Skip to content
قیمت ناودانی

ناودانی ( به انگلیسی UPN Channels ) از جمله پروفیل فولادی پرکاربرد با زمینه استفاده گسترده در ساختمان و صنایع مختلف است. امروزه ناودانی با مقاومت مناسب، سرعت اجرای خوب و تنوع بالای خود اهمیت زیادی در طراحی و اجرای سازه دارد. به طوری که در تیر و ستون انواع ساختمان فولادی، مهاربندها، خرپاها و ماشین آلات صنعتی استفاده می شود.
در این مطلب به بررسی ویژگی‌ ها، کاربردها، مزایای ناودانی و تفاوت ناودانی سبک، اروپایی و هموزن اروپایی می پردازیم. پس اگر قصد خرید ناودانی قیمت مناسب دارید، این مطلب را از دست ندهید!

ناودانی چیست؟

ناودانی نوعی پروفیل فولادی باز، با ظاهری U شکل است. به زبان ساده تر، ناودانی از یک ضلع افقی و دو ضلع عمود بر آن ساخته شده است. به ضلع افقی، جان ناودانی و به دو ضلع عمودی، بال ناودانی می گویند. ناودانی بسته به شکل ظاهری، جنس و استاندارد ساخت به انواع مختلفی تقسیم می شود. ناودانی پرسی، ناودانی فابریک، ناودانی گالوانیزه، ناودانی سبک، ناودانی اروپایی و هموزن اروپایی از جمله پرکاربردترین آن هاست.

جدول اشتال و مشخصات فنی ناودانی

ناودانی از اجزای مختلفی نظیر جان، بال و ضخامت تشکیل شده است. تغییر هر یک از این موارد، مشخصات فنی ناودانی نظیر مساحت، وزن ناودانی، ممان اینرسی و … را تغییر می دهد. جدول اشتال با در اختیار گذاشتن مشخصات انواع ناودانی، مرجع مناسبی برای اطلاع از این موارد است. برای دانلود pdf جدول اشتال ناودانی می‌توانید وزن ناودانی را مشاهده و در طراحی استفاده نمایید.  دانلود pdf جدول اشتال

قیمت روز ناودانی

کاربرد ناودانی

ناودانی دارای کاربردهای مختلفی در ساختمان و صنعت است. از جمله برجسته ترین آن ها عبارتند از:

  • استفاده در سازه های فولادی در بخش های مهمی نظیر تیر و ستون یا پایه ها پل ها
  • پرکاربرد برای ترمیم سازه و استفاده در مهاربند ها و بادبند ها
  • قابلیت استفاده از ناودانی به عنوان عضو غیرباربر در ساخت نمای ساختمان و چهارچوب ها
  • امکان استفاده در ساختن انواع خرپا و سقف سازه
  • پایه و یا قاب برای سیستم های مختلف صنعتی از جمله پایپینگ و خودروسازی
  • استفاده در تجهیزات صنعتی، ماشین آلات و صنایع دریایی

پرکاربردترین انواع ناودانی

ناودانی در اندازه های مختلفی تولید و عرضه می شود. برخی از آن ها به دلیل کاربردهای محدودتر اغلب به صورت سفارشی و بسته به نیاز خریدار ساخته می شود. به ویژه ناودانی های با ابعاد بزرگ. اندازه بال و ضخامت ناودانی عامل مهمی در انتخاب و استفاده ناودانی است. همان گونه که اشاره شد، با بررسی جدول اشتال ناودانی می توانید انواع آن را ملاحظه کنید.

ناودانی 4، ناودانی 8، ناودانی 10 و ناودانی 12 به دلیل تناسب خوب مشخصات فنی با نیاز اغلب سازه ها، کاربرد بیشتری دارند. ارتفاع آن ها دامنه وسیعی بین 30 تا 400 میلیمتر دارد. طول ناودانی ها نیز معمولاً 6 متری و 12 متری می باشد. شاخه های 6 متری کاربرد بیشتری دارند.

استاندارد ساخت ناودانی

برای ساخت پروفیل فولادی از استانداردهای خاصی استفاده می شود. در تولید ناودانی نیز شاهد استفاده از استانداردهای متعددی هستیم. استاندارد اروپایی DIN-1026 یا UPN، UNP و NF A 45-255 از جمله مهمترین موارد است. همچنین استاندارد DIN EN ISO 12944-3 برای مقاومت در برابر خوردگی در نظر گرفته می شود. در ایران برای مشخص کردن رواداری ابعاد و وزن ناودانی، استاندارد EN10279 مورد استفاده قرار می گیرد.

شکل ظاهری ناودانی

ناودانی را از لحاظ شکل می توان به دو دسته ناودانی ساده و مشبک (حفره دار) تقسیم کرد. نوع ساده معمولا در اندازه ناودانی 8، ناودانی 10، ناودانی 12، 14 و 16 ساخته می شود. ناودانی مشبک نیز دارای سوراخ هایی برای پیچ و مهره شدن به سازه است. این ناودانی ها برای موارد خاصی نظیر قفسه های فلزی کاربرد بیشتری دارند.

جنس ناودانی

ناودانی بر پایه آلیاژهای فولادی ساخته می شود. اما همچون بسیاری از پروفیل های فولادی نظیر ناودانی، با ترکیب برخی آلیاژها، انواع دیگری از ناودانی تولید می شود. تغییر جنس این امکان را می دهد تا از ناودانی در شرایط خاص نیز به بهترین شکل بهره برد. ناودانی آلومینیومی، ناودانی گالوانیزه و ناودانی استینلس استیل از مهمترین آن هاست.

  • ناودانی گالوانیزه با آبکاری فلز روی (Zn) مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد. در نتیجه برای ستون و سقف سازه ها در شرایط محیطی مرطوب، دریایی و اسیدی گزینه مناسبی است.
  • ناودانی آلومینومی وزن کم و انعطاف پذیری خوبی دارد. لذا برای کاربردهای حساس و ظریف نظیر نما و دکوراتیو کاربرد زیادی دارد.
  • ناودانی استینلس استیل با نام ناودانی ضد زنگ نیز شناخته می شود. طبیعتاً بارزترین ویژگی آن مقاومت در برابر زنگ زدگی می باشد.

انواع ناودانی

همان گونه که ملاحظه کردید، ناودانی را بسته به معیارهای مختلفی می توان طبقه بندی کرد. اما یکی از مهمترین دسته ها، طبقه بندی ناودانی بر اساس حوزه کاربرد و مشخصات فنی است. از این رو ناودانی ساده، ناودانی سبک، ناودانی اروپایی و هموزن اروپایی از مهمترین آن هاست.

ناودانی ساده

ناودانی ساده یا استاندارد رایج ترین و پرکاربردترین نوع ناودانی است. تنوع بسیار بالایی دارد و برای انواع حوزه های ساختمانی و صنعتی می توان از آن ها استفاده کرد.

ناودانی سبک

ناودانی سبک از وزن کمتری نسبت به نمونه های مشابه برخوردار است. در واقع وزن این نوع ناودانی کمتر از حد استاندارد ناودانی ساده است. اجزای غیرباربر مهمترین حوزه کاربرد ناودانی سبک می باشد. چهارچوب های ساختمان، برای ساخت سازه های پشتیبان موتور و رادیاتور خودرو از دیگر حوزه کاربردهای آن است.

ناودانی اروپایی

ناودانی اروپایی یا UNP یکی دیگر از انواع ناودانی پر استفاده است. تفاوت در استاندارد ساخت، شکل ظاهری بال ها که حالتی مخروطی شکل دارد، از اصلی ترین تفاوت آن با سایر ناودانی هاست. وزن ناودانی اروپایی و ضخامت آن بالاتر از ناودانی استاندارد است. از این رو به آن ناودانی سنگین نیز می گویند. ناودانی اروپایی یا ناودانی UNP اغلب برای حوزه های صنعتی، پروژه های بزرگ و امور سنگین استفاده می شود.

ناودانی هموزن اروپایی

ناودانی هموزن اروپایی یکی از ناودانی ها پرمصرف در صنعت ساخت و ساز است. این ناودانی مطابق با استانداردهای بین المللی نظیر استاندارد فرانسه NF A 45-255 ساخته می شود. قطر و ضخامت بیشتری نسبت به ناودانی سبک و ساده دارد. نصب آسان، مقاومت و انعطاف پذیری خوب در کنار ابعاد استاندارد و متنوع از ویژگی ناودانی هموزن اروپایی است.

قیمت ناودانی

قیمت خرید ناودانی به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد. ابعاد و اندازه ناودانی به دلیل اثرگذاری بر وزن فولاد مصرفی، از پارامترهای مهم قیمت ناودانی است. مثلاً قیمت ناودانی 8 از قیمت ناودانی 16 سنگین کمتر است. هر چه مشخصات فنی بالاتر رود، قیمت خرید ناودانی نیز بیشتر خواهد شد.

نوع ناودانی اعم از ناودانی ساده، ناودانی سبک، ناودانی اروپایی و هموزن اروپایی از دیگر موارد است. قیمت جهانی فلزات و فولاد، نرخ ارز و شرایط عرضه و تقاضا نیز بر قیمت ناودانی تأثیرگذار است. همچنین برند سازنده، فاصله حمل و شرایط ارسال می تواند در خرید ناودانی قیمت مناسب نقش داشته باشد.

خرید ناودانی با بهترین قیمت

فولاد جهان مهر یکی از مجموعه های فعال و با تجربه در زمینه تهیه و فروش آهن آلات و انواع پروفیل فولادی است. انواع ناودانی ساده، سبک، اروپایی و هموزن اروپایی نیز در این مجموعه با بهترین قیمت عرضه می شود. تنوع بالا، همکاری با برندهای خوب ایرانی و خارجی، ارسال به سراسر کشور و مشاوره تخصصی از مزایای این مجموعه است. شما می توانید برای بهره مندی از مشاوره و استعلام آخرین قیمت ناودانی با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

ناودانی چیست

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *