Skip to content
لوله صنعتی

لوله جوشی یکی از انواع لوله فولادی پرکاربرد با مزایای خوبی نظیر استحکام و انعطاف پذیری بالا است. سرعت اجرای مناسب، در دسترس بودن و تنوع بالا نیز سبب پرکاربرد بودن لوله جوشی در صنایع شده است. امروزه انواع لوله های جوشی در سایز و ضخامت گوناگون توسط برندهای معتبر ایرانی و خارجی تولید می شود. همین امر باعث شده تا انتخاب بهترین لوله و اتصالات جوشی بازار نیازمند دقت و تجربه باشد.
در این مطلب قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که لوله و اتصالات جوشی چیست و چه کاربردی دارد؟ بهترین لوله و اتصالات جوشی بازار کدامند و چه فاکتورهایی بر قیمت آن تأثیر گذار است؟ در پایان نیز نگاهی به بهترین روش خرید لوله و اتصالات جوشی خواهیم داشت. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

توجه داشته باشید برای دریافت قیمت لوله و اتصالات لوله جوشی با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

لوله جوشی چیست؟

در نگاه اول شاید پاسخ به این پرسش که لوله جوشی به چه لوله ای می گویند، کار ساده ای به نظر نرسد؟ اما برخلاف ظاهر، این لوله تعریفی ساده دارد که در روش ساخت آن نهفته است. برای ساخت لوله جوشی ابتدا ورق فولادی را خم کرده، سپس لبه آن ها به یکدیگر جوش داده می شود. این ویژگی، یعنی ساخت ورق به کمک انواع روش های جوشکاری مهمترین مشخصه و علت نامگذاری لوله جوشی است.

انواع لوله جوشی

لوله جوشی یا درزدار بر حسب خط جوش به دو گروه درز مستقیم و اسپیرال طبقه بندی می شود. در لوله اسپیرال،  ورق ها در ضخامت و ابعاد خاص به دور میله رول می شوند. در نتیجه حالت مارپیچ پیدا می کنند. همین ویژگی باعث می شود تا خط جوش در مرز اتصال ورق ها، حالتی مارپیچ ( Spiral ) داشته باشد. در نقطه مقابل لوله جوشی درز مستقیم روش تولید کلاسیک با خم کردن ورق های مستطیلی دارند. خط جوش در این لوله ها صاف و بدون زاویه است. از این رو به آن ها لوله درز مستقیم می گویند.
لوله جوشی درز مستقیم معمولاً در اغلب کارهای روتین و رایج پایپینگ و اجرای خطوط انتقال استفاده می شود. لوله اسپیرال نیز برای شرایط خاص و پیچیده نظیر انتقال مایعات و گازهای ویژه کاربرد بیشتری دارد. انعطاف پذیری، هزینه ساخت و قیمت بالای لوله جوشی اسپیرال نسبت به لوله جوشی درز مستقیم ، از دیگر تفاوت های آن است.

قیمت روز لوله و اتصالات فلزی

اتصالات جوشی چیست؟

خطوط لوله همواره مسیر ثابت و مشخصی ندارند. در بسیاری از موارد نیاز به تغییر جهت، انشعاب، شاخه بندی، چرخش و یا تغییر فرم خطوط لوله است. در همین راستا اتصالات لوله برای انجام این اهداف طراحی و تولید می شوند. اتصالات جوشی نیز گروهی از اتصالاتی هستند که توسط انواع روش جوشکاری به لوله و سایر تجهیزات متصل می شود. به همین دلیل به آن ها اتصالات جوشی گفته می شود.

مزایای لوله و اتصالات جوشی

از مهمترین مزایا و امتیازات ارزشمند لوله و اتصالات جوشی عبارتند از:

  • مقاومت و استحکام بالا در کنار طول عمر مناسب
  • دوام رضایت بخش در برابر فشار، ضربه و حرارت
  • تنوع بالا و در دسترس بودن انواع لوله جوشی
  • وجود انواع اتصالات جوشی با اشکال مختلف برای انشعاب گیری، تغییر سایز و…
  • امکان خرید لوله و اتصالات جوشی در برندهای ایرانی و خارجی
  • سرعت اجرای بسیار مناسب و امکان تعویض و اتصال آسان
  • قیمت مناسب لوله و اتصالات جوشی

کاربرد لوله و اتصالات جوشی

مزایای خوب لوله و اتصالات جوشی باعث شده تا این تجهیزات کاربرد بسیاری داشته باشد. از مهمترین حوزه های استفاده از لوله جوشی و انواع اتصالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از لوله و اتصالات گاز برای گازکشی مسکونی و صنعتی
  • پرکاربرد برای صنایع پتروشیمی، پالایشگاه و نفت و گاز
  • قابلیت کار برای تأسیسات، موتورخانه و سیستم های گرمایشی
  • امکان استفاده از لوله و اتصالات جوشی در حوزه پایپینگ و خطوط انتقال
  • مناسب برای صنعت ساخت و ساز، شبکه آبرسانی و فاضلاب صنعتی
  • دارای کاربرد برای صنایع تولیدی نظیر صنایع غذایی، دارویی، کشاورزی و…

آشنایی با انواع اتصالات جوشی

اتصالات جوشی برای اهداف مختلفی از جمله تغییر زاویه یا بستن خطوط لوله، اتصال لوله های جوشی به تجهیزات و تبدیل قطر استفاده می شود. در همین راستا شاهد تنوع بالایی در اتصالات جوشی بازار هستیم. مهمترین و پرکاربردترین آن ها عبارتند از:
زانویی: این نوع اتصالات جوشی برای تغییر زوایه و جهت خطوط لوله جریان استفاده می شود. باتوجه به نیاز بالای تغییر جهت در خطوط لوله، زانویی از پرکاربردترین انواع اتصالات جوشی به شمار می رود. زانویی 45 درجه و زانویی 90 درجه نیز از پرفروش ترین انواع زانویی هستند.

سه راهی جوشی

اتصالات جوشی سه راهی دارای سه مسیر و انشعاب برای تبدیل خطوط جریان است. سه راهی ها معمولاً در سه راهی مساوی و سه راهی تبدیلی به فروش می رسد. در سه راهی تبدیلی اندازه ورودی و خروجی جریان یکسان نبوده و به یکدیگر تبدیل می شود.

چهار راهی جوشی

چهار راهی از لحاظ عملکردی کاملاً مشابه اتصالات جوشی سه راهی است. با این تفاوت که تعداد انشعاب در این اتصال چهار مورد می باشد. اتصال لوله های جوشی با قطرهای یکسان و حتی ناهمسان از مهمترین کاربردهای اتصال جوشی چهار راهی است.
تبدیل: این نوع اتصالات دارای دو سر با اندازه های متفاوت برای تبدیل قطر لوله ها به یکدیگر است. تبدیل ها به عنوان یکی کاربردی ترین اتصالات لوله های جوشی در دو نوع صاف و زاویه دار تولید می شود. دیگر نوع طبقه بندی تبدیل ها به دو نوع تبدیل جوشی هم مرکز و غیر هم مرکز می باشد.

بوشن جوشی

بوشن یکی از اتصالات جوشی در زمینه اتصال لوله ها به یکدیگر است. بوشن دارای ساختاری به شکل استوانه بوده و در انواع دو سر کوپل تخت، بوشن ساده، تبدیل روپیچ توپیچ ساخته می شود. بوشن ها برای اتصال لوله ها با قطرهای مشابه یا متفاوت و همچنین اتصال دو قطعه کاربرد دارند.

کپ جوشی

کپ از آن دسته اتصالات جوشی است که برای بستن و کور کردن مسیر جریان خطوط لوله استفاده می شود.کپ ها در دو نوع تخت و گود ساخته می شوند.

سر دنده جوشی

برای اتصال لوله جوشی به شیرآلات و تجهیزات دیگر پایپینگ می توان از سردنده استفاده کرد. این نوع اتصالات جوشی از یک سمن دارای دنده یا همان رزوه بوده و سر دیگر آن بدون دنده است.

اتصالات جوشی سیاه

اتصالات جوشی مانیسمان و درزدار

اتصالات جوشی را در یک دسته بندی کلی به دو نوع اتصالات جوشی مانیسمان و اتصالات درزدار می توان طبقه بندی کرد. عمده تفاوت این دو نوع اتصال در وجود درز یا نبود آن در ساختار اتصالات است. اتصالات مانیسمان در فرآیند ساخت خود هیچ گونه درز یا خط جوشی نداشته و مقاومت، تحمل فشار و دوام بالاتری دارند. از طرفی دیگر قیمت اتصالات جوشی مانیسمان بالاتر از اتصالات جوشی درزدار است. ضمن اینکه شرایط ساخت پیچیده تری دارند.

استاندارد ساخت لوله و اتصالات جوشی

با توجه به تنوع بالای لوله های جوشی در جنس، ابعاد و مشخصات فنی، استانداردهای مختلفی برای ساخت آن ها وجود دارد. اتصالات جوشی نیز وضعیت مشابهی دارند. چراکه شاهد انواع مختلفی از اتصالات با ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد هستیم. در همین راستا استانداردهای گوناگونی در نظر گرفته می شود. استاندارد ASTM، استاندارد DIN و استاندارد API از جمله موارد مهم برای ساخت لوله و اتصالات جوشی می باشد.

بهترین لوله و اتصالات جوشی بازار کدام است؟

برای انتخاب و خرید بهترین لوله و اتصالات جوشی نیازمند توجه به چند فاکتور است. چون هیچ گاه نمی توان یک مشخصات و یا برند ثابت و همیشگی برای تمامی شرایط در نظر گرفت. در نتیجه برای انتخاب بهترین لوله و اتصالات باید موارد مختلفی از جمله مشخصات فنی، زمینه استفاده و برند سازنده را درنظر گرفت.

نوع کاربری، شرایط استفاده از قبیل محیط قرارگیری لوله و اتصالات، میزان اهمیت و وسعت پروژه از عوامل تأثیرگذار بر انتخاب است. به عنوان مثال برای انتخاب بهترین لوله گازکشی توکار، لوله های api سپاهان گزینه خوبی هستند. در حالی که برای لوله کشی روکار انتخاب های دیگری نظیر سپنتا و آریاوا نیز در دسترس است.

از سایر برندهای معتبر در خصوص اتصالات جوشی می توان به اتصالات بنکن ، ایران اتصال آسیا و اتصالات گازی امین اشاره کرد. در کنار این موارد لوله و اتصالات وارداتی چینی، کره ای، روسی و اروپایی نیز کیفیت و قیمت قابل قبولی دارند.
باتوجه به وجود برندهای مختلف و همچنین تنوع بالای تجهیزات، انتخاب بهترین لوله و اتصالات جوشی بازار کار ساده ای نیست. توصیه ما برای این کار، کسب مشاوره تخصصی از کارشناسان خبره و کاربلد است. افرادی که دارای تجربه و تخصص در این زمینه بوده و می توانند با بیان نقاط ضعف و قوت در انتخاب بهترین لوله و اتصالات همراه شما باشند.

خرید لوله و اتصالات جوشی با تضمین کیفیت و قیمت مناسب

برای خرید لوله و تجهیزات جوشی، شرکت های تجاری معتبر انتخابی هوشمندانه هستند. چراکه محدودیتی در زمان مراجعه یا ثبت سفارش و همچنین تناژ خرید لوله وجود ندارد. ضمن این که امکان مشاوره تخصصی و استعلام قیمت روز لوله جوشی و اتصالات مربوطه فراهم است.

فولاد جهان مهر از شرکت های تجاری فعال و تخصصی در زمینه فروش انواع لوله و آهن آلات است. تجربه بالای چند دهه و همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی سبب شده تا محصولات با کیفیتی در اختیار مشتریان قرار بگیرد. همچنین ارسال سفارشات با تضمین کیفیت و قیمت همراه است. از طرفی با ارسال به سراسر کشور و مشاوره تخصصی، امکان خرید برای تمامی مخاطبان فراهم شده است.
برای اطلاع از شرایط سفارش بهترین لوله و اتصالات جوشی و آگاهی از آخرین قیمت این تجهیزات می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 ما تماس بگیرید.

خرید لوله فولادی مانیسمان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

1 Comment

  1. مقاله جالبی بود، لطفا در زمینه استاندارد لوله جوشی هم مطلب بزارید


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *