Skip to content
ورق سیاه آهنی

آشنایی با تفاوت روش های عرضه ورق فولادی از جمله ورق برش خورده و ورق فابریک نقش مهمی در خرید دارد. شاید برای شما هم سؤال شده باشد که تفاوت ورق سیاه برش خورده، رول ورق و ورق فابریک در چیست؟ در پاسخ باید بگوییم اصلی ترین تفاوت هر یک از آن ها، ابعاد و روش برش ورق است. هرچند تفاوت های دیگری هم دارند که در ادامه این مطلب با آن ها آشنا خواهیم شد.

ورق فولادی چیست و چگونه به بازار عرضه می شود؟

ورق، صفحه ای فولادی است که ضخامت آن نسبت به دو بعد دیگر یعنی طول و عرض بسیار کمتر است. امروزه ورق فولادی در صنایع مختلف استفاده شده و از این رو دارای انواع مختلفی هستند. ورق سیاه ، ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق آتشخوار و انواع ورق رنگی از پرفروش ترین موارد محسوب می شوند.
ورق سیاه از روش نورد گرم تولید می شود و به دلیل ویژگی های مثل مقاومت و استحکام بالا در کنار قیمت مناسب، کاربرد بیشتری دارد. ورق سیاه برای رسیدن به دست مشتری به شیوه های مختلفی برش خورده و به بازار عرضه می شود. رول ورق و ورق فابریک دو روش اصلی و شاخص در این زمینه هستند.

شیت فابریک چیست؟

منظور از شیت فابریک، صفحاتی است که در ابعاد و ضخامت های مشخص برش خورده و بسته بندی می شوند. به زبان ساده تر، ورق فابریک از جمله ورق سیاه فابریک، در کارخانه تولیدکننده با عرض، طول و ضخامت مشخص برش می خوردند. سپس بسته بندی شده و با همان ابعاد و اندازه به دست مصرف کننده می رسد.
به دلیل رعایت استاندارد و استفاده از تجهیزات به روز، دقت برش در روش فابریک بالاست. همچنین کیفیت ورق سیاه فابریک به دلیل نبود شکستگی و یا انحنا در سطح ورق مطلوب و رضایت بخش است. هر چند این مزایای ارزشمند سبب شده تا قیمت ورق فابریک قدری بالاتر از سایر

برای مشاهده قیمت شیت فابریک >> اینجا کلیک کنید <<

ورق سیاه آهنی

برش ورق فولادی فابریک چگونه انجام می شود؟

پس از آن که ورق سیاه از فرآیند نورد گرم تولید شد، به صورت کلاف بسته بندی می گردد. سپس با توجه به ابعاد موردنظر کارخانه به کمک دستگاه های مخصوص برش می خورند. ورق سیاه فابریک معمولاً در ضخامت های بالاتر از 15 میلیمتر و در ابعاد مختلف تولید می شود. ورق فابریک 2000*1000، 2500*1250، 6000*1000، 6000*2000 و 1200*2000 از رایج ترین ابعاد می باشد.

رول ورق چیست؟

رول ورق یکی دیگر از روش های رایج و پراستفاده برای عرضه ورق فولادی است. رول کردن باعث می شود تا حمل و جابجایی ورق ها به صورت آسان تری انجام شود. از این رو کارخانه های تولیدکننده ورق سیاه، ورق ها را در عرض و ضخامت مشخصی برش داده سپس آن ها را رول می کنند. به چنین ورق رول ورق یا در برخی موارد کویل می گویند.
امروزه رول ورق ها متقاضیان بیشتری در بازار آهن آلات دارند. چراکه به دلیل دقت کمتر برای برش خوردن اغلب قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به ورق فابریک دارند. ضمن آن که حمل و جابجایی آن ها به مراتب ساده تر است.

برای مشاهده قیمت رول ورق >> اینجا کلیک کنید <<

برش ورق فولادی به صورت رول چگونه انجام می شود؟

ورق سیاه برش خورده یا همان ورق برشی معمولاً در عرض و ضخامتی که کارخانه مدنظر دارد تولید می شود. سپس در طول های بسیار بالا و نامحدود برش داده می شود. سپس این نوار بلند رول یا کویل شده و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. خریداران می توانند بسته به نیاز خود رول ورق را برش دهند. ورق سیاه برش خورده یا رول معمولاً در ضخامت های 1.5 تا 15 میلیمتر و در عرض های 1، 1.25، 1.5 و 2 میلیمتر تولید می شود.

برای مشاهده قیمت برشی >> اینجا کلیک کنید <<

تفاوت ورق برشی سیاه ، رول ورق و شیت فابریک

با توجه به مطالب بیان شده، تفاوت ورق فابریک و رول را می توان از ابعاد مختلفی بررسی کرد. مهمترین آن ها عبارتند از:

نحوه برش و عرضه:

ورق سیاه فابریک از حیث ابعاد و اندازه تماماً در کارخانه برش می خورد. در واقع ورق از نظر طول، عرض و ضخامت در کارخانه تنظیم و بسته بندی می شود. اما ورق رول طول نامحدودی داشته و حساسیت کمتری در برش خوردن دارند. این مورد را می توان مهمترین تفاوت ورق سیاه رول و ورق فابریک به شمار آرود.

دقت برش:

ورق فابریک با نظارت و حساسیت ویژه ای در کارخانه تولید می شود. در حالی که برش دادن ورق رول نیاز به تخصص کمتری دارد. لذا ورق سیاه فابریک با دقت بیشتری برش خورده و سطحی یکنواخت تر و دقیق تر دارد.

ضخامت ورق:

ورق رول معمولاً برای استفاده های رایج گزینه بهتری است. به همین دلیل برای ضخامت های 1.5 تا 15 میلیمتر طراحی و عرضه می شود. شیت فابریک قدری سفارشی تر بوده و برای کارهای خاص و ضخامت بالای 15 میلیمتر کاربرد دارد.

سطح ورق:

ورق فابریک به دلیل برش تحت دستگاه های پیشرفته کیفیت سطح صیقلی و بدون خم شدگی دارند. در حالی که ورق رول ممکن است به کمک افراد با مهارت کم برش خورده و کمی دچار خوردگی یا خم شدگی باشد.

قیمت ورق:

ورق فابریک به حساسیت و دقت بالایی در برش نیاز دارد. همچنین از کیفیت ساخت و سطح بهتری برخوردارند. از این رو قیمت ورق سیاه فابریک بالاتر از ورق رول می باشد.

کارخانجات تولید ورق:

در حال حاضر سه تولید کننده اصلی ورق در ایران کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، اکسین و کاویان اهواز می باشند. که ورق فولاد مبارکه اصفهان در بازار به صورت فابریک ، رول و برشی در بازار موجود است ولی ورق اکسین و کاویان به صورت فابریک و برشی در بازار عرضه می شود.

خرید انواع ورق سیاه فابریک و رول

برای خرید انواع ورق سیاه می توانید به صورت حضوری به بازارهای آهن آلات نظیر شادآباد یا آهن مکان مراجعه کنید. برای این کار باید به محدودیت های زمان مراجعه و چالش هایی نظیر حجم بالای سفارش توجه داشت. از طرفی دیگر خرید از شرکت های بازرگانی این محدودیت ها را ندارد. ضمن آن که به دلیل کاهش واسطه ها امکان خرید مقرون به صرفه و قیمت مناسب ورق سیاه نیز فراهم است.
شرکت فولاد جهان مهر به عنوان یکی از شرکت های بازرگانی معتبر در زمینه فروش آهن آلات فعالیت دارد. تجربه بیش از چند دهه و همکاری با برندهای خوب ایرانی و خارجی نشان از اعتبار این مجموعه دارد. ارسال به سراسر کشور، مشاوره تخصصی و تضمین کفیت و قیمت سفارش از دیگر مزایای فولاد جهان مهر است.

برای اطلاع از شرایط ثبت سفارش و آخرین قیمت انواع ورق سیاه فابریک و رول می توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

قیمت امروز ورق

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *