Skip to content
قیمت الکترود و سیم جوش

الکترود جوش  (به انگلیسی Electrode ) ، ابزاری کاربردی برای انجام عملیات جوشکاری محسوب می شود. به دلیل نیاز بالا به انجام جوشکاری در پروژه های مختلف ساختمانی و صنعتی، انواع الکترود جوشکاری طراحی و ساخته می شود. جنس مفتول، نوع پوشش و ضخامت از مهمترین مشخصات الکترود جوش محسوب می شود. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ویژگی ها، کاربرد، استانداردها و قیمت انواع سیم جوش بپردازیم. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

الکترود جوشکاری چیست؟

الکترود جوش سیمی فلزی است که امکان انجام جوشکاری را فراهم می کند. جنس الکترود جوش یا همان سیم جوش، معمولاً فلزی و یا گرافیتی است. دور آن پوششی با نام فلاکس قرار دارد که سبب عبور جریان برق و انجام جوشکاری می شود. به زبان ساده، الکترود جوش رابط و تسهیل کننده جوشکاری دو عضو می باشد.

کاربرد الکترود جوشکاری

برای جوشکاری دو سطح، همواره فضایی خالی بین آن ها وجود دارد. الکترود جوش با پرکردن این فضا، نقش بسیار تعیین کننده ای در کیفیت و اجرای جوشکاری بر عهده دارد.

مشخصات الکترود جوشکاری

الکترود جوشکاری دارای مشخصات مختلفی از حیث جنس مفتول، نوع پوشش و قطر الکترود هستند. در ادامه نیم نگاهی به ویژگی های هر یک خواهیم داشت.

جنس الکترود جوشکاری

جنس سیم یا مفتول استفاده شده در الکترود نقش مهمی در کیفیت و کارایی دارد. از مهمترین آن ها الکترود جوش با مفتول فولاد ضد زنگ، مفتول نیکلی، مفتول آلومینیومی و مفتول فولاد کم کربن می باشد.

قطر الکترود جوشکاری

قطر الکترود می تواند به صورت دائم یا مقطعی باشد. قطرهای 2.5، 3.25، 4 و 5 میلی متر از مدل های پرکاربرد و رایج در جوشکاری است. هرچه قطر الکترود بیشتر باشد، سرعت رسوب بالاتر خواهد بود. به عبارتی دیگر به کمک الکترودهای با قطر بیشتر می توان ورق ها و سطوح ضخیم تر را جوشکاری نمود.
الکترودهای نازک نیز برای سطوح و ورق های نازک بهترین انتخاب محسوب می شود. چراکه به دلیل ظرافت و دقت بیشتر، از آسیب های احتمالی به چنین ورق هایی جلوگیری خواهد بود.

پوشش سیم جوش

پوشش الکترود از ورود ناخالصی به فرآیند جوشکاری جلوگیری می کند. همچنین از فلز جوش و مفتول در برابر شرایط محیطی محافظت می کند. در نتیجه نقش مهمی در مشخصات الکترود جوشکاری و کیفیت خروجی کار دارد.

انواع الکترود جوشکاری

الکترود جوش را بر اساس معیارهای مختلفی می توان تقسیم بندی کرد. از جمله:

  • الکترود جوشکاری از نظر مصرف شدن
  • الکترود جوشکاری از نظر جنس مفتول
  • الکترود جوش از نظر نوع پوشش
  • الکترود جوش از نظر ضخامت
  • الکترود جوشکاری از نظر نوع ساخت

انواع الکترود از حیث نوع مصرف

الکترود جوشکاری را بر حسب استفاده می توان به دو دسته الکترود جوش مصرفی و الکترود غیر مصرفی تقسیم کرد. در ادامه به ویژگی های برجسته هر یک آشنا خواهیم شد.

الکترود جوش مصرفی

در الکترود جوش مصرفی، سیم جوش پس از استفاده در جوشکاری تمام می شود. اجرای بسیار ساده و آسانی دارد که سبب استفاده گسترده از این نوع الکترود شده است. الکترود مصرفی معمولاً در دو دسته روکش دار و بدون روکش ساخته و عرضه می شود. روکش های اکسیدی و سلولزی از مهمترین نوع الکترودهای پوششی هستند. الکترودهای بدون روکش نیز برای شرایطی که نیاز به پوشش ندارید، انتخاب مقرون به صرفه تری می باشد.

الکترود جوش غیر مصرفی

الکترودهای مصرف نشدنی مقاومت حرارتی بالایی داشته و در جوشکاری ذوب نمی شود. در نتیجه برخلاف الکترودهای مصرفی، پس از استفاده تمام نمی شود. از این رو به الکترود جوش غیر مصرفی، الکترود نسوز هم می گویند. عدم نیاز به تعویض از مهمترین مزایای این نوع الکترودهاست. الکترودهای کربن دار و تنگستن از مهمترین انواع الکترود مصرف نشدنی محسوب می شود.

انواع الکترود جوش از نظر نوع پوشش

پوشش به کار رفته در الکترود جوشکاری پارامتر دیگری برای دسته بندی الکترود است. پوشش الکترود علاوه بر تأثیر در کیفیت جوش در قیمت انواع سیم جوش نیز مؤثر است. الکترود با پوشش قلیایی، پوشش سلولزی، پوشش رتیلی و پوشش رتیلی با پودر آهن از مهمترین آن هاست.

  • الکترود جوشکاری با پوشش قلیایی از کاربرد زیادی در جوشکاری قوس الکتریکی برخوردار است. کیفیت جوشکاری در این نوع الکترودها بسیار مطلوب و رضایت بخش است. موادی نظیر کربنات منیزیم، کربنات کلسیم و فلورید کلسیم از برجسته ترین ترکیبات سازنده پوشش قلیایی است.
  • الکترود جوشکاری با پوشش سلولزی معمولاً نفوذ رطوبت بالایی داشته و هیدروژن زیادی تولید می کند. در نتیجه تردی جوش را افزایش می دهد. لذا برای جوشکاری سرازیری گزینه مناسب تری است. علت این امر سرعت منجمد شدن مواد مذاب در این حالت می باشد.
  • الکترود جوشکاری با پوشش رتیلی معمولاً از سدیم و پتاسیم استفاده می کند. شدت پاشش جوشکاری در این حالت بسیار کم است. از طرفی دیگر عمق نفوذ کمتری نسبت به الکترود سلولزی دارد. حساسیت رطوبتی نداشته و کار با آن ها بسیار راحت است. الکترود E6013 از برجسته ترین و پرکاربردترین انواع الکترود جوشکاری با پوشش رتیلی است.

الکترود جوشکاری چگونه ساخته می شود؟

فرآیند تولید و ساخت الکترود جوش مراحل متعددی دارد. نخست هسته الکترودها بسته به نوع مفتول ساخته می شود. ممکن است در این مرحله لازم باشد، انعطاف پذیری فلز افزایش یابد. برش فلز الکترود و صاف کردن آن با توجه به اندازه های مدنظر، گام بعدی برای ساخت الکترود جوش است.

پس از آماده سازی اولیه الکترود نوبت به فراهم کردن ترکیباتی نظیر منگنز، سلولز و دی اکسید تیتانیوم می رسد. این مواد به صورت خشک در میکسر ریخته می شود. پس از آن پتاسیم سیلیکات به ترکیب ساخته شده اضافه می شود. در انتها نیز قالب گیری شارها و پوشش آن ها با اکستروژن صورت می پذیرد. مرحله پایانی نیز قراردهی الکترودها در کوره و عمل آوری آن ها می باشد.

استاندارد الکترود و سیم جوش

برای شناسایی و همچنین نام گذاری الکترودهای جوش از استاندارد A.W.S استفاده می شود. این استاندارد مربوط به انجمن جوشکاری آمریکا بوده و از اعتبار بسیار بالایی در دنیا برخوردار است. در این استاندارد برای ساخت انواع الکترود معمولاً از حرف E در کنار چند رقم استفاده می شود. حرف E نماینده کلمه الکترود بوده و 2 یا 3 رقم بعدی نیز میزانی برای مقاومت کششی جوش محسوب می شود.
از دیگر استانداردهای مورد استفاده برای ساخت الکترود جوش DIN، BS، DS و ISO2560 می باشد.

نام گذاری الکترود جوشکاری

همان طور که اشاره شد، برای نام گذاری الکترود جوش از استاندارد A.W.S استفاده می شود. طبق این استاندارد کد نشان داده شده، معرف میزان مقاومت کششی، نوع پوشش و حالت جوشکاری توسط الکترود است. بیایید با یک مثال ساده این موضوع را بررسی کنیم.

فرض کنید الکترودی نام E7028 دارد. در این حالت کلمه E به معنای الکترود است. دو عدد بعدی یعنی 70 نشان دهنده مقاومت کششی الکترود بر حسب کیلوپوند بر اینچ مربع (KSI) می باشد. در این مثال مقاومت کششی الکترود 70 KSI یا 70000 PSI می باشد.

رقم بعدی یعنی 2 نشان دهنده حالت جوشکاری به صورت افقی و تخت است. عدد 1 نیز نشان دهنده جوشکاری در تمامی وضعیت ها است. عدد 3 برای حالت فلت یا تخت و عدد 4 برای مکان های هموار، افقی و عمودی رو به پایین می باشد.

رقم آخر یعنی 8 نشان دهنده نوع پوشش الکترود جوشکاری می باشد. عدد 8 نوع قلیایی را نشان می دهد. عدد 3 و 4 برای پوشش رتیلی و عدد 0 نیز پوشش سلولزی را نشان می دهد.

جدول خلاصه نامگذاری الکترود جوشکاری

E60XX رقم اول و دوم بیانگر مقاومت کششی الکترود بر حسب کیلوپوند بر مترمربع
EXX1X رقم سوم بیانگر شرایط و حالت جوشکاری: عدد 1 برای جوشکاری در تمامی حالات، عدد 2 افقی و هموار، عدد 3 برای حالت تخت و عدد 4 برای افقی و عمودی رو به پایین
EXXX1 رقم چهارم بیانگر نوع پوشش الکترود جوشکاری

انواع روش ساخت الکترود جوشکاری

الکترودهای جوشکاری به شیوه های مختلفی ساخته می شود. مدل های انجماد سریع، انجامد پرشده، چسبان سریع و کم هیدروژن از اصلی ترین روش های ساخت الکترود جوش است.

الکترود جوشکاری به روش انجماد سریع

الکترود جوش ساخته شده به روش انجماد سریع یا Fast Freezing Electrode کاربرد وسیعی دارد. قوس قوی در زمان جوشکاری و تولید سرباره نه چندان زیاد از ویژگی های اصلی این روش است. کدهای E6010 و E6011 از مهمترین مراجع الکترودهای تولیدی به روش انجماد سریع محسوب می شود.

الکترود جوشکاری به روش انجماد پرشده

در روش انجماد پرشده یا Fill Freezing Electrode از فلاکس یا پوشش ضخیمی استفاده می شود. این عامل کمک کرده تا در زمان جوشکاری، بتوان الکترود را از سرباره خارج نمود. کدهای E6012، E6013 و E7014 از مهمترین مراجع ساخت الکترود به روش انجماد پرشده است.

الکترود جوشکاری به روش چسبان سریع

الکترود جوش ساخته شده به روش چسبان سریع یا Fast Fit Electrode نرخ رسوب گذاری سریع است. از همین امر علت نام گذاری این ورش محسوب می شود. مقدار پوشش در الکترود چسبان سریع، نسبتاً قابل توجه است. کدهای E6028 و E6027 نیز از اصلی ترین کدهای این نوع الکترود به شمار می رود.

الکترود جوش به روش کم هیدروژن

الکترود جوشکاری کم هیدروژن یا Low Hydrogen Electrode میزان هیدروژن بسیار پایینی دارد. این ویژگی بهترین گزینه برای جوشکاری فولادهای پر کربن است. کدهای E7018 و E7028 مهمترین مراجع تولید الکترود جوشکاری کم هیدروژن می باشد.

قیمت الکترود و سیم جوش

قیمت الکترود جوشکاری به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. نوع مفتول، جنس پوشش و ضخامت الکترود از مهمترین آن هاست. استاندارد ساخت و همچنین مرکز خرید الکترود جوش نیز از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت خرید سیم جوش می باشد.

خرید الکترود جوشکاری با بهترین قیمت

برای خرید الکترود جوش، اعتماد به فروشگاه های معتبر و باسابقه راهکاری هوشمندانه و مطمئن است. فروشگاه هایی که دارای تجربه بالا در زمینه آهن آلات و سایر اقلام مرتبط باشند. با برندهای معتبر همکاری کرده و تنوع بالایی از محصولات را با قیمت مناسب ارائه دهند.
فولاد جهان مهر، مجموعه ای تخصصی با سابقه بیش از 20 سال فعالیت در زمینه فروش انواع آهن آلات است. در همین راستا طبف وسیعی از پروفیل‌های فولادی نظیر نبشی، ناودانی، انواع لوله فلزی نظیر لوله مانیسمان و لوله سیاه را فراهم کرده است. سایر اقلام نظیر انواع شیرآلات و الکترود جوش نیز در این مجموعه ارائه می شود.

مشاوره تخصصی، تنوع بالای محصولات، همکاری با برندهای معتبر خارجی و ایرانی از مزایای فولاد جهان مهر است. شما عزیزان برای آگاهی از شرایط خرید و استعلام قیمت روز الکترود جوشکاری و انواع آهن آلات می توانید با مشاوران مجموعه تماس بگیرید.

قیمت الکترود و سیم جوش

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *