Skip to content
ورق آهنی و فلزی

نورد گرم یا Hot Rolling فرآیندی برای نرم کردن و شکل‌دهی فلزات مختلف با استفاده از گرمای زیاد است. به دلیل دمای بسیار بالای فرآیند که چیزی در حدود 500 تا 1000 درجه سانتی گراد است، به آن نورد گرم می‌گویند. در این روش، فولاد و سایر فلزات با حرارت دادن به مرحله تبلور یا همان شکل پذیری بدون ایجاد ترک می رسند.

در این مطلب می خواهیم به بررسی ویژگی ها، کاربرد و مزایای نورد گرم بپردازیم. همچنین نیم نگاهی به تفاوت نورد گرم و نورد سرد خواهیم داشت. در پایان به معرفی بهترین روش برای آگاهی از قیمت تولیدات نورد گرم و خرید با تضمین کیفیت می پردازیم.

نورد گرم چیست؟

نورد گرم یا هات رولینگ یک نوع فرآیند خاص برای فرم دهی به فلزات از جمله فولاد است. همانطور که از نام آن مشخص است، حرارت و گرمای زیاد مشخصه اصلی در نورد گرم می باشد. در این روش، فولاد خام تحت دمای زیاد (نزدیک به دمای ذوب فولاد ) نرم می شود. سپس از غلتک های مخصوص عبور کرده و در فرآیند رولینگ تغییر شکل می دهد. در نهایت بسته به نوع غلتک، انواع پروفیل فولادی مانند ورق سیاه ساخته می شود.

مراحل نورد گرم

فرآیند تولید پروفیل های فولادی به روش نورد گرم، مراحل مختلفی دارد. مراحلی که نتیجه آن، تبدیل شمش های فولادی به مقاطع و ورق های فولادی پرکاربرد است. مهمترین مراحل نورد گرم عبارتند از:

  • آماده سازی اولیه شمش ها

    در ابتدا باید مواد مورد نیاز که از فلزهای مختلفی از قبیل فولاد، مس یا آلومینیوم است را آماده کرد. این آماده سازی معمولاً در قالب شمش های بزرگ و یا بیلت صورت می پذیرد.

  • حرارت دهی و آغاز فرآیند نورد گرم

    در این مرحله شمش ها و بیلت های فلزی آماده شده، در کوره قرار می گیرند. دمای حرارت دهی بسیار بالا و البته برای فلزات مختلف متفاوت است. مثلاً این دما برای فولاد در حدود 1000 درجه و برای مس 700 تا 900 درجه سانتی گراد است. تحت این گرمای زیاد، فلز به حالت منعطف و شکل پذیر می رسد.

  • پوسته زدایی فلزات، شاه کلید کیفیت در نورد گرم

    تحت تأثیر حرارت و گرمای زیاد، لایه نازکی بر روی مواد فلزی تشکیل می شود. این لایه و پوسته نازک، تأثیر منفی بر کیفیت پروفیل های فولادی خواهد داشت. در نتیجه اهمیت دارد که به روش های مختلف پوسته زدایی فلزات صورت پذیرد.

  • انجام عملیات نورد و رولینگ

    پس از پوسته زدایی، شمش های نرم شده از میان غلتک های مختلف عبور می کنند. عملیات رولینگ باعث تغییر شکل یکنواخت و تنظیم ضخامت فلز می شود. این مرحله برجسته ترین بخش نورد گرم برای شکل دادن؛ فرم دهی و تولید پروفیل های فلزی است.

  • کنترل نهایی و برش کاری پروفیل ها

    در پایان و پس از انجام نورد، لازم است تا تاب گیری های احتمالی پروفیل ها انجام شود. همچنین بررسی ضخامت نهایی و خنک کاری تولیدات از دیگر اقدامات این مرحله می باشد. در انتها محصولات نهایی به اندازه دلخواه برش می خورند و آماده عرضه به بازار می شود.

روش تولید فولاد

مزایای نورد گرم

امروزه روش نورد گرم سهم عمده ای از تولیدات فلزی از جمله پروفیل های فولادی را به خود اختصاص می دهد. علت آن مزایا و ویژگی های ارزشمند این روش می باشد که در ادامه نگاهی به مهمترین آن ها خواهیم داشت.

  • نورد گرم و شکل دهی فوق العاده فلز

    حرارت قابل توجه و نرم شدن فلز، امکان فرم دادن خوبی را فراهم می کند. این شکل دهی به قدری کاربردی است که فلز را می توان به شکل های مختلف از قبیل ورق فولادی، صفحه، میله، لوله بدون درز مانیسمان و… درآورد. این ویژگی یعنی شکل پذیری خوب را می توان مهمترین مزیت نورد گرم محسوب کرد.

  • ارتقای خواص و ویژگی های مکانیکی

    نورد گرم و دمای بسیار بالا باعث دگرگونی در ساختار فلز و ایجاد خواص مکانیکی مانند استحکام بالا می شود. افزایش دانه ها و ریزساختار های تصفیه شده، مهمترین اثر در فرآیند هات رولینگ است. نتیجه آن چیزی نیست جز ارتقای خواص مکانیکی نظیر افزایش مقاومت و چقرمگی محصول.

  • نورد گرم و تولید محصولی با ساختار همگن و یکپارچه

    انواع تولیدات به روش نورد گرم، ساختار یکنواخت و همگنی دارند. این ویژگی در مشخصات فنی پروفیل فولادی و همچنین استحکام محصول نقش مثبتی دارد.

  • قیمت مقرون به صرفه تولیدات نورد گرم

    نورد گرم در مقایسه با سایر روش ها از جمله نورد سرد، قیمت مناسب تری دارد. دمای بسیار بالا، امکان شکل پذیری فلز را آسان کرده و نیاز به تجهیزات و ابزارآلات خاص را کاهش می دهد. از این رو قیمت و هزینه نهایی تولیدات در هات رولینگ مناسب و مقرون به صرفه است.

معایب نورد گرم

در کنار مزایای خوب روش هات رولینگ، برخی محدودیت ها و معایب در این روش قابل توجه است. مصرف انرژی قابل توجه برای تأمین گرمای لازم، یکی از این موارد است. عیوب ظاهری و سطحی نظیر ناصافی و رسوبات پوسته زدایی از دیگر معایب نورد گرم می باشد. از عدم دقت بالا در تولید پروفیل های فولادی و محدودیت در مواد مورداستفاده در این روش نیز نباید غافل شد. به خاطر داشته باشید، استفاده از روش نورد گرم برای تمامی فلزات امکان پذیر نیست.

کاربرد نورد گرم

امروزه استفاده از نورد گرم بسیار رایج است و در صنایع و حوزه های مختلف کاربرد دارد. از جمله این موارد عبارتند از:

  • تولید انواع پروفیل و ورق های فولادی
  • پرکاربرد در تولید انواع پروفیل ساختمانی مانند صفحات فلزی، تیر و ستون های فلزی و…
  • قابلیت استفاده برای محصولات مورد نیاز صنعت خودروسازی نظیر شاسی، قطعات موتور و…
  • ساخت انواع مقاطع فولادی به روش نورد گرم برای استفاده در نیروگاه ها و زیرساخت های حیاتی
  • مناسب برای استفاده در شرایط خاص نظیر سازه های دریایی و کشتی سازی
  • تولید انواع قطعات ماشین آلات کشاورزی، ابزارآلات صنعتی و تولیدی

کنترل دما در نورد گرم چگونه انجام می شود؟

بدون شک، کنترل و تنظیم دما نقش بسیار مهمی در فرآیند هات رولینگ دارد. لذا روش های مختلفی برای نظارت و کنترل این امر تعیین شده است. استفاده از ترموکوپل و سیستم های گرمایشی خاص نظیر سیستم گرمایشی القایی و کوره ای از جمله آن است. حسگر های مادون قرمز نیز از دیگر ابزارهای کاربردی برای کنترل دما در نورد گرم هستند.

نورد سرد چیست؟

نورد سرد یا Cold Rolling شباهت زیادی با نورد گرم دارد؛ اما مهمترین تمایز آن ها دمای کار است. در نورد سرد فرآیند پرداخت و شکل دهی پروفیل طولانی تر و دمای فرآیند کمتر از دمای نورد گرم ( حدود 300 درجه سانتی گراد که با توجه به آلیاژ فلز این مقدار متفاوت است)  است. این پرداخت و شکل دهی باعث ایجاد مقطعی با کیفیت سطحی بالاتر می شود. لذا در مواردی که دقت ابعادی و کیفیت سطحی اهمیت دارد، نورد سرد گزینه بهتری است.

تفاوت نورد گرم و نورد سرد چه چیزی می باشد؟

  • بدون شک دمای فرآیند نورد گرم و سرد، مهمترین تفاوت و تمایز این دو روش است. در نورد گرم دمای فرآیند نزدیک به دمای ذوب است. البته این دما بسته به نوع آلیاژ فلز متفاوت است. در نورد سرد دمای فرآیند حدود 300 الی 400 درجه سانتی گراد است.
  • در روش نورد گرم تجهیزات و دستگاه های کمتری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به نیروی کمتری نیاز است.
  • استحکام و مقاومت تولیدات نورد سرد معمولاً کمتر از نورد گرم می باشد؛ از طرفی ظاهر بسیار بهتری دارد.
  • محصول و خروجی نهایی در نورد سرد، سطح صاف، براق و یکنواخت تری نسبت به تولیدات نورد گرم دارد.
  • دقت ابعاد در تولیدات نورد سرد معمولاً بالاتر از محصولات تولید شده به روش نورد گرم می باشد.
  • نورد گرم برای تمامی فلزات کاربرد ندارد. چراکه برخی فلزات نقطه ذوب پایینی داشته و به دلیل بروز واکنش های شیمیایی خاص باید از نورد سرد استفاده کرد.
  • قیمت روش نورد گرم در قیاس با قیمت نورد سرد به دلیل انرژی کمتر و تجهیزات ساده تر مقرون به صرفه تر است.

خرید تولیدات نورد گرم و سرد

فولاد جهان مهر از مجموعه های تخصصی و باسابقه در زمینه تهیه و فروش پروفیل های فولادی است. همکاری با تولیدکنندگان برجسته کشور و برندهای خوب خارجی، امکان خرید انواع محصولات فولادی نورد گرم و سرد را فراهم کرده است.
انواع لوله سیاه، لوله مانیسمان، لوله درزدار، ورق، میلگرد، نبشی، ناودانی و… در این فولاد جهان مهر ارائه می شود. شما عزیزان برای استعلام آخرین قیمت پروفیل فولادی نورد گرم و سرد و آگاهی از شرایط ثبت سفارش می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید لوله فولادی مانیسمان

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *