Skip to content
ورق s355j2g3

ورق آهن سیاه یکی از رایج ترین و پرکاربردترین انواع ورق فولادی است. ورق فولادی دارای انواع مختلفی بوده که امکان استفاده در زمینه های گوناگون را فراهم کرده اند. در همین راستا ورق گرم یا آهن سیاه و ورق سرد دو نوع پراستفاده محسوب می شوند. امروزه ورق فلزی در ساخت انواع پروفیل فولادی، سوله سازی، صنعت خودروسازی و صنایع کوچک و بزرگ کاربرد دارند.

ورق آهن سیاه چیست؟

پلیت یا ورق سیاه، صفحاتی فولادی با ابعاد مشخص هستند. صفحاتی که از ترکیب آهن و فلزات دیگر نظیر نیکل، کربن و… ساخته می شود. ورق آهن سیاه به روش نورد گرم یا Hot Rolling در دمای بسیار بالا تولید می شود. این حرارت و دمای فوق‌العاده ظاهری تیره رنگ به این نوع ورق ها می بخشد. از این رو به ورق سیاه یا ورق گرم شناخته می شود.

ویژگی ها و مزایای انواع ورق آهن سیاه

  • ورق سیاه به روش نورد گرم و در دمایی بین 900 تا 1000 درجه سانتی گراد تولید می شود. از این رو، از دوام و مقاومت خوبی برخوردارند.
  • ورق آهن سیاه، همان گونه که از نامش پیداست ظاهری تیره داشته و سطح هموار و براقی ندارد.
  • شکل پذیری بالا، در کنار سختی و استحکام مناسب از ویژگی‌های مهم ورق گرم است.
  • ورق سیاه به صورت رول و یا صفحه و در ضخامت های مختلفی به بازار عرضه می شوند. از ورق سیاه 1.5 میل گرفته تا ورق های نسبتاً ضخیم چند سانتی متری. ورق سیاه 2 میل، 4 میل و 6 میل از جمله انواع پرکاربرد به شمار می رود.
  • ورق آهن سیاه معمولاً به صورت رول شده، فابریک یا شیت و برش خورده ( ورق برشی ) به فروش میرسد. هر کدام از تولید کنندگان ورق فولادی ایرانی عرض، طول و ضخامت مشخصی از ورق را تولید می کنند.
  • ورق گرم در آلیاژها و متریال مختلفی مانند ورق سیاه st37، ورق st52، (Astm) A283، A516 و … تولید می شود.

ورق آهن سیاه

کاربرد ورق سیاه

ورق سیاه به لطف انواع مختلف و همچنین مشخصات فنی گسترده کاربردهای فراوانی دارد. از جمله:

  • ساخت انواع مقاطع فولادی مانند لوله سیاه ، لوله گالوانیزه و قوطی پروفیل ، ناودانی، نبشی، پروفیل Z و …
  • پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی و ساخت مصالح نظیر تیر ورق
  • کاربرد وسیع در صنایع گوناگون به ویژه سوله سازی و کشتی سازی
  • ساخت انواع مخازن ، تانکر ، لوله فلزی ، بویلر و …
  • قابلیت استفاده در ساخت انواع تجهیزات نظیر ادوات کشاورزی ، گاردریل ، تجهیزات ترافیکی و…

تفاوت ورق گرم و سرد

ورق فولادی ( ورق آهن سیاه ) به روش نورد ( رولینگ ) ساخته می شود. در این روش اسلب ها و بیلت به کمک غلتک و عمل Rolling فرم دهی می شود و به ضخامت و ابعاد مورد نظر می رسد. دمای فرآیند رولینگ یکی از اصلی ترین فاکتورهای مؤثر برای ساخت ورق است.

با توجه به دمای فرآیند رولینگ، نورد به دو دسته گرم و سرد برای ساخت ورق تقسیم می شود. کیفیت ساخت ورق ، انعطاف پذیری ورق ، استحکام ورق از مهمترین ویژگی های رولینگ می باشد.

  • ورق سیاه گرم ، دمای فرآیند تولید بسیار بالاست. این دمای بالا که به حدود 1000 درجه سانتی گراد می‌رسد، به شکل پذیری و فرم دهی صفحات کمک می‌کند. از طرفی سطح و ظاهر ورق آهن سیاه یا همان ورق گرم، هموار و صاف نمی باشد.
  • ورق سرد در محدوده دمای بالای 200 درجه تا حدودا 350 درجه سانتی گراد شکل دهی می شود. این موضوع با توجه به سختی آلیاژها، نیازمند فرآیند پیچیده تری خواهد بود. ورق سرد شکل پذیری پایینی دارد؛ اما سطح صیقلی و براق از مشخصه‌های بارز این نوع ورق هاست. (ورق سرد معمولا به صورت ورق گالوانیزه ، ورق روغنی ، ورق رنگی ، ورق اسیدشوی کاربرد دارد.)

برای بررسی و مشاهده آخرین قیمت انواع ورق سیاه گرم و ورق سرد می توانید به صفحه قیمت ورق آهن سیاه مراجعه نمایید.

ورق فولاد مبارکه اصفهان

تفاوت ورق سرد و گرم

ورق سرد و گرم از جنبه های گوناگون، دارای تفاوت های مختلفی هستند. تفاوت هایی که در نوع کاربرد و قیمت خرید ورق آهن سیاه مؤثر است. در ادامه به بررسی اصلی ترین تمایزات ورق گرم و سرد می پردازیم.

  • شیوه ساخت ورق

    بدون شک، نحوه ساخت ورق سرد و گرم اصلی ترین تفاوت آن هاست. دمای فرایند تولید ورق گرم نزدیک به 1000 درجه سانتی گراد است. در حالی که ورق سرد در دمای بالای 200 درجه تا حدود 350 درجه سانتی گراد تولید می شود.

  • ابعاد ورق سرد و گرم

    ورق گرم به دلیل شکل پذیری ساده تر، ابعاد گسترده تری دارد. ورق گرم از ضخامت 1.5 میل تا چند سانتی متر تولید می شود، ورق شیت ( فابریک و برشی ) گرم در عرض های رایج 1، 1.25 ، 1.5 ، 2 و 2.5 متر و به طول های رایج 2 ، 2.5 ، 6 و 12 متر عرضه میشود و ورق رول در عرض های رایج 1 ، 1.25 و 1.5 متر تولید می گردد. اما ورق سرد معمولاً ضخامت محدود تری دارند. ضخامت رایج 0.3 تا 3 میل ، عرض های رایج مانند 1 و 1.25 متر و و طول 2 و 2.5 متر به صورت شیت و رول ورق با عرض های رایج مانند 1 و 1.25 متر از مشخصات فنی ورق سرد است.

  • زمینه کاربرد ورق

    ورق گرم به دلیل مقاومت و انعطاف پذیری بالا معمولاً در صنایع سنگین و بزرگ استفاده می شوند. مواردی نظیر سوله سازی ، مخازن ، تجهیزات صنعتی و دستگاه های بزرگ. ورق سرد غالباً برای استفاده‌های نیاز به کشش دارد مانند بشکه سازی ، لوازم خانگی و …  اشاره کرد.

  • کیفیت ساخت ورق

    ورق سرد به دلیل عدم استفاده از حرارت و دمای بالا، فرآیند سخت تر و پیچیده تری دارند. از این رو دقت و کیفیت ساخت آن ها به مراتب بالاتر از ورق آهن سیاه گرم است.

  • آلیاژ و استاندارد تولید ورق

    ورق آهن سیاه گرم معمولاً در متریال های st37، ورق st52 و A283 و A516تولید می شود. ورق سرد در متریال st12، st13 و st14 و در انواع معمولی، نیمه کششی و فوق کششی ساخته می شود.

  • ظاهر و سطح ورق

    ورق گرم ظاهری تیره و مات دارند. در حالی که ورق سیاه سرد از ظاهر براق تری برخوردارند. همچنین ورق گرم به دلیل حرارت بالا، سطح هموار و صافی ندارند. اما ورق سرد به دلیل کیفیت ساخت بالاتر، سطح هموار و صیقلی تری دارد.

  • قیمت ورق سرد و گرم

    قیمت خرید ورق گرم و سرد از دیگر موارد مهم به شمار می رود. قیمت ورق سرد به دلیل فرآیند تولید پیچیده تر و کیفیت ساخت بهتر، بالاتر از ورق گرم است. برای آگاهی از آخرین قیمت انواع ورق سرد و گرم می‌توانید همین حالا با تلفن 02188654200 تماس بگیرید.

  • شرکت های تولید ورق گرم و سرد

    امروزه شرکت های مختلفی در ایران در زمینه تولید و فروش ورق آهن سیاه و ورق سرد فعالیت دارند. از جمله آن ها می توان به فولاد مبارکه اصفهان ، اکسین اهواز ، فولاد کاویان خوزستان ، فولاد گیلان و … اشاره کرد. شرکت های تولیدکننده ورق سرد می توان به فولاد مبارکه اصفهان ، تاراز ، هفت الماس ، امیرکبیر کاشان و … اشاره کرد.

قیمت انواع ورق آهن سیاه گرم و ورق سرد

قیمت ورق به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. در یک تقسیم بندی کلی می توان آن را به دو گروه مشخصات فنی و عوامل جانبی طبقه بندی کرد. نوع ورق، ابعاد و اندازه در کنار نوع استاندارد از جمله موارد فنی اثرگذار بر قیمت خرید ورق است. ورق سرد معمولاً هزینه بالاتری در قیاس با نمونه مشابه ورق گرم دارد. هر چه ضخامت و طول ورق آهن سیاه یا ورق سرد بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش می یابد.

در کنار مشخصات فنی، سایر موارد جانبی نظیر میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز و قیمت جهانی فولاد نیز مؤثر است. نوع شرکت سازنده، وارداتی یا داخلی بودن ورق و مسائل سیاسی اجتماعی می‌تواند قیمت ورق را دستخوش تغییر نماید. هزینه‌های مربوط به بارگیری، حمل و نقل ، موجودی بار و مرکز خرید ورق نیز از دیگر پارامترهای مؤثر بر قیمت ورق می ‌باشد.

خرید ورق آهن سیاه و ورق سرد با بهترین قیمت

خرید از یک مرکز مطمئن و باسابقه علاوه بر تضمین کیفیت، قیمت مناسب و مقرون به صرفه را به همراه دارد. فولاد جهان مهر، مرکزی با بیش از 20 سال تجربه در زمینه فروش انواع ورق، قوطی و پروفیل، لوله فلزی است. در این مجموعه، عرضه انواع ورق گرم و ورق سرد ایرانی و وارداتی اصل به سراسر کشور صورت می پذیرد.

تنوع بالای محصولات و همکاری با بهترین برندهای تولید ورق و عاملیت فروش دسته اول از دیگر مزایای فولاد جهان مهر است. همچنین امکان آگاهی از قیمت آنلاین ورق فولادی و دریافت مشاوره تخصصی نیز فراهم شده است. شما عزیزان برای خرید ورق آهن سیاه و ورق سرد با بهترین قیمت، می‌توانید با تلفن 02188654200 ما تماس بگیرید.

خرید ورق فولاد گالوانیزه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *