Skip to content
ورق اکسین اهواز

تسمه و ورق از جمله محصولات فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف و ساختمان سازی است. ورق فولادی یک نوع صفحه است که ضخامت آن در برابر طول و عرض بسیار کمتر است. تسمه فلزی نیز نوعی نوار یا کمربند فلزی است که همچون ورق ضخامت کمی دارد. با این تفاوت که عرض نسبت به ورق کوتاهتر است. تسمه از برش دادن ورق فولادی در ابعاد یکسان و یکنواخت به دست می آید. این ویژگی در کنار نوع کاربرد و قیمت خرید را می‌توان به عنوان مهمترین تفاوت تسمه و ورق قلمداد کرد.
در این مطلب قصد داریم به بررسی ویژگی ها، کاربردها و مقایسه تسمه و ورق فلزی بپردازیم. پس اگر به دنبال آشنایی با مشخصات این دو محصول پرکاربرد، آگاهی از قیمت روز و بهترین روش خرید ورق و تسمه فلزی هستید، در ادامه همراه ما باشید.

ورق A516 gr 70

ورق فولادی چیست؟

احتمالاً شما هم با شنیدن کلمه ورق به یاد صفحه کاغذ و ورق های کاغذی می افتید. در صنعت فلزات نیز ورق فولادی به پروفیلی گفته می شود که همانند کاغذ ضخامت بسیار کمی دارد. قابیت خمکاری و شکل دهی بسیار خوب از مزایای ارزشمند انواع ورق فلزی است.

کاربرد ورق های فولادی

زمینه های استفاده از ورق های فولادی بسیار مختلف و متنوع است. از کارهای سبک گرفته تا انواع صنایع سنگین و کلان پروژه از ورق سیاه فولادی استفاده می شود. از جمله مهمترین کاربرد ورق عبارتند از:

  • صنعت ساختمان سازی و ساخت اجزایی نظیر تیرورق، تیرچه و صفحات فلزی
  • ساخت برخی لوازم خانگی، بدنه و قطعات خودرو
  • کاربرد ورق فولادی در ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی
  • ساخت مخازن تحت فشار و یا تانکرهای ذخیره
  • مناسب برای ساخت برخی پروفیل ها و تجهیزات دیگر
  • قابلیت استفاده در صنایع بزرگی همچون کشتی سازی و صنایع دریایی

تسمه فلزی و فولادی

تسمه چیست؟

تسمه در ظاهر چیزی شبیه به ورق فولادی است که ضخامت آن در مقایسه با عرض و طول بسیار کم است. تسمه را می توان چیزی شبیه به کش، نوار یا کمربندی فلزی مقاوم تصور کرد. تسمه فولادی معمولاً با بریدن ورق های فولادی در اندازه های یکسان و یکنواخت به دست می آید. همین ویژگی را می توان مهمترین تفاوت تسمه و ورق دانست.

کاربرد تسمه فولادی

مهمترین کاربرد تسمه فولادی در امور مربوط به ساخت وساز تجهیزات و لوازم است. از جمله:

  • ساخت تجهیزات مرتبط با صنعت ساختمان نظیر کف پوش و پله
  • استفاده از تسمه در ساخت برخی لوازم خانگی نظیر ماشین لباس شویی، ظرفشویی و…
  • دارای کاربرد برای بسته بندی پروفیل های فولادی به دلیل مقاومت کششی مناسب
  • مناسب برای بسته بندی کالاهای حساس نظیر شیشه یا ام دی اف
  • قابلیت استفاده در صنایع خودرو یا ساخت دوچرخه
  • تولید انواع درب و پنجره، نرده و حفاظ

مقایسه و بررسی تفاوت تسمه و ورق فولادی

تسمه و ورق را از جنبه های مختلفی می توان مقایسه و بررسی کرد. در ادامه نگاهی به مهمترین تفاوت های این دو پروفیل فولادی پرکاربرد می اندازیم:

  • مشخصات و ویژگی های ظاهری

    نخستین و شاید مهمترین تفاوت تسمه و ورق در ابعاد و اندازه ظاهری است. تسمه فولادی همچون ورق دارای ضخامت کم است؛ اما عرض آن نیز کمتر از ورق فولادی است. به عبارت دیگر ورق فولادی عرض بلندتری نسبت به تسمه می باشد.

  • کاربرد تسمه و ورق فولادی

    نوع کاربرد و زمینه استفاده ورق و تسمه فولادی از دیگر تفاوت های مهم این دو محصول است. تسمه اغلب برای کارهای ظریف و جزئی تر استفاده می شود. مثل بسته بندی پروفیل ها، ساخت تجهیزات کوچک نظیر کفپوش، لوازم خانگی و درب و پنجره. اما ورق فولادی دارای کاربرد وسیع تری است. ورق ها می توانند مواد اولیه برای ساخت برخی پروفیل ها باشند. ضمن اینکه در ساختمان سازی، صنعت خودروسازی و ساخت مخزن کاربرد دارد.

  • روش ساخت

    تسمه و ورق فولادی معمولاً با استفاده از روش نورد گرم یا سرد تولید می شود. اما تسمه فولادی در برخی موارد از برش دادن ورق فولادی در ابعاد یکسان و یکنواخت به دست می آید. بنابراین تسمه را به نوعی می توان زیرمجموعه ای از ورق فولادی به شمار آورد.

  • انواع تسمه و ورق فولادی

    تنوع ساخت و وجود انواع تسمه و ورق نیز یکی از فاکتورهای مهم در تفاوت این دو مقطع است. ورق دارای تنوع بالاتری در جنس است چراکه دامنه کاربرد بیشتری دارد. ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق روغنی، ورق قلع اندود و ورق آتشخوار از جمله موارد پراستفاده است. تسمه فابریک، تسمه نورد، تسمه ترانس، تسمه استیل 304 و تسمه استیل 316 نیز از انواع تسمه به شمار می‌‌رود.

  • استحکام و مقاومت

    قابلیت تحمل فشار و نیروی کششی در تسمه قابل توجه است. از این رو برای نگه داشتن اجسام و یا بسته بندی لوازم نظیر شیشه یا پروفیل از تسمه فلزی استفاده می شود. در حالی که ورق های فولادی به دلیل استحکام و مقاومت خوب، اغلب برای کارهای تولیدی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • قیمت خرید ورق و تسمه

    قیمت خرید تسمه و ورق فولادی نیز با یکدیگر متفاوت است. ورق های فولادی به دلیل فولاد مصرفی بیشتر معمولاً قیمت بالاتری دارد. هرچند قیمت هر دو محصول تابع عوامل متعددی از قبیل قیمت آهن، نرخ ارز، مشخصات فنی، برند سازنده و مرکز خرید است.

اطلاع از قیمت روز تسمه و ورق

اگر نگاهی به لیست و یا نمودار قیمت ورق و تسمه فولادی بیندازید، نوسانات مختلفی مشاهده خواهید کرد. علت آن تأثیرگذاری فاکتورهای بسیاری در قیمت تمام شده محصول است. میزان عرضه و تقاضا، قیمت فلزات و ارز، نوع برند و مشخصات فنی نظیر عرض و ضخامت از جمله آن هاست. از این رو اطلاع از قیمت روز و لحظه ای تسمه و ورق نقش تعیین کننده ای در خرید دارد. لذا برای خرید بهتر است با استفاده از خدمات آنلاین و سایت های فروش آهن آلات از آخرین قیمت انواع ورق و تسمه فولادی مطلع شد.

بهترین روش خرید تسمه و ورق فلزی

یکی از بهترین روش های برای خرید انواع پروفیل فولادی از جمله انواع ورق و تسمه فلزی، خرید اینترنتی از مراکز معتبر است. خرید آنلاین تسمه و ورق محدودیتی در زمان و مکان ندارد. همچنین می توان در تناژ کم یا زیاد نسبت به سفارش اقدام کرد. اخذ مشاوره رایگان، مقایسه انواع برندها و سایزها، ارسال به سراسر کشور و اطلاع از قیمت روز و لحظه ای تسمه و ورق از دیگر مزایای خرید اینترنتی است.

خرید تسمه و ورق با بهترین کیفیت و قیمت

فولاد جهان مهر، مجموعه ای تخصصی با بیش از چند دهه تجربه در زمینه تهیه و فروش انواع پروفیل فولادی است. همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی و کاهش واسطه ها، امکان خرید انواع تسمه و ورق فلزی را با قیمت قیمت مناسب فراهم کرده است.
ارائه مشاوره، ارسال به سراسر کشور و تنوع بالایی از مقاطع فولادی و عرضه عمده و جزئی از دیگر مزایای این فولاد جهان مهر است. شما عزیزان برای آگاهی از شرایط خرید و آخرین قیمت تسمه و و رق فولادی می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 مشاوران فولاد جهان مهر تماس بگیرید.

قیمت امروز ورق

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *