Skip to content
لوله مانیسمان بدون درز رده 80

زنگ زدگی ( به انگلیسی Corrosion ) آهن و فولاد یکی از خطرات جدی در عملکرد و طول عمر پروفیل های فولادی است. زنگ زدگی باعث کاهش کیفیت و ضعیف شدن مقطع و به دنبال آن کاهش ایمنی و کارایی مقطع فولادی می‌شود. از این رو به کارگیری روش های جلوگیری از زنگ زدگی آهن و فولاد اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی راهکارهای پیشگیری از زنگ زدن مقاطع آهنی بپردازیم.

چرا روش های پیشگیری از زنگ زدگی آهن اهمیت دارد؟

بدون شک، خوردگی و زنگ زدگی را می توان بزرگترین دشمن مقاطع آهنی دانست. زنگ زدگی باعث می شود تا بافت مقطع تحلیل رفته و عملکرد مورد انتظار را نداشته باشد. از طرفی دیگر اساساً مقاطع فولادی برای تقویت سازه و افزایش ایمنی استفاده می شود. حال فرض کنید چنین مقاطع با اهمیتی دچار نقص عملکرد و کاهش کارایی شوند. بنابراین روش های جلوگیری از زنگ زدگی آهن و فولاد از دو جهت اهمیت دارد.

زنگ زدگی باعث خرابی و کاهش کیفیت و عملکرد مقطع فولادی می شود. نتیجه آن کاهش ایمنی سازه و طول عمر سیستم است.

تعویض و یا تعمیر قطعات فولادی هزینه گزافی دارد. لذا روش های پیشگیری از زنگ زدگی آهن در راستای کاهش هزینه و صرفه اقتصادی نیز گزینه بهتری است.

راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن و فولاد

برای پیشگیری از زنگ زدگی و خوردگی مقطع فولادی روش های مختلفی وجود دارد. برخی از آن ها ساده بوده و اجرای راحتی دارد. برخی از آن ها نیز در کنار دشواری، اثرگذاری و ماندگاری به مراتب بیشتری دارد. انتخاب این روش ها به اهمیت پروژه، زمان و بودجه ای که در اختیار دارید، بستگی دارد. در ادامه به بیان مهمترین و مؤثرترین روش های جلوگیری از زنگ زدگی پروفیل های فولادی می پردازیم.

رنگ زدن مقاطع، روشی آسان اما مؤثر!

به خاطر داشته باشید، مهمترین عامل زنگ زدن آهن حضور رطوبت است. بنابراین هرگونه پوششی که مانع از تماس رطوبت با مقطع فولادی شود، در جلوگیری از زنگ زدگی مؤثر خواهد بود. رنگ کردن نیز با ایجاد یک لایه محافظ می تواند مانع از زنگ زدگی و تشدید آن شود. انتخاب نوع رنگ و میزان لایه رنگی نقش مهمی دراثرگذاری دارد. چنانچه در معرض رطوبت و مواد آلاینده زیاد هستید، رنگ های روغنی انتخاب بهتری است.

آبکاری پروفیل های فولادی

آبکاری فرآیندی است که در آن یک لایه نازک پوشش فلزی مثلاً کروم یا نیکل بر روی سطح مقطع قرار می گیرد. سیستم عملکرد آبکاری همانند رنگ کردن ایجاد یک لایه محافظ است. با این تفاوت که به دلیل دوام و مقاومت فلزات، اثرگذاری آن بیشتر است. غوطه وری در حمام مذاب فلز، آبکاری الکتریکی، آبکاری مکانیکی و الکترولس از انواع روش آبکاری برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن است.

گالوانیزاسیون، از روش های پرکاربرد جلوگیری از زنگ زدگی

گالوانیزه کردن یا ایجاد پوشش فلز روی (Zn) بر روی مقطع فولادی یک روش رایج و پرکاربرد است. گالوانیزه را می توان نوع خاصی از آبکاری قلمداد کرد. امروزه انواع ورق گالوانیزه و لوله گالوانیزه کاربرد بسیار زیادی در حوزه های مختلف دارد. مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدن از مزایای مهم این مقاطع به شمار می رود.

روغن کاری سطح مقطع فولادی

روغن یک سد و لایه حفاظتی مناسب در برابر رطوبت و مواد خورنده است. وجود روغن باعث می شود تا رطوبت امکان واکنش شیمیایی با آهن و زنگ زدگی را نداشته باشد. روغن کاری همچون رنگ زدن مقطع از روش های ساده و مؤثر برای پیشگیری از زنگ زدگی است. هرچند روغن کاری باید به صورت مکرر انجام شود و قدری زمان و انرژی از شما خواهد گرفت. اما کم هزینه و کارآمد است.

حفاظت کاتدی، روش رایج و کارآمد

فعل و انفعلات الکتروشیمیایی یکی از روش های مؤثر برای جلوگیری از زنگ زدگی است. در حفاظت کاتدی یک فلز که از نظر واکنش شیمیایی فعال تر از آهن است، بر روی سطح زده می شود. فلز فعال تر، پیش از آهن با رطوبت واکنش داده و مانع از زنگ زدگی می شود. حفاظت کاتدی یکی از روش های فوق العاده مؤثر و کاربردی است. امروزه بسیاری از صنایع مرتبط با خطوط لوله نظیر حمل سوخت، مخازن، کشتی و سکوهای نفتی از این روش برای جلوگیری از زنگ زدن استفاده می‌کنند.

حفاظت آندی، مناسب برای مخازن فولادی

برعکس حفاظت کاتدی، فلز غیرفعال تر از آهن مثل قطع بر روی سطح مقطع فولادی قرار می گیرد. از آنجا که این فلز غیرفعال تر است پس واکنشی با رطوبت انجام نمی دهد. بنابراین تا زمانی که این پوشش بر روی آهن باشد، خبری از زنگ زدگی مقطع نیست. حفاظت آندی در مخازن به ویژه مخزن های فولاد کربنی کاربرد بسیار زیادی دارد.

استفاده از پوشش های پلاستیکی و پودری

در کنار استفاده از لایه های محافظتی، پوشش های پودری نظیر اپوکسی، اکلریک و وینیل نیز می تواند مانع رسیدن رطوبت شود. همچنین پوشش‌های پلاستیکی مثل برخی چسب ها از دیگر گزینه‌های مناسب برای جلوگیری از زنگ زدن آهن و فولاد است.

اقدامات پیشگیرانه محیطی برای زنگ زدگی مقطع فولادی

همان گونه که اشاره شد، زنگ زدگی بزرگترین دشمن مقطع فولادی است. رطوبت و مواد خورنده اصلی ترین عامل برای وقوع زنگ زدگی است. بنابراین دور کردن این شرایط از مقطع می تواند روش کم هزینه ای برای پیشگیری از زنگ زدن آهن و فولاد باشد. زهکشی یا خروج آب، انبارداری اصولی، عدم تماس مقطع با رطوبت و حفاظت در برابر باران و شرایط جوی از راهکاری مناسب به عنوان اقدامات پیشگیرانه برای زنگ زدگی مقطع فولادی است.

تفاوت گرده زنگ و زنگ زدگی

اکثر مقاطع فولادی وقتی از کارخانه ترخیص می شوند در صورتی که فرآیند زد زنگ زدگی که در بالا توضیح داده شده است را انجام نداده شده باشند یک پوشش نازک قهوه ای رنگ روی آن تشکیل می شود که معمولا با دست یا سندبلاست از بین می رود ولی در صورتی که مقطع دچار زنگ زدگی شده باشد علایم خوردگی و اکسید شدن قابل مشاهده هست.

خرید پروفیل های فولادی با تضمین کیفیت و قیمت

بدون تردید خرید انواع پروفیل های فولادی با کیفیت، از اولویت های مهم مهندسان و مجریان پروژه های عمرانی است. انتخاب مرکزی تخصصی در تهیه محصولات باکیفیت و مقرون به صرفه نقش مهمی دارد. مجموعه فولاد جهان مهر باتجربه بیش از چند دهه فعالیت در زمینه فروش آهن آلات و پروفیل های فولادی از مراکز معتبر و صاحب نام است.

در فولاد جهان مهر تنوع بالایی از محصولات فولادی و آهن آلات فراهم است. از انواع ورق فولادی نظیر ورق آهن سیاه ، ورق گالوانیزه، ورق روغنی و… گرفته تا انواع پروفیل فولادی، نبشی، ناودانی، لوله مانیسمان، لوله سیاه درزدار و … در این مجموعه عرضه می شود. امکان مشاوره تخصصی رایگان، ارسال به سراسر کشور و بررسی قیمت روز پروفیل فولادی از مزایای این مجموعه است. شما عزیزان برای اطلاع از قیمت و یا نجوه ثبت سفارش می توانید همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید.

خرید آهن

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *