Skip to content

قیمت تیرآهن 14 ( معمولی و هاش بال پهن )

۳۶۰,۰۰۰ ۴۶,۷۰۰,۰۰۰ 

قیمت تیرآهن 14 براساس نوع تیرآهن و شرکت سازنده آن تعیین می شود، در حال حاضر قیمت هر کیلو تیرآهن 14 بین ۳۶۰,۰۰۰ ۴۶,۷۰۰,۰۰۰  است. در زیر لیست قیمت تیرآهن 14 معمولی ساختمانی و تیرآهن 14 هاش سبک و سنگین را می توانید مشاهده نمایید.

توجه داشته باشید امکان ارسال تیرآهن از انبار کارخانه و انبار تهران به سراسر ایران وجود دارد.

نوع تیرآهن برند قیمت
تیرآهن ساختمانی معمولی ( IPE ) تیرآهن ذوب آهن اصفهان ۴۶,۷۰۰,۰۰۰ 
تیرآهن ساختمانی معمولی ( IPE ) تیرآهن فایکو ۴۲,۰۰۰,۰۰۰ 
تیرآهن ساختمانی معمولی ( IPE ) تیرآهن احرامیان یزد ۴۲,۰۰۰,۰۰۰ 
تیرآهن بال پهن سبک (HEA) تیرآهن ذوب آهن اصفهان ۵۱۰,۰۰۰ 
تیرآهن بال پهن سنگین (HEB) تیرآهن ذوب آهن اصفهان ۳۶۰,۰۰۰ 
برند:

توجه داشته باشید برای دریافت جدیدترین قیمت تیرآهن معمولی و هاش 14 امروز با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

تیرآهن 14 از پرمصرف ترین سایزهای تیرآهن در بازار آهن آلات و کارهای مهندسی است. تیرآهن 14 معمولی و تیرآهن بال پهن ( هاش ) 14 و تیرآهن زنبوری استفاده زیادی در ساختمان سازی و صنعت دارد. مقاومت مناسب، انعطاف پذری خوب، تنوع بالا در برند سازنده و قیمت مناسب از مزایای انواع تیرآهن 14 است.

در این مطلب می خواهیم به بررسی ویژگی ها و کاربردهای تیرآهن تیرآهن 14 معمولی و هاش بپردازیم. در ادامه نگاهی به تفاوت تیرآهن 14 معمولی ساختمانی و تیرآهن زنبوری و هاش می اندازیم. در پایان نیز فاکتورهای مؤثر بر قیمت تیرآهن 14 را بررسی کرده و به این پرسش پاسخ می دهیم که بهترین تیرآهن 14 کدام است؟ پس در ادامه همراه ما باشید.

تیرآهن 14 چیست؟

تیرآهن یکی نوع مقطع فولادی با ظاهر I شکل در طول چند متری است. مقاومت بالا و قابلیت تحمل فشار و خمش زیاد از ویژگی های بارز و دلایل استفاده از تیرآهن است. ارتفاع تیرآهن عامل مهمی در تعیین این مشخصات است. از این رو برای نامگذاری از این فاکتور استفاده می شود. تیرآهن 14 نیز به تیرآهنی گفته می شود که اندازه ارتفاع آن 140 میلیمتر یا 14 سانتی متر است.

انواع تیرآهن 14

تیرآهن 14 بر اساس استانداردهای مختلف به چهار نوع اصلی تیرآهن IPE140 یا تیرآهن معمولی، تیرآهن IPB140 یا تیرآهن هاش (بال پهن)، تیرآهن INP140 و تیرآهن 14 لانه زنبوری تقسیم می شود. تفاوت در استاندارد ساخت، ابعاد بال، ضخامت، مقاومت و دامنه کاربرد از تمایزات انواع تیرآهن 14 است.

  • تیرآهن 14 معمولی ساختمانی یا IPE140 پرکاربردترین نوع تیرآهن 14 بوده و در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد.
  • در تیرآهن 14 هاش یا IPB140 اندازه بال تقریبا با اندازه جان برابر است. از این رو ظاهر I شبیه به H می شود. تیرآهن هاش معمولاً برای کارهای صنعتی و پرفشار گزینه بهتری است.
  • تیرآهن INP140 دارای ضخامت یکسانی در بال نیست و ضخامت گوشه ها از ضخامت وسط بال کمتر است.
  • تیرآهن لانه زنبوری 140 یا CPE140 حفره و فضای خالی در جان دارد. این نوع تیرآهن ها برای عبور کابل و لوله گزینه مناسبی هستند.

تیرآهن 14 معمولی ساختمانی چیست؟

تیرآهن 14 معمولی ساختمانی به تیرآهن IPE140 گفته می شود که مهمترین حوزه کاربرد آن ساختمان سازی است. IPE140 برای کارهای رایج و معمول بهترین انتخاب بوده و استفاده زیادی در بین مهندسین دارد. از آن جایی که اغلب کاربردهای تیرآهن معمولی خصوصاً IPE140 به کارهای معمول و رایج مهندسی و حوزه ساخت و ساز اختصاص دارد به آن تیرآهن 14 ساختمان نیز می گویند.

کاربرد تیرآهن 14 معمولی

ساخت و ساز اسکلت فلزی، تیرچه های خرپایی، سازه های فولادی کوتاه (دو طبقه) و ستون های فلزی کم ارتفاع از مهمترین کاربردهای تیرآهن 14 معمولی است.

تیرآهن 14 لانه زنبوری چیست؟

تیرآهن لانه زنبوری یک نوع تیرآهن است که در بدنه آن سوراخ ها و منافذی وجود دارد. این منافذ امکان عبور تجهیزاتی مثل کابل و سیم را فراهم می کند. وزن کم، مقاومت خمشی و اینرسی بیشتر نسبت به تیرآهن معمولی، استحکام خوب و مقرون به صرفه بودن از مهمترین ویژگی های تیرآهن لانه زنبوری است. تیرآهن 14 نیز از پرکاربردترین انواع تیرآهن لانه زنبوری است.

کاربرد تیرآهن 14 لانه زنبوری

امروزه استفاده از تیرآهن زنبوری در ساختمان سازی کاربرد دارد. ساخت سقف، پارکینگ، راه پله، دهانه های مهاربندی نشده، تیرهای فرعی و برخی قاب های خمشی از کاربردهای تیرآهن 14 لانه زبنوری است.

تیرآهن هاش 14  چیست؟

تیرآهن هاش ( H Beam ) یا تیرآهن بال پهن یک پروفیل سازه ای مقرون به صرفه و بسیار کارآمد با توزیع بهینه سطح مقطع و نسبت مقاومت به وزن ایده آل است. تیرآهن هاش نام خود را از قسمتی از تیرآهن که شبیه حرف “H” است گرفته است. تیر H دارای خواص مکانیکی بهتری در واحد وزن در مقایسه با تیرآهن معمولی است که می تواند منجر به کاهش متریال مصرفی و زمان ساخت شود.

یکی از مهمترین کاربرد های تیر هاش افزایش مقاومت سازه می باشد. برای مثال تیرآهن هاش به دلیل ابعاد خاص معمولاً در ساخت انواع ستون ساختمان کاربرد دارند. از دیگر مشخصات تیرآهن هاش ( H Beam ) می توان به قابلیت برش کاری، جوش کاری، مقاومت در برابر نیروهای برشی و خمشی اشاره نمود.

تیرآهن 14 هاش بال پهن سنگین ذوب آهن اصفهان

روش تولید تیرآهن

برای تولید تیرآهن همانند بسیاری دیگر از محصولات فولادی از فرآیند نورد گرم استفاده می گردد. اما تولید تیرآهن چند مرحله گوناگون نورد را شامل می شود. به طور کلی نورد یا رولینگ به فرآیندی گفته می شود که در آن یک محصول به دمای بالا رسیده و حالت خمیری به خود می گیرد. در این دما شکل دهی فولاد بسیار آسان انجام میشود. محصول در این حالت از میان غلتک های متفاوتی عبور داده می شود و علاوه بر شکل گیری، فشار قابل ملاحظه ای بر روی خود تحمل می نماید. روشی که برای نورد تیرآهن رایج است به این شرح می باشد:

  • پخت و افزایش دمای شمش یا بیلت آهن
  • نورد گرم جان تیرآهن
  • نورد گرم لبه های بال تیرآهن
  • خنک کاری با آب
  • رساندن تیرآهن به سایز مورد نظر
  • نورد گرم و کنترل نهایی با توجه به سایز تیرآهن
  • خنک کاری نهایی با آب

 

فرایند ساخت تیرآهن

با توجه به اینکه در مراحل نهایی نورد گرم نیروی بسیار زیادی بر محصول وارد می شود، ارتفاع تیرآهن در تمام طول محصول یکنواخت بوده و کیفیت قابل توجهی به آن می بخشد. روش تولید تیرآهن تاثیر قابل ملاحظه ای در کیفیت محصول نهایی دارد. این مسئله مهم در قیمت تیرآهن 14 نقش به سزائی دارد.

وزن تیرآهن 14

وزن تیرآهن 14 بسته به نوع تیرآهن، استاندارد ساخت و برند سازنده به دلیل تفاوت در آلیاژ مصرفی متفاوت است. به طور کلی وزن تیرآهن 14 معمولی ساختمانی حدود 12 تا 24 کیلوگرم در متر است. با استفاده از حداول اشتال و یا فرمول زیر می توان وزن دقیق تیرآهن 14 را به دست آورد.

چگالی فولاد * طول تیرآهن * {(ضخامت جان * طول جان) + (ضخامت بال * عرض بال)} *۲ = وزن تیرآهن 14

چگالی فولاد را می توانید 7850 کیلوگرم بر مترمکعب در نظر بگیرید. در این رابطه باید به واحدهای طول، عرض، ضخامت و چگالی و تبدیل واحدهای احتمالی دقت نمود.

انواع تیرآهن هاش ( بال پهن )

تیر آهن هاش ( H Beam ) در 3 نوع تولید و عرضه می شود:

  1. تیرآهن هاش سبک ( IPBL – HEA )
  2. تیرآهن هاش سنگین ( HEB یا IPB )
  3. تیرآهن هاش فوق سنگین ( HEM )

تفاوت تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش

تیرآهن هاش سبک (HEA یا IPBL ) چیست؟

تیرآهن هاش سبک ( به انگلیسی European LIGHTWEIGHT Wide Flange Beams ) ظرفیت بار کمتری را نسبت به تیر هاش سنگین تحمل می کند و بال های کوتاه تری دارد. البته از سایز 300 میلی متر به بالا، طول بال در تیر هاش سبک ثابت می ماند.

تیرآهن هاش سنگین ( HEB یا IPB ) چیست؟

تیرآهن هاش سنگین ( به انگلیسی European Wide Flange Beams ) ظرفیت بار بیشتری را نسبت به تیر هاش سبک تحمل می کند و بال های گسترده تری دارد.

کاربرد تیرآهن هاش

  • سازه برج های ساختمانی و آسمان خراش
  • سازه های سنگین نفت و گاز
  • ستون پل ها
  • ساخت کشتی و اسکله
  • ساختمان سازی

عوامل موثر بر تغییرات قیمت تیرآهن

از موارد مهمی که روی قیمت تیر آهن هاش سبک و سنگین تاثیر گذار است می توان به:

  • سایز تیرآهن
  • قیمت روز آهن و فولاد
  • سفارشی بودن محصول یا مطابقت با استانداردهای بازار
  • هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌های جانبی
  • نوسانات قیمت ارز و دلار
  • برند و کارخانه سازنده تیرآهن

انواع تیر آهن

تفاوت تیرآهن ساختمانی ( IPE ) و تیرآهن هاش ( H Beam یا IPB )

هرچند از نظر ظاهری تیرآهن های بال پهن ( IPB ) و تیرآهن ساختمانی یا معمولی ( IPE ) شباهت هایی دارند ولی تیرآهن هاش دارای مزیت دیگری در طراحی است که عبارت است از پهنای بیشتر بال تیرآهن.
بال تیرآهن صفحه یا ورقی است که در دو طرف جان قرار دارد و در تیرآهن ساختمانی معمولا پهنای آن کمتر از جان تیرآهن است ولی در تیرآهن هاش با اندازه ی جان برابر است.

همچنین تیرآهن هاش بال پهن یک مزیت بزرگ دیگر دارد و آن بزرگ تر بودن سطح مقطع اش است. با توجه به اینکه تنش وارد بر یک عضو باربر حاصل تقسیم نیروی وارده بر سطح مقطع عضو می باشد، هرچه سطح مقطع عضو بیشتر باشد، حاصل تقسیم نیرو بر سطح مقطع کمتر و در نتیجه تنش کمتری بر عضو وارد می گردد.

تفاوت تیرآهن 14 معمولی ساختمانی ( IPE ) و تیرآهن زنبوری (CPE)

  • شکل ظاهری نخستین تفاوت تیرآهن 14 معمولی ساختمانی و تیرآهن زنبوری است. تیرآهن لانه زنبوری دارای حفره و سوراخ در بدنه خود می باشد. در حالی که در تیرآهن معمولی ساختار یکپارچه و بدون سوراخ است.
  • تیرآهن 14 زنبوری وزن کمتری نسبت به تیرآهن 14 معمولی ساختمانی دارد. این امر در سبک شدن سازه، کاهش فولاد مصرفی و بهبود انعطاف پذیری آن اهمیت زیادی دارد.
  • تیرآهن 14 معمولی ساختمانی ضریب ایمنی بالاتر، مقاومت برشی بیشتر و امکان گسیختگی کمتری نسبت به تیرآهن 14 زنبوری دارد.
  • تیرآهن لانه زنبوری به دلیل سبک وزن بودن در طول بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی تولید می شود. تیرآهن 14 لانه زنبوری طولی حدود 1.5 برابر تیرآهن 14 معمولی می تواند داشته باشد.
  • تیرآهن 14 معمولی ساختمانی انتقال بار بیشتر و میزان باربری به مراتب بیشتری نسبت به تیرآهن 14 لانه زنبوری دارد.
  • در تیرآهن لانه زنبوری امکان عبور دادن کابل و سیم وجود دارد. در نتیجه امور تأسیساتی به کمک حفره های موجود در جان تیرآهن بهتر انجام می شود.
  • مقاومت خمشی، ممان اینرسی و انعطاف پذیری در تیرآهن 14 لانه زنبوری نسبت به تیرآهن 14 معمولی ساختمانی بیشتر است.
  • باتوجه به استانداردهای طراحی امکان استفاده از تیرآهن زنبوری در خیلی از جاها امکان پذیر نیست. مواردی مثل اعضای باربرجانبی قاب خمشی معمولی، متوسطه و ویژه، تیرهای دهانه های مهاربندی شده همگرای معمولی، ویژه و واگرا و یا تیرهای فرعی پل دو سر مفصل.
  • با توجه به کاهش فولاد مصرفی و وزن کمتر، قیمت تیرآهن 14 لانه زنبوری کمتر از قیمت تیرآهن 14 معمولی ساختمانی است.

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن 14

بررسی نمودار قیمت تیرآهن 14 معمولی، هاش و لانه زنبوری نشان از نوسانات زیادی است. علت آن نیز اثرگذاری فاکتورهای مختلف و متعدد بر قیمت تمام شده تیرآهن است. از مهمترین فاکتورهایی که بر قیمت خرید تیرآهن 14 تأثیرگذار است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع تیرآهن از جمله تیرآهن معمولی IPE140، تیرآهن هاش IPB140، تیرآهن بال شیب دار INP140 و تیرآهن 14 لانه زنبوری CPE140
  • قیمت جهانی فلزات از جمله آهن
  • نوسانات نرخ ارز و دلار
  • میزان عرضه وتقاضا
  • هزینه های جانبی خرید ورق سرد نظیر انبارداری و ارسال
  • شرکت و برند سازنده
  • مرکز خرید و فروش تیرآهن 14

بهترین تیرآهن 14 کدام است؟

برای خرید بهترین تیرآهن 14 لازم است به چند نکته مهم توجه داشت. هدف از استفاده، نوع پروژه، نزدیکی به کارخانه، کاهش هزینه های جانبی و مرکز فروش از معیارهای اصلی برای خرید بهترین تیرآهن 14 است. طبیعتاً برای برخی پروژه تیرآهن 14 لانه زنبوری انتخاب بهتری نسبت به تیرآهن 14 معمولی ساختمانی است و بالعکس.

از طرفی دیگر بهترین تیرآهن باید قیمت مناسبی نیز داشته باشد. پس خرید تیرآهن در تبریز با خرید تیرآهن 14 از اصفهان یا اهواز متفاوت است. مدیریت هزینه های جانبی به ویژه ارسال و انبارداری نیز نقش مهمی در خرید بهترین تیرآهن 14 دارد.
با این توضیحات، فاکتورهای مختلفی در خرید تیرآهن نقش دارد. از این رو برای خرید بهترین تیرآهن 14 باید از نظر کارشناسی و تخصصی استفاده کرد. ما در مجموعه فولاد جهان مهر آماده ارائه مشاوره تخصصی رایگان برای انتخاب بهترین تیرآهن 14 متناسب با نیاز شما هستیم. برای این کار می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

قیمت و خرید تیرآهن 14

فولاد جهان مهر به عنوان شرکت بازرگانی و تجاری انواع آهن آلات با تجربه بیش از چند دهه آماده ارائه بهترین خدمات است. تنوع بالای محصولات از انواع تیرآهن، ورق سیاه، ورق گالوانیزه، لوله مانیسمان و میلگرد گرفته تا انواع پروفیل نظیر نبشی، ناودانی و … از مهمترین ویژگی ها و نشانی از اعتبار و تخصص مجموعه است.
همکاری با برندهای ایرانی و خارجی، مشاوره تخصصی، ارسال به سراسر کشور و تضمین کیفیت و قیمت در زمان سفارش، از مزایای خرید تیرآهن از فولاد جهان مهر است.

برای آگاهی از شرایط خرید و استعلام قیمت روز تیرآهن 14 و… می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

قیمت روز تیرآهن

ابعاد 12 متر
نوع تیرآهن

تیرآهن بال پهن سبک (HEA), تیرآهن بال پهن سنگین (HEB), تیرآهن ساختمانی معمولی ( IPE )

برند

تیرآهن احرامیان یزد, تیرآهن ذوب آهن اصفهان, تیرآهن فایکو

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قیمت تیرآهن 14 ( معمولی و هاش بال پهن )”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک گذاری قیمت تیرآهن 14 ( معمولی و هاش بال پهن ) در شبکه های اجتماعی