیر گازی برنجی 2 اینچ با بدنه یک، دو و سه تکه کاربرد بیشتری دارد.

شیر گازی برنجی برای قطع و وصل کردن جریان گاز استفاده می شود. از این رو، فشار جریان عامل مهمی برای مقاومت و کارایی شیر محسوب می شود. در همین زمینه شیر گازی برنجی را می توان به دو نوع کم فشار و پر فشار تقسیم بندی کرد.

  • شیر گازی برنجی کم فشار برای فشارهای (پوند بر اینچ مربع) 3000PSI
  • شیر گازی برنجی پر فشار نیز برای تحمل فشار تا 15000PSI و سیستم های تحت فشار نظیر سیستم هیدرولیک

نوع کنترل و استفاده از شیر گازی برنجی نیز می تواند متفاوت باشد. از این حیث انواع شیر گازی برنجی را می توان به دو دسته زیر طبقه بندی نمود.

  • شیر گازی برنجی با کنترل دستی ( به وسیله اهرم)
  • شیر گازی برنجی با کنترل از راه دور

شرکت های تولیدکننده شیرآلات گازی برنجی

امروزه شرکت های مختلف ایرانی و خارجی در زمینه تولید و فروش شیر گازی برنجی فعالیت دارند. شیر گازی برنجی امین، استارکو، شیر گازی برنجی آذر و نگین از برندهای خوب و شناخته شده ایرانی است. شیر گازی سیم (CIM) ایتالیا، کیتز ژاپن و برخی برندهای چینی نیز از مهمترین برندهای خارجی در تولید شیر برنجی می ‌باشد.
برندهای نامطمئن از مواد و فلزات نامرغوب در ساخت شیرآلات استفاده می کنند. این مواد نه تنها در عملکرد شیرآلات تأثیرگذار است؛ بلکه برای سلامتی نیز مضر است. چراکه غالباً دارای مواد خطرناکی نظیر سرب و زاماک هستند. پس هنگام خرید شیر گازی برنجی و انواع شیرآلات صنعتی حتماً به معتبربودن برند و اصالت کالا توجه نمایید.

قیمت شیر گازی برنجی

یکی از اصلی ترین تفاوت های انواع شیر گازی برنجی، قیمت خرید آن هاست. اگر نگاهی به لیست قیمت شیرآلات برنجی بیندازید، شاهد تفاوت قیمتی زیادی خواهید بود. علت آن اثرگذاری پارامترهای متعدد بر قیمت شیرآلات می باشد. در همین راستا مهمترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت شیر گازی برنجی عبارتند از:

نوع آلیاژ و برنج مصرفی

نوع متریال و مواد سازنده و مرغوبیت برنج، تأثیر بسزایی در کیفیت ساخت شیر گازی دارد. در نتیجه قیمت شیر گازی نیز متأثر از کیفیت مواد سازنده و آلیاژهای به کار رفته خواهد بود. به خاطر داشته باشید، مواد سازنده مرغوب علاوه بر کیفیت در سلامت افراد نیز نقش بسزایی دارد. مواد نامرغوب نظیر سرب، می تواند سلامتی افراد را تهدید نماید.

شکل و ساختار شیر گازی برنجی

شیر گازی برنجی در شکل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. شیرهای برنجی یک تکه و دو تکه از نمونه های پرکاربرد است. شکل و ساختار شیر تأثیر زیادی بر عملکرد شیر برنجی ندارد. اما نحوه اتصال و قرارگیری در سیستم پایپینگ و تأسیسات متفاوت خواهد بود.

سایز شیر گازی

شیر آلات برنجی در سایزهای مختلف به بازار عرضه می شود. طبیعتاً قیمت شیر گازی 3/4 اینچ با قیمت شیر گازی برنجی 2 اینچ متفاوت است. چرا که میزان مواد استفاده شده و ساختار شیرآلات با یکدیگر فرق دارد. شیر گازی برنجی 1 اینچ و 2 اینچ از نمونه های پرکاربرد و پرفروش در بازار می باشد.

برند سازنده شیر گازی برنجی

برند سازنده و ارائه خدمات پس از فروش نیز می تواند قیمت شیر گازی برنجی را دستخوش تغییر نماید. به عنوان مثال قیمت شیر گازی 1 اینچ آذر با قیمت شیر گازی آهارکو، استارکو و یا سیم ایتالیا متفاوت است. تولید داخل و یا وارداتی بودن، گارانتی محصول و میزان عرضه و تقاضا از مهمترین فاکتورهای مؤثر در این زمینه است.

مرکز خرید شیرآلات برنجی

یکی دیگر از عواملی که در خرید شیر گازی برنجی قیمت مناسب نقش دارد، مرکز خرید معتبر است. مرکز خرید معتبر علاوه بر تضمین کیفیت، به دلیل کاهش واسطه و همکاری با برندهای مختلف، قیمت مناسب را به ارمغان می آورد. شرکت های بازرگانی با سابقه و فروشگاه های اینترنتی معتبر به دلیل تنوع محصولات و پشتیبانی فعال انتخاب هوشمندانه ای هستند.

خرید انواع شیر گازی برنجی با بهترین قیمت

شرکت فولاد جهان مهر با بیش از 20 سال تجربه، یکی از مجموعه های معتبر و باسابقه در زمینه فروش آهن آلات است. امروزه محصولات متنوع و مختلفی در زمینه تجهیزات پایپینگ نظیر شیر گازی برنجی، شیر فلکه کشویی فولادی و شیرآلات چدنی در این مجموعه عرضه می شود.
همکاری با انواع برندهای معتبر ایرانی، برندهای خوش ساخت خارجی، تنوع بالای محصولات و ارسال به سراسر کشور از مزایای فولاد جهان مهر است. همچنین امکان مشاوره تخصصی خرید و استعلام آخرین قیمت شیر گازی برنجی و سایر شیرآلات برای مخاطبان در نظر گرفته شده است. کافی است همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس گرفته و از این خدمات بهره مند شوید.

خرید شیر صنعتی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *