Skip to content
قیمت نبشی

نبشی ( به انگلیسی Angle bar ) را می توان در زمره پرکاربردترین پروفیل فولادی با قابلیت اتصال بخش های مختلف سازه دانست. البته نبشی تنها به عنوان اتصال دهنده کاربرد ندارد. بلکه برای توزیع گستردگی و یکنواختی بارهای وارده بر سازه نیز نقش مهمی ایفا می کند. نبشی ها بسته به شرایط و حوزه استفاده دارای انواع مختلفی هستند. انواع نبشی و کاربرد هر کدام سبب شده تا در طیف وسیعی از شرایط بتوان از این پروفیل پرکاربرد استفاده کرد.

در این مطلب با تعریف نبشی، مزایا، کاربردها و انواع آن آشنا می شویم. همچنین به بررسی قمیت نبشی و راهنمای خرید بهترین نبشی می پردازیم. پس بی درنگ در ادامه مطلب همراه ما باشید.

نبشی چیست؟

نبشی چیست و چه کاربردی دارد؟ این احتمالاً نخستین سوال ذهن شماست؟ نبشی پروفیلی از جنس فولاد است که دارای دو ضلع عمود برهم به نام بال نبشی می باشد. بال مهمترین بخش و عضو ساختاری نبشی محسوب می شود. به طوری که ضخامت و اندازه آن در دسته بندی و نامگذاری نبشی نقش زیادی دارد.

در صورت مساوی بودن دو ضلع یا همان دو بال، به آن نبشی بال مساوی می گویند. این نبشی ها به عنوان نمونه با نماد L50 یا L50*50 نمایش داده می شود. نبشی 5 یا L50 یعنی یک نبشی بال مساوی با طول 50 میلیمتر.

در برخی موارد نیز ضخامت نبشی را در کنار طول بال می نویسند. مثلاً نبشی L5*50*50 یعنی نبشی با دو بال مساوی به طول 50 و ضخامت 5 میلیمتر.

اگر طول دو بال نبشی یکسان نبوده و یکی از دیگری بلندتر باشد، به آن نبشی با دو بال غیرمساوی می‌گویند. در نامگذاری نیز معمولاً از هر دو طول استفاده می شود. به عنوان مثال نبشی L50*100 یعنی نبشی با بال های 50 و 100 میلیمتر. به طور مشابه نبشی L4*50*100 یعنی نبشی با ضخامت 4 و دو بال 50 و 100 میلیمتر.

انواع نبشی

جدول اشتال و مشخصات فنی نبشی

استفاده از جداول اشتال راهکاری مناسب و کاربردی برای اطلاع از مشخصات فنی و وزن نبشی است. جدول اشتال شامل اطلاعات مناسبی از مشخصات نبشی نظیر ابعاد، ضخامت، وزن، ممان اینرسی و… است. این جداول برای انواع نبشی بال مساوی و بال نامساوی وجود دارد. شما با تهیه و یا دانلود pdf جدول اشتال نبشی می توانید به این مشخصات دسترسی داشته باشید.
برای دانلود دفترچه اشتال نبشی اینجا کلیک کنید

کاربرد انواع نبشی

نبشی ها بر اساس نوع، به دسته های مختلفی تقسیم شده و در حوزه های مختلف کاربرد دارند. اما پیش از آن که بخواهیم به کاربرد هر کدام اشاره کنیم، خوب است با برجسته‌ترین کاربردهای نبشی آشنا شویم.

  • گزینه ای بسیار پراستفاده در حوزه اتصالات ساختمانی
  • ساخت انواع خرپا و پروژه های صنعتی نظیر حمل و نقل
  • استفاده در چهارچوب های ساده در و پنجره
  • قابلیت استفاده در اتصالات دکل های مخابراتی، سینی کابل برق و…
  • کاربرد فراوان نبشی در پشت‌بند های سازه ای و کمک به مهار جانبی نیروها
  • استفاده در ساخت انواع سقف شیروانی یا سقف سبک و پلکان
  • نبشی لقمه مناسب برای اتصالات پایه پل، آسانسور و …
  • قابلیت استفاده در کنار برخی پروفیل ها نظیر ناودانی در سقف های کرومیت

مزایا نبشی

نبشی دارای مزایا و امتیازات متعددی است. این مزایا و ویژگی های مثبت سبب شده تا پروفیل آهنی پرکاربرد و پراستفاده در صنعت و ساخت و ساز باشد. از جمله:

  • تنوع بسیار بالا در ابعاد، اندازه و مشخصات فنی. این امر امکان استفاده در هر شرایط و موقعیتی را فراهم کرده است.
  • دارای انواع مختلف در ظاهر و جنس برای کاربردهای گوناگون. نظیر نبشی گالوانیزه، نبشی بال مساوی، نبشی ضد زنگ، نبشی اسپیرال و …
  • کمک به توزیع یکنواخت نیرو و فشار وارده بر اجزای سازه و جلوگیری از تخریب آن
  • ساده سازی جابجایی و انتقال تجیهزات سنگین به ویژه در پروژه های صنعتی
  • ایجاد فرم مناسب و بهتر به ساختار اتصالات سازه ای با تقویت گوشه و لبه ها

قیمت نبشی

انواع نبشی و کاربرد هر کدام

همان گونه که اشاره شد، نبشی دارای انواع مختلفی است. هر یک از انواع نبشی دارای ویژگی ها، مزایا و کاربردهای خاص خود هستند. در ادامه نگاهی اجمالی و بررسی کوتاهی به این موارد خواهیم داشت.

نبشی پرسی ( نبشی st37 )

نبشی ها را بر اساس شیوه تولید می توان به دو دسته نبشی پرسی و نبشی فابریک تقسیم بندی کرد. نبشی پرسی با برش ورق سیاه و استفاده از دستگاه پرس یا همان رول فرمینگ ساخته می شود. گرید ST37 و استاندارد DIN1022 آلمان از مهمترین مشخصات آن هاست. نبشی پرسی معمولاً دارای بال مساوی بوده و برای مصارف ساختمانی کاربرد زیادی دارد.

نبشی فابریک

همان طور که اشاره شد، نبشی فابریک یکی دیگر از انواع نبشی بر اساس روش تولید است. این نوع نبشی ها با حرارت دهی شمش های فولادی در دمای زیاد تولید می شود. تنظیم ابعاد و نورد قطعه با استفاده از غلتک های مخصوص از دیگر مراحل تولید این نوع نبشی است. نبشی فابریک قیمت و تنوع جنس بیشتری نسبت به نبشی پرسی داشته و اغلب برای مصارف صنعتی استفاده می شود.

نبشی گالوانیزه

این نبشی نظیر لوله گالوانیزه دارای پوشش آبکاری شده از فلز روی (Zn) است. این پوشش گالوانیزه مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی ایجاد می کند. در نتیجه نبشی گالوانیزه برای شرایط و محیط های خورنده، مرطوب و اسیدی گزینه ایده آلی است.

نبشی اسپیرال

نبشی اسپیرال به روش نورد گرم تولید شده و با نام نبشی بال مساوی سبک نیز شناخته می شود. نبشی های 2*20*20 و 5*50*50 از پرکاربرترین و بهترین نبشی اسپیرال در بازار هستند. این نوع نبشی دارای انعطاف پذیری بالاتری نسبت به سایر انواع نبشی است. لذا در برابر سوراخ شدن مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد. نبشی اسپیرال برای ساخت ماشین آلات صنعتی کاربرد زیادی دارد.

نبشی ضد زنگ

استفاده از ترکیبات ضد زنگ در ساخت نبشی سبب تولید نبشی ضد زنگ می شود. اصلی ترین عنصر در این زمینه فلز کروم و نیکل می باشد. این فلز با افزودن به آلیاژ فولادی خاصیت ضد زدگی ایجاد می کند. نبشی ضد زنگ برای محیط های دریایی و دکل های مخابراتی و سازه در معرض رطوبت، بسیار کاربردی است.

نبشی آلومینیومی

نبشی آلومینیومی از جنس آلومینیوم و آلیاژ مرتبط با آن ساخته می شود. استحکام و شکل پذیری مناسب از ویژگی های اصلی این نوع نبشی است. به همین دلیل برای مصارف و حوزه های سنگین کاربرد وسیعی دارد. سازه های نسبتاً بزرگ نظیر سازه های مخابراتی از مهمترین حوزه استفاده نبشی آلومینیومی می باشد. نبشی آلومینیومی زیبایی ظاهری بهتری نسبت به سایر نبشی ها داشته و از قابلیت جوشکاری خوبی برخوردار است.

نبشی T316 و نبشی A36

نبشی T316 و نبشی A36 نوع خاصی از نبشی با ترکیبات مختلف هستند. نبشی T316 دارای پوشش نیکل کروم و خاصیت ضد زنگ می باشد. همچنین از مقاومت فوق العاده ای در برابر حرارت و دمای زیادی برخوردار است. این نوع نبشی برای قفسه های فلزی و ضد زنگ در صنایع دریایی و غذایی کاربرد دارد.

نبشی A36 نیز دارای کربن بسیار کمی در ساختار خود است. از این رو قابلیت جوشکاری، خم شدن و کار با ماشین آلات دارد. این نوع نبشی در اندازه مختلفی تولید شده و در ابعاد دلخواه قابلیت برش دارد. این ویژگی ها درکنار استحکام کششی خوب، سبب استفاده از این نبشی در صنعت و ساخت و ساز شده است.

نبشی لقمه

نبشی لقمه به همان نبشی ها خرد شده گفته می شود که به دلیل استفاده زیاد با نام لقمه نامگذاری شده است. در اتصالات خاصی نظیر آسانسور ها، نبشی لقمه کاربرد بسیار زیادی دارد.

قیمت روز نبشی

قیمت نبشی

قیمت نبشی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. بدون شک نوع نبشی، کیفیت ساخت و ترکیبات سازنده از اصلی ترین علل تأثیرگذار بر قیمت نبشی است. از طرفی دیگر برند سازه، قیمت جهانی فلزات و نوسانات دلار نیز می تواند قیمت تولیدات فولادی را تغییر دهد. لذا نیاز است تا به بررسی قیمت روزانه این پروفیل ها بپردازیم. شما عزیزان برای آگاهی از آخرین قیمت روز نبشی می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

خرید نبشی قیمت مناسب

بدون شک همه ما به دنبال خرید نبشی با بهترین قیمت و کیفیت هستیم. انتخاب یک مرکز فروش خوب و مطمئن می تواند این ویژگی را به ارمغان آورد. شرکت فولاد جهان مهر به عنوان مجموعه ای تخصصی با سابقه بیش از 2 دهه خرید نبشی قیمت مناسب را فراهم کرده است.
نه تنها نبشی؛ بلکه طیف وسیعی از انواع پروفیل فولادی نظیر ناودانی، میلگرد ، لوله مانیسمان ، لوله سیاه درزدار و… نیز ارائه می شود. مشاوره تخصصی رایگان، ارسال به سراسر کشور و استعلام قیمت از دیگر خدمات فولاد جهان مهر است. برای آگاهی از شرایط خرید و قیمت روز نبشی می توانید با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

قیمت امروز نبشی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *