Skip to content
لوله مانیسمان رده 80

لوله بدون درز ( به انگلیسی  Seamless pipe ) یا لوله مانیسمان و لوله سیاه درزدار ( به انگلیسی Welded steel pipe ) ، دو نوع رایج از انواع لوله فولادی هستند. عمده تفاوت اصلی این دو نوع لوله، در روش تولید است. همین امر یعنی تمایز در روش تولید لوله فولادی سبب شده تا این لوله‌ها، خواص و ویژگی‌های مختلفی داشته باشند.

در ادامه به تفاوت‌ها، مزایا و کاربردهای انواع لوله مانیسمان بدون درز و لوله سیاه درزدار اشاره می کنیم. پس برای کسب آگاهی و دانش، انتخاب و خرید و همچنین بررسی قیمت محصولات در ادامه با ما همراه باشید.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله بدون درز یا مانیسمان، همان‌گونه که از نامش مشخص است، لوله‌ای فولادی بدون هیچ گونه درز و شکاف است. به بیان ساده‌تر در تولید لوله بدون درز مانیسمان (Seamless steel pipe) هیچ اتصالی از قبیل جوشکاری قسمت‌ها وجود ندارد.

ساختار این نوع لوله ها کاملاً یکپارچه و یکدست بوده و یک نوع لوله مهم و استراتژیک محسوب می‌شود. همین امر سبب‌شده تا در صنایع حساس و پرکابردی نظیر پتروشیمی و نفت و گاز از این لوله‌ها استفاده شود.

ضخامت لوله مانیسمان

لوله سیاه درزدار چیست؟

لوله سیاه درزدار (Welded steel pipe) از خم شدن و متصل کردن ورق‌ فولادی به‌وسیله جوشکاری ساخته و تولید می‌شوند. به بیانی دیگر لوله های درزدار برخلاف لوله مانیسمان ساختاری یکپارچه نداشته و دارای درزهای ناشی از اتصال است. لوله های سیاه درزدار دارای انواع مختلفی مانند لوله درزدار اسپیرال یا مارپیچی و لوله درزدار مستقیم هستند.

کاربرد انواع لوله بدون درز مانیسمان و لوله درزدار

لوله بدون درز به دلیل استحکام و دوام فوق العاده، برای کارهای حساس و سنگین بهترین انتخاب است. اموری نظیر صنایع نفت و گاز، خودروسازی، خطوط انتقال آب، پتروشیمی و پالایشگاه ها. امروزه لوله مانیسمان رده 40 از پرکاربردترین انواع لوله های بدون درز مانیسمان به شمار می رود.

لوله سیاه درزدار برای لوله کشی گاز ، سیستم‌های خانگی، مخازن، سیستم‌های آبرسانی و صنایعی نظیر کشاورزی و پتروشیمی پرکاربرد است. انشعاب گرفتن از مسیر انتقال، صنایع غذایی و دارویی نیز از دیگر حوزه کابردهای انواع لوله درزدار می‌باشد.

تفاوت انواع لوله مانیسمان و لوله سیاه درزدار

لوله بدون درز مانیسمان و لوله درزدار دارای ویژگی ها، مزایا و البته تفاوت های گوناگونی هستند. مشخصاتی که سبب کاربرد بالای این تجهیزات در موقعیت ها و شرایط مختلفی گردیده است. در ادامه به مهمترین تمایزات و تفاوت های لوله بدون درز مانیسمان و لوله درزدار اشاره می‌نماییم:

  1. استحکام و مقاومت لوله

    لوله بدون درز مانیسمان به دلیل ساختار یکپارچه خود از استحکام و دوام بالاتری نسبت‌ به لوله درزدار برخوردارند. البته مقاومت لوله ها تا حد زیادی به ترکیب آلیاژ و نوع فولاد به کار رفته بستگی دارد. در نتیجه در صورت به کارگیری مواد مشابه، مقاومت لوله ها نیز شباهت زیادی خواهدداشت. اما در هر صورت، وجود شکاف و درز، مقاومت لوله نسبت به حالت بدون درز را کاهش می دهد.

  2. تحمل فشار و بروز ترک

    لوله بدون درز مانیسمان حتی با متریال مشابه با لوله درزدار، تحمل فشار بالاتری دارد. چرا که درزدار بودن لوله ها سبب آسیب پذیری بیشتری تحت فشار خواهدشد. از این رو آسیب پذیری و امکان بروز ترک تحت فشار در لوله های درزدار بیشتر است.

  3. روش تولید لوله فولادی

    لوله مانیسمان اغلب به روش های نورد گرم و سرد، اکستروژن و کشش سرد تولید می شود. در فرآیند تولید آن ها از هیچ گونه ابزار جوشکاری و اتصال استفاده نمی شود. در حالی که لوله های سیاه درزدار اغلب به روش نورد گرم و در حرارت بالا تولید می شوند. همچنین از انواع روش‌های جوشکاری نظیر جوشکاری مقاومتی و قوس اتوماتیک استفاده می شود.

  4. مقاومت در برابر شرایط محیطی و خوردگی

    لوله مانیسمان به دلیل عدم وجود فضا و منفذ جهت نفوذ مواد، مقاومت خوردگی بسیار بالایی دارد. مگر آن که در معرض محیط های بسیار خورنده قرار بگیرد. در طرف مقابل، لوله سیاه درزدار به دلیل جوشکاری و امکان نفوذ ناخالصی، آسیب‌پذیری بیشتری در برابر عوامل خوردگی دارد.

  5. قابلیت اتصال به تجهیزات و سرعت اجرا

    لوله سیاه درزدار به دلیل امکان جوشکاری، برعکس لوله مانیسمان، قابلیت اتصال بسیار خوبی دارد. از این رو امکان تعویض، تعمیر و نصب آسان تری نیز فراهم می نماید. حال آن که لوله های مانیسمان به خاطر ساختار یکپارچه و بدون درز، سرعت اجرا و قابلیت اتصال کمتری دارند.

  6. کیفیت ظاهری لوله سیاه درزدار و لوله مانیسمان

    کیفیت ظاهری لوله درزدار معمولاً بالاتر از لوله مانیسمان است. کیفیت سطوح ظاهری لوله مانیسمان به کمک جلا دادن به وسبه پولیش قدری بهبود می یابد. اما لوله درزدار به دلیل کیفیت سطح کویل مناسب، ظاهر هموار و یکنواختی دارند.

  7. ابعاد و مشخصات فنی لوله ها

    لوله بدون درز مانیسمان معمولاً با قطر خارجی بین 8/1 تا 26 اینچ تولید و عرضه می شوند. لوله سیاه درزدار نیز دارای ابعاد مختلفی تا 24 اینچ هستند. لوله مانیسمان معمولاً دیوار ضخیم تری دارند؛ اما یکنواختی ضخامت و تلورانس ابعادی در لوله درزدار بهتر است.

  8. روش ساخت لوله

    روش ساخت لوله مانیسمان با لوله سیاه درزدار متفاوت می باشد و دقیقا سایر تفاوت ها نیز دقیقا به همین دلیل به وجود می آید. فرایند ساخت لوله سیاه درزدار ساده تر و کم هزینه تر از روش ساخت لوله بدون درز می باشد.
    در زیر ویدیو روش ساخت لوله سیاه درزدار و لوله مانیسمان را می توانید مشاهده نمایید.

    1. روش ساخت لوله سیاه درزدار

      برای مشاهده ویدیو ساخت لوله سیاه درزدار در یوتیوب اینجا کلیک کنید
    2. روش ساخت لوله مانیسمان بدون درز

      برای مشاهده ویدیو روش ساخت و تولید لوله مانیسمان در یوتیوب >> اینجا کلیک کنید <<

  9. قیمت لوله مانیسمان و لوله سیاه درزدار

    یکی دیگر از تمایزات اصلی این نوع لوله ها، قیمت خرید لوله مانیسمان و قیمت لوله سیاه درزدار است. قیمت لوله مانیسمان به دلیل فرآیند تولید دشوارتر و استحکام بیشتر، بالاتر از قیمت لوله درزدار می باشد. شما مخاطبان گرامی برای مشاهده آنلاین قیمت لوله مانیسمان و قیمت لوله سیاه درزدار می‎‌توانید به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

مزایای لوله مانیسمان و لوله سیاه درزدار

هر یک از لوله درزدار و بدون درز، علی رغم داشتن تفاوت ها، دارای مزایای مختلفی هستند. از مهمترین مزایای لوله مانیسمان می‌توان به استحکام و دوام فوق‌العاده، تحمل فشار بالا و طول عمر مناسب اشاره کرد. اجرای سریع و آسان، پایداری و دوام خوب بدنه، قابلیت اتصال و قیمت مناسب از مزایای با ارزش لوله سیاه درزدار می‌باشد.

استاندارد لوله بدون درز مانیسمان و تفاوت آن با لوله درز دار

لوله سیاه بدون درز مانیسمان از آلیاژهای فلزی ساخته می شود که استاندارد آلیاژی آن طبق ASTM A106 و ASTM A53 و API 5L می باشد.
لوله های مانیسمان با سایز نامی قطر (NPS) و رده ضخامت (SCHEDULE) شناخته می شوند و معمولا در شاخه های 6 متری تولید می شوند.
استاندارد ابعادی و وزنی لوله های بدون درز مانیسمان نیز مطابق ASME B36.10 و ASME B36.19 تعیین می شود.

لوله مانیسمان محدودیتی از لحاظ آلیاژ نداشته و می تواند از جنس استنلس استیل و مطابق با استانداردهای آلیاژی مانند ASTM A312 و می تواند از جنس کربن استیل و مطابق با استانداردهای API 5L , ASTM A53, ASTM A106B و غیره تولید شود.
استاندارد ابعادی و وزنی لوله های بدون درز مانیسمان نیز مطابق ASME B36.10 و ASME B36.19 تعیین می شود.

استانداردهای لوله سیاه درزدار

لوله های درزدار به دو صورت درز مستقیم و درز اسپیرال تولید می گردند که تفاوت آن ها در نوع ظاهری جوشکاری می باشد که در روش درز مستقیم ، خط جوش به صورت مستقیم می باشد و در روش درز اسپیرال ، خط جوش لوله به صورت مارپیچ در راستای طولی لوله می باشد .
برای اینکه بتوانیم اطلاعات ابعادی شامل وزن ، ضخامت ، قطر بیرونی و … لوله را استخراج کنیم می بایست استاندارد لوله های درزدار را بشناسیم . برای اطلاع از استاندارد لوله های درزدار همراه ما باشید .
استاندارد لوله های درزدار را بر اساس استانداردهای آلمانی بررسی خواهیم کرد که در این بخش می خواهیم در دو بحث استاندارد لوله های متوسط و فوق سنگین بررسی کنیم :

استاندارد DIN 2440 لوله های با درز جوش

در استاندارد لوله های درزدار طبق DIN 2440 به اطلاعاتی از قبیل سایز ، ضخامت و وزن لوله ها دست پیدا خواهیم کرد ، ابتدا تصویر زیر را بررسی کنید و سپس در ادامه به توضیحات علائم این جدول خواهیم پرداخت :

جدول استاندارد لوله درزدار

خرید لوله مانیسمان بدون درز و لوله سیاه درزدار با بهترین قیمت

شرکت فولاد جهان مهر یک مجموعه تخصصی با سابقه بیش از 20 سال تجربه در زمینه انواع لوله‌ فولادی است. از این رو تنوع بالایی از انواع لوله مانیسمان بدون درز و لوله سیاه درزدار را فراهم کرده است. همکاری با برندهای معتبر داخلی و خارجی، ارسال به سراسرکشور و ارائه قیمت مناسب از مزایای فولاد جهان مهر است.

مزایای ارزشمندی که در کنار مشاوره تخصصی می تواند خرید محصولات با بهترین قیمت را برای شما به ارمغان بیاورد. بدین منظور می‌توانید با تماس با کارشناسان و مشاوران فولاد جهان مهر نسبت به دریافت مشاوره رایگان خرید لوله مانیسمان با تلفن 88654200 اقدام نمایید.

خرید لوله فولادی مانیسمان

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *